חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איזה פחד! איזה פחד?

איזה פחד! איזה פחד?

בספרו "באושר ובאושר" אומר ד"ר טל בן שחר כי אומץ אין פירושו לא לפחד, אלא להמשיך למרות הפחד. (4)

פחד הוא אינו רגש, הוא תגובה. תגובת הפחד מתעוררת אצלנו כאשר אנו מרגישים מאוימים או נתונים לסכנה. הפחד יכול לנוע בין חשש קל ואי נוחות לבין חרדה ויראה.

אנשים שונים יגיבו בפחד למצבים שונים, פחד גדול שלי עלול להיראות כאתגר מעניין לאחר, אך כשהפחד מתעורר, המוח של כולנו יפעל אותו דבר, התגובות לפחד יהיו שונות מאדם לאדם וכך גם התוצאות של הסיטואציה. כיצד נוכל להתגבר עליו?

תחילה נבין כיצד המוח פועל(1):

קליפת המוח אחראית על החשיבה הרציונאלית ועל הדחפים היצירתיים שלנו.

בתחתית המוח שוכן גזע המוח העתיק, הוא שנותן לגופנו את ההוראות לפעול מבחינה ביולוגית.

על גבי גזע המוח יושב המוח התיכון המכיל את הרגשות שלנו ושולט בתגובת הלחימה או המנוסה. חלק זה עוזר לנו לשרוד ולהישאר בחיים מול איום או סכנה.

כשאנו נתקלים במשהו שמפחיד אותנו המוח התיכון מעורר מנגנון אזעקה שמידע את שאר החלקים במוח כי אנו נתונים לסכנה ואז הגוף משתק תפקודים אחרים כגון רציונאליות או יצירתיות ומתמקד ביכולת הגופנית לברוח או להילחם.

מנגנון אזעקה זה מופעל בכל פעם שאנו חורגים מהשגרה הבטוחה והמוכרת שלנו, אם כן כיצד בכל זאת ניתן לעשות שינוי ולהתגבר על הפחד?

כיצד להתגבר על הפחד?

שיטת קאיזן (2):

בשתי מילים: צעדים קטנים!

שינוי גדול מעורר פחד גדול המפעיל את מנגנון האזעקה במוח התיכון וזה משתק את התפקודים האחרים במוח שכל כך נזקקים כשעושים שינוי, כגון החשיבה והיצירתיות. צעד קטן אינו מעורר תגובת פחד ולכן הוא עוקף את המוח התיכון ומאפשר לשאר חלקי המוח לתפקד כרגיל.

לדוגמא, צעד כגון שינוי קריירה נראה גדול ומפחיד ומדאיג, כל האזעקות משתוללות: אני לא יכול להרשות לעצמי כלכלית, אני לא יכולה לעזוב מקום עבודה, אני אתרגל, מה כל כך רע לי? אני לא אצליח במקום אחר, אני כבר לא ילדה, וכו'

אבל צעד קטן, כגון רישום לקורס במקצוע שמעניין אותי, או אפילו שיטוט בין מודעות דרושים, אינו מעורר פחד ולכן מקדם אותי. השינוי יעשה בהדרגתיות ולאורך פרק זמן ויעקוף את מנגנון האזעקה. צעד קטן אחר צעד קטן, עקב בצד אגודל, השינוי יקרה בשלבים.

ניתן לסכם שיטה זו במשפט "מסע בן אלף קילומטרים חייב להתחיל בצעד אחד" (לאו טסו)

בספרו "כוחו של הרגע הזה" (3) אקהארט טול מלמד כיצד ניתן להשתחרר מהפחד על ידי נוכחות ברגע הזה. פחד נפשי הוא מפני משהו שעלול לקרות, בעתיד, בעוד רגע או בעוד מספר שנים, אנחנו כאן ועכשיו ואילו התודעה שלנו נמצאת בעתיד, חוששת ממשהו שעלול לקרות. איננו יכולים להתמודד עם העתיד, העתיד הוא הרגע הזה מדומיין. אנחנו יכולים להתמודד רק עם מה שקורה כאן ועכשיו.

כשהמוח מזהה סכנה ונכנס למצב חירום אמיתי, הוא נעשה נוכח לגמרי ברגע הזה. הוא נותן הוראות ברורות והחלטיות לגוף שנובעות מתוך מודעות נוכחת ברגע הזה ולא מתוך התניות מובנות של המוח. התגובה היא אינטואיטיבית, לכן שומעים רבות על אנשים רגילים שבמקרי חירום עשו מעשים הירואיים, האינסטינקט שלהם הגיב כך. ולכן, יש לשחרר את הפחד על ידי נוכחות מודעת ברגע הזה והתמודדות איתו ולא לדמיין את הרגע העתידי ולחשוש מפניו. משום שברגע האמת, תחת איום ממשי, המוח ידע לתת את ההוראה הנכונה. סמכו עליו.

(1)מספרה של שמחה לוין "מפה לשם – איך להפוך חלום למציאות" הוצאת גוונים, 2008

(2)ד"ר רוברט מאורר "צעד קטן לשינוי גדול" דרך הקיאזן, הוצאת אגם, 2005

(3) אקהארט טול "כוחו של הרגע הזה", הוצאת פראג, 2002

(4) ד"ר טל בן שחר "באושר ובאושר" הוצאת מטר

http://www.odelia-coaching.co.il/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אודליה אלכסנדוביץ

אימון אישי ועסקי

www.odelia-coaching.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אודליה אלכסנדרוביץ אימון אישי

לספן זה יש חור בספינתו, והוא כל הזמן שואב מים וזורק חזרה אל הים על מנת למנוע מספינתו לשקוע. הוא שואב מים וזורק ושואב וזורק, הוא משתמש בכל הכוח, הוא משקיע, הוא זריז ויש לו מוטיבציה, הוא לא מתכוון לטבוע. אפילו שימאים אחרים בספינתו כבר התעייפו והתייאשו הוא ממשיך

לכל אחד בחייו ישנן אמונות המלוות אותו, כל מיני מנטרות, מן "חוקי חיים" שנחרטו בנו בתחומים שונים: כסף, קריירה, ילדים, ניהול זמן, יחסים, כמעט בכל תחום חיים יש לנו אמונות המלוות אותו ובמקרים רבים נתנהל ונתנהג על פי אמונות אלו.

אחת הדרכים לאפיין אנשים או טיפוסים היא בחלוקה גסה לנוודים ולאיכרים, ניתן ללמוד רבות על אדם אם הוא מאופיין כאיכר או כנווד: מי שטבע את הארכיטיפים לאבחון נווד או איכר הוא ניסים אמון, זן מאסטר בודהיסטי*.

ללב יש אינטליגנציה משל עצמו, היא נקראת אינטואיציה. האינטואיציה היא התחושה הפנימית הראשונית, שעלולה גם להראות טיפשית בעיני ההיגיון,

מאמרים נוספים בנושא אימון אישי

מאת: בנימין קלינגראימון אישי11/10/213640 צפיות
מתי נחוץ היתר בניה: בניה חדשה תוספות בניה הליך הוצאת היתר בניה מורכב מחמישה שלבים עיקריים, כאשר כל שלב תלוי ומותנה בשלב הקודם. חלק מהשלבים הינם באחריות מגיש הבקשה וחלקם באחריות הוועדה. מילוי כל ההנחיות שלהלן על ידי מגיש הבקשה, יאפשרו הוצאת היתר בניה בצורה יעילה ומהירה.

מאת: בנימין קלינגראימון אישי04/08/205272 צפיות
קלינגר בנימין המרכז ל רישוי עסקים והתרי בניה כתובת חשמונאים 100 | תל אביב - יפו טלפון 0523888813 סלולרי 0528887900 פקס 036990134 אימייל klinger_b@bezeqint.net אדריכלים ומעצבי פנים עו"ד מקרקעין עורך דין פלילי משרד אדריכלים ומהנדסי בנין המתמחים בהליך הוצאת רישיונות בניה ורישוי עסקים .כל המומחים תחת קורת גג אחת. מחלקה מובילה בהסדרת חריגות בניה, ביטול צווי הריסה והפסקת בניה

מאת: דרור אטריאימון אישי17/01/193111 צפיות
חושבים להגדיל את המשכנתא הקיימת ולהכניס לתוכה את כל ההלוואות הקיימות בעובר ושב ועוד מקומות אחרים.? בדיוק בשביל זה קיימת משכנתא לכל מטרה, אשר מטרתה היא להוות כסף זמין עבור האנשים, שמעוניינים להפוך את כל ההחזרים החודשיים שלהם להחזר חודשי אחד מוגדל של המשכנתא. מה זה בעצם משכנתא לסגירת חובות ?

מאת: דרור אטריאימון אישי12/01/192946 צפיות
עברתם פשיטת רגל וקיבלתם הפטר? עבר קצת זמן ואתם רוצים עכשיו לקחת משכנתא לסגירת חובות או משכנתא לקניית דירה? אתם כבר בטח מבינים שזה הולך להיות משימה מאוד קשה, היות והבנקים לא יכולים לסבול אנשים שעברו פשיטת רגל ולא מוכנים להסתכל עליהם בכלל.

מאת: דרור אטריאימון אישי01/01/193011 צפיות
אחד התהליכים המורכבים והקשים שניתן לעבור בחיים האלו זה ככל הנראה לעבור פשיטת רגל. הרוב חושבים שפשיטת רגל היא דבר שקורה רק לחברות גדולות, אבל האמת היא שזה בכלל לא נכון. הרבה פעמים גם אנשים פרטיים מגיעים לפשיטות רגל.

מאת: ירון שוראימון אישי05/06/174134 צפיות
האם אתם הולכים אחרי החלומות שלכם? ואיך למצוא את הייעוד המדויק עבורכם.

מאת: ירון שוראימון אישי31/03/173538 צפיות
איך תוכלו להרוויח יותר, מה הסיבות לכך שאתם לא מרוויחים את מה שאתם רוצים ואיך זה קשור לאהבה

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica