חפש מאמרים:
שלום אורח
23.07.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בחירת תחומי התרחבות

מאת: גיא פריניהול26/05/2013638 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

במקרים רבים בהם אנו מבצעים ייעוץ עסקי לחברות, אחד האתגרים המרכזיים הוא בחירת תחומי ההתרחבות. חברות רבות מגיעות לנקודה שבה הן מיצו את אפשרויות הצמיחה בתחומי הפעילות הקיימים והן צריכות לזהות תחומי התרחבות, אשר יהוו מנועי צמיחה עתידיים.

במקרים כאלה תמיד נשאלת השאלה עד כמה רחוק מתחומי הליבה כדאי להתרחב. כמובן שבדרך כלל קיימת עדיפות להתרחב לתחומים הקרובים ככל האפשר לתחומי הליבה, כי בהם כנראה תהיה קיימת סינרגיה עם הפעילות הקיימת. אבל הבעיה היא לא תמיד קיימים תחומים כאלה. ולכן צריכה לתהקבל החלטה באיזו מידה מתרחקים מהליבה.

כאשר אנחנו מבצעים תהליך של ייעוץ אסטרטגי, שמטרתו לזהות תחומי התרחבות ומנועי צמיחה, אנחנו מתחילים מהגדרה מדויקת של יכולות הליבה (core competencies) של הארגון, כאשר אנחנו משתדלים להגדיר את יכולות הליבה בצורה הכללית והרחבה ביותר שאפשר. על-ידי הגדרה רחבה של תחומי הליבה, ניתן לזהות בצורה טובה יותר תחומי התרחבות, אשר יהיו סינרגטיים לתחומי הליבה.

לדוגמה, חברה אשר מספקת שירותי רפואה דחופה בבית הלקוח. ניתן להגדיר את יכולות הליבה שלה כאספקת שירותים רפואיים מיידים. אך הגדרה רחבה יותר, אשר תאפשר זיהוי של תחומי התרחבות רבים יותר יכולה להיות: ניהול צי של סוכני שטח, אשר מספקים שירות בנקודת קצה. על-פי ההגדרה הרחבה יותר, כניסה למשל לתחום של שירותי דרך לרכבים יכולה להיות מאוד סינרגטית, כי היא עדיין מצריכה ניהול של צי נותני שירותים מיידים בנקודת קצה (כלומר לא במשרדי החברה). ישנם שירותי נוספים אשר יכולים להיכנס לקטגוריה של יכולות הליבה של הארגון הנ"ל, כמו למשל מתן שירותי תיקונים של אינסטלציה או מכשירי חשמל בבית הלקוח.

כמובן שהגדרה רחבה של יכולות הליבה של הארגון יכולה להיות מסוכנת ולאפשר כניסה למספר רב של תחומים. לאחר שהוגדרו יכולות הליבה של הארגון וזוהו תחומי ההתרחבות המתאימים לאותן יכולות, יש לבצע סינון ותעדוף של התחומים האפשריים.

כדי לבחור בצורה מבוקרת את התחומים אליהם צריך הארגון להתרחב, אנו עושים שימוש במודל, אשר מתייחס לשני פרמטרים מרכזיים, המורכבים כל אחד מתתי מימדים:

אטרקטיביות - זהו ממד אובייקטיבי, אשר מגדיר עד כמה תחום ההתרחבות הפוטנציאלי הוא אטרקטיבי, עבור כל חברה (לא רק החברה עבורה מבצעים את ניתוח). כלומר, עד כמה כדאי לחברה מסוימת לפעול באותו תחום. מדד האטרקטיביות יכולל להיות מורכב מתתי-המדדים הבאים:

  • גודל התחום בכסף או בכמויות
  • רמת הרווחיות בתחום
  • קצב הצמיחה העתידי הצפוי
  • רמת סיכונים בתחום

סיכויי הצלחה - זהו פרמטר סובייקטיבי, המתייחס לסיכויים של החברה עצמה להצליח לפעול באותו תחום, על בסיס היכולות והמגבלות שלה. המדד הזה הוא ספציפי עבור החברה הנבחנת ויהיה שונה מחברה לחברה. הוא יכיל תתי-מימדים כגון:

  • סינרגיה לתחומי פעילות קיימים
  • ידע וניסיון בתחום
  • רגולציה
  • עוצמה שיווקית

לאחר שמדרגים את כל תחומי ההתרחבות האפשריים על-פי שני המדדים הללו, ניתן לתעדף את התחומים השונים ולגבש אסטרטגית צמיחה. כמובן שנרצה לבחור את התחומים בהם ישנה גם אטרקטיביות גבוהה וגם סיכויי הצלחה גבוהים, אבל במקרה ותחומים כאלה לא קיימים, תמיד נעדיף את התחומים בהם האטרקטיביות גבוהה והסיכויים נמוכים, מכיוון שעל סיכויי הצלחה יש ביכולתה של החברה להשפיע.

מניתוח סיכויי הצלחה לחדור לתחמי ההתרחבות, נוכל גם לזהות גם את המהלכים  שיש לבצע, בכדי לשפר את סיכויי ההצלחה. גיבוש האסטרטגיה של החברה יתבסס על תחומי הפעילות הנבחרים להתרחבות והמהלכים להגברת הסיכויים לפעול באותם תחומים.

לדוגמה, חברת פיתוח תוכנה זיהתה את התחום של תוכנה כשירות (Software as a Service) כתחום התרחבות פוטנציאלי ואטרקטיבי, בשל גודלו וקצב צמיחתו. אך מכיוון שכיום סיכוייה לפעול בתחום זה הם נמוכים בשל חוסר יכולות טכנולוגיות וניסיון, האסטרטגיה הנגזרת יכולה להיות רכישה של חברת תוכנה בעלת יכולות פיתוח בענן המיחשוב.

 



תגיות המאמר: אסטרטגיה, התרחבות, צמיחה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גיא פרי

מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא פרי

מאת: גיא פריניהול26/05/13591 צפיות
ישנם מספר מאפיינים בתהליך של גיבוש אסטרטגיה עבור חברות טכנולוגיות, השונים מחברות אחרות.

מאת: גיא פריניהול26/04/11796 צפיות
קיימת היום מגמה חזקה של הרבה חברות לעבור מלספק מוצרים לפתרונות, או לפחות כך הרבה חברות מתיימרות לעשות. מסתבר שהמעבר איננו כה פשוט והוא מצריך ייעוץ אסטרטגי מורכב

מאת: גיא פריעסקים - כללי10/04/111190 צפיות
שוק התקושרת הוא שוק יחסית ותיק, שקיים כבר עשרות שנים, אבל בשל התפתחויות טכנולוגיות, שגוררות שינויים בהרגלי הצריכה והשימוש בתקשורת, השוק לא מתייצב וממשיך להשתנות.

מאת: גיא פריייעוץ עסקי08/03/11790 צפיות
השווקים היום מאוד דינמיים עם שינויים מאוד תכופים, דבר המצריך תכנון מתמיד. משחק מלחמה מאפשר לחזות בצורה טובה את השינויים העתידיים בשוק ואת המהלכים הצפויים של המתחרים.

מאת: גיא פרישיווק ואסטרטגיה17/02/11882 צפיות
השימוש ברשתות חברתיות, ובכלל במדיה דיגיטלית, עדיין לא מפותח בחברות B2B, חברות המוכרות לעסקים ולא ללקוחות פרטיים. בחברות מסוג זה הדעה הרווחת היא, שרשתות חברתיות אינן כלי "רציני" ולא ניתן לעשות בו שימוש, כאשר מוכרים ללקוחות עסקיים, אשר מבצעים רכישה מחושבת ורציונלית. אך זוהי טעות ויש הרבה מקום גם בחברות B2B להשתמש בכלים של רשתות חברתיות.

מאת: גיא פרישיווק ואסטרטגיה26/01/11982 צפיות
המושג "מיצוב" הוצג בעולם האסטרטגיה והשיווק בשנות השבעים, והוא צמח משני כיוונים שונים וקיבל שתי משמעויות.

מאת: גיא פריייעוץ עסקי22/01/11822 צפיות
לחברות גדולות, בעלות נתח שוק גדול, קל יותר להמשיך לגדול ולהתחזק על חשבון המתחרים הקטנים. אבל יש דרך לפרוץ את הסחרור על ידי יצירת יתרון תחרותי בר קיימא.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: נינה כהןניהול14/08/17961 צפיות
קרוב למיליארד איש כבר עושים שימוש באינטרנט על בסיס קבוע, אם באמצעות המחשב הנייד, המחשב הנייח, הטאבלט או טלפון החכם

מאת: נינה כהןניהול14/08/17681 צפיות
ישנם עסקים רבים בישראל שנתונים לתחרות קשה במיוחד עסקי המסעדנות, כאשר קיימות המון מסעדות בכל מיני סגנונות ברחבי הארץ.

מאת: נינה כהןניהול25/07/17579 צפיות
העולם העסקי, טומן בחובו עסקים רבים מכל מיני סוגים. ישנם בעלי עסקים שאינם מסוגלים לשרוד בשנה השנתיים הראשונות לקיומם

מאת: שלום כהןניהול06/11/16649 צפיות
ניהול עסק הוא מטלה לא פשוטה ומי שהתנסה בכך או שיש לו עסק בפועל יודע את זה. צריך לנהל בראש ובראשונה את העובדים, צריך לנהל את המלאי, צריך לנהל את הספקים, לעקוב אחר הנהלת החשבונות ולבצע עוד מטלות רבות אחרות

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16731 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: SEOMANניהול31/05/16847 צפיות
איך תוכלו לגשת ללקוחות שלכם בצורה הטובה ביותר? כיצד באמצעות מוצרי פרסום ניתן להשיג יותר לקוחות

מאת: SEOMANניהול25/05/16769 צפיות
כיצד מוצרי הפרסום הפשוטים משפיעים על הלקוחות הקיימים של החברה ואיך ניתן למנף את כלל השיווק באמצעות מוצרי פרסום.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica