חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עדשות מולטיפוקל (רב מוקדיות) מאת ד"ר ניר ארדינסט

אודות עדשות מולטיפוקל (רב מוקדיות) מאת ד"ר ניר ארדינסט

ד"ר ניר ארדינסט הינו יו"ר החוג לעדשות מגע

1)      עדשות מולטי-פוקל כשמן כן הן (מולטי = רב, פוקל = מוקד/פוקס). מכאן, השם עדשות רב-מוקדיות מתאים גם לעדשות בי-פוקליות (2 פוקסים לקרוב ולרחוק) וטרי-פוקליות (3 מוקדים:רחוק,ביניים וקרוב). השם השני, אשר יותר נכון מדעית של עדשות מולטי-פוקל הם עדשות פרוגרסיביות (עדשות מדורגות).

2)      עדשות מולטיפוקל הפכו לפופולאריות לא רק בגלל הפונקציונאליות אלא לא מעט בזכות ההיבט האסטטי והמצעיר

3)      עדשת המולט-פוקל הראשונה ביצור המוני נקרא וארילוקס ונרשמה כפטנט בשנת 1953 ע"י ברנרד מיינטנץ.  כמעט כל העדשות המולטיפוקליות מיוצרות מחברות צרפתיות, גרמניות ויפניות.

4)      אי אפשר לשכב ולראות טלוויזיה עם עדשת מולטי-פוקל כייוון שכיוון המבט בזמן שכיבה לא יהיה בחלק העליון של העדשה שמשמש לראייה לרחוק.

5)      רוב תוספות הקריאה של עדשות מולטיפוקל נעים מ +0.75 עד +2.50

6)      כיום יש עדשות מגע מולטי-פוקל תוך עניות (לאחר ניתוח קטרקט)  ועדשות מגע מולטיפוקל.

7)      קטרקט ומולטי-פוקל: קטרקט הינה עכירות של עדשת העין הטבעית. כאשר הקטרקט מתקדם ומופיעים תלונות של סנוור, וטשטוש ראייה יש צורך בטיפול והליך ניתוחי הינו הטיפול היחיד. בניתוח העדשה הטבעית העכורה מוחלפת בעדשה תוך עינית  מלאכותית. עדשה מלאכותית היא חד מוקדית ולאחר הניתוח הפציינט יהיה חייב להרכיב משקפי קריאה כדי לראות את החומר קריאה לקרוב. כדי לפתור את הצורך במשקפיי קריאה ניתן להציב בעין עדשה תוך עינית מלאכותית שינה מולטי-פוקל. עדשה זאת מאוד יקרה ואינה נכללת בסל הבריאות.

8)      נוסחה פשוטה להעריך את התוספת לקריאה לעדשות מולטיפוקל היא:

35) : 10 – גיל)

למשל אדם בן חמישים: 15 50 – 35 =

15:10=1.5 מכאן אדם בן חמישים יזדקק לתוספת לקריאה של 1.5

9)      עדשות מגע מולטי-פוקל לטיפול בפזילה:בפזילה אקומודטיבית מלאה או חלקית. בשונה מפזילה מולדת בה פונה העין כלפי פנים מהלידה (כשמה כן היא) ישנה כלפי פנים שמופעיה כאשר הילד מסתכל על עצמים מקרוב. פזילה הזו מופיעה בדרך כלל בגיל שנה עד ארבע אצל ילדים הסובלים מרוחק ראייה ("מרשם פלוס בינוני וגבוה"). הפזילה מתרחשת בגלל הפעלת יתר של מערכת האקומודציה (ומכאן שם הפזילה) שבתוך העין אשר אחראית על פוקוס מקרוב. במקביל להפעלה מסיבית של מערכת האקומודציה בגלל רוחק הראייה מתרחש סימולטנית כינוס יתר. טיפולים אופטיים מבטלים את הרוחק ראייה וכך גם את ההפעלה המסיבית של מערכת ההסתגלות לקרוב (ואז אין כינוס יתר שגורם לפזילה). הטיפול האופטי הינו חובה בגלל שעדר טיפול יגרום לעין עצלה. הטיפולים האופטיים הם עדשות ביפוקל (לילד לא יפה אסתטית – ישנו פס על העדשה) או עדשות מולטיפוקל.

10)  בקשישים פעילים משקפי מולטיפוקל עלולים להעלות את הסיכוי לנפילות מחוץ לבית, בהשוואה למשקפיים לראייה מרחוק.

11)  העדשות הביפוקל שפותחו יש מוקד ל 2 טווחים: רחוק לקרוב בלבד (ללא טווח ביניים כמו מחשב) כאשר ניתן לראות בעדשה עצמה את המוקדים: כמעט כל העדשה משמשת למוקד ראייה לרחוק החלק - העליון של העדשה והחלון בעדשה משמש לראייה לקרוב. עדשת מולטי-פוקל היא עדשה מעלת כוח גראדיינטי (הדרגתי) לאורך העדשה כולה. עוצמת כוח העדשה למוקד הרחוק נמצא בחלק העליון של העדשה ומגיע בהדרגה לכוח קריאה מכסימאלי בחלק התחתון של העדשה.

12)  השטחים המתים בעדשות: בשימוש בעדשת הביפוקל הקליינט מקבל פתרון אופטי לשני מרחקים בלבד, לקריאה ולמרחק 2 מטר והלאה אבל הוא אינו מסוגל לראות במרחק ביניים במולטיפוקל לעומת זאת ניתן לראות לכל המרחקים. בנוסף קוו הפרדה בולט שהיה בשנים שעברו מסמליה הבולטים של הזיקנה. עדשת מולטי-פוקל היא עדשה מעלת כוח גראדיינטי (הדרגתי) לאורך העדשה כולה. השטחים המתים או בעלי עיוות הם הפריפריה (היקף העדשה) של העדשה המולטי פוקלית.

13)  העדשה בתוך העין מתפקדת בדיוק כמו זום במצלמה, היא מסוגלת לשנות את צורתה ובעקבות שינוי בצורתה משתנה העוצמה האופטית וכך גם המוקד/פוקס. תהליך זה נקרא יכולת האקומודציה (הסתגלות) ומי שמנצח עליו הוא שריר קטן בתוך העין, שכיווצו והרפייתו מאפשרים את שינוי צורת העדשה. החל מגיל 45, היכולת והגמישות של העדשה יורדת (בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור שהשריר נחלש) וכך אין לאדם יכולת לשנות את צורת העדשה כמו בעבר.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ניר ארדינסט, מרצה לאופטומטריה ומדעי הראייה ניר ארדינסט, אופטומטריסט. דוקטורנט בביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה. בעל תואר ראשון באופטומטריה בהצטיינות יתרה (ציון סופי לתואר 98.5) ותואר שני, מוסמך מחקרי, במדעי המח בהצטיינות יתרה (ציון סופי לתואר 99.1 ) מהאוניברסיטה העברית

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת קליניקה לעיניים

מאת: קליניקה לעינייםצבא וביטחון12/12/101981 צפיות
קליניקה לעיניים מציגה קבלה לקורס טיס עם מרשם/משקפיים /מספר/ עדשות מגע ליקוי תשבורת מאת ד"ר ניר ארדינסט ד"ר ניר ארדינסט הינו מרצה מן החוץ בבית הספר לרפואה - הדסה עין כרם ד"ר ניר ארדינסט הינו יו"ר החוג לעדשות מגע בישראל וחבר ועד מנהל בעמותת לראות. קבלה לקורס טיס (למקצועות צוות אוויר שונים: טייס, נווט ומכונן אויר) בחיל האוויר הישראלי (זרוע האוויר והחלל) של צבא הגנה לישראל.

מאת: קליניקה לעינייםבריאות העין12/12/101740 צפיות
שיטת ההתאמה הינה ותיקה מאוד ובה מותאמת עדשה קשה מעל עדשה רכה. בהתאמה זאת, בחומרות מסוימות של מחלת הקרטוקנוס ישנם אחוזי הצלחה בינוניים עד גבוהים. באופן כללי, בהתאמה זאת הפציינט נהנה מנוחות העדשות הרכות (יחד עם יתרונות כמו היעדר פליטת העדשות מהעין כפי שמתרחש רבות בהתאמה של עדשות קשות) יחד עם האיכות האופטית המעולה של העדשות הקשות.

מאת: קליניקה לעינייםבריאות העין12/12/101607 צפיות
טיפות עיניים מאת ד"ר ניר ארדינסט ד"ר ניר ארדינסט, יו"ר החוג לעדשות מגע וחבר ועד מנהל בעמותה לחקר הראייה המקום העיקרי שהתרופות נספגות הוא הקרנית (החלק השקוף של העין) לאחר מכן הלחמית חלק מהתרופות עובר ניקוז אל חלל האף דרך הפונקטה (אותו טעם מר שמרגישים לאחר ההזלפה) ולכן רצוי לסגור את הדופן דואליות בעין החיצונית שכבת האפיתל היא שונאת מים ולכן התרופה צריכה להיות הידרופובית במבנה כדי לעבור

מאת: קליניקה לעינייםלימודים28/04/102916 צפיות
קליניקה לעיניים מציגה: מספרים באופטומטריה מאת ד"ר ניר ארדינסט (מרצה לאופטומטריה). ד"ר ניר ארדינסט הינו יו"ר החוג לעדשות מגע בישראל

מאת: קליניקה לעינייםבריאות העין28/04/101916 צפיות
עין עצלה או אמבליופיה בלועזית הוא מצב בו עין בריאה למראה (ללא פגם חיצוני, פגיעה במבנה העין או מחלה) אינה מצליחה להגיע לאיכות ראייה תקינה לאחר תיקון אופטי הכולל משקפיים, עדשות מגע וניתוח לייזר להורדת משקפיים. השכיחות באוכלוסיה הכללית עומדת על 4%. חשיבות בדיקות תקופתיות בגיל צעיר הינה קריטית

מאת: קליניקה לעינייםבריאות העין28/04/101995 צפיות
אפשר להתייחס לאור השמש כאל חרב פיפיות, מצד אחד תהליך הראייה תלוי כולו באור זה ומצד שני לאור מתלווה אורח לא רצוי בדמות קרינה אולטרה סגולה שאינה חשובה לתהליך הראייה אך גורמת לתחלואה רבה בעיניים.


מאמרים נוספים בנושא בריאות העין

מאת: רוני הכהןבריאות העין02/08/181428 צפיות
כאשר ישנה בעיה של ראייה צריכים לדעת לבחור אופטומטריסט בתל אביב שלא רק קרוב אל הבית אלא גם מוכשר אל העבודה.

מאת: רונןבריאות העין06/11/161681 צפיות
פעם היו משקפיים לכל מטרה. היו כאלה לקריאה, היו כאלה לנהיגה והיו ליום יום. מי שהיו לו כמה סוגים של בעיות ראיה נאלצו להחזיק כמה סוגים של משקפיים. כיום יש משקפי מולטיפוקל שניתן לייצר במיוחד לפי הצורך לכל אדם וכך לא צריך להחזיק כמה זוגות משקפיים.

מאת: רוני הכהןבריאות העין13/01/162540 צפיות
כל האלטרנטיבות אפשריות ובכל מקרה אפר נכון להיום לטפל ברוב בעיות הראייה במהירות וביעילות רבה על יד הרכבה של משקפי ראייה, הרכבה של עדשות מגע או ביצוע של תיקון ראייה בלייזר.

מאת: ניב אבןבריאות העין31/12/151712 צפיות
ישנן לא מעט חברות אשר מייצרות ומשווקות עדשות מגע מעולות לשימוש של אנשים שזקוקים לתיקון של בעיית ראייה כזו או אחרת. המבחר הרחב מאפשר לבחור את סוג העדשות אשר מותאם בצורה הכי טובה שניתן אל מצב הראייה והצורה של האישון על מנת לקבל את איכות הראייה הכי טובה שאפשר.

מאת: שרון צרפתיבריאות העין30/12/151666 צפיות
כאשר העיניים שלנו סובלות מיובש אנחנו סובלים מתחושות של טשטוש וראייה שאינה יציבה, דבר זה נכון פי כמה עבור אנשים אשר מרכיבים עדשות מגע אשר מוצאים את עצמם ללא כל יכולת להרכיב את העדשות מכיוון שהתחושה של חוסר הנוחות ממש מתחלפת עם תחושה של כאב ככל שהשעות עם העדשות על עיניים יבשות חולפות להן. מה הפיתרון?

מאת: הכותבבריאות העין08/11/152588 צפיות
מה זה קטרקט? קטרקט הוא תופעת דליחות ועכירות המופיעה בהדרגתיות על עדשת העין ופוגמת כך בתפקוד הראייה. קטרקט מביא לתחושה של חוסר נוחות בעין, כפל ראייה וטשטוש, עם עלייה חדשה במספר עדשות משקפיי הראייה.

מאת: ניב אבןבריאות העין30/07/151824 צפיות
ברבות השנים החלו ליצר עדשות מגע אותן מרכיבים על האישון עצמו אשר מייצרות את תיקון הראיה הנדרש בהרכבה פשוטה ומהירה שאף יכולה להוריד את המספר של העדשות בשל אותה קרבה ישירה עין האישונים. עדשות דיספו מציעות יתרונות רבים ואנחנו רואים כי אנשים רבים בוחרים בהן בתור הפתרון לבעיית הראיה, גם כאשר ישנם ניתוחים לתיקון בעזרת לייזר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica