חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה הציפיות שלכם מתיק ההשקעות בעתיד הקרוב? \ דניאל ארד

מאת: קוואנטום שוקי הוןהשקעות15/09/20101751 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

יש לכם ציפיות משוק המניות בעתיד הקרוב? אולי הרחוק? אין בכוונתי לתת ספקולציה אישית או לחוות דעה על מגמת השוק, אם כי במאמר הבא אנסה להסב את תשומת לבכם לכמה עובדות מעניינות ונתונים סטטיסטיים שיכולים לעזור לכם בקבלת ההחלטות השקעה בשוק ההון בעשור הקרוב.

זה נכון, תשואות העבר של שווקי המניות אינן בהכרח משקפות את תשואות העתיד אבל נתונים לאורך תקופה ארוכה (מאוד) יכולים פחות או יותר לתת לנו אמת מידה. אז מה לדעתכם היתה תשואת שוק המניות ב-80 השנים האחרונות? תקופה אשר היתה מלווה במלחמת עולם, משברים ופריחות כלכליות, התקדמות טכנולוגית עצומה, שינויים במשטרים פוליטיים אפילו גם שינויים רבים במדיניות שערי חליפין במטבעות כמעט בכל מדינות העולם. אם נסתכל מדד הדאו-הדונס בארה"ב (30 החברות הגדולות ביותר בארה"ב) החל משנות העשרים נגלה שהתשואה השנתית הממוצעת בו, ללא דיבידנדים, עומדת על 4.6% בלבד. אם נחלק את התקופה הארוכה לפרקים מסויימים של משברים ופריחות כלכליות כמובן שהמספרים ישתנו בהתאם; לדוגמה, אם נסתכל בתקופה שמאחרי מלחמת העולם השניה עד לאמצע שנות השישים, נראה שתשואת המדד השנתית הממוצעת היתה 8.67% בעוד שמתקופה זה עד אמצע שנות השמונים, שלאורכה משבר מחירי הנפט ומלחמת ויטנאם תשואת המדד השנתית הממוצעת עומדת על 1.58% בלבד. מאמצע שנות השמונים ועד שנות ה-2000, תקופה שלוותה בפריחה טכנולוגית עצומה תשואת המדד השנתית הממוצעת עומדת על 15.1% והחל משנת 2000 ועד היום תשואת המדד היא שלילית (תקופה הנקראת בלשון ימינו "העשור האבוד"). אם נסתכל על מדד הנסדאק בתקופת הפריחה הטכנולוגית נראה כמובן מספרים גבוהים יותר לאור הצמיחה העצומה של חברות הטכנולוגיה. הנתונים ממדינות אירופה המפותחות עולים בקנה אחד עם הנתונים הללו.

אם נשווה את מדינתנו הקטנה, באמצעות מדד תל אביב 25 (שהוא שקלול של 25 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בישראל) בעשור האחרון נגלה שתשואת המדד השנתית הממוצעת (הפעם כולל דיבידנדים) הינה 9.35%. אם ניקח תיק השקעות טיפוסי מסוג 80\20 בעשור זה, לפיו 80% משווי התיק מושקע באג"ח (ממשלתיות וקונצרניות) ו-20% ממנו מושקעים במניות, יכלנו להניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5%-7% בשנה, זאת לאור העובדה שסביבת הריבית השקלית בארץ עמדה בממוצע בעשור זה על 4%. אבל כל זה שייך לעבר. חשוב לציין שהתוצאות הפיננסיות הללו היו לצד התקדמות כלכלית עצומה של מדינת ישראל בעשור זה, יחס החוב לתוצר ירד בצורה ניכרת, רמת התוצר לנפש השתפרה ועוד מאפיינים כלכליים נוספים שהביאו אותנו למעמד של מדינה מפותחת השייכת לקבוצת המדינות המפותחות OECD, שהיא כבר ליגה אחרת - ה"פרמייר-ליג" של המדינות במאפיינים הכלכליים. אין בעובדה זו רמז לכך שלא נמשיך לצמוח, אבל כעת מעצם היותנו מדינה מפותחת, קצב הההתפתחות הכלכלית שלנו צפוי להיות דומה יותר למדינות המערב (השייכות לאותה "פרמייר-ליג") מאשר למדינות המתפתחות, זאת אומנם לצד ירידה בפרמיית הסיכון שלנו.

אז אחרי שעברנו את המחסום הפורמאלי בין שוק מתעורר לשוק מפותח סביר להניח שמאפיינו הכלכלים והפיננסים ילכו ויתכנסו למאפייניהם של המדינות המפותחות אשר נמצאות איתנו באותה ליגה. כלומר תשואה שנתית ממוצעת של קצת יותר מ-9% בשוק המניות המקומי תתכנס לתשואה שנתית ממוצעת של 5%-6%. אז לאיזה תשואה נצפה מתיק 80\20 ממוצע בשנים הקרובות? שוק האג"ח כאן משמש את הדוגמה הטובה ביותר ל"מה שהיה הוא בטוח לא מה שיהיה", לפחות לא בעתיד הקרוב. את התשואות הגבוהות שהתרגלנו לקבל באג"חים ובפקדונות כנראה כבר לא נקבל בטווח זמן הנראה לעין.

לאור מה שכתוב לעיל, באם נניח תשואה ממוצעת של שוק המניות של 6% יחד עם סביבת הריבית הנמוכה בה אנו נמצאים, שלא תמהר לברוח מאיתנו, נגיע לתשואה שנתית משוערת של 4.5% באותו תיק 80\20 טיפוסי. אם נפחית מהתשואה את אינפלציה ו\או את דמי ניהול (במידה והתיק מנוהל) הרי לנו תיק השקעות שבקושי עומד בקצב האינפלציה, שמניב תשואה ריאלית ממוצעת של כ-1.5% בשנה ממוצעת. אל תזלזלו באותו פער שבין 4.5% ל-7% לשנה, במונחי עשור פער זה מגיע ל-41%! כלומר מאה אלף ש"ח במהלך עשור בנתונים אלה ישאו רווח (נומינלי, במונחי ברוטו) של 55,300 ש"ח במקום 96,700 ש"ח. פער שפחות או יותר שווה ערך היום לשכ"ל באוניברסיטה לתואר שלם לילדיכם.

חשוב לציין שכל המאמר הינו בגדר השערה מושכלת בלבד, אבל השערה זו יכולה מעט להכניס אותנו לפרופורציות חדשות בכל הנוגע לציפיותינו כלפי תיק ההשקעות שלנו בעתיד ואולי לחפש אלטרנטיבות השקעה נוספות המתאימות לרמת הסיכון שלנו מעבר לשוק המניות והאג"ח שאולי הן דווקא כן יעלו בקנה יחד עם ציפיותנו לעתיד.

כותב הכתבה הינו מנהל השקעות בחברת קוואנטום שוקי הון \ SIF.

קוואנטום שוקי הון הינה חברה המתמחה במתן שירותים פיננסים מתקדמים.

לפרטים : קוואנטום שוקי הון בע"מ רחוב מנחם בגין 154, תל אביב טל: 03-6083585

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

<a href="http://quantum-inv.co.il/">קוואנטום שוקי הון</a> הינה חברה המתמחה במתן שירותים פיננסים מתקדמיםופועלת בשוק ההון בארץ ובעולם.

לפרטים : קוואנטום שוקי הון בע"מ
רחוב מנחם בגין 154, תל אביב
טל 03-608358 :
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת קוואנטום שוקי הון

מאת: קוואנטום שוקי הוןמט"ח09/11/101618 צפיות
לאחרונה אנו עדים להתחזקות מתמשכת בדולר האוסטרלי מול הרבה מטבעות בעולם. במאמר הבא ננסה לסקור את הגורמים הכלכליים שגרמו לייסוף זה ולבחון האם מדובר בתהליך כלכלי מבוסס או שמא בועה נוספת בשווקים.

מאת: קוואנטום שוקי הוןהשקעות03/11/101224 צפיות
לאחר כמה שנים של מוות, האם יתכן שסוף סוף עסקאות קרי טרייד (Curry Trade) חוזרות להיות אקטרקטיביות למשקיעים? במאמר זה נסקור את הנושא.

מאת: קוואנטום שוקי הוןכלכלה22/06/102496 צפיות
עולם ה"אלגו-טרייד" נחלק לשנים: פעילות בתדירות גבוהה אשר בו מתבצע מסחר גם לשניות או חלקי שניות בודדות, במטרה להרוויח הפרשי שערים קטנים, לפעילות זו משתייך גם מסחר הארביטראז' . החלק השני הינו פעילות בתדירות נמוכה יותר שבה נבנית פוזיציה לאורך תקופה (החל מיום ועד חודש) שבה המחשב מחזק או מתקן או הופך את הפוזיציה ע"פ אלגוריתם מוגדר מראש.

מאמרים נוספים בנושא השקעות

מאת: SEOMANהשקעות21/01/181564 צפיות
המדריך להשקעה חברתית מניבה הוא גם זה שיעזור לכם להבין איך להשקיע נכון במיזם סטארט-אפ חדש עם פוטנציאל לרווחיות גבוהה. אין ספק כי זהו גיוס המונים שווה זהב, במידה ותדעו מהו גובה פוטנציאל ההצלחה של כל אחד מהמיזמים והפרויקטים המגייסים כעת סכום גבוה להשקעה בכדי לפרוץ לשוק המקומי והבינלאומי.

מאת: רוני הכהןהשקעות28/03/173055 צפיות
בשנים האחרונות אנחנו יכולים לשים לב כי התחרות בין ספקים שונים של שירות בהחלט עלתה מדרגה, והדבר כולל גם את ענף הבנקאות אשר מנגיש אל הלקוחות הפוטנציאליים והקיימים איכות גבוהה יותר של שירות בכל היבט אפשרי. שכחו מהימים שבהם קיבלתם עט מהאדם שמנהל לכם את החשבון.

מאת: amirdadon90השקעות25/01/171706 צפיות
יוסי הרצוג הוא אחת הדמויות המוכרות והבולטות בשוק ההון מזה שנים רבות רבות. במקביל לניסיון הרב שצבר בתחומים רבים הרלוונטיים לשוק זה, מקפיד הרצוג על התעדכנות מתמדת - שכן לתפישתו, ולא רק לתפישתו כמובן, הטכנולוגיה מכתיבה שינויים דרמטיים בשוק ההון ובעולם הבנקאות באופן כללי.

מאת: גיא חזןהשקעות17/01/171772 צפיות
גם אם מדובר בקרן השקעות נדל"ן המשוייכת ומנוהלת ע"י גוף השקעות גדול ומוכר – זה עדיין לא ערובה להצלחה או ביטחון כלכלי. ברגע שהכסף יוצא מחשבון הבנק שלך – אינך שולט בו יותר והסיכון שנטלת – גבוה ביותר.

מאת: גיא חזןהשקעות26/12/161751 צפיות
בשנות ה – 80 האינפלציה בישראל הגיע לרמה של 400% בשנה. ובכלל, מדינת ישראל חיה והתקיימה בתוך כלכלה אינפלציונית מאז הקמתה. תושבי ישראל התרגלו כי האינפלציה היא תושבת קבע וכספם נשחק בכל שנה ושנה.

מאת: שלום כהןהשקעות22/11/161599 צפיות
קופות גמל הן מכשיר חיסכון פנסיוני אשר מאפייניו קבועים בחוק. חיסכון בקופות גמל אפשרי לכל אזרח בישראל אם כאפיק חיסכון פנסיוני מרכזי ואם...

מאת: גיא חזןהשקעות13/04/161469 צפיות
הלקוחות של ענבל אור כנראה ולכאורה הפסידו את כל כספם. כל שקל שעבר לענבל אור לא ישוב עוד לעולם והמשקיעים, קוני הדירות, איבדו כך את כספם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica