חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עמלות בנקים וחיובים שונים הם בעצם ריבית

מאת: סגולה אלטמןבנקאות21/05/20091430 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חוק הריבית מגדיר "ריבית" כ"כל תמורה הניתנת בקשר עם מילווה ויש בה משום תוספת לקרן, לרבות דמי עמילות ודמי ניכיון המשתלמים כאמור, בין שנקראים בשם ריבית ובין שנקראים בשם אחר, למעט כל סכום המתווסף לקרן עקב תנאי ההצמדה לשער החליפין של המטבע הישראלי, למדד המחירים לצרכן או למדד אחר שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".

הגדרה זו נועדה למנוע מן המלווה להטעות את הלווה ע"י מתן כינויים שונים לתשלומים המהווים למעשה ריבית לכל דבר ועניין, בכל מצב בו משלם לווה למלווה תשלום הנוגע לאשראי שנתקבל ע"י הלווה מאת המלווה.

בהקשר זה יש לזכור, כי לא תמיד רואים מבחינה כלכלית בעמלות כתשלום עבור שירות שניתן. פעמים רבות, בהקשר של יחסי בנק לקוח, מן הראוי לראות בעמלות שונות שנגבות מן הלקוח ע"י הבנק כחלק אינטגרלי מן הריבית אותה גובה הבנק מן הלקוח ולטעון כי הבנק גבה, עקב כך, ריבית גבוהה מן הריבית עליה הוסכם בינו לבין הלקוח.
בנוסף, כאשר בנק גובה מלקוח הוצאות שכ"ט עו"ד והוצאות משפטיות טרם גמר ההליך המשפטי, יש ויראו אף בהן חלק מן הריבית שגבה הבנק שלא כדין מן הלקוח.

לדוגמה, בעניין א. צ. ברנוביץ ובניו קבלנות ובניה בע"מ נ' טפחות, בנוגע לשאלה האם תשלומים שכונו בשם "עמלה", "הוצאות שכ"ט עו"ד" ו"הוצאות משפט" בהם חייב הבנק את לקוחות נוסף על ריבית, מהווים הפרה של חוק הריבית.
הבנק, באותו מקרה, טען כי אין המדובר בריבית מוסווית אלא בהוצאות לגיטימיות.
בפועל, התברר כי טענה זו לא היתה נכונה עובדתית, וממילא מדובר בתמורה הנכללת בהגדרת "ריבית" בסעיף 1 לחוק הריבית, והבנק חויב להשיבה.

לפיכך, יש לבחון היטב את מהותם הכלכלי של חיובי החשבון כדי לוודא באם הם בגדר ריבית פועל, אודותיה לא גילה הבנק ללקוח גילוי נאות ואינה עולה על הריבית הסבירה באותן נסיבות פיננסיות או על הריבית המקסימלית המותרת עפ"י החקיקה, הפסיקה והוראות המפקח על הבנקים.


מקורות: "ריבית" מאת ד"ר אברהם ויינרוט, חוק הריבית, "חובות החלות על הבנקים" כרך ד'- "אשראי בנקאי" מאת עו"ד גלעד נרקיס ועו"ד מיכל צפוני.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בעלת תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה- האוניברסיטה העברית, ירושלים.
18שנות ניסיון בתחומי החשבונאות והכלכלה ועשרות הצלחות בעקבות מתן חוות דעת מומחה בתחומי בדיקות בנקים, הערכות שווי ואומדן נזקים כספיים (כגון למוניטין)לפירמות מובילות במשק וללקוחות פרטיים.
 יוצאת BIG 4, נמנית על רשימות המומחים של בית המשפט המחוזי בתל אביב, של ההסתדרות הציונית העולמית ושל משרד המשפטים. הוזמנה לדיוני ועדת חוקה חוק ומשפט בנושא הלוואות חוץ בנקאיות.03-6475937

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת סגולה אלטמן

מאת: סגולה אלטמןפיננסים וכספים - כללי 21/05/091222 צפיות
יתרונות מוסד הבוררות בכלל והבוררות העסקית בפרט על פני התדיינות משפטית רגילה ואופיו של הליך הבוררות על קצה המזלג, בפרט בעת מיתון.

מאת: סגולה אלטמןגישור ובוררות21/05/091348 צפיות
יתרונות מוסד הבוררות בכלל והבוררות העסקית בפרט על פני התדיינות משפטית רגילה ואופיו של הליך הבוררות על קצה המזלג, בפרט בעת מיתון.

מאת: סגולה אלטמןגישור ובוררות21/05/091358 צפיות
יתרונות מוסד הבוררות בכלל והבוררות העסקית בפרט על פני התדיינות משפטית רגילה ואופיו של הליך הבוררות על קצה המזלג, בפרט בעת מיתון.

מאת: סגולה אלטמןגישור ובוררות21/05/091307 צפיות
מתי כדאי להיעזר בחו"ד מומחה לכספים ומה היא מניבה.

מאת: סגולה אלטמןעסקים - כללי21/05/091237 צפיות
מתי כדאי להיעזר בחו"ד מומחה לכספים ומה היא מניבה.

מאת: סגולה אלטמןשירותים לעורכי דין21/05/091403 צפיות
מתי כדאי להיעזר בחו"ד מומחה לכספים ומה היא מניבה.

מאת: סגולה אלטמןבנקאות21/05/091674 צפיות
בימ"ש שלום קבע, כי חוב לבנק בגין יתרת חובה,שהנו חוב העומד לפירעון על פי דרישה ולא במועד שהוגדר מראש ע"י הצדדים, מתיישן בתוך 7 שנים מיום הדרישה הראשונה לפירעונו. לפיכך נדחתה תביעת הבנק.

מאמרים נוספים בנושא בנקאות

מאת: דניאל מלמדבנקאות17/05/201246 צפיות
כאשר אדם מגיע למצב שבו הוא כבר לא יכול לעמוד בהוצאות החודשיות שלו והוא מתמוטט כלכלית – הוא צריך להכריז על חדלות פירעון ולפתוח צו פשיטת רגל בבית המשפט. להמשך קריאה כנסו לפוסט >>

מאת: רוי ורלבנקאות23/10/171442 צפיות
Does thinking about your credit report give you awake? The sound advice above will help you fix your credit and be proud that you are financially responsible again.

מאת: רוי ורלבנקאות16/10/171535 צפיות
Now is the best time to start taking charge of your personal financial issues. Use the tips and techniques from this article to learn some sound personal finance tips. You do not need to take classes or years of training to start seeing big savings by improving your financial management skills. Every single knowledge you learn will help.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןבנקאות01/06/171823 צפיות
הבנקים מחוייבים בחובת גילוי מוגברת כלפי לקוחותיהם, מהי חובת הגילוי של הבנק כלפי הערבים של לקוחותיהם ?

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןבנקאות01/06/171533 צפיות
האם בנק יכול לסרב לתת שירות ללקוחות מסויימים ? מהם התנאים לחוקיות סירוב הבנק לתת שירות ללקוח

מאת: איילתבנקאות20/01/162028 צפיות
טיפים - איך לא להיכנס למינוס מאת עו"ד רוני ברוש: על רקע מציאות כלכלית לא פשוטה ולעיתים אפילו סבוכה מאוד קל להתפתות לקחת עוד הלוואה או להיכנס למינוס בבנק. למעשה, יותר מידי הלוואות או משיכת יתר

מאת: ירון כהןבנקאות30/07/1510844 צפיות
יש לא מעט מוסדות ומשרדים שמבקשים אישורים נוטריונים עבור מסמכים שונים שמגיעים בשפות זרות. מסמכים כגון מסמכי לידה, תצהירים, דרכונים, תעודות, תעודות פטירה, תעודות נישואין או גירושין, מסמכי בעלות על רכוש והרשימה עוד ארוכה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica