חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המשפט הטבעי - צידוק מוסרי לקיום מערכות חברתיות ומשפטיות

מאת: ירון דנוןתורת המשפט10/01/20092805 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המשפט הטבעי אינו בר שינוי, ואינו שונה בין חברות שונות, הוא אחיד בין כל העמים וכל הזמנים וכל אדם נהנה מקיומם של חוקי הטבע (החוק העליון הגבוה, שהשימוש בו נעשה בו בתבונה, צ'יצ'רו), כלומר האמת והצדק מחייבים את המצאותו של המשפט הטבעי.

המשפט הטבעי סיפק את הצידוק המוסרי לקיומן של מערכות חברתיות ומשפטיות. הטענה הבסיסית הייתה שהמשפט מבוסס על איזשהו ערך עליון שאחד העקרונות המרכזיים בתוכו הוא עקרון התבונה (Reason). התומכים במשפט הטבעי טוענים שהאישור המוסרי למשפט הפוזיטיבי מגיע מערכים עליוניים של המשפט הטבעי. במילים אחרות, הגשר שמקשר בין ה"יש" ל"צריך להיות" הוא המשפט הטבעי. הסבר שהמשפט הטבעי נותן זה שאם צריך לעשות מעשה X והמעשה הוא מעשה שצריך לעשותו מכוח חוקי טבע אז האדם צריך לעשות את מעשה X מבחינה מוסרית. גישות מסורתיות או יותר קונסרבטיביות לממשל ולפוליטיקה כמו בארה"ב או אירלנד אוסרות או מנסות לאסור או מגבילות הפלות, נישואים של זוגות חד מיניים - כי זה עומד בניגוד לחוקי הטבע לעשות כן.

דרך נוספת לראות את העניין הזה היא בדרך טלאולוגית (תורת התבונה). לפי הנחה טלאולוגית, שאותה טענו גם אפלטון וממשיכי דרכו, בתהליכים שבטבע יש תכלית, יש סוף ידוע. גם לאדם יש תכלית וסוף ידוע. הוא יגשים את התכלית שלו תוך שימוש בתבונה ומחשבה. בתהליך הזה של השימוש בתבונה ובמחשבה, האדם ינסה להגיע אל הטוב המושלם. אותו טוב, למשל, הוא מקום עבודה, השכלה גבוהה ועוד. הגישה הטלאולוגית רואה באדם כיישות המכירה ביעדים מסוימים ומסבירה את טבע האדם.

השאלה שעולה היא- האם שופט חייב למלא את החוק כלשונו גם כאשר חוק אינו מוצדק (מבחינה מוסרית)? (זה אפשרי במשטרים מסויימים למשל בנושא איכות הסביבה).

ההתפתחות ההיסטורית של המשפט הטבעי:

צ'יצ'רו קיבע לראשונה את המשפט הטבעי ואמר שהחוק האמיתי הוא חוק הטבע. גם אקווינס (המאה ה-13) שם את המשפט הטבעי בראש המערכת. אותו משפט טבעי הוא הביטוי לתבונה של חוכמת האל שמסדיר את היקום כולו. התפיסה של אקווינס היא התפיסה הדתית למשפט הטבעי. ולאחר מותו נשאלה השאלה: האם החוק הנצחי מושתת על שכל ותבונה אנושית או האם הכל נובע מרצון האל שאין לו מגבלות? התשובה דאז, הייתה מבוססת על הגישה התאולוגית פילוסופית. המשפט הטבעי מצווה לעשות מה שהאל רוצה שיעשה. החל מסע להעביר את המשפט הטבעי לתחום החילוני יותר.      

גרוציוס (פילוסוף הולנדי) טען שהמשפט הטבעי ימשיך להיות קיים גם בהיעדרו של האל. כלומר, מה שנכון ומה שלא נכון - מבוסס לא על ציווי האל כי אם על טבע הדברים. החשיבות בדבריו של גרוציוס היא בעובדה שהוא מזהה את החשיבות של התבונה הטבעית של האדם. הוא ניסה ליצור איזשהו קוד למשפט הבינלאומי הפומבי, וזאת בעקבות מלחמות באירופה, על מנת להסדיר את המצב באירופה. אותו סדר שהוא ניסה להנהיג גרם לטביעתו של המונח: אמנה חברתית (Social Contract) בתוך החוזה החברתי. באמנה החברתית האזרחים שמים את החופש שלהם בידי המדינה ובתמורה המדינה אחראית לשמור על ביטחונם (מעיין חוזה מכללא). לפי האמנה החברתית, אדם לא יכול לוותר על החופש שלו, אלא אם כן הוא הסכים לו. אותה הסכמה היא נ

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון דנון

מאת: ירון דנוןמחשבים ניידים17/08/101586 צפיות
תחום המחשבים הניידים נמצא בהתפתחות טכנולוגית חסרת תקדים ובוא בזמן הופך לנגיש מאי פעם לקהל הצרכנים. המחשבים הניידים הפכו משוכללים יותר, קומפקטים יותר וסקסיים כמו שלא היו מעולם ואין ספק שהם מפתים הרבה יותר מרוב המחשבים הנייחים שמחווירים לעומתם (לאו דווקא בביצועים). מחשב נייד לקנייה עדיין יקר יותר ממחשב נייח ובכל זאת רבים מעדיפים לעבור למחשב נייד.

מאת: ירון דנוןדיני תאגידים17/01/093854 צפיות
פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. המדינה באמצעות אמצעים אלו מפקחת על התנהלות התאגיד ומוודא כי יפעל בהתאם לאינטרסים שנקבעו על ידי המדינה מבעוד מועד.

מאת: ירון דנוןשיווק15/01/0919078 צפיות
פילוח שוק היינו הפעולה הראשונה שהמשווק עושה בעת קביעת האסטרטגיה השיווקית. עבור מוסד להשכלה גבוה, פילוח שוק מאפשר למוסד להיות ממוקד בצרכנים הפוטנציאלים ובמאפיינים שלהם ובכך לייצר פעילות הרבה יותר רחבה ואפקטיבית. הפילוח מאפשר למוסד להשכלה גבוה לזהות תתי שווקים בעלי מאפיינים משותפים, כך שיוכל לפתח תמהיל שיווקי מיוחד אשר עונה על צורכיהם של כל אחד מתתי השווקים.

מאת: ירון דנוןסוציולוגיה15/01/094728 צפיות
בהערכה עצמית קולקטיבית גבוהה ישנו דגש על תפיסה עצמית של תלות הדדית שבה המרכיבים העיקריים הם היחסים עם האחרים. המחשבות, הרגשות וההתנהגויות הן במידה רבה פונקציה של מערכות היחסים עם אחרים ועם חברים בקבוצה התפיסות העצמיות והשלכותיהן הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות הן תוצר של סביבה תרבותית מסוימת. אך מה קורה כשאדם נכנס לתרבות אחרת? הרבה פעמים ההערכה העצמית עומדת בפני אתגר. הזר מתעמת עם מידע ותבניות התנהגות חדשות ועליו ללמוד דרכים שונות לחשיבה והתנהגות.

מאת: ירון דנוןדיני משפחה14/01/092771 צפיות
התפתח מנהג שבו האישה או אביה דרשו בעת הנישואין התחייבות מן הבעל שאם ימות לפני אשתו, תהיה האלמנה זכאית למזונות מנכסיו. בהתחלה הסכמים אלו היו פרטיים ואז הפכו לנוהג בקובל ברוב העם. בית הדין ראה בנוהג זה מחייב והפך אותו לדין מחייב לגבי כל הזוגות אפילו אם לא ערכו הסכם מחייב. מאחר שהחקיקה היתה מסובבת על הנוהג הקיים , התקנה נתנה את התוקף המשפטי לנוהג ובגלל זה נוצרו 2 נוסחאות ( כי אנשי יהודה ראו בנוסח השני, ואילו אנשי ירושלים והגליל ראו את הנוסח השני.

מאת: ירון דנוןזכויות הפרט09/01/092591 צפיות
זכויות אדם משפטיות (או "פוזיטיביות"): זכויות שהמערכת המשפטית הנתונה של המדינה (במקרה שלנו ישראל) מגינה עליהן ברגע נתון. זכויות אדם טבעיות (או "מוסריות"): זכויות שהטענה לגביהן נובעת מן המוסר, בדרך כלל תוך טענה שאם הן אינן במקביל גם זכויות פוזיטיביות, כי אז - יטען הטוען - שצריך לשנות את מערכת המשפט כך שהן תהפוכנה גם לזכויות פוזיטיביות.

מאת: ירון דנוןפלילי09/01/093932 צפיות
בעבר, היו עבירות שכונו "איסורים מוחלטים/ עבירות מוחלטות". בעקרון, עבירות אלה מתקיימות אפילו כשאין רשלנות. אם עד כה חשבנו שרשלנות זהו סטנדארט נמוך, המחוקק קבע שקיימים מקרים בהם יענישו אדם שאפילו "האדם הסביר" לא היה מבין שעלול לקרות משהו. איך ניתן להצדיק חברתית קיומם של איסורים מוחלטים?

מאמרים נוספים בנושא תורת המשפט

מאת: רוי ורלתורת המשפט16/10/171854 צפיות
Money management has an affect on every part of your life. You must take control of your finances if you want to be in life. The guidelines will give you some ways on how you can effectively manage your personal finances.

מאת: רוי ורלתורת המשפט11/06/172506 צפיות
Money and the way you handle it has an affect on every part of your life. You must take charge of your finances to be successful in life.The following tips will give you some great advice on how you can effectively manage your finances easily.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןתורת המשפט28/01/172181 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על מקורות הסודיות הבנקאית

מאת: אופירתורת המשפט30/06/162076 צפיות
אם אנו יוצאים לטיול במדינה זרה, נהנים ומכייפים, אך מה לעשות ורגע לפני שאנו חוזרים לארץ אנו עושים תאונת דרכים, לא משהו משמעותי אך בכל זאת יש פגיעה פיזית אשר מגבילה אותנו לתקופת מה.

מאת: ירון כהןתורת המשפט30/01/152405 צפיות
אז מהו נוטריון? הנוטריון הוא עורך דין שהסמיכו אותו על פי קריטריוני 'חוק הנוטריונים', לאשש, לאשרו, לעמוד כעד במשפט. הוא מורשה לערוך קבצים ומסמכים שעניינם במערכת המשפט. מבחינה רשמית, החתימה של הנוטריון על כל מסמך משפטי מהווה אישור לאמיתות המסמך ומקוריותו; בין היתר החתימה מהווה אישור לכך שזהות החותם על המסמך אמיתית, ובעצם שאפשר 'לסמוך' על אותו הטקסט ועל המובטח בו.

מאת: ירון כהןתורת המשפט29/12/141949 צפיות
שירותי נוטריון באים לידי ביטוי בכמה אופנים: ישנו תרגום נוטריון שזהו התחום העיקרי והוא כולל תרגום תעודות, מסמכים, קלטות וכדומה. התרגום הוא תרגום משפות זרות לשפה המקומית בה יש צורך במסמך המתורגם וכמו כן נעשה גם תרגום משפה מקומית לשפות זרות.

מאת: אלעד ירוןתורת המשפט09/12/142313 צפיות
לעריקות מצה"ל ולנפקדות יש משמעות דומה, אולם משקלה של העריקות מצה"ל רב יותר בשל משך הזמן הארוך יותר של היעדרות מהשירות הצבאי. כאשר מדובר בעבירת נפקדות, נכללת בהגדרתה גם היעדרות קצרה מהבסיס, למשל, בשל איחור קצר בהגעה לבסיס. לא תמיד יינקטו נגד החייל צעדים, ואם כן, הרי שלא יהיו אלה צעדים משמעותיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica