חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מעבר ממוצרים לפתרונות

מאת: גיא פריניהול26/04/20111370 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קיימת היום מגמה חזקה של הרבה חברות לעבור מלספק מוצרים לפתרונות, או לפחות כך הרבה חברות מתיימרות לעשות. הדחף הזה של חברות לבצע את המעבר ממוצרים לפתרונות נובע ממספר מניעים, אשר מופיעים בהמשך, אבל תחילה יש להגדיר מה בדיוק ההבדל בין מוצר לפתרון. הטבלה הבאה מסכמת את עיקר ההבדלים:

פתרונות

מוצרים

שילוב של מספרפריטים (שלא ניתנים להפרדה)

פריט אחד (יכוללהיות חבירה bundling של מספר פריטים)

בנוי סביב צורך

בנוי סביב טכנולוגיהאו פונקציונאליות

מותאם ללקוח

סטנדרטי

משתנה מלקוח ללקוח

אחיד

כולל שירותיםנילווים כמו הדרכה,ייעוץ

לא כולל שירותים נילווים

יוצר ביקוש חדש

עונה על ביקוש קיים

יוצר ערך מעבר לערךסכום המרכיבים

שווה לערך המרכיבים

אם לסכם את ההבדל המהותי בין מוצר לפתרון, מוצר מורכב ממספר מרכיבים שלא ניתנים להפרדה כי קיים חיבור הדוק בינהם, אשר מניב ערך גדול יותר מחיבור ערך כל המרכיבים הבודדים. למעשה ההבדל בין מוצרים לפתרון נמצא על ספקטרום והוא לא חד משמעי. ניתן להציג את ההבדל הזה לפי שני פרמטרים מרכזיים: מידת ההתאמה שנעשית עבור כל לקוח ומידת האינטגרציה שקיימת בין מרכיבי הפתרון. אם נחלק את שני המרכיבים הללו לשלוש רמות, ניתן להציג זאת בטבלה הבאה, כאשר בכל משבצת קיימת דוגמה למוצר או פתרון מתאים:

מידת ההתאמה (customization)

ללקוח

מטוסי נוסעים,ספינות משא

אינטגרטור

מיקור חוץ מערכות מידע

ענף או פלחשוק

שילוח מותאםלתעשייה: רפואה בטחוני

חבילות תקשורתלצעירים, חיילים

ERP לשווקים שונים

אין התאמה

מוצרי מדף: חלב,טלויזיה

טריפל של חברות כבלים

Microsoft Office

ללאאינטגרציה, מוצרים בודדים

אינטגרציהמסחרית (חבירה)

אינטגרציהטכנית, פונקציונאלית

רמת האינטגרציה

ככל שהמוצר עובר למשבצת יותר ימנית ויותר גבוהה, הוא הופך יותר לפתרון.

לאחר שהגדרנו את ההבדל בין מוצר לפתרון, נחזור למניעים של חברות לבצע את המעבר. להלן רשימה של המניעים העיקריים:

  • יצירת בידול ויתרון תחרותי - בהרבה מאות תחומים קשה מאוד להשיג יתרון תחרותי ובידול מהמתחרים בליבת המוצר. בשל זמינות המידע, קל מאוד לחכות ולהעתיק כמעט כל יוזמה או חדשנות במהירות רבה ולכן ברוב התחומים כיום אין כמעט בידול. חברות אשר רוצות לעבור ממוצרים לפתרונות, מקוות שבכך הן יצליחו להשיג בידול בר קיימא (קשה לחיקוי).
  • הגדלת הכנסות - באופן טבעי, פתרון המכיל מספר מרכיבים, הבנויים על מספר מוצרים ושירותים, יהווה מקור הכנסה גדול יותר מאשר מכירת רק חלק ממרכיבי הפתרון בנפרד. חברות המוכרות פתרון מוכרות בדרך כלל גם מרכיבים שלא שייכים להן ובכך מגדילות את היקף המכירות שלהן.
  • קהלי מטרה חדשים - הצעת פתרון כולל מאפשר במקרים רבים לפנות ללקוחות אשר מעוניינים רק ברכישת פתרון ולא במוצרים המרכיבים את הפתרון.
  • הגברת שביעות רצון - פתרון על-פי הגדרתו, אמור לענות על צורך ולכן כאשר ענו מספקים פתרון ולא מוצר, אנחנו מגבירים את שביעות רצון הלקוחות בכך שספקנו מענה מלא לצורך קיים.
  • הגברת נאמנות - פתרונות יוצרים קשר חזק יותר בין הלקוחות לספקים ובמקרים מסוימים אפילו יוצרים "לקוחות שבויים" אשר לא יכולים לעבור לספק אחר
  • שיפור הרווחיות - ההנחה היא שמכיוון שאנו מספקים פתרון ולא מוצר, ניתן לגבות פרמיה גבוהה יותר מהלקוחות. במקרים רבים זה בהחלט המקרה, אבל לא תמיד. ויש לזכור כי גם אם שיפרנו את הרווחיות, לא בהכרח הגדלנו את סך כל הרווח, כי במכירת מוצרים ייתכן ומכרנו כמות גדולה יותר אשר הניבה פדיון גדול יותר.

אם באמת כל המניעים הללו אכן מתקיימים, למה לא כל חברה עושה את המעבר הזה? אם כן, מסתבר שהמעבר איננו כה פשוט והוא מצריך ייעוץ אסטרטגי מורכב. ישנם מספר מכשולים וחסמים אצל ארגונים רבים המונעים את ביצוע המעבר:

  • הגישה הייצורית - לחברות המורגלות בייצור ושיווק מוצרים קשה לעשות את השינוי החשיבתי, בגלל כמה הרגלים הנובעים מהיותם יצרני מוצרים:
    • מדדי הארגון נסובים סביב ייצור ותפעול - רוב המדדים הם כמה ייצרנו, באיזה עלות ובאיזה רמת יעילות. כאשר עוברים לספר פתרונות, המדדים הללו צריכים להשתנות, ויעילות כבר איננה המדד המרכזי, אלא באיזו מידה הצלחנו לספק פתרון העונה על צרכי הלקוח.
    • המחקר ופיתוח ממוקד בשיפור מוצרים קיימים ופיתוח מוצרים חדשים - אין חשיבה בארגונים יצרניים לגבי חשיבה פורצת גבולות וכניסה לתחומים חדשים שלא בליבת הארגון. פתרון מחייב התרחבות ושינוי גישה לגבי פיתוח.
    • מבנה ארגוני מבוסס קווי מוצרים - בארגונים המייצרים מספר מוצרים, הארגון פועל לפי קוו מוצרים, כאשר פתרון מחייב אינטגרציה ושילוב בין מספר מוצרים. לכן המבנה הארגוני של קווי מוצרים מהווה במקרים רבים חסם למעבר לפתרון.
  • התמקדות - כאשר מייצרים מוצרים ההתמקדות נמצאת באותו חלק לאורך שרשרת הערך שבו נמצא הפתרון. אין ראייה כוללת של כל שרשרת הערך העומדת בפני הלקוח וזה מקשה על ארגונים לעבור לפתרונות החולשים על חלקים נרחבים בשרשרת הערך.
  • אסטרטגיה שיווקית - בכדי להציע פתרונות יש צורך באיסוף מידע שונה מהשוק והלקוחות, וכן אופן ניהול המוצרים שונה. לכן ארגונים שבהם מערך השיווק בנוי לשיווק מוצרים מתקשה להתמודד עם המעבר לפתרונות.
  • מערך המכירות - אנשי מכירות אשר עוסקים במוצרים יתקשו לבצע את המעבר למכירת פתרונות, מכיוון שמכירת פתרונות הינה מכירה מורכבת, המצריכה הבנה מעמיקה של הלקוח והפתרון ולוקחת בדרך כלל הרבה יותר זמן. אנשי מכירות יעדיפו להמשיך ולמכור את המוצרים שהם מכירים.

במעבר ממוצרים לפתרונות, הארגון חייב לשנות את צורת החשיבה באופן מהותי. הדבר מצריך לשאול שאלות אסטרטגיות שונות (בנוסף לשאלות הקיימות), המתאימות לפתרונות:

כאשר מיקוד בפתרונות צריך לשאול:

מיקוד במוצר שואל את השאלות:

איזו בעיה מעוניין הלקוח לפתור?

אילו שיפורים כדאי להכניס למוצר כדי להתמודד עם התחרות?

מה הערך שהפתרון שלי יעניק ללקוח וכיצד בעזרתו הוא יוכל לחסוך כסף אוזמן?

כיצד לתמחר את המוצר כדי שיהיה תחרותי?

אילו חידושים עסקיים אנחנו יכולים לפתח?

אילו חידושים טכנולוגיים אנחנו יכולים לפתח?

ביצוע השינוי

בכדי לבצע את המעבר ממוצרים לפתרונות, נדרש לבצע בארגון שלושה שינויים אסטרטגיים מהותיים:

1.      יצירת תשתית

2.      גיבוש מבנה ארגוני

3.      הגדרת תהליכים

יצירת תשתית

כדי לבצע את המעבר לפתרונות בצורה מוצלחת, נדרשים שלושה מרכיבים:

  • קרבה ללקוח - בכדי לגבש פתרונות העונים על צרכי הלקוחות, חייבת להיות אינטימיות בין הארגון ללקוח היוצרת אמון ושיתוף מידע לגבי צרכי הלקוח, תהליכי עבודה ויכולות הארגון
  • שיתופי פעולה - פתרון מורכב ממספר רכיבים ובמקרים רבים ממרכיבים שאינם קיימים בארגון, לכן יש ליצור מנגנון של שיתופי פעולה פנים ארגוניים ועם גורמים היכולים לספק מרכיבים משלימים ליצירת הפתרון
  • מדידה ובקרה - פתרון אמור לענות על צורך, לכן הוא חייב לספק תוצאות מדידות, דבר שעשוי לדרוש מדדים להצלחה ושינוי מודל עסקי

שינוי מבנה ארגוני

ארגון המספק פתרונות חייב להיות בנוי בצורה אחרת מארגון המספק מוצרים. כבר הוזכר השינוי הנדרש ממבנה של קווי מוצרים, אבל ישנם שינויים יותר מהותיים שיש לבצע. בכדי לספק פתרונות, הארגון חייב להכיל ארבע יחידות מרכזיות:

1.      ניהול לקוחות - מנהלים את הקשר עם הלקוחות בצורה אינטימית, במטרה לזהות צרכים ולגבש פתרונות בעזרת מוצרים מתוך הארגון ומחוצה לו

2.      אינטגרציה ומסירה - אחראים על שילוב כל מרכיבי הפתרון לכדי יחידה אחת, אספקת הפתרון ללקוח ווידוא כי הפתרון עומד בציפיות ומשיג את המטרות

3.      מוצרים ושירותים - בונים את מרכיבי הפתרון (המוצרים והשירותים)

4.      ייעוץ והכוונה - בעלי היכרות מעמיקה של התעשייה (יתכן ויש צורך לגייס מהלקוחות עצמם) בכדי להעניק הבנה על התהליכים ואופן פעילות הלקוחות

במבנה הארגוני החדש, יחידת ניהול הלקוחות חייבת להיות בחזית ובקשר ישיר עם הלקוחות. שאר היחידות למעשה תומכות ביחידת ניהול הלקוחות, אם כי גם הן נמצאות בקשר עם הלקוחות. הקשר של שאר היחידות חייב להיות בתיאום וניהול של יחידת ניהול הלקוחות.

תהליכים

המרכיב האחרון הנדרש כדי לבצע את השינוי הוא גיבוש תהליכים תומכים:

  • איסוף מידע - פתרונות מצריכים מידע שוטף על צרכי הלקוחות, אופן הפעילות שלהם והמוצרים והשירותים שקיימים בשוק
  • מדדים - יש לעשות שימוש במדדים ויעדים שונים מאשר במכירת מוצרים, דבר המצריך יצירת מנגנון חדש של מדידה
  • המחרה - המחרה משתנה מלקוח ללקוח וממכירה אחת לשנייה וצריכה לשקף את הערך הנוסף שמקבל הלקוח מהפתרון
  • תגמול - יש לשנות את מנגנון התגמול של חלק מהיחידות בארגון, במיוחד את של אנשי המכירות

כמובן שעם כל השינויים הללו, ההצלחה לביצוע המעבר ממוצרים לפתרונות איננה מובטחת. וגם אם נעשה המעבר, הוא לא תמיד מביא איתו את השיפורים הפיננסיים הצפויים. לכן ארגונים צריכים לבצע חשיבה אסטרטגית ובדיקה מדוקדקת אם מעבר כזה אכן יכול להביא לתוצאות הצפויות ולא לרוץ לכיוון פתרונות, רק בשל שזוהי המגמה כרגע בשוק וכיוון אופנתי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גיא פרי

מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא פרי

מאת: גיא פריניהול26/05/131036 צפיות
חברות רבות מגיעות לנקודה שבה הן מיצו את אפשרויות הצמיחה בתחומי הפעילות הקיימים והן צריכות לזהות תחומי התרחבות, אשר יהוו מנועי צמיחה עתידיים.

מאת: גיא פריניהול26/05/131093 צפיות
ישנם מספר מאפיינים בתהליך של גיבוש אסטרטגיה עבור חברות טכנולוגיות, השונים מחברות אחרות.

מאת: גיא פריעסקים - כללי10/04/111735 צפיות
שוק התקושרת הוא שוק יחסית ותיק, שקיים כבר עשרות שנים, אבל בשל התפתחויות טכנולוגיות, שגוררות שינויים בהרגלי הצריכה והשימוש בתקשורת, השוק לא מתייצב וממשיך להשתנות.

מאת: גיא פריייעוץ עסקי08/03/111266 צפיות
השווקים היום מאוד דינמיים עם שינויים מאוד תכופים, דבר המצריך תכנון מתמיד. משחק מלחמה מאפשר לחזות בצורה טובה את השינויים העתידיים בשוק ואת המהלכים הצפויים של המתחרים.

מאת: גיא פרישיווק ואסטרטגיה17/02/111288 צפיות
השימוש ברשתות חברתיות, ובכלל במדיה דיגיטלית, עדיין לא מפותח בחברות B2B, חברות המוכרות לעסקים ולא ללקוחות פרטיים. בחברות מסוג זה הדעה הרווחת היא, שרשתות חברתיות אינן כלי "רציני" ולא ניתן לעשות בו שימוש, כאשר מוכרים ללקוחות עסקיים, אשר מבצעים רכישה מחושבת ורציונלית. אך זוהי טעות ויש הרבה מקום גם בחברות B2B להשתמש בכלים של רשתות חברתיות.

מאת: גיא פרישיווק ואסטרטגיה26/01/111442 צפיות
המושג "מיצוב" הוצג בעולם האסטרטגיה והשיווק בשנות השבעים, והוא צמח משני כיוונים שונים וקיבל שתי משמעויות.

מאת: גיא פריייעוץ עסקי22/01/111175 צפיות
לחברות גדולות, בעלות נתח שוק גדול, קל יותר להמשיך לגדול ולהתחזק על חשבון המתחרים הקטנים. אבל יש דרך לפרוץ את הסחרור על ידי יצירת יתרון תחרותי בר קיימא.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201487 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201601 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201616 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201337 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201287 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201151 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201044 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica