חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המבצע בצוותא במשפט הפלילי - מבחנים עיקרים ופסיקה רלוונטית

מאת: ירון דנוןפלילי09/01/20094856 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המבצע בצוותא

 המשתתף בביצוע העבירה תוך עשיית מעשים לביצועה.

הפירושים בדבר המעשים לביצוע העבירה נתונים לביהמ"ש.

מה מבדיל בין המבצע העיקרי למשדל והמסייע?

הצוות ירושלמי- פלר ופרופ' קרמינצר.

קרמינצר כותב כי מבחן השליטה הפונקציונאלי הוא המבחן העיקרי להבדיל בין המבצע בצוותא למסייע והמשדל.

המבצע בצוותא- בעל שליטה גדולה (שמידת חיוניותו לביצוע העבירה גדולה) על ביצוע העבירה, בלעדיהם העבירה לא הייתה מתבצעת.  יש לערוך את המבחן המשולב.

ברק בפסיקה לאחר תיקון 39 מנה את מבחן השליטה כאחד המבחנים לזיהויו של המבצע בצוותא. ברק חרג בקצת מתורת קרמינצר, אך לפחות נקט עמדה ששליטה היא קריטריון חשוב לזיהוי המבצע בצוותא.

השופט מצא- הופך את מבחן השליטה למבחן חד כיווני ובכך מאבד מחשיבותו. למבחן השליטה הוא קורא מבחן עזר. מצא טוען שאכן ישנו מי שמשאיר בידו שליטה מלאה על ביצוע העבירה ויש להניח שברוב המקרים יראו בו כמבצע בצוותא.אך לא להפך. במקרים שאין לאדם שליטה, אין לכך משמעות להגדרתו של אדם כמבצע בצוותא.

למבחן השליטה הפונקציונאלי חשיבות מסוימת כאשר תרומתו הפיסית של אחד השותפים לא גדולה, אך הייתה בידו שליטה רבה, אז מבחן השליטה יחפה על העובדה שבפועל מצידו של השולט בוצע מעט מאוד.

במקרים בהם אדם עשה משהו לביצוע העבירה וגם אם הוא שולי, אך שולט על הביצוע נראה כי ייחשב כמבצע העיקרי. אולם יש להשתמש בעוד מבחנים מאחר במקרה בו לא כל המבצעים חיוניים בלעדית לביצוע העבירה, בשל כך שיש סיכון בפעולה עבריינית משותפת והחבורה יותר מסוכנת מהיחיד לכן יש מבחן משולב:  במקום בו אדם שותף לתכנון וחולק עם חבריו את היחס הנפשי הבסיסי לעבירת הבסיס רואים אותו כמבצע בצוותא יהיה אשר יהיה תפקידו הפרקטי (אפילו עם תרומתו קטנה).

בפ"ד סילגדו- הופרד משפטו של אחד מחמשת השותפים, אשר היה מהמתכננים, ותפקידו העיקרי היה לנסוע באופניים כדי לתצפת ולהתריע מפני המשטרה בזמן הובלות , בימ"ש טען כי הוא עובר את המבחן המשולב כשותף לתכנון וליחס הנפשי וכאחד מהשודדים בימ"ש העליון פוסק שהוא אחד מהמבצעים בצוותא. (יש לציין שהוא לא עבר את המבחן השליטה הפונקציונאלי וכאן ההוכחה כי הוא אינו מספיק לבדו לשם הפסיקה).

לא כל אחד מן המבצעים בצוותא צריך להשלים את העבירה שנעשית בצוותא (סע' 29 ב').

השופטת דורנר והשופט מצא בפרשת משולם:

נראה כאילו הסכימו ביניהם שאומנם לא כל אחד מן המבצעים בצוותא צריכים להשלים העבירה, אלא מספיק שיראו כמנסים להשלים העבירה וזה כדי להיחשב כניסיון לביצוע העבירה.

השופט ברק בפרשה זו חוזר על הטענה שאין שום הגיון לדרישה זו. אם ימדדו את חלקו של כל אחד מהמבצעים העיקריים, האם ניסה לבצע את העבירה הזו, הרי בכל המקרים בהם יש חלקים לא שווים בין כמה מן המבצעים בצוותא- הרי שיהיו פטורים מהגדרתם כמבצעים בצוותא. רק מבצעים רבים בצוותא יזכו בעונש מופחת.

פס"ד חנניה- מעשי הכנה לעבירה אינם בגדר ניסיון. אדם שנמצא לאחר שוד במרחק מסוים ממקום ביצוע השוד. באיזו מידה אדם הוא עבריין עיקרי (מבצע בצוותא) לפי הקריטריון, האם הוא כבר ניסה לבצע את העבירה המשותפת?

נניח שאדם כל תפקידו היה לנהוג במכונית, האם יש להאשימו בשוד? האם פעולתו של חנניה הוא בגדר ניסיון? אם אדם אכן ייחשב לבדו כמנסה (אם יסתכלו על חלקו בביצוע כמנותק משותפיו).

למשל, נכנס לבנק כאשר יש עליו כלי ירייה עם כובע גרב. ואם נצלם אותו ונסלק מהסרט את שותפיו, הצורה בו הוא נכנס ולמרות שלא התכוון כלל להשתמש בנשק או לשדוד.

נשאלת השאלה האם נראה כי אותו אדם מנסה לשדוד? התשובה תהיה שכנראה שכן. אדם כזה, יש להניח ייחשב כמבצע בצוותא.

אם אדם שחלקו לא הגיע לידי ניסיון, האם יש לראותו כמבצע בצוותא? (הדילמה).

לסיכום- נשאר כלל עמום שביהמ"ש משתמש בו ממקרה למקרה.

היסוד הנפשי בביצוע בצוותא- צריך להיות זהה ליסוד הנפשי שבעבירה שעליה המבצע נאשם. 

פס"ד משולם- מנהיג כריזמטי (עוזי משולם) התבצר בביתו עם אנשיו שראו בו כמנהיג רוחני, הייתה לו השפעה עצומה עליהם. התבצרותם נמשכה 7 שבועות. סופה של ההתבצרות הייתה בהתפרצות אלימה בה נהרג אדם.

משולם ועוד אדם הובאו למעצר בעוד אחד מתלמידיו יורה לעבר מסוק משטרתי אך אינו פוגע.

בעבירה זו ניתן היה להרשיע את היורה בעבירת כוונה וניסיון לגרום חבלה בכוונה מחמירה ( אילו היו מוצאים את האדם). קשה היה לאסוף ראיות לגבי מי היה המבצע.

השאלה- האם להרשיע את משולם כצד ואיזה צד לעבירה של חבלה מחמירה בכוונה מחמירה?  אילו היה נחשב רק כמשדל לביצוע העבירה הרי סע' 34 א' 2 מוריד את אשמתו למגוחכת. אז היה מורשע באיזו עבירה? הרי לא פגעו במסוק. אם משולם נחשב כמבצע העיקרי, מדוע זה משנה אם אשמתו בקשר לירי על המסוק תראה בכוונה לגרום חבלה חמורה מכוח סע' 29 או מכוח סע' 34 א' רבתי? האם מה שעשה תלמידו היא עבירה שונה או נוספת (סע' 34 א') מן העבירה שהייתה במסגרת התוכנית העיקרית או שהיא במסגרת התוכנית המקורית ואז משולם אחראי לה במישרין כאילו הוא עצמו ביצע אותה (ולא בתור עבירה נוספת או שונה). עורך דין גירושין היה יכול לפתור את זה אחרת

סע' 34 א' 1- לא ניתן להרשיע את משולם באחריות למעשי תלמידו במהלך הלימודים לפי סע' זה אלא כעל עבירת אדישות בלבד, "אם העבירה הנוספת נעברה בכוונה אז ישאו המבצעים בצוותא בעבירה של אדישות בלבד...". ביהמ"ש קובע כי התנהגותו של משולם הייתה ביצוע עיקרי למרות שכל מה שתרם היה מילים בלבד, למרות שלא היה נוכח במקום (היה עצור) ולמרות שמשולם נתן הוראה לתלמידיו לירות רק עפ"י התורה שלימד אותם, קרי ניתן להרוג רק את מי שנכנס לשטח הבית. לכן ניתן לפרש את הוראתו זו כך שתלמידיו יירו ואף יהרגו שוטרים אם יכנסו למתחם.

אילו ביהמ"ש היה מוכן להסתפק בפחות כלפי משולם, לומר כי תלמידו של משולם ביצע עבירה שונה מן העבירה המקורית של משולם ואז היה ניתן להאשים את משולם באדישות לעבירה.

ביהמ"ש קבע כי במקום בו נעשה תכנון משותף בין אנשים, הרי סטיות מן התוכנית הן חלק מהתוכנית ויש לראות את כל אחד מהצדדים לתכנון העבירה, כמי שחזה בפועל את הסטיות מן העבירה. אז נוצרת ההלכה הבאה:

במקום בו חבורת אנשים תכננו עבירה, הרי בלא קשר לחלקו של כל אחד מהם בביצוע, כולם נחשבים מבצעים בצוותא, ללא קשר אם נמצאו או לא במקום העבירה.

אם אחד מהם מתכוון שתהיינה סטיות הרי שהוא אחראי לסטיות כמי שהתכוון. אך גם במקום בו המתכנן חזה את האפשרות של סטייה הרי שיש לראות הסטייה כחלק מן הביצוע המשותף 

( זו לא עבירה נוספת או שונה ולכן אין צורך להפעיל סע' 34 א').

הדין במקום בו נעברה עבירה שונה או  נוספת לעבירת הבסיס

 עבירת הבסיס לא צריכה להיות מפורטת עד פרטיה האחרונים ולכן במקום בו מבוצעת עבירה שונה, האם זו עבירה אחרת?

ע"פ ס' 34א יש הפרדה בין המבצעים בצוותא של עבירת הבסיס לבין המשדלים או המסייעים לעבירת הבסיס, לפיו:

•1.         מבצעים בצוותא אחראים פלילית לעבירה השונה שבוצעה בידי אחד מהם למרות שאין להם מחשבה פלילית ואפילו הם לא חזו (חשד) את אפשרות הסטייה לגבי בתנאי שהאדם מהיישוב יכול היה מודע לאפשרות עשייתה. ישנו בכך עידוד לתכנון העבירה הבסיסית ולהגדיר גבולות לכל המבצעים מראש כדי למנוע חריגה (אפשרות שיכולה להתקבל). מס' 34א1 עולה כי במקרה בו אחד המבצעים מבצע עבירה נוספת או שונה מתוך פזיזות (אדישות או קלות דעת) אזי שאר המבצעים יואשמו בעבירת אדישות בלבד.

•2.         משדלים ומסייעים אחראים פלילית, ע"פ ס' 34א2 בעבירת רשלנות בלבד, אם התקיימה עבירה שונה במקצת שהיא בעלת אותו יסוד עובדתי שהאדם מהיישוב היה יכול לחזות ואם היא לא דומה אז אין אחריות פלילית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון דנון

מאת: ירון דנוןמחשבים ניידים17/08/101581 צפיות
תחום המחשבים הניידים נמצא בהתפתחות טכנולוגית חסרת תקדים ובוא בזמן הופך לנגיש מאי פעם לקהל הצרכנים. המחשבים הניידים הפכו משוכללים יותר, קומפקטים יותר וסקסיים כמו שלא היו מעולם ואין ספק שהם מפתים הרבה יותר מרוב המחשבים הנייחים שמחווירים לעומתם (לאו דווקא בביצועים). מחשב נייד לקנייה עדיין יקר יותר ממחשב נייח ובכל זאת רבים מעדיפים לעבור למחשב נייד.

מאת: ירון דנוןדיני תאגידים17/01/093849 צפיות
פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. המדינה באמצעות אמצעים אלו מפקחת על התנהלות התאגיד ומוודא כי יפעל בהתאם לאינטרסים שנקבעו על ידי המדינה מבעוד מועד.

מאת: ירון דנוןשיווק15/01/0918960 צפיות
פילוח שוק היינו הפעולה הראשונה שהמשווק עושה בעת קביעת האסטרטגיה השיווקית. עבור מוסד להשכלה גבוה, פילוח שוק מאפשר למוסד להיות ממוקד בצרכנים הפוטנציאלים ובמאפיינים שלהם ובכך לייצר פעילות הרבה יותר רחבה ואפקטיבית. הפילוח מאפשר למוסד להשכלה גבוה לזהות תתי שווקים בעלי מאפיינים משותפים, כך שיוכל לפתח תמהיל שיווקי מיוחד אשר עונה על צורכיהם של כל אחד מתתי השווקים.

מאת: ירון דנוןסוציולוגיה15/01/094720 צפיות
בהערכה עצמית קולקטיבית גבוהה ישנו דגש על תפיסה עצמית של תלות הדדית שבה המרכיבים העיקריים הם היחסים עם האחרים. המחשבות, הרגשות וההתנהגויות הן במידה רבה פונקציה של מערכות היחסים עם אחרים ועם חברים בקבוצה התפיסות העצמיות והשלכותיהן הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות הן תוצר של סביבה תרבותית מסוימת. אך מה קורה כשאדם נכנס לתרבות אחרת? הרבה פעמים ההערכה העצמית עומדת בפני אתגר. הזר מתעמת עם מידע ותבניות התנהגות חדשות ועליו ללמוד דרכים שונות לחשיבה והתנהגות.

מאת: ירון דנוןדיני משפחה14/01/092765 צפיות
התפתח מנהג שבו האישה או אביה דרשו בעת הנישואין התחייבות מן הבעל שאם ימות לפני אשתו, תהיה האלמנה זכאית למזונות מנכסיו. בהתחלה הסכמים אלו היו פרטיים ואז הפכו לנוהג בקובל ברוב העם. בית הדין ראה בנוהג זה מחייב והפך אותו לדין מחייב לגבי כל הזוגות אפילו אם לא ערכו הסכם מחייב. מאחר שהחקיקה היתה מסובבת על הנוהג הקיים , התקנה נתנה את התוקף המשפטי לנוהג ובגלל זה נוצרו 2 נוסחאות ( כי אנשי יהודה ראו בנוסח השני, ואילו אנשי ירושלים והגליל ראו את הנוסח השני.

מאת: ירון דנוןתורת המשפט10/01/092796 צפיות
המשפט הטבעי סיפק את הצידוק המוסרי לקיומן של מערכות חברתיות ומשפטיות. הטענה הבסיסית הייתה שהמשפט מבוסס על איזשהו ערך עליון שאחד העקרונות המרכזיים בתוכו הוא עקרון התבונה (Reason). התומכים במשפט הטבעי טוענים שהאישור המוסרי למשפט הפוזיטיבי מגיע מערכים עליוניים של המשפט הטבעי. במילים אחרות, הגשר שמקשר בין ה"יש" ל"צריך להיות" הוא המשפט הטבעי.

מאת: ירון דנוןזכויות הפרט09/01/092583 צפיות
זכויות אדם משפטיות (או "פוזיטיביות"): זכויות שהמערכת המשפטית הנתונה של המדינה (במקרה שלנו ישראל) מגינה עליהן ברגע נתון. זכויות אדם טבעיות (או "מוסריות"): זכויות שהטענה לגביהן נובעת מן המוסר, בדרך כלל תוך טענה שאם הן אינן במקביל גם זכויות פוזיטיביות, כי אז - יטען הטוען - שצריך לשנות את מערכת המשפט כך שהן תהפוכנה גם לזכויות פוזיטיביות.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201363 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201183 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191561 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181464 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161895 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161928 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162529 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica