חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

משחק מלחמה ככלי בתכנון אסטרטגי

מאת: גיא פריייעוץ עסקי08/03/20111264 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

השווקים היום מאוד דינמיים עם שינויים מאוד תכופים, דבר המצריך תכנון מתמיד, כולל חשיבה קדימה לגבי פעולות ומהלכים של המתחרים. אחד האמצעים הוא "תורת המחשקים" אשר אמור לסייע בחיזוי המהלכים של המתחרים ולבחור את המהלכים הטובים ביותר עבור הארגון. הבעיה עם "תורת המשחקים" היא שזה בדרך כלל אמצעי מאוד מורכב ומסובך שקשה מאוד לעשות בו שימוש פרקטי.

דרך נוספת, מאוד יעילה וטובה, היא שימוש במשחק מלחמה. משחק מלחמה מאפשר לחזות בצורה טובה את השינויים העתידיים בשוק, את המהלכים הצפויים של המתחרים ולבחון אלטרנטיבות שונות לאסטרטגיה של הארגון. בעזרת משחק מלחמה, ניתן להקטין את אי הודאות (כמובן שלא לאפס) ולבחון מספר אסטרטגיות אלטרנטיבות מראש.

אז איך בעצם פועל משחק מלחמה? במשחק מלחמה מחלקים את המשתתפים למספר קבוצות, כאשר כל קבוצה מייצגת את אחד המתחרים בשוק, כולל את החברה עצמה. ניתן להוסיף קבוצה נוספת, שתשמש כקבוצת בקרה, אשר מייצגת את הסביבה, כלומר הלקוחות, הרגולטור והשוק. כל אחד מהקבוצות צריכה לגבש אסטרטגיה, על סמך מידע שנאסף מהשטח, ולבסוף להציג את האסטרטגיה שלה בפני הקבוצות האחרות. לאחר מכן מתבצע סיבוב נוסף, שבו לכל קבוצה יש את האפשרות לעדכן את האסטרטגיה, על-פי המידע החדש שאליו נחשפה מהקבוצות האחרות. ביצוע משחק המלחמה בשני שלבים מאפשר לכל המשתתפים להיחשף לאסטרטגיות אפשריות של המתחרים השונים והוא מאפשר לגבש אסטרטגיה עבור הארגון בהתאם לכך.

מעבר לעובדה שמשחק מלחמה מאפשר לבצע הערכה של המהלכים האפשריים של המתחרים, יש לו מספר תועלות נוספות:

  • קודם כל, זה מכניס עניין והנאה בתהליך של תכנון אסטרטגי (לא שתכנון אסטרטגי זה דבר משעמם...)
  • שנית זה מגביר את עבודת הצוות ומגבש את האנשים
  • שלישית זה חושף הרבה אנשים בארגון לתהליך של תכנון אסטרטגי ולאסטרטגיה של המתחרים השונים
  • ולבסוף זה מאפשר לבחון רעיונות לא שגרתיים ומהפכניים בצורה טובה

מניסיוננו בתור חברת ייעוץ אסטרטגי, נוכחנו לדעת ששימוש נכון במחשק מלחמה יכול שפר בהרבה את תהליך התכנון האסטרטגי. הוא איננו מחליף את התהליך המלא לתכנון אסטרטגי, אבל משחק המלחמה יכול להיות מרכיב חשוב בתהליך ולסייע רבות.

ישנם שני שימושים עיקריים למחשק מלחמה. הראשון הוא לבחון אסטרטגיה קיימת. בהינתן וגובשה אסטרטגיה שיווקית, או מהלך אסטרטגי מסוים, ניתן לבחון את תוצאותיו ואת המהלכים הצפויים של המתחרים לאותו מהלך, בעזרת משחק מלחמה. במקרה כזה חשוב שאחת הקבוצות במשחק תייצג את הלקוחות, מכיוון שאותה קבוצה צריכה לחזות כיצד הלקוחות יגיבו למהלך הנבחן. קבוצת הלקוחות צריכה ולהעריך מה היא מערכת השיקולים המעורבים בתהליך קבלת ההחלטות וכן מה הם הגורמים המעורבים ומשפיעים על ההחלטה. קבוצת הלקוחות צריכה להיות עם היכרות מעמיקה של השוק והלקוחות, אבל צריכה גם להיות אובייקטיבית, בכדי לאפשר בחינה אמיתית של המהלך. בנוסף, קבוצות המתחרים הרגילות, יוכלו להגיב למהלך ובכך לאפשר לחזות את ההתפתחות בשוק. הקבוצה שמייצגת את החברה, תציג את המהלך או האסטרטגיה המתוכננת לשאר הקבוצות ולכל אחת מהן תהיה האפשרות להגיב.

שימוש שני של משחק מלחמה הוא לנסות ולחזות את ההתפתחות הכללית בשוק ויחסי הכוחות בין המתחרים, ללא התייחסות למהלך אסטרטגי מסוים. במקרה כזה כל אחת מהקבוצות צריכה לגבש את האסטרטגיה שלה, בהינתן המצב הקיים. כאשר עושים שימוש במשחק מלחמה בצורה הזו, רצוי לבצע מספר סיבובים של המחשק, בהם כל אחת מהקבוצות יכולה לבצע שינויים והתאמות באסטרטגיה, בהתאם לאסטרטגיה אליה היא נחשפת מהקבוצות האחרות. רצוי שתהיה קבוצה ניטראלית, שאיננה קשורה לאף אחד מהמתחרים בשוק, אשר תשמש מעין שופטת ותכריע כיצד אכן מתפתח השוק ומה התוצאות של המהלכים האסטרטגיים של המחרים השונים. קבוצת הבקרה צריכה להיות אובייקטיבית ואמינה, בכדי שהכרעותיה יהיו מקולות על כל המשתתפים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גיא פרי

מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא פרי

מאת: גיא פריניהול26/05/131035 צפיות
חברות רבות מגיעות לנקודה שבה הן מיצו את אפשרויות הצמיחה בתחומי הפעילות הקיימים והן צריכות לזהות תחומי התרחבות, אשר יהוו מנועי צמיחה עתידיים.

מאת: גיא פריניהול26/05/131092 צפיות
ישנם מספר מאפיינים בתהליך של גיבוש אסטרטגיה עבור חברות טכנולוגיות, השונים מחברות אחרות.

מאת: גיא פריניהול26/04/111369 צפיות
קיימת היום מגמה חזקה של הרבה חברות לעבור מלספק מוצרים לפתרונות, או לפחות כך הרבה חברות מתיימרות לעשות. מסתבר שהמעבר איננו כה פשוט והוא מצריך ייעוץ אסטרטגי מורכב

מאת: גיא פריעסקים - כללי10/04/111733 צפיות
שוק התקושרת הוא שוק יחסית ותיק, שקיים כבר עשרות שנים, אבל בשל התפתחויות טכנולוגיות, שגוררות שינויים בהרגלי הצריכה והשימוש בתקשורת, השוק לא מתייצב וממשיך להשתנות.

מאת: גיא פרישיווק ואסטרטגיה17/02/111287 צפיות
השימוש ברשתות חברתיות, ובכלל במדיה דיגיטלית, עדיין לא מפותח בחברות B2B, חברות המוכרות לעסקים ולא ללקוחות פרטיים. בחברות מסוג זה הדעה הרווחת היא, שרשתות חברתיות אינן כלי "רציני" ולא ניתן לעשות בו שימוש, כאשר מוכרים ללקוחות עסקיים, אשר מבצעים רכישה מחושבת ורציונלית. אך זוהי טעות ויש הרבה מקום גם בחברות B2B להשתמש בכלים של רשתות חברתיות.

מאת: גיא פרישיווק ואסטרטגיה26/01/111440 צפיות
המושג "מיצוב" הוצג בעולם האסטרטגיה והשיווק בשנות השבעים, והוא צמח משני כיוונים שונים וקיבל שתי משמעויות.

מאת: גיא פריייעוץ עסקי22/01/111173 צפיות
לחברות גדולות, בעלות נתח שוק גדול, קל יותר להמשיך לגדול ולהתחזק על חשבון המתחרים הקטנים. אבל יש דרך לפרוץ את הסחרור על ידי יצירת יתרון תחרותי בר קיימא.

מאמרים נוספים בנושא ייעוץ עסקי

מאת: ישראל רף ייעוץ עסקי22/11/222231 צפיות
טו בשבט מתקרב ובא ! עציצים ממותגים למתנות חברים יקרים אשמח מאוד לעזרתכם להגשים לי חלום להשריש בתודעה של האנשים בכל התחומים את הרעיון לתת בטו בשבט חג האילנות מתנות עציצים ממותגים או מארזים בשילוב עציץ ממותג שלהם קשר הדוק לחג כמתנות לעובדים, ללקוחות וחברים גם בכנסים ואירועים עסקיים. נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי25/08/221486 צפיות
הכנסת אישרה לאחרונה שינויים בחוק המכר (דירות), בקריאה שנייה ושלישית. השינויים עתידים להשפיע רבות על יחסי מוכר-קונה, בכל הנוגע לעסקאות מכר של דירות קבלן ואלה נכנסו לתוקף החל מה-7 ביולי (ורק ביחס להסכמים שייחתמו לאחר מועד זה).

מאת: ישראל רף ייעוץ עסקי02/01/22898 צפיות
עוד מעט יחול חג האילנות. בעלי עסקים תנו ללקוחות, לעובדים ולקולגות העסקיים מתנה פופולרית ביותר שניתן להעניק בחג ט"ו בשבט. עציצים ממותגים ומארזי שי בשילוב עציץ ממותג מזכרת לשנים רבות נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי03/08/211216 צפיות
חריגות בניה והדרך להכשרתם- בנימין קלינגר יועץ מונציפאלי בכיר מרבית מחריגות בנייה הינן, למעשה, תוספות ושינויים לבניינים הנעשים ללא קבלת היתר בנייה מהרשות המקומית חלקם עם שינויים בקונסטרוקציה והגדלה מעבר לרווי הבניין ולפעמים גם מקווי המגרש ,או שימוש בניגוד להיתר שניתן לנכס. במקרים רבים חריגות הבנייה נעשות בידיעה, לעיתים תוך כדי בנייה או בזמן שנראה שהגיע להתאים את הנכס לדרישות הבעלים

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי22/04/21950 צפיות
עיכוב וביטול צו הריסה מנהלי חשוב לדעת כי צו הריסה מנהלי שהוצא למבנה מסוים איננו בגדר חוק פסוק. במקרים אלו יש לפעול במהירות רבה, ובתוך שלושה ימים לכל היותר, להגיש בקשת עיכוב צו הריסה מנהלי אשר יכולה להביא בסופו של יום גם לביטולו.

מאת: מיכה קורייעוץ עסקי15/02/211034 צפיות
כולם מכירים את האמרה "ידע הוא כח" וכל בעל עסק ניצב בפני שאלה מה נכון יותר לעשות למכור ידע או לחלק אותו בחינם.

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי30/12/201512 צפיות
לאחרונה, במספר מקרים, בתיקים פליליים הנוגעים לעבירות בניה, בתי המשפט (בית המשפט לעניינים מקומיים ובית המשפט המחוזי) קבעו סטנדרט מחמיר ביותר לקבלת ההגנה היחידה שהיתה לאדריכלים ולמהנדסים. בשורה של פסקי דין, נקבע על ידי בתי המשפט, שהאדריכל והמהנדס הינם "אחד מסוכניו החשובים של החוק לתכנון ובנייה" שאם הם יודעים על עבירת בנייה הם צריכים לדווח על כך לפיקוח העירוני וכי גם פיקוח עליון צריך להתבצע באופן הרבה יותר צמוד מאשר היה מקובל. בתי המשפט קבעו שביקור באתר הבנייה על בסיס "קריאה" או על בסיס של פעם ב –

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica