חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הקשר היפני בין צריכת מוצרי חלב ובריאות העצם

מאת ד"ר מיכל גילאון, דיאטנית קלינית

מוצרי חלב הם מקור חשוב לסידן, החיוני לגדילה תקינה של עצמות השלד בקרב ילדים ובני נוער. מחקרים רבים, תצפיתיים והתערבותיים, הוכיחו שצריכה נאותה של סידן נחוצה כדי להגיע לשיא מסת העצם. בנוסף, ממחקרים עולה כי לצריכת חלב באופן ספציפי יש השפעה מיטיבה על בריאות העצם.

ביפן צורכים מעט מוצרי חלב בהשוואה לארצות המערב. אחת הסיבות לכך היא שכיחות גבוהה יחסית של אי סבילות ללקטוז, בדומה לארצות נוספות במזרח אסיה. יחד עם זאת, כמעט בכל בית ספר יסודי וברוב חטיבות הביניים כוללת ארוחת הצהריים בקבוק חלב (200 מ"ל). לעומת זאת, התלמידים בתיכון לא מקבלים ארוחת צהריים בבית הספר, כך שצריכת הסידן שלהם נמוכה יותר מזו של התלמידים הצעירים.

בסקר תזונה ובריאות לאומי שנערך ביפן נמצא כי צריכת הסידן של ילדים ובני נוער נמוכה באופן משמעותי מההמלצות, במיוחד בקרב ילדים מגיל 8 ואילך.

במחקר חדש נבדק הקשר בין צריכת מוצרי חלב לחוזק העצם (שנבדקה באמצעות אולטרסאונד) בקרב 38,719 תלמידי תיכון (14,996 בנים, 23,723 בנות) מכל רחבי יפן. המשתתפים מילאו שאלונים שכללו מידע לגבי גיל, משקל, גובה, פעילות גופנית וצריכת מוצרי חלב. צריכת חלב ויוגורט סווגה לקבוצות: בכלל לא, 1-99, 100-199, 200-399, ויותר מ- 400 מ"ל ביום. מבין המשתתפים, 21% מהבנים ו- 7.3% מהבנות צרכו למעלה מ- 400 מ"ל חלב ביום, בעוד ש- 24% מהבנים ו- 41% מהבנות לא צרכו חלב בכלל.

לאחר תקנון לגורמים משפיעים נוספים, נמצא קשר מנה-תגובה בין צריכת חלב ויוגורט לחוזק העצם בקרב מתבגרים (בנים ובנות), כלומר ככל שצריכת החלב והיוגורט היתה גבוהה יותר כך העצם היתה חזקה יותר. כצפוי, נמצא במחקר גם קשר חזק בין פעילות גופנית לחוזק העצם.

תוצאות המחקר מדגימות את החשיבות של צריכת חלב לבריאות העצם בקרב מתבגרים יפנים. מוצרי חלב תורמים כ- 30% מצריכת הסידן בתזונה היפנית. דווקא בשל כך הגברת צריכת מוצרי חלב יכולה להיות אסטרטגיה יעילה כדי להגיע למקסימום מסת עצם – במחקרים קודמים נמצא שההשפעה של תוספת סידן משמעותית יותר באוכלוסיות עם צריכה נמוכה של סידן. לכן ממליצים החוקרים לבני נוער ביפן על צריכת 400 מ"ל ליום או יותר של חלב על מנת להשיג מסת עצם גדולה יותר ולהגיע לשיא מסת העצם.

מדי פעם נשמעת הטענה שעל פיה במדינות שבהן צורכים דיאטה דלה בסידן או במוצרי חלב (כמו במדינות אסיה) שיעורים נמוכים יותר של אוסטיאופורוזיס מאשר במדינות עם צריכה גבוהה (כמו במדינות צפון אירופה).

העובדה היא שאוסטיאופורוזיס היא מחלה מורכבת והגורמים לה רבים, ביניהם: מסת עצם נמוכה, שינויים במבנה העצם, שינויים ביציבה ובדפוסי הנפילות הקשורים לגיל ועוד. כל אחד מהגורמים האלה מושפע מגורמים נוספים. כך למשל, מסת העצם תלויה בהורמונים, בתזונה, במידת הפעילות הגופנית ובגורמים נוספים של אורח החיים, כמו גם במחלות מסוימות והטיפול התרופתי בהן. כפי שאין התערבות יחידה, בין אם תרופתית, הורמונלית או תזונתית שיכולה לפתור את בעיית האוסטיאופורוזיס, כך גם אין גורם אחד שניתן "להאשים" במחלה. וברור שלא ניתן לצמצם את כל ההבדלים בין היפנים לאירופאיים לצריכת מוצרי חלב בלבד. קיימים מאפיינים גנטיים שיכולים להסביר את ההבדלים בשיעורי המחלה באוכלוסיות שונות בעולם. כך למשל לעצם הירך של אנשים אסייתים צורה שונה מזו של אנשים לבנים  - לחלקה העליון של עצם הירך יש זווית חדה פחות וקצרה יותר. גודל גוף קטן יותר ומרכז כובד נמוך יותר הם גורמים נוספים המגינים על האסייתים מפני שברים באגן, בהשוואה לאנשים לבנים.

ביפן יש שכיחות גבוהה יותר של אוסטיאופורוזיס בחוליות עמוד השדרה (פי 1.2-1.5) ושכיחות נמוכה יותר של שברים בירך (פי 2), בהשוואה לאוכלוסייה הלבנה, אך ההבדלים האלה מצטמצמים והולכים עם השינויים באורח החיים המתרחשים ביפן. צריכה נמוכה של סידן ושל מוצרי חלב עדיין שכיחה ביפן, כך שהתזונה אינה ככל הנראה הגורם לכך. הנשים היפניות המבוגרות, שנהנות היום מהיארעות נמוכה של אוסטיאופורוזיס, היו פעילות יותר מבחינה פיזית, בהשוואה לנשים היפניות הצעירות היום. הבדלים באורח החיים, כמו ישיבה על מזרון טאטאמי בברכיים מכופפות, וקימה מתנוחה זו לעתים תכופות, יחד עם עבודות בית שנעשות בבתים צרים, גרמו להתפתחות ולחיזוק מערכת השרירים באגן, להשגת כישורים לשיווי משקל ולמניעת נפילות שהיום מגינים מפני נפילות ושברים אוסטיאופורוטיים.

נוסף על ההבדלים הגנטיים בגיאומטריה של האגן, ועל ההבדלים באורח החיים, קיימים ככל הנראה גם הבדלים בקצב איבוד העצם בין היפנים לאירופאים. ליפנים, שיא מסת עצם נמוך בהשוואה לאירופאים, אבל קצב איבוד מסת עצם נמוך יותר בהמשך החיים.

קיימות הוכחות משכנעות ממחקרים רבים על הקשר בין צריכת סידן ומוצרי חלב ובין בריאות העצם. על פי המחקר החדש קשר זה קיים גם בקרב מתבגרים ביפן. תזונה עשירה במוצרי חלב עשויה להפחית את הסיכון למסת עצם נמוכה במעגל החיים ועל כן מומלץ להקפיד על צריכה מתאימה של סידן ומוצרי חלב כבר מגיל צעיר.


מקורות:

Uenishi K, Nakamura K. Intake of dairy products and bone ultrasound measurement in late adolescents: a nationwide cross-sectional study in Japan. Asia Pac J Clin Nutr. 2010;19:432-9.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20805089

מחקרים באתר מועצת החלב בישראל- http://www.milk.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=645657_milk&act=show&dbid=katavot&dataid=health-main


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דיאטנית קלינית. בוגרת בית הספר לתזונה בפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית ירושלים. סטודנטית לתואר שני בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב . ניסיון מקצועי עשיר בטיפול תזונתי בילדים ובבני נוער (1998-2007 במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל), ייעוץ תזונתי לחברות ולגופים שונים, הנחיית סדנאות להרגלי אכילה ולתזונה נכונה, קידום נושאים בריאותיים ,הרצאות בתזונה .

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרית עטיה שמואלי

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה26/12/12896 צפיות
מחפשים שמן בישול איכותי? כדאי שתכירו את שמן האבוקדו. שילוב של רמת חומציות נמוכה ושפע של אנטיאוקסידנטים הופך אותו לכוכב החדש במטבח

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה10/11/111246 צפיות
למרות העלייה בשיעורי ההשמנה, אנשים רבים לא מקבלים את רכיבי התזונה החיוניים להם. המזון הוא אמנם עתיר קלוריות, אך עני מבחינה תזונתית. מוצרי חלב נחשבים כמזונות עם צפיפות תזונתית גבוהה, בזכות יותר מעשרה רכיבים תזונתיים שהם מספקים באופן טבעי, ביניהם: חלבון מלא, אשלגן, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצה B (כולל ריבופלאבין וויטמין 12B).

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה10/10/111029 צפיות
מדענים בריטים סבורים שבני האדם החלו לשתות חלב לפני כ- 7,500 שנה באזור הבלקן ומרכז אירופה, וניצלו יכולת זאת כדי להתפשט לצפון אירופה. התיאוריה החדשה מציעה הסבר לשכיחות הנמוכה של אי סבילות ללקטוז בקרב יוצאי אירופה.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה05/09/111378 צפיות
10 טיפים פשוטים שיסייעו לכם לחיות חיים בריאים יותר: לטעום מכל העולמות, לעשות סדר בארוחות , ארוחת בוקר בריאה, אכילת פירות וירקות, שתיית מים, מוצרי חלב, פעילות גופנית, אכילת מתוקים, דגנים מלאים ושינה מספקת.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה05/09/111680 צפיות
פעילות גופנית, וצריכה מתאימה של סידן וויטמין D, הן הגורמים החשובים ביותר לבריאות העצמות. סידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות והוא זה שקובע את חוזקן. גוף האדם אינו מסוגל לייצר סידן ולכן לאספקה קבועה של סידן באמצעות המזון יש חשיבות רבה.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה19/06/111087 צפיות
"הצלחת שלי" נבחרה לייצג את ההמלצות התזונתיות בארה"ב במקום פירמידת המזון. הצלחת ברורה ופשוטה להבנה וידידותית גם לילדים. הצלחת מעבירה מסרים ברורים לאכילה נכונה ומה צריך לאכול בכל ארוחה בריאה. "הצלחת שלי" מחולקת ל- 4 חלקים: אדום לפירות וירוק לירקות – שני החלקים יחד צריכים להוות כמחצית מהארוחה. סגול לחלבונים, שתופסים את הנפח הקטן ביותר בצלחת וכתום לדגנים שתופסים נפח מעט גדול יותר. לצד הצלחת מופיע חלק כחול נפרד למוצרי חלב.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה19/06/111504 צפיות
"הצלחת שלי" נבחרה לייצג את ההמלצות התזונתיות בארה"ב במקום פירמידת המזון. הצלחת ברורה ופשוטה להבנה וידידותית גם לילדים. הצלחת מעבירה מסרים ברורים לאכילה נכונה ומה צריך לאכול בכל ארוחה בריאה. "הצלחת שלי" מחולקת ל- 4 חלקים: אדום לפירות וירוק לירקות – שני החלקים יחד צריכים להוות כמחצית מהארוחה. סגול לחלבונים, שתופסים את הנפח הקטן ביותר בצלחת וכתום לדגנים שתופסים נפח מעט גדול יותר. לצד הצלחת מופיע חלק כחול נפרד למוצרי חלב.

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201556 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/191994 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181694 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181278 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189695 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181494 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181566 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica