חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דחיקת לשון אצל בני נוער מתבגרים ומבוגרים

דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) קיימת אצל חלק מבני הנוער ומהמבוגרים להם מנשך לא תקין. אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת במאמר מהי דחיקת לשון בהיגוי, בליעה ומנח לשון לא תקין, באילו גילאים כדאי לטפל בדחיקת לשון, לאן ולמי מומלץ לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת

מלידה ולאורך שנות הילדות מתפתחות ומשתכללות אצל ילדים מיומנויות רבות בתחומי השפה והדיבור ובתחומי האכילה והבליעה. ללשון יש תפקיד מרכזי בהגייה של צלילים, ובמנגנון הלעיסה והבליעה של מזון ושתייה. גם לתנוחה של הלשון בפה בעת מנוחה חשיבות רבה. לעיתים הלשון אינה מפתחת כמצופה את המיומנויות הדרושות עבור בליעה ו- היגוי. ליקויים בבליעה, בהיגוי ובמנח הלשון בפה בעת מנוחה, מוכרים כמצב של דחיקת לשון ( הנקרא גם דחיפת לשון ). דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) קיימת אצל חלק מבני הנוער המתבגרים והמבוגרים להם מנשך לא תקין.

במאמר זה אסביר מהי דחיקת לשון, באילו אופנים היא באה לידי ביטוי, באילו גילאים כדאי לטפל בדחיקת לשון, לאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

דחיקת לשון הנה מצב בו הלשון נעה קדימה בפה כלפי קשתות השיניים הקדמיות, יוצרת מגע עם השיניים הקדמיות ומפעילה עליהן לחץ מכיוון פנימה החוצה. מגע מתמשך של הלשון בשיניים הקדמיות עלול לגרום להשפעה לא רצויה על תנוחתן של השיניים, להטייתן של השיניים קדימה, ובכך להחמיר בעיות אורתודנטיות. דחיקת לשון עלולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים:

דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) בעת דיבור:

דחיקת לשון עלולה לבוא לידי ביטוי בעת הדיבור: בעת ההגייה משובשת של צלילים שורקים ("ש","ס","ז","צ"), כולם או חלקם, חוד הלשון נדחק (נדחף) קדימה אל השיניים הקדמיות ונוגע בהן או נכנס אל בין קשתות השיניים הקדמיות. צלילים שורקים הנהגים באופן זה נשמעים משובשים.

דחיקת לשון בדיבור עלולה לחול גם בצלילים "ת/ט", "ד", "נ", שבהגייתם משתתף חוד הלשון.

דחיקת לשון בבליעה:

דחיקת לשון בבליעה באה לידי ביטוי בעת ביצוע פעולת בליעה לא תקינה, כשהלשון נעה קדימה אל השיניים הקדמיות, ונוגעת בהן מצידן הפנימי, או שהיא נכנסת אל בין קשתות השיניים הקדמיות. במידה וקיימת דחיקת לשון בבליעה היא מתרחשת בבליעה של רוק, נוזלים ומזון קשה.

מנח לשון לא תקין בפה בעת מנוחה מדיבור ומבליעה:

דחיקת הלשון עלולה לבוא לידי ביטוי גם בתנוחה לקויה של הלשון בפה בעת מנוחה (כלומר, כאשר לא מדברים ולא בולעים): במנח קדמי ולא תקין של הלשון בפה, חוד הלשון נשען על השיניים הקדמיות ומפעיל עליהן לחץ מצידן הפנימי כלפי חוץ.

פעמים רבות כאשר תנוחת הלשון הנה קדמית מהמצופה, הפה פתוח במידה מסוימת, וחוד הלשון מבצבץ מבין השיניים ונראה לעין המתבונן.

הפנייה לטיפול אצל קלינאית תקשורת ב- דחיקת לשון:

כיום, קיימת מודעות אצל אורתודנטים ורופאי שיניים להשפעה הרבה שיש לדחיקת הלשון על המצב  של מנשך השיניים. בני נוער ומבוגרים רבים מופנים לקליניקה על רקע דחיקת לשון ע"י אורתודנט במקביל לביצוע יישור שיניים בטיפול אורתודנטי.

ניתן להשתלב בטיפול אצל קלינאית תקשורת בעניין דחיקת לשון לפני התחלת טיפול אורתודנטי או במקביל לטיפול אצל האורתודנט. אך חשוב לדעת כי מומלץ לבצע את הטיפול ב- דחיקת לשון אצל קלינאית תקשורת לפני הסיום של הטיפול האורתודנטי. זאת על מנת למנוע מצב בו הלשון תגרע מהשיפור שחל במצב המנשך בעקבות הטיפול האורתודנטי.

ניתן לפנות לקלינאית תקשורת בעניין דחיקת לשון גם באופן עצמאי.

אבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת ב- דחיקת לשון:

האבחון -

מטופל שפונה לקלינאית תקשורת על ידי רופא ילדים או אורתודנט או בהפניה עצמית, עובר בשלב הראשון אבחון על מנת לקבוע האם קיימת אצלו דחיפת לשון. בהתאם לממצאי האבחון נקבע למטופל הטיפול הרצוי אצל קלינאית תקשורת ב- דחיקת הלשון, כאשר מטרת הטיפול הנה להקנות למטופל הרגלי הגייה, בליעה ומנח לשון תקינים.

הטיפול -

במסגרת הטיפול ב- דחיקת לשון נלמדות במפגשי הטיפול, באופן הדרגתי, דרכי ההגייה הנכונות של הצלילים המשובשים; נלמדת ומתורגלת טכניקת בליעה תקינה לשתיית נוזלים ולאכילת מזון מוצק; וכן ניתנים הדרכה ותרגול לגבי התנוחה הרצויה של הלשון בפה בעת מנוחה.

ההתקדמות בטיפול ב- דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) והשגת מטרותיו דורשים מיומנות ומקצועיות מצד קלינאית התקשורת, לצד תרגול עקבי של הנלמד בטיפול על ידי המטופל בבית לאורך הטיפול.

באילו גילאים כדאי לטפל ב- דחיקת לשון:

כאמור, דחיקת הלשון נוטה להופיע בהיגוי, בבליעה ובמנח לשון קדמי ולא תקין בעת מנוחה. בהקניה של הרגלי הגייה תקינים של הצלילים השורקים ניתן להתחיל כבר מגיל צעיר של 5 שנים ואילך. לעומת זאת, רכישה של הרגלי בליעה ומנח לשון תקינים הינה מורכבת יותר, ועל פי הניסיון בקליניקה לאחר גיל 10 שנים בני נוער רוכשים הרגלים אלו בקלות רבה יותר.

בני נוער (מגיל 10 שנים ואילך) ומבוגרים מתרגלים במקביל את ההגייה, הבליעה ומנח הלשון התקין, דבר המקל באופן משמעותי על העיצוב והרכישה של ההרגלים החדשים.

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת - אבחון וטיפול בילדים מעל גיל 6 שנים, בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, שיבושי היגוי, שיבושי הגיי, דחיפת לשון ודחיקת לשון - אתר הבית - http://sites.google.com/site/efratkurtzer www.myspeech.co.il

המידע המובא במאמר זה הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה וייעוץ פרטניים אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת - אבחון וטיפול בילדים מעל גיל 6, בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, שיבושי היגוי, שיבושי הגייה, דחיפת לשון ודחיקת לשון - אתר הבית - http://sites.google.com/site/efratkurtzer/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אפרת קורצר

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי21/08/091435 צפיות
דיבור לא מובן, דיבור לא ברור מקשים על תקשורת יעילה בין בני אדם. חשוב וניתן לתקן שיבושי היגוי ולשפר דיבור לא מובן. אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת במאמר את המאפיינים המוטוריים של דיבור לא מובן ודיבור לא ברור אצל מבוגרים, בני נוער ואצל ילדים, לאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/091402 צפיות
הזדקנות מביאה לשינויים באיכות ובגוון של הקול, עד כדי צרידות בעיות קול ודיבור לא מובן. במאמר אסקור את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במערכות מיתרי הקול והדיבור, השינויים באיכות ובגוון של הקול האופייניים לגיל הזהב, בעיות קול ו- צרידות בגיל הזהב, ולאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/094659 צפיות
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת מגוון קשיים בתחומים של שפה דיבור ותקשורת, דחיקת לשון ושיבושי היגוי המטופלים על ידי קלינאי תקשורת. מקצוע קלינאות תקשורת עוסק באבחון טיפול ומניעה של מגוון רחב של קשיים ובעיות בשפה בדיבור ובתקשורת אצל אנשים בכל הגילאים – ילדים צעירים, בני נוער ומבוגרים.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/092113 צפיות
צרידות - המאמר דן באופן פעולת מיתרי הקול, בגורמי צרידות ומפרט את הדרכים בהן אנשים רבים משתמשים באופן לקוי בקול. כמו כן ניתן הסבר על אופן האבחון והטיפול בצרידות אצל קלינאית תקשורת.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/092359 צפיות
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת את הרובד הפיגורטיבי של השפה, את תהליך הרכישה אצל ילדים צעירים, וכיצד ניתן לעזור לילדים להבין ולהשתמש בשפה מופשטת אשר חשובה לשכלול מיומנויות שפתיות של דיבור והבעה בעל פה, של הבנת הנקרא, כתיבה, והרחבה של אוצר המילים.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ורפואה כללי

מאת: אבי דוידיבריאות ורפואה כללי04/01/223121 צפיות
איך בוחרים נכון קלנועית שמתאימה לכם ופותרת את בעיית הניידות.

מאת: tiloniבריאות ורפואה כללי15/07/213626 צפיות
מה הצעדים שיש לעשות על מנת להעסיק עובד זר בסיעוד? לרשותכם המדריך המלא

מאת: עופר שלובריאות ורפואה כללי24/09/201738 צפיות
היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, סוכרת, סוכרת נעורים, סוכרת סוג 2, סוכרת סוג 1

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי31/05/201510 צפיות
חושדים שיש לכם סינוסיטיס? הכנסו וקיראו על התסמינים והאבחון ועל דרכי ההתמודדות עם המחלה.

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי30/03/201781 צפיות
אחת הבעיות שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה במהלך החורף, זה שיעול עם ליחה. מדובר בשיעול טורדני שיכול להפריע על איכות החיים ביום יום וכן על איכות השינה. ד"ר דויטש מביא לכם כמה טיפים לטיפול

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי09/02/201499 צפיות
כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר בחיים מתמודד עם נזלת. זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מקוררים, מצוננים, כשאנחנו חוטפים מחלה כזו או אחרת. אך מדוע אנשים מתמודדים עם נזלת כרונית? הבאנו כמה נקודות חשובות

מאת: שלום כהןבריאות ורפואה כללי27/09/191973 צפיות
כל מי שסובל מאקנה, וכבר התחיל לחפש דרכי טיפול או אפשרויות התמודדות עם האקנה, יודע כי מדובר בתחום רחב מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica