חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על חברות ממשלתיות בישראל

מאת: ירון דנוןדיני תאגידים17/01/20093848 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. המדינה באמצעות אמצעים אלו מפקחת על התנהלות התאגיד ומוודא כי יפעל בהתאם לאינטרסים שנקבעו על ידי המדינה מבעוד מועד.

•1.       הקמה- המדינה היא זו שמקימה את החברה הממשלתית (ס'5) ולכן היא מתווה את המדיניות שלה.

•2.       פירוק/הפרטה- נעשה ע"י ממשלת ישראל  (ס' 14).

•3.       למדינה שליטה פיננסית בחברה הממשלתית (ס' 5 ב- הזרמת כסף ראשונית ע"י מ"י, הזרמה משנית ס' 10).

•4.       שכר- קביעת השכר בחברה ממשלתית נעשית ע"י  הדירקטוריון בפיקוח הממשלה (ס' 32 (א) (4)). הממשלה קובעת את הרף.  גמול דירקטורים (ס' 19) נקבע ע"י שר האוצר.

•5.       תקציב החברה הממשלתית- נשלט ע"י המדינה (ס' 32 ו 34).

•6.       יעוד רווחים- כל החלטה של הדירקטוריון בהקשר לרווחים כפופה לאישורי המדינה (ס' 33).

•7.       שליטה מודיעינית- ישנם כלים מודיעיניים בחוק החברות הממשלתיות אשר נועדו לספק למדינה כלים לדעת מה קורה בחדרי חדרים בחברה הממשלתית (ס' 20-דירקטור חייב לספק למדינה עפ"י דרישתה מידע על החברה, הוא חייב חובת אמונים גם לחברה וגם למדינה. הוא צריך להשטנקר, ס' 25 ו-35 גם יו"ר הדירקטוריון חייב לספר על בעיות של טוהר מידות וחובות אמונים וכן לספק מידע שוטף למדינה על החברה הסעיפים הללו מגובים בסנקציות פליליות עד מאסר ס' 68).

•8.       מינוי דירקטורים בחברה ממשלתית- ע"י 2 שרים (השר האחראי על חברות ממשלתיות-שר האוצר, השר הרלוונטי ס' 18). המינוי אמור לעבור תחת בדיקה של ועדת מינויים (ועדת דרורי). הפועל השר הוא במידה רבה חותמת גומי.

•9.       מינוי יו"ר הדירקטוריון- ע"י הדירקטורים באישור המדינה (ס' 24) או המדינה בעצמה.    

•10.   מינוי מנכ"ל החברה- ס' 37 קובע כי המנכ"ל יתמנה או ע"י הדירקטוריון באישור המדינה או ע"י המדינה בעצמה.

•11.   רו"ח/יועץ משפטי של חברה ממשלתית- חייב לקבל אישור של המדינה.

•12.   שליטה על האסיפה הכללית-ס' 50

•13.   ביקורת המדינה- ס' 64 קובע כי כל מה החוק קובע אינו גורע מסמכויות מבקר המדינה אשר יכול לבקר כל גוף אשר הממשלה משתתפת בניהולו כמו הגוף לביטוח רכב

•14.   רשות החברות הממשלתיות- פיקוח על חברות ממשלתיות, גיבוי ניהול וייעוץ של חברות וכן הפרטה שלהן ולספק ביטוח בריאות לתושבים.

כל הסעיפים הללו במקובץ מאפשרים שליטה חלקית למדינה בכדי לקדם את האינטרסים הממלכתיים כמו לימודים אשר לשמם הקימו את החברה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון דנון

מאת: ירון דנוןמחשבים ניידים17/08/101581 צפיות
תחום המחשבים הניידים נמצא בהתפתחות טכנולוגית חסרת תקדים ובוא בזמן הופך לנגיש מאי פעם לקהל הצרכנים. המחשבים הניידים הפכו משוכללים יותר, קומפקטים יותר וסקסיים כמו שלא היו מעולם ואין ספק שהם מפתים הרבה יותר מרוב המחשבים הנייחים שמחווירים לעומתם (לאו דווקא בביצועים). מחשב נייד לקנייה עדיין יקר יותר ממחשב נייח ובכל זאת רבים מעדיפים לעבור למחשב נייד.

מאת: ירון דנוןסוציולוגיה15/01/094720 צפיות
בהערכה עצמית קולקטיבית גבוהה ישנו דגש על תפיסה עצמית של תלות הדדית שבה המרכיבים העיקריים הם היחסים עם האחרים. המחשבות, הרגשות וההתנהגויות הן במידה רבה פונקציה של מערכות היחסים עם אחרים ועם חברים בקבוצה התפיסות העצמיות והשלכותיהן הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות הן תוצר של סביבה תרבותית מסוימת. אך מה קורה כשאדם נכנס לתרבות אחרת? הרבה פעמים ההערכה העצמית עומדת בפני אתגר. הזר מתעמת עם מידע ותבניות התנהגות חדשות ועליו ללמוד דרכים שונות לחשיבה והתנהגות.

מאת: ירון דנוןשיווק15/01/0918960 צפיות
פילוח שוק היינו הפעולה הראשונה שהמשווק עושה בעת קביעת האסטרטגיה השיווקית. עבור מוסד להשכלה גבוה, פילוח שוק מאפשר למוסד להיות ממוקד בצרכנים הפוטנציאלים ובמאפיינים שלהם ובכך לייצר פעילות הרבה יותר רחבה ואפקטיבית. הפילוח מאפשר למוסד להשכלה גבוה לזהות תתי שווקים בעלי מאפיינים משותפים, כך שיוכל לפתח תמהיל שיווקי מיוחד אשר עונה על צורכיהם של כל אחד מתתי השווקים.

מאת: ירון דנוןדיני משפחה14/01/092765 צפיות
התפתח מנהג שבו האישה או אביה דרשו בעת הנישואין התחייבות מן הבעל שאם ימות לפני אשתו, תהיה האלמנה זכאית למזונות מנכסיו. בהתחלה הסכמים אלו היו פרטיים ואז הפכו לנוהג בקובל ברוב העם. בית הדין ראה בנוהג זה מחייב והפך אותו לדין מחייב לגבי כל הזוגות אפילו אם לא ערכו הסכם מחייב. מאחר שהחקיקה היתה מסובבת על הנוהג הקיים , התקנה נתנה את התוקף המשפטי לנוהג ובגלל זה נוצרו 2 נוסחאות ( כי אנשי יהודה ראו בנוסח השני, ואילו אנשי ירושלים והגליל ראו את הנוסח השני.

מאת: ירון דנוןתורת המשפט10/01/092796 צפיות
המשפט הטבעי סיפק את הצידוק המוסרי לקיומן של מערכות חברתיות ומשפטיות. הטענה הבסיסית הייתה שהמשפט מבוסס על איזשהו ערך עליון שאחד העקרונות המרכזיים בתוכו הוא עקרון התבונה (Reason). התומכים במשפט הטבעי טוענים שהאישור המוסרי למשפט הפוזיטיבי מגיע מערכים עליוניים של המשפט הטבעי. במילים אחרות, הגשר שמקשר בין ה"יש" ל"צריך להיות" הוא המשפט הטבעי.

מאת: ירון דנוןזכויות הפרט09/01/092583 צפיות
זכויות אדם משפטיות (או "פוזיטיביות"): זכויות שהמערכת המשפטית הנתונה של המדינה (במקרה שלנו ישראל) מגינה עליהן ברגע נתון. זכויות אדם טבעיות (או "מוסריות"): זכויות שהטענה לגביהן נובעת מן המוסר, בדרך כלל תוך טענה שאם הן אינן במקביל גם זכויות פוזיטיביות, כי אז - יטען הטוען - שצריך לשנות את מערכת המשפט כך שהן תהפוכנה גם לזכויות פוזיטיביות.

מאת: ירון דנוןפלילי09/01/094856 צפיות
המבצע בצוותא- בעל שליטה גדולה (שמידת חיוניותו לביצוע העבירה גדולה) על ביצוע העבירה, בלעדיהם העבירה לא הייתה מתבצעת. יש לערוך את המבחן המשולב. ברק בפסיקה לאחר תיקון 39 מנה את מבחן השליטה כאחד המבחנים לזיהויו של המבצע בצוותא. ברק חרג בקצת מתורת קרמינצר, אך לפחות נקט עמדה ששליטה היא קריטריון חשוב לזיהוי המבצע בצוותא. השופט מצא- הופך את מבחן השליטה למבחן חד כיווני ובכך מאבד מחשיבותו.

מאמרים נוספים בנושא דיני תאגידים

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/04/201260 צפיות
מימון אישי אינו נוגע רק לכסף. יש בו מידע נוסף על השכל הישר והמיושן. ניהול הכספים שלך הוא דבר שנלמד ורוב האנשים לומדים אחרי שהם כבר נקלעו לחובות. קחו את הטיפים הבאים ברצינות ונסו ליישם שינויים אלה בכספכם על מנת לחיות חיים מאושרים יותר ונטולי לחץ.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/01/191338 צפיות
השקעות נדל"ן מפחיד את רוב האנשים, אבל זה לא חייב להיות ככה בכלל. לא משנה אם אתה רק מתחיל או כבר להשקיע בתחום הנדל"ן במשך זמן מה, העצה הבאה יכולה לעזור. המשך קריאה ותלמד מה צריך לעשות עם השקעה בשוק הנדל"ן.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים23/10/171529 צפיות
If you are unable to get an unsecured credit card due to your low credit rating, sign up for a secured card. If you use it correctly, it will help improve your credit standing.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים05/02/172115 צפיות
בהתאם לדו"ח הכונס הרשמי שפורסם ביום 18-12-2016, נא לשים לב להערות בדו"ח הכנ"ר,מהן ניתן ללמוד שקיימות חברות מתוך החברות הנ"ל, שסיימו את הליך הפירוק.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים01/02/172207 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על תפקיד בעלי מניות בחברה

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים02/10/162043 צפיות
קיפוח הינו מניעת זכויות או הזדמנויות שוות תוך התנהגות שאינה הוגנת כלפי האחר. קיפוח מהווה אפליה לרעה או הבדלה לרעה כלפי מישהו.

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים22/04/163789 צפיות
ייפוי דוחות כספיים בחברות פרטיות בתהליך התמוטטות לא תמיד מוצג מצבה האמיתי של חברה, עם המתרחש בתוך כתלי החברה בפועל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica