חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צרידות בעיות קול והשפעת ההזדקנות על הקול בגיל הזהב

הזדקנות מביאה לשינויים באיכות ובגוון של הקול, עד כדי צרידות בעיות קול ודיבור לא מובן. במאמר אסקור את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במערכות מיתרי הקול והדיבור, השינויים באיכות ובגוון של הקול האופייניים לגיל הזהב, בעיות קול ו- צרידות בגיל הזהב, ולאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת

מערכת הפקת הקול ומרכיביה - מנגנון הנשימה, הגרון ומיתרי הקול, חללי התהודה, ומערכת איברי ההיגוי - עוברות שינויים פיזיולוגיים במהלך חיינו, מלידה ועד בגרות, ומבגרות ועד זיקנה. השינויים הפיזיולוגיים שעוברות מערכות הפקת הקול והדיבור משפיעים על איכות וגוון הקול ועל הדיבור. בשנות הבגרות קולם של גברים ונשים (ללא הפרעות דיבור) הינו ברור ויציב, גובה הטון בדיבור הולם את מין הדובר, ועוצמת הקול ניתנת לשינוי בהתאם להקשר השיחה.

עם ההזדקנות, במקביל לשינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בכלל מערכות הגוף, חל שינוי גם במערכות הפקת הקול והדיבור. אצל חלק מהאנשים ההשפעה של שינויים אלו על הקול מינורית, אולם אצל אחרים משתנים האיכות והגוון של הקול באופן משמעותי, עלולות להתפתח צרידות ובעיות קול, והדיבור הופך לא מובן.

במאמר זה אסקור את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במערכות מיתרי הקול והדיבור, השינויים באיכות ובגוון של הקול האופייניים לגיל הזהב, בעיות קול ו- צרידות בגיל הזהב, ולאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

שינויים פיזיולוגיים במערכת הנשימה:

עם ההזדקנות נחלשים שרירי הנשימה, בית החזה, שבו הריאות, הופך נוקשה ורקמות הריאות מאבדות מגמישותן. שינויים אלו משפיעים על נפחי האוויר בריאות אצל אנשים קשישים ועל היעילות של מנגנון הנשימה. כמות האוויר שניתן להכניס ולהוציא מהריאות בעת הנשימה יורדת, והיעילות שבה אנשים קשישים נושמים פוחתת.

ההפחתה ביעילות הנשימה והירידה בכמות האוויר הנכנסת ויוצאת מהריאות, עלולות להשפיע על הפעילות התקינה של מיתרי הקול.

בעת הפקת קול שני מיתרי הקול, הנמצאים בקנה הנשימה, נסגרים. אוויר היוצא מהריאות פורץ דרך מיתרי הקול הסגורים, וגורם לרטיטות מהירות שלהם. זרם האוויר המגיע מהריאות צריך להיות קבוע ויציב ברטיטת מיתרי הקול. ההחלשות של מנגנון הנשימה עם ההזדקנות עלולה להשפיע על רטיטת מיתרי הקול. הפרעה לרטיטת מיתרי הקול עלולה לגרום להפעלה מאומצת שלהם, ולהתפתחות של צרידות ובעיות קול.

שינויים פיזיולוגיים בגרון:

במהלך ההזדקנות חלים שינויים בשרירי הגרון, בסחוסים של הגרון, ובריריות של מיתרי הקול הממוקמים בגרון: התגרמות והסתיידות של הסחוסים בגרון (אליהם מחוברים מיתרי הקול) ופגיעה במפרקים שבין הסחוסים עלולות לגרום לקושי בסגירה התקינה של מיתרי הקול לצורך הרטיטה בהפקת הקול. חלה הנמכה במיקום של הגרון בצוואר שעלולה לגרום לשינויים בגובה הטון אצל גברים ונשים. התנוונות ודלדול של שרירים פנימיים בגרון עלולים לגרום לקושי בהפעלה של מיתרי הקול. שינויים בפעילות של בלוטות ברקמות של מיתרי הקול עלולים לגרום ליובש ולנוקשות של ריריות מיתרי הקול, ולפגיעה ברטיטת המיתרים.

מכלול השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בגרון עם ההזדקנות משפיעים על פעילות מערכת מיתרי הקול, וגורמים לשינוי באיכות ובגוון הקול, עד כדי התפתחות של צרידות ובעיות קול אצל חלק מהאנשים הקשישים. חשוב לציין כי שינויים אלו נרחבים יותר אצל גברים בהשוואה לנשים בגיל הזהב.

שינויים פיזיולוגיים במערכת הפקת הקול ובמערכת הדיבור:

במהלך ההזדקנות חלים שינויים בעצמות, בשרירים וברקמות של הפנים והראש שלהם תפקיד במערכת הדיבור: גדילה של עצמות הפנים והגולגולת גורמת לשינוי בדפוסי התהודה של גלי הקול המגיעים ממיתרי הקול. החלשות והתנוונות של שרירי הפנים, הלעיסה והלוע, יחד עם שינויים ניווניים במפרק ה- TMJ (המפרק המחבר את הלסת התחתונה - המנדיבולה, ללסת העליונה) ואובדן גמישות בריריות הפה והלוע וירידה בתפקודי הריור, בצירוף להחלשות של שרירי הלשון ואובדן של שיניים, עלולים לגרום להפרעה בפעילות של איברי ההיגוי ולהפחתה של הדיוק בדיבור.

מכלול השינויים המתרחשים באיברי ההיגוי עם ההזדקנות משפיעים על פעילות מערכת הדיבור והקול וגורמים לשינוי באיכות הדיבור והקול, עד כדי התפתחות של הפרעות דיבור אצל חלק מהאנשים הקשישים.

שינויים בקול ובדיבור האופייניים לגיל הזהב:

השינויים הפיזיולוגיים (מבניים ותפקודיים) המתרחשים במערכת הנשימה, ובמערכות הפקת הקול והדיבור עם ההזדקנות עלולים להשפיע על הקול והדיבור אצל אנשים קשישים. להלן אסקור את השינויים בקול ובדיבור האופייניים לגיל הזהב.

גובה הטון - גובה הטון בדיבור הוא מאפיין חשוב בזיהוי של הקול כקול השייך לגבר או לאישה, וכקול השייך לילד צעיר, לאדם בוגר או לאדם קשיש. אחד מהשינויים הבולטים בקול עם ההזדקנות הינו שינוי בגובה הטון בדיבור.

בגיל העמידה גברים מפגינים גובה טון הנמוך בכ- 10Hz בממוצע מזה של גברים בוגרים צעירים. לאחר גיל העמידה חלה עלייה הדרגתית של גובה הטון עד כדי שינוי של 35Hz, דבר הגורם לזיהוי  הקול של הגבר כקול של גבר קשיש.

השינוי בגובה הטון עם ההזדקנות בולט הרבה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. אצל נשים רבות בגיל המעבר חלה ירידה בגובה הטון בדיבור בשיעור של כ- 15Hz, ככל הנראה כתוצאה משינויים הורמונאליים הגורמים להתעבות ולבצקתיות בריריות של הגרון ומיתרי הקול.

התהודה של הקול – תהודה קולית תקינה תורמת לקול צלול, מהדהד, עשיר ונעים לאוזן. התהודה של הקול נוצרת כאשר גלי הקול עולים ממיתרי הקול במעלה קנה הנשימה ומגיעים אל חללי התהודה של מערכת הדיבור (חלל הלוע, חלל האף וחלל הפה). הגודל, הצורה, ומסת הרקמות של חללי התהודה מעצבים את גלי הקול שמגיעים ממיתרי הקול.

השינויים המבניים בחללי התהודה עקב ההזדקנות עלולים לגרום לשינוי בדפוסי התהודה ולשינוי באיכות הקול.

קול רועד ולא יציב – אצל חלק מהאנשים הקשישים מופיע קול רועד הנגרם מחוסר יציבות בהפקת הקול.

שינוי בגוון הקול -  אצל חלק מהאנשים הקשישים חל שינוי בגוון של הקול שהופך מחוספס, נוקשה וצורמני, או לקול עמום, מצומצם ומקוטע.

חיתוך ההיגוי והדיבור: מידת הדיוק של חיתוך ההיגוי והדיבור משתנה מאוד בין אדם לאדם. ההבדלים בחיתוך ההיגוי והדיבור אחראים במידה רבה לאופן שבו נשמע קולו של אדם. כאשר חיתוך הדיבור לא מדויק באופן כללי, הדיבור נשמע מטושטש, ממולמל, ואינו מובן מספיק.

עם ההזדקנות נחלשים שרירי הפנים, הלעיסה והבליעה המפעילים את איברי ההיגוי, גוברים הנוקשות והיובש בריריות של הפה הלוע הגרון ומיתרי הקול. שינויים אלו משפיעים על תפקוד איברי ההיגוי ועלולים לגרום לדיבור לא ברור ולא מובן דיו.

צרידות ו- בעיות קול על רקע חוסר סגירה של מיתרי הקול:

אחד המצבים האופייניים לגיל הזהב, על רקע השינויים הפיזיולוגיים שתוארו במאמר, הינו סגירה לא מלאה של מיתרי הקול. בעת הפקת הקול נותר בין מיתרי הקול מרווח דרכו "בורח" חלק מזרם האוויר, והקול המתקבל הינו קול צרוד ובלתי נעים לאוזן, בעל גוון נשיפתי, עמום וחלש.

אנשים קשישים הסובלים מחוסר סגירה של מיתרי הקול נוטים לדווח על קול חלש, התעייפות קולית בדיבור מתמשך, קושי בדיבור על רקע של רעש סביבתי (טלוויזיה, קהל אנשים וכד'), דיבור פחות ברור ופחות מובן, ותחושות של אי נוחות באזור הגרון במהלך הדיבור.

פנייה לאבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים:

שינויים במובנות הדיבור, באיכות הקול, צרידות ו- בעיות קול על רקע הזדקנות של מערכת הפקת הקול והדיבור ניתנים להשפעה ולשיפור. אנשים קשישים הסובלים משינויים בדיבור ובקול יכולים להביא לשינוי לטובה באיכות הקול, ובאיכות החיים הקשורה לדיבור, באמצעות טיפול אצל קלינאית תקשורת.

קודם לפנייה אל קלינאית תקשורת מומלץ לפנות אל רופא אף אוזן וגרון אשר בודק את המצב הפיזי של מיתרי הקול לצורך קביעה האם מיתרי הקול מראים השפעות עקב הזדקנות. השלב הבא הינו פנייה לצורך אבחון אצל קלינאית תקשורת.

במהלך אבחון אצל קלינאית תקשורת מתבצעת הערכה של איכות הקול על פי אפיוני הקול מבחינת גובה הטון בדיבור, עוצמת הקול בדיבור, הטווחים של מנעד הקול ושל עוצמת הקול, מידת התיאום בין הדיבור לבין הנשימה, והרגלי השימוש בקול. מבוררות התלונות הספציפיות של הפונה לגבי השימוש בקולו במצבי החיים השונים.

על סמך הממצאים בפגישת האבחון, בשילוב עם ממצאי הבדיקה של רופא אף אוזן גרון, קובעת קלינאית התקשורת את הטיפול הדרוש, הצורך בבדיקות נוספות, וניתנים לפונה הסברים לגבי הממצאים, מהות הטיפול והדרכה.

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת - אבחון וטיפול בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, שיבושי היגוי, שיבושי הגייה, דחיפת לשון ודחיקת לשון - אתר הבית - www.myspeech.co.il http://sites.google.com/site/efratkurtzer

המידע המובא במאמר זה הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה וייעוץ פרטניים אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת - אבחון וטיפול בילדים מעל גיל 6, בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, דיבור לא מובן, דיבור לא ברור, שיבושי היגוי, שיבושי הגייה, דחיפת לשון ודחיקת לשון - אתר הבית - http://sites.google.com/site/efratkurtzer/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אפרת קורצר

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי21/08/091434 צפיות
דיבור לא מובן, דיבור לא ברור מקשים על תקשורת יעילה בין בני אדם. חשוב וניתן לתקן שיבושי היגוי ולשפר דיבור לא מובן. אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת במאמר את המאפיינים המוטוריים של דיבור לא מובן ודיבור לא ברור אצל מבוגרים, בני נוער ואצל ילדים, לאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/092420 צפיות
דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) קיימת אצל חלק מבני הנוער ומהמבוגרים להם מנשך לא תקין. אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת במאמר מהי דחיקת לשון בהיגוי, בליעה ומנח לשון לא תקין, באילו גילאים כדאי לטפל בדחיקת לשון, לאן ולמי מומלץ לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/094657 צפיות
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת מגוון קשיים בתחומים של שפה דיבור ותקשורת, דחיקת לשון ושיבושי היגוי המטופלים על ידי קלינאי תקשורת. מקצוע קלינאות תקשורת עוסק באבחון טיפול ומניעה של מגוון רחב של קשיים ובעיות בשפה בדיבור ובתקשורת אצל אנשים בכל הגילאים – ילדים צעירים, בני נוער ומבוגרים.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/092112 צפיות
צרידות - המאמר דן באופן פעולת מיתרי הקול, בגורמי צרידות ומפרט את הדרכים בהן אנשים רבים משתמשים באופן לקוי בקול. כמו כן ניתן הסבר על אופן האבחון והטיפול בצרידות אצל קלינאית תקשורת.

מאת: אפרת קורצרבריאות ורפואה כללי02/05/092359 צפיות
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת סוקרת את הרובד הפיגורטיבי של השפה, את תהליך הרכישה אצל ילדים צעירים, וכיצד ניתן לעזור לילדים להבין ולהשתמש בשפה מופשטת אשר חשובה לשכלול מיומנויות שפתיות של דיבור והבעה בעל פה, של הבנת הנקרא, כתיבה, והרחבה של אוצר המילים.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ורפואה כללי

מאת: אבי דוידיבריאות ורפואה כללי04/01/223109 צפיות
איך בוחרים נכון קלנועית שמתאימה לכם ופותרת את בעיית הניידות.

מאת: tiloniבריאות ורפואה כללי15/07/213615 צפיות
מה הצעדים שיש לעשות על מנת להעסיק עובד זר בסיעוד? לרשותכם המדריך המלא

מאת: עופר שלובריאות ורפואה כללי24/09/201736 צפיות
היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, סוכרת, סוכרת נעורים, סוכרת סוג 2, סוכרת סוג 1

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי31/05/201508 צפיות
חושדים שיש לכם סינוסיטיס? הכנסו וקיראו על התסמינים והאבחון ועל דרכי ההתמודדות עם המחלה.

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי30/03/201779 צפיות
אחת הבעיות שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה במהלך החורף, זה שיעול עם ליחה. מדובר בשיעול טורדני שיכול להפריע על איכות החיים ביום יום וכן על איכות השינה. ד"ר דויטש מביא לכם כמה טיפים לטיפול

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי09/02/201498 צפיות
כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר בחיים מתמודד עם נזלת. זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מקוררים, מצוננים, כשאנחנו חוטפים מחלה כזו או אחרת. אך מדוע אנשים מתמודדים עם נזלת כרונית? הבאנו כמה נקודות חשובות

מאת: שלום כהןבריאות ורפואה כללי27/09/191972 צפיות
כל מי שסובל מאקנה, וכבר התחיל לחפש דרכי טיפול או אפשרויות התמודדות עם האקנה, יודע כי מדובר בתחום רחב מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica