חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התפתחות שפה פיגורטיבית אצל ילדים בגילאי הגן ובית הספר

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת את הרובד הפיגורטיבי של השפה, את תהליך הרכישה אצל ילדים צעירים, וכיצד ניתן לעזור לילדים להבין ולהשתמש בשפה מופשטת אשר חשובה לשכלול מיומנויות שפתיות של דיבור והבעה בעל פה, של הבנת הנקרא, כתיבה, והרחבה של אוצר המילים.

מאת: אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת

במאמר זה אדון ברובד הפיגורטיבי (מופשט) של השפה, באמצעותו מועברים רעיונות מורכבים ומופשטים. אסביר מהם רכיבי השפה הפיגורטיבית, כיצד מתפתח תהליך הרכישה, וכיצד ניתן לעזור לילדים להבין ולהשתמש בשפה מופשטת. מיומנויות ההבנה והשימוש בשפה פיגורטיבית מעשירות ומקדמות התפתחות אקדמית והתפתחות חברתית אצל ילדים. השפה הפיגורטיבית חשובה לשכלול מיומנויות שפתיות של דיבור והבעה בעל פה, הבנת הנקרא, כתיבה, והרחבה של אוצר המילים.

מהי שפה פיגורטיבית

השפה היא אמצעי התקשורת העיקרי בין בני אדם. באמצעות הדיבור אנו חולקים עם אנשים אחרים רגשות, מחשבות, רצונות, צרכים, מידע ורעיונות. חלק מהתקשורת הינה קונקרטית ומתייחסת למה ש-"כאן ועכשיו". חלק מהתקשורת הנה העברה של רעיונות מופשטים. על מנת להעביר רעיונות מופשטים יש צורך בשימוש במילים ובביטויים שמשמעותם אינה משקפת את העולם הפיזי המוחשי שסביבנו.

רכיביה של השפה הפיגורטיבית כוללים מילים מופשטות, ניבים, דימויים, מטאפורות ומשלים. מילים מופשטות הינן, לדוגמא, מילים באמצעותן מביעים רגשות (אהבה, חיבה, עלבון, תסכול), מילים המציינות קטגוריות של חפצים (כלי תחבורה, כלי כתיבה), או מילים הקושרות אליהן משמעויות נוספות. לדוגמא, המילה "לבן" מציינת צבע, אך נעשה בה גם שימוש פיגורטיבי כמייצגת תום, הגינות ויושר.

ניב הינו ביטוי המורכב מצירוף של מילים המקבלות בו משמעות שונה מהמשמעות הרגילה שלהן. דוגמאות לניבים: "מגדל פורח באוויר", "אורו פניו", "ניקיון כפיים".

דימוי ו- מטאפורה מתארים מושג באמצעות השוואתו למושג מתחום אחר שאינו קשור ישירות לתחום התוכן של המושג הנדון. בדימוי נעשה שימוש במילת הפונקציה "כמו" או ב-"כ" הדימוי ("דני נלחם כמו אריה"). המטאפורה הנה דימוי סמלי וציורי באמצעותו ניתן להעניק למושג כלשהו  תכונות ומאפיינים הקשורים בדרך כלל למושג אחר, ובכך להעשיר את משמעותו. ז'אנר ספרותי העשיר במטאפורות הינו שירה.

אנו נתקלים בניבים, דימויים ומטפורות בתכיפות גבוהה בחיים היומיומיים – בשיחה פנים מול פנים, בקבלת הוראות והנחיות, בפרסומות, בצפייה בטלוויזיה ובסרטי קולנוע, וכן בטקסט כתוב.

כיצד מבוגרים מבינים שפה פיגורטיבית:

מבוגרים מעבדים (מזהים ומבינים) שימוש פיגורטיבי בשפה בשלושה שלבים. בשלב הראשון, מתפענחת המשמעות המילולית של המילים. בשלב השני נבדקת המשמעות המילולית מול ההקשר בו נאמרו הדברים, ומוסקת מסקנה האם המשמעות המילולית הולמת את ההקשר. במידה ולא, בשלב השלישי נערך חיפוש של משמעות מטפורית.

כאשר ילדים, בני נוער או מבוגרים לא מזהים שימוש בשפה פיגורטיבית בשיחה, ויש להם קושי להבין את המשמעות של ניבים ודימויים, הם מחמיצים חלק חשוב בשיחה.

התפתחות תהליך הרכישה של שפה פיגורטיבית

לאחר מילים מופשטות, ניבים הינם המרכיב הבא של שפה פיגורטיבית הנרכש על ידי ילדים כשהם מתבגרים. ילדים צעירים עד גיל 6 שנים יכולים להבין ולהשתמש במעט ניבים קלים ושקופים להבנה. הרכישה המשמעותית של ניבים הינה בין גיל 6 לגיל 10 שנים אצל ילדים שאינם סובלים מבעיות שפה ותקשורת. ילדים הסובלים מליקויי שפה ולמידה, וילדים שאובחנו כסובלים מבעיות תקשורת (כגון: PDD ואוטיזם), ימשיכו בדרך כלל להתקשות בהבנה של שפה פיגורטיבית, ובשימוש בה, גם בבגרות.

תהליך הרכישה של ניבים מתרחש בשלושה שלבים: בשלב הראשון, הילד מבין ומזהה כי המשמעות של הביטוי ששמע איננה מילולית. לדוגמא, משמעותו של הניב "בלב הים" איננה כי לים יש לב. בשלב השני, הילד מבין את הכוונה הנרמזת בניב. לדוגמא, "לב הים" משמעו באזור עמוק בים. בשלב השלישי, הילד מסוגל להשתמש בניב באופן הולם בשיחה.

לא כל הניבים קלים לרכישה באותה המידה: ניבים קלים ושקופים יובנו על ידי ילדים בקלות לאחר שיוסברו להם. לדוגמא: ילדים יכולים להשתמש בדימויים ויזואליים ובידע הכללי שלהם על מנת להבין את  הניב "ללכת על קרח דק". ניב זה מקושר בקלות למשמעות של "משהו מסוכן" בגלל הידע הכללי של ילדים על תכונותיו של הקרח.

לעומת זאת, ילדים יתקשו להבין ניבים עמומים גם לאחר קבלת הסבר. לדוגמא, הניב "ראשו הסתחרר" הינו עמום. ילדים יזדקקו להסבר מקיף לפני שיבינו כי משמעותו שלאדם מסוים יש פתאום רגשות חזקים כלפי אדם אחר או אובייקט כלשהו.

עפ"י ממצאי מחקרים, ניבים שקופים (כגון: "תן כתף" שמשמעותו בקשה לעזרה) הובנו על ידי כ- 65% מילדים בגיל גן חובה, ועל ידי כ- 75% מילדים כיתה ו'. לעומת זאת, ניבם עמומים לא הובנו כלל על ידי ילדים בגיל גן חובה, ורק כ- 35% מילדים כיתה ו' הבינו אותם.

כיצד נלמד ילדים ניבים?

ניבים נלמדים אחד אחד. ניתן ללמד ניב על ידי עשיית שימוש בניב, בעת התרחשות אירוע מתאים, או על ידי יצירת סיטואציה בה המבוגר ייזום במכוון שימוש בניב באוזני הילד. לימוד הניב החדש לילד נעשה במספר שלבים: תחילה, המבוגר צריך לדחות את המשמעות המילולית של הניב ("לא יכול להיות שהתכוונו ש..."), ולהתייחס לכך שהמשמעות של הניב לא ברורה. בהמשך, המבוגר צריך לשאול את עצמו, בקול רם באוזני הילד, מה יכולה להיות הכוונה כאשר אומרים את הניב המסוים. ולאחר מכן, המבוגר צריך להסביר לילד את משמעותו של הניב.

לחילופין, ניתן לבקש מהילד לפרש את הניב; אחר כך לשקף לו כיצד הפירוש המילולי של המילים בניב איננו מתיישב עם הסיטואציה; ולבסוף להסביר את הפירוש ההולם. ניתן גם להציע לילד כמה פירושים אפשריים, ואז לבחור יחד איתו את הפירוש המתאים.

בהמשך נדרש לחזק את הלמידה של הניב על ידי שימוש בו, הן בחזרה על הסיטואציה הראשונית בה הוא נלמד (במידת האפשר), והן באמצעות שימוש בניב בסיטואציות הולמות אחרות.

קשיים בהתפתחות שפה פיגורטיבית

השפה היא אמצעי התקשורת העיקרי בין בני אדם. השפה מאפשרת באמצעות רבדיה המוחשיים והפיגורטיביים, להעביר רגשות, מחשבות, רצונות, צרכים, מידע ורעיונות בין בני אדם. ילדים הסובלים מלקות בהתפתחות השפה והדיבור, וילדים הסובלים מבעיות תקשורת, מפגינים לעיתים קרובות קושי ברכישה (הבנה ו/או שימוש) של שפה פיגורטיבית. לפיכך, ילדים אלו ישוחחו יותר על נושאים קונקרטיים ומוחשיים; יחוו  קשיים בהבנה של הומור ומשחקי מילים; בהבנה של טקסטים מופשטים; ברכישה של ריבוי משמעויות של מילה; בהבנה של דו משמעות תחבירית; ובגיל בוגר יותר בהבנה ובשימוש באירוניה וסרקזם.

הקשיים בהתפתחות שפה פיגורטיבית הינם פן נוסף במכלול הקשיים השפתיים של ילדים עם לקויות שפה ותקשורת. טיפול לקידום ושכלול מיומנויות השפה הפיגורטיבית ניתן במסגרת של טיפול שפה אצל קלינאי תקשורת. קלינאית התקשורת מעניקה טיפול המיועד להפוך את התקשורת לקלה ונוחה ככל האפשר.

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת - אבחון וטיפול בילדים מעל גיל 6, בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, שיבושי היגוי, שיבושי הגייה, דחיפת לשון ודחיקת לשון - אתר הבית -www.myspeech.co.il

http://sites.google.com/site/efratkurtzer/

המידע המובא במאמר זה הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה וייעוץ פרטניים אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים.

תגיות נוספות:
כתיבה,אוצר מילים,התפתחות שפה,התפתחות שפה אצל,התפתחות שפה אצל ילדים,התפתחות הילד,התפתחות,התפתחות ילדים,שפה ילדים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת - אבחון וטיפול בילדים מעל גיל 6, בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, שיבושי היגוי, שיבושי הגייה, דחיפת לשון ודחיקת לשון - אתר הבית - http://sites.google.com/site/efratkurtzer/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אפרת קורצר

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי21/08/091431 צפיות
דיבור לא מובן, דיבור לא ברור מקשים על תקשורת יעילה בין בני אדם. חשוב וניתן לתקן שיבושי היגוי ולשפר דיבור לא מובן. אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת במאמר את המאפיינים המוטוריים של דיבור לא מובן ודיבור לא ברור אצל מבוגרים, בני נוער ואצל ילדים, לאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/092418 צפיות
דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) קיימת אצל חלק מבני הנוער ומהמבוגרים להם מנשך לא תקין. אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת במאמר מהי דחיקת לשון בהיגוי, בליעה ומנח לשון לא תקין, באילו גילאים כדאי לטפל בדחיקת לשון, לאן ולמי מומלץ לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/091400 צפיות
הזדקנות מביאה לשינויים באיכות ובגוון של הקול, עד כדי צרידות בעיות קול ודיבור לא מובן. במאמר אסקור את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במערכות מיתרי הקול והדיבור, השינויים באיכות ובגוון של הקול האופייניים לגיל הזהב, בעיות קול ו- צרידות בגיל הזהב, ולאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/094656 צפיות
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת מגוון קשיים בתחומים של שפה דיבור ותקשורת, דחיקת לשון ושיבושי היגוי המטופלים על ידי קלינאי תקשורת. מקצוע קלינאות תקשורת עוסק באבחון טיפול ומניעה של מגוון רחב של קשיים ובעיות בשפה בדיבור ובתקשורת אצל אנשים בכל הגילאים – ילדים צעירים, בני נוער ומבוגרים.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/092112 צפיות
צרידות - המאמר דן באופן פעולת מיתרי הקול, בגורמי צרידות ומפרט את הדרכים בהן אנשים רבים משתמשים באופן לקוי בקול. כמו כן ניתן הסבר על אופן האבחון והטיפול בצרידות אצל קלינאית תקשורת.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ורפואה כללי

מאת: אבי דוידיבריאות ורפואה כללי04/01/223096 צפיות
איך בוחרים נכון קלנועית שמתאימה לכם ופותרת את בעיית הניידות.

מאת: tiloniבריאות ורפואה כללי15/07/213603 צפיות
מה הצעדים שיש לעשות על מנת להעסיק עובד זר בסיעוד? לרשותכם המדריך המלא

מאת: עופר שלובריאות ורפואה כללי24/09/201735 צפיות
היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, סוכרת, סוכרת נעורים, סוכרת סוג 2, סוכרת סוג 1

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי31/05/201506 צפיות
חושדים שיש לכם סינוסיטיס? הכנסו וקיראו על התסמינים והאבחון ועל דרכי ההתמודדות עם המחלה.

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי30/03/201774 צפיות
אחת הבעיות שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה במהלך החורף, זה שיעול עם ליחה. מדובר בשיעול טורדני שיכול להפריע על איכות החיים ביום יום וכן על איכות השינה. ד"ר דויטש מביא לכם כמה טיפים לטיפול

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי09/02/201495 צפיות
כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר בחיים מתמודד עם נזלת. זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מקוררים, מצוננים, כשאנחנו חוטפים מחלה כזו או אחרת. אך מדוע אנשים מתמודדים עם נזלת כרונית? הבאנו כמה נקודות חשובות

מאת: שלום כהןבריאות ורפואה כללי27/09/191969 צפיות
כל מי שסובל מאקנה, וכבר התחיל לחפש דרכי טיפול או אפשרויות התמודדות עם האקנה, יודע כי מדובר בתחום רחב מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica