חפש מאמרים:
שלום אורח
17.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תרומת חלב ומוצריו לתזונה הכוללת

למרות העלייה בשיעורי ההשמנה, אנשים רבים לא מקבלים את רכיבי התזונה החיוניים להם. המזון הוא אמנם עתיר קלוריות, אך עני מבחינה תזונתית. מוצרי חלב נחשבים כמזונות עם צפיפות תזונתית גבוהה, בזכות יותר מעשרה רכיבים תזונתיים שהם מספקים באופן טבעי, ביניהם: חלבון מלא, אשלגן, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצה B (כולל ריבופלאבין וויטמין 12B)1. חלב ומוצריו אינם רק ספקים של סידן, אלא גם של זרחן ומגנזיום, ובמוצרים המועשרים גם של ויטמין D. רכיבי תזונה אלה הוגדרו על ידי ארגון הבריאות האמריקני כצבר תזונתי החיוני לבניית ולתחזוקת העצם. יתרונות אלה אינם קיימים באף מקור אחר של סידן (מזון, תוספי תזונה ומים מינרלים)2.

בקווי ההנחייה התזונתיים האמריקאיים מתייחסים אל מוצרי החלב כאל נכס תזונתי, שיש בכוחו לשפר את כלל התזונה והבריאות. צריכת מוצרי חלב קשורה לשיפור בריאות העצם בעיקר בגיל הילדות וההתבגרות וכן לסיכון נמוך לתחלואה קרדיווסקולרית, סוכרת מסוג 2, ולערכי לחץ דם נמוכים יותר. מומלץ להתחיל לצרוך מוצרי חלב כבר מגיל צעיר, שכן מי שצורך חלב בגילאים הצעירים סביר יותר שימשיך לעשות זאת גם כמבוגר3.

על פי מאזן אספקת המזון לשנת 2009, שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה4, חלב ומוצריו מספקים 8% מהקלוריות לנפש. מעניין שהאחוז היחסי נשמר לאורך השנים (משנת 1950) למרות שהצריכה הקלורית גדלה מ- 2,600 ל- 3,500 קק"ל ליום.

מוצרי החלב מספקים כ- 60% מצריכת הסידן, 13% מצריכת החלבון, כ- 40% מצריכת ריבופלאבין וכ- 7% מצריכת תיאמין וויטמין A. חשוב לציין כי המאזן מתאר את הכמות המוצעת של המוצרים בחנויות ובשווקים ולא את הכמות שאותה צורכת האוכלוסייה בפועל.

על פי נתונים מסקר התזונה והבריאות האמריקאי (NHANES), חלב הוא המקור התזונתי מספר אחת לסידן, ויטמין D ואשלגן5. לצריכת מוצרי חלב יש תרומה משמעותית של רכיבי תזונה בצריכה נמוכה של קלוריות: מוצרי החלב תורמים כ- 10% מהאנרגיה, אך מספקים כמחצית מצריכת הסידן, 25% -30% מצריכת ויטמין A, ריבופלאבין וויטמין B12, ו- 13% - 18% מצריכת חלבונים, אשלגן, מגנזיום ואבץ.

מקור: http://www.milk.org.il/

ביבליוגרפיה

  1. Miller GD, Drewnowski A, King J, Gibney M, Clemens R. Nutrient Profiling Global Approaches Policies and Perspectives. Nutr Today 2010;45:6-12.
  2. Rafferty K, Heaney RP. Nutrient effects on the calcium economy: emphasizing the potassium controversy. J Nutr. 2008;138:S166-71.
  3. U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Department of Agriculture. Dietary Guidelines for Americans, 7th Edition. Washington, DC: U.S Government Printing Office; 2010. http://www.cnpp.usda.gov/DGAs2010-DGACReport.htm
  4. מאזן אספקת המזון 2009. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. פרסום 1445, 2011.
  5. Nicklas TA, O'Neil CE, Fulgoni VL 3rd. The Role of Dairy in Meeting the Recommendations for Shortfall Nutrients in the American Diet J Am Coll Nutr. 2009;28:73S-81S.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דיאטנית קלינית. בוגרת בית הספר לתזונה בפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית ירושלים. סטודנטית לתואר שני בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב . ניסיון מקצועי עשיר בטיפול תזונתי בילדים ובבני נוער (1998-2007 במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל), ייעוץ תזונתי לחברות ולגופים שונים, הנחיית סדנאות להרגלי אכילה ולתזונה נכונה, קידום נושאים בריאותיים ,הרצאות בתזונה .

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרית עטיה שמואלי

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה26/12/12893 צפיות
מחפשים שמן בישול איכותי? כדאי שתכירו את שמן האבוקדו. שילוב של רמת חומציות נמוכה ושפע של אנטיאוקסידנטים הופך אותו לכוכב החדש במטבח

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה10/10/111028 צפיות
מדענים בריטים סבורים שבני האדם החלו לשתות חלב לפני כ- 7,500 שנה באזור הבלקן ומרכז אירופה, וניצלו יכולת זאת כדי להתפשט לצפון אירופה. התיאוריה החדשה מציעה הסבר לשכיחות הנמוכה של אי סבילות ללקטוז בקרב יוצאי אירופה.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה05/09/111374 צפיות
10 טיפים פשוטים שיסייעו לכם לחיות חיים בריאים יותר: לטעום מכל העולמות, לעשות סדר בארוחות , ארוחת בוקר בריאה, אכילת פירות וירקות, שתיית מים, מוצרי חלב, פעילות גופנית, אכילת מתוקים, דגנים מלאים ושינה מספקת.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה05/09/111678 צפיות
פעילות גופנית, וצריכה מתאימה של סידן וויטמין D, הן הגורמים החשובים ביותר לבריאות העצמות. סידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות והוא זה שקובע את חוזקן. גוף האדם אינו מסוגל לייצר סידן ולכן לאספקה קבועה של סידן באמצעות המזון יש חשיבות רבה.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה19/06/111087 צפיות
"הצלחת שלי" נבחרה לייצג את ההמלצות התזונתיות בארה"ב במקום פירמידת המזון. הצלחת ברורה ופשוטה להבנה וידידותית גם לילדים. הצלחת מעבירה מסרים ברורים לאכילה נכונה ומה צריך לאכול בכל ארוחה בריאה. "הצלחת שלי" מחולקת ל- 4 חלקים: אדום לפירות וירוק לירקות – שני החלקים יחד צריכים להוות כמחצית מהארוחה. סגול לחלבונים, שתופסים את הנפח הקטן ביותר בצלחת וכתום לדגנים שתופסים נפח מעט גדול יותר. לצד הצלחת מופיע חלק כחול נפרד למוצרי חלב.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה19/06/111500 צפיות
"הצלחת שלי" נבחרה לייצג את ההמלצות התזונתיות בארה"ב במקום פירמידת המזון. הצלחת ברורה ופשוטה להבנה וידידותית גם לילדים. הצלחת מעבירה מסרים ברורים לאכילה נכונה ומה צריך לאכול בכל ארוחה בריאה. "הצלחת שלי" מחולקת ל- 4 חלקים: אדום לפירות וירוק לירקות – שני החלקים יחד צריכים להוות כמחצית מהארוחה. סגול לחלבונים, שתופסים את הנפח הקטן ביותר בצלחת וכתום לדגנים שתופסים נפח מעט גדול יותר. לצד הצלחת מופיע חלק כחול נפרד למוצרי חלב.

מאת: שרית עטיה שמואלידיאטה ותזונה24/03/111157 צפיות
מוצרי חלב הם מקור חשוב לסידן, החיוני לגדילה תקינה של עצמות השלד בקרב ילדים ובני נוער. מחקרים רבים, תצפיתיים והתערבותיים, הוכיחו שצריכה נאותה של סידן נחוצה כדי להגיע לשיא מסת העצם. בנוסף, ממחקרים עולה כי לצריכת חלב באופן ספציפי יש השפעה מיטיבה על בריאות העצם.

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201550 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/191988 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181688 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181271 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189637 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181482 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181553 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica