חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הקשר בין נשירה מבית הספר, לגורמי סיכון ואובדנות בקרב בני נוער

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי31/05/201111883 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ממחקרים שונים שנערכו במשך השנים לגבי התנהגויות בסיכון, התברר ששיעור ההתנהגויות הנלוות, כמו שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים, עבריינות, הריון לא רצוי בגיל מוקדם ועוד, גבוה יותר בקרב הנוער הנושר והמנותק מאשר בקרב הנוער הלומד.

( הרשות למלחמה בסמים, 2005; כאהן-סטרבצ'ינקי, דולב, שמש, רהב, 1998; 1993Asche, ).

אולם, בחינת התנהגות אובדנית בקרב נוער נושר כמעט לא זכתה להתעניינות, ובמקרים מועטים נערכו בחו"ל מחקרים לגבי נוער חסר בית, שהוא שלב חמור יותר בסולם ההידרדרות של מנותקות חברתית.

פרט מעניין ששמתי אליו ליבי במהלך עבודתי היה העובדה שבמקורות מחקריים שונים קיימת התייחסות לגורמי הסיכון שהוזכרו, אך נושא הנשירה לא הוזכר כלל כגורם סיכון נוסף או משמעותי, ולכל היותר יש אזכורים של כישלון בלימודים או לחץ של בחינות כחלק מכלל גורמי הסיכון (תקווה ומי עמי, 2005).

במחקרים בחו"ל שבחנו את הקשר שבין נשירה לאובדנות, נמצא לעומת זה שמדד הסיכון לאובדנות הוא גבוה יותר בקרב בני נוער שנשרו מאשר בקרב בני נוער שלומדים (1999,Thompson & Eggert). הסיכון לאובדנות נמצא קשור ישירות לא רק לנשירה הגלויה דה פאקטו, אלא גם לכישלונות חוזרים בבית הספר ולאוריינטציה אקדמית נמוכה, עובדה שבדרך כלל מעידה ומנבאת נשירה קרובה ממסגרת לימודית. מימוש התהליך (הנשירה), מעלה את הסיכון לאובדנות ומתבטא במעבר די קצר ממחשבות אובדניות לניסיונות אובדניים. (et al., 2001 Thompson, Eggert, Fann).

מעבר לכך, ההנחה היא שבני נוער הנמצאים בסכנת נשירה, עוברים משלב ההתבגרות לשלב הבגרות המוקדמת כאשר הכתפיים עדיין צרות מלהכיל את המשא הזה של התבגרות שהינו "כבד" ממילא והוא יכבד עוד יותר עם גורמי סיכון גבוהים ורבים, והרי לנו יותר סיבות לאובדנות, ומנגד חסרים "גורמי הגנה" מפני אובדנות. (2005  Thompson, Eggert, Herting, ; 1999 Walsh,).

מהנתונים הקיימים בישראל, לא ניתן לדעתי ללמוד על הנושא משתי סיבות:

האחת, הנתונים מתייחסים לגילאים 15-24 ובכך הם כוללים גם התנהגות אובדנית של חיילים,

השנייה, גם אם נצליח לפלח את הנתונים לגבי בני נוער עד גיל 17, הרי שניתן לראות שעיקר האובדנות מתרחשת בקבוצת הגיל 15-17 (Kohn, Levav, Chang, Halperin, 1997), אך אין בנתונים אלו הבחנה בין נוער לומד לנוער נושר למשל.

הדיווח העדכני ביותר בישראל מובא מהוועדה לטיפול במצבי לחץ במשרד החינוך, ולפיו בישראל מתאבדים 15 נערים מדי שנה, 90% מהם נעדרו קודם לכן מהלימודים. (קשתי, "מעריב", 17.11.05). חלקם של הנערים שנשרו חברו לנערי רחוב וחלקם נסגרו בבדידות ונעלמו לפרקים מביתם, אלה וגם אלה חסרו מערכת חליפית תומכת רווחתית וחינוכית לבית הספר ממנו נשרו.

מכאן אני נוטה להסיק שבמקרה הטוב יש לנוער הנושר רק המסגרת החברתית של אלו הנמצאים במצב דומה לשלו: נושרים ומנותקים שאיתם הוא מתחבר בהתחברות נבדלת. והם חסרים כוחות ומשאבים לסייע לחבריהם הנמצאים בסיכון לאובדנות ולתמוך בהם (Walsh, 1999). וכולם נשאבים ל "חור שחור", אל דרך חד כיוונית ללא מוצא.

כיצד מפרש הנער הנושר את תהליך הנשירה שהוא חווה?

אם נבחן את גורמי הסיכון העיקריים שהוזכרו בספרות המחקרית, הרי שניתן לראות שבקרב בני נוער נושרים מקבלים גורמים אלו משמעות רבה עוד יותר: עצם חווית הנשירה מהווה אירוע חיים מלחיץ מאין כמוהו המלווה בחרדות קיומיות של ממש. הדימוי העצמי של הנושר יורד פלאים וראיית העתיד הופכת עבורו לפסימית באופן קיצוני (גורמי הייאוש מתפרצים ועומדים ללא שום גורמי הגנה). בנוסף, הנושר חש כעס ותסכול בגלל הנשירה אשר מהווה עבורו מחסום לשאיפותיו וגם הוא נוטה להאשים בכך את הסביבה, את בית הספר, את המשפחה ואת ההורים, את החברה הקרובה ובהמשך את החברה הישראלית כולה. הנער הנושר נוטה להאשים את "כל העולם זולתו", הוא הופך להיות מנוכר כלפי כולם.

הנשירה מבטאת עבורו תחושה של חוסר אונים וחוסר שליטה - בעיה בלתי פתירה, ולכן הנושר צפוי להתמקד ולהתעמק עוד יותר בכישלונותיו, דבר המשפיע בתורו על ראיית העתיד בצורה פסימית. כפי שנמצא, בני נוער נושרים נמצאים במגע תכוף יותר עם החוק, דבר שכשלעצמו מהווה גורם דחק (אדלשטיין, 2005).נוצרת תופעה של "כדור שלג " שסופה עלול להיות התרסקות מוחלטת של הנושר. התרסקות זו השלכות רבות לה כמו: כליאה במוסד לנוער עבריין, אשפוז כפוי במסגרות לטיפול נפשי, וסיכוי / סיכון גבוה מאוד להתאבדות.

השלב הבא - שימוש בסמים                                                                                                            

מצבים אלו עלולים להוביל את הנושר לשימוש בחומרים פסיכו - אקטיביים ולהתמכרות לחומרים אלה שמספקים לו תחליף "לא מציאותי" למציאות הקשה אותה הוא חווה, השימוש בחומרים אלו יוצר מגוון תופעות לא רציונאליות למשתמש בהם כגון : שלווה מדומה, אפאתיות הנובעת מאפקט הטשטוש, אפקט הטישטוש יוצר גם תחושת "רוגע" מזויפת כמובן, בנוסף לכל אלה נגרם למשתמש בחומרים אלה נזק רפואי/גופני של ממש כמו היווצרות מוכחת של "מחסני" משקעים של רעלים קטלניים שמצטברים ונותרים אי שם באונות מסוימות במוח, אלה מתפרצים מעת לעת ללא יכולת שליטה וגורמים למשתמשים בחומרים פסיכו אקטיביים להזיות, פרצי אלימות פתאומיים ולא מובנים (התקפים פסיכותיים), ואף מוות (נטייה לאובדנות) במקרה הקיצון, וובחלוף השפעתם חוזרת המציאות האמיתית הרדיקאלית של חוסר האונים וראיית העתיד בצורה פסימית.

כך יוצא שמכלול הגורמים המאפיינים את הנוער הנושר, כל אחד כשלעצמו מוכר כגורם בר סיכון לאובדנות, והאינטראקציה בין גורמים אלו לבין עצמם רק מעצימה את הסיכון לאובדנות בקרב בני נוער אלו, ובהיבט השלילי השלם גדול מסכום חלקיו.

הכותב הינו דוקטור בחינוך, אשר עסק בסוגיה חברתית זו של נוער בסיכון גם בצבא ( "נערי רפול" ) וגם במשטרה. המאמר הוא מתוך עבודת מחקר בתחום לתואר שני ולתואר שלישי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי בכר

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211657 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: אבי בכרדמוקרטיה ושלטון24/07/182156 צפיות
האם מדינת ישראל הופכת להיות אל מול עיננו לדיקטטורה ו/או למדינת אפרטהייד עם סימני פאשיזם?? אודה, מכיוון שחשש כבד החל להתגנב לליבי כי אכן המציאות התקשורתית המדווחת אמת היא... החלטתי לעשות מעשה ולבצע מחקר קצרצר, מאמר מחקרי, אשר נשען על עובדות בלבד, עובדות ונתונים מחקריים, זאת תוך הבאת ציטטות ומובאות מדויקות. אני למעשה בדקתי את שתי התיאוריות הבאות: מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. או שאולי, מדינת ישראל היא מדינה פאשיסטית, גזענית ודיקטטורה חשוכה.

מאת: אבי בכרפילוסופיה09/01/183851 צפיות
התבונה המעשית על פי קאנט ומדוע נכשלים כל הניסיונות לתיאודיציה? קאנט בנסותו לענות על השאלה הזאת מתחבט באותה קושיה שמעולם לא נתנה מנוח לחלק המאמין של האנושות, והיא התהייה על צדקתו המוחלטת של האל. בעיית התיאודיציה (צירוף המלים היווניות "תיאוס", שמשמעה אל, ו"דיקֶה", שפירושה צדק), כפי שנוהגים לכנותה בשיח הפילוסופי, עוסקת בניסיון לפתור את המתח הבלתי נסבל בין הרוע והסבל שמלווים את עצם קיומנו בארץ ובין הטוּב המושלם המיוחס לאל אשר ברא את העולם ומושל בו.

מאת: אבי בכרפילוסופיה06/01/183740 צפיות
כאשר כתב אפלטון את משנתו על מבנה המשפחה כפי שתפס זאת בעת ההיא, היה לו ברור ששלטונות יוון לא יאהבו את הנאמר בלשון המעטה מכיוון שהיא סתרה את מטרת המשפחה על פי תפישתם ועל פי מה שהטיפו, אשר על כן אפלטון מנסה לעדן במעט את משנתו ולמתנה באופן שתתאים יותר לתכתיבי השליטים ואמונתם בכדי למנוע את קצפם עליו, וכך נתפשת המשפחה על פי אפלטון כפי שאני מביא זאת במאמר זה בתוספת היגדים פילוסופיים שונים של אפלטון בנושא משפחה, חברה, מדינה אוטופית וכל מה שמסביבם.

מאת: אבי בכרשואה ותקומה24/12/171647 צפיות
מאמר זה סוקר את עשרת הימים האחרונים בחייו של היטלר בבונקר בו שהה ובו סיים את חייו בהתאבדות, המאמר מסתמך על עדויותיהם של עוזרים ויועצים ששהו בבונקר לצידו של היטלר בימיו האחרונים ועל ממצאי מחקרים קפדניים שבוצעו לאורך השנים, ומספק 'הצצה' מהימנה ביותר על ימים אלו תוך ציון תאריכים מדויקים לרצף ההתרחשויות, כמו כן נסקרים בו "אירועי שוליים" היסטוריים שלא קשורים במישרין לסופו של הצורר הנאצי והתאבדותו, כגון התרחשויות היסטוריות מחוץ לבונקר וחשיפת קטעים מתוך צוואתו הסופית.

מאת: אבי בכרחינוך ולימודים - כללי19/12/172083 צפיות
הלמידה בשיטה הדיאלוגית אמורה לפתח קהילת למידה אקטיבית, אחראית לתהליך הלמידה, סקרנית, כזאת שתהא בנויה על יחסי גומלין מאתגרים בין המורים לחומר הלימוד ולתלמידים. שיטה זאת מוצגת במאמר כאופן הלימוד המשמעותי ביותר כיום והיא מצליחה ובולטת מעל כל החלופות האחרות.

מאת: אבי בכרדתות19/12/173095 צפיות
האסלאם תמך גם בכל מה שקשור לקידום מעמדה של האישה ובשוויונה המוחלט אל מול הגבר, מה קרה אם כך? מה השתבש? מדוע מעמדה של האישה הורע עד כדי הפיכתה עם השנים ל"חפץ" והשפלתה ונחיתותה ברוב מדינות האסלאם?

מאמרים נוספים בנושא חברה ומדינה - כללי

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי05/10/222290 צפיות
לא פעם אנו מתלבטים אם להחליף גג,לבנות גדר,פרגולה,גאקוזי, לסגור חניה או מחסן ולהשכיר אותו או לפעמים לפצל דירה אחת לשניים / שלוש ויותר. להשכירם אבכדי לקבל הכנסה חודשית. כן אז ייתכן ולקחתם סיכון והתחלתם לבצע עבודה הטעונה היתר, והופ הפיקוח הופיע. לא חשוב אם בגלל תלונה של שכן "נחמד" או מכל סיבה אחרת אתפ בבעייה וככל שלא תדעו מה זכויותכם וכיצד להתנהג אתם עלולים להסתבך. לנו במשרד קלינגר בנימין ניסיון רב בהתמודדות עם ביקורי פתע של הרשויות,צווי הפסקת עבודה,צווי הריסה מנהליים שיפוטיים ועוד.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי02/05/221866 צפיות
השקעה בקרקע חקלאית היא נושא שמעניין אנשים רבים וניתן לדון בו בהרבה מאוד אספקטים. קיימים היבטים רבים שצריך לבדוק לבחינת כדאיות השקעה בקרקע כזו ובמאמר זה נתמקד באחד הקריטריונים המרכזיים. ראשית, כשבאים להשקיע בקרקע חקלאית, חשוב לזכור את המובן מאליו, כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית בהגדרה. קיים בה סיכון וגם המשקיע צריך להביא בחשבון שהרבה פעמים טווח השקעה עד להפקת תשואה ראוייה הוא ארוך יחסית – הוא לא טווח קצר! לרוב שינוי יעוד לא יתרחש בתוך שנים בודדות. אין בעובדה הזו בכדי לפסול את ההשקעה כקרקע כזו, אבל חשוב לזכור את הדבר.

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211657 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי09/09/206096 צפיות
הרשות לאכיפה במקרקעין (היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה לשעבר) היא יחידת סמך במשרד האוצר, כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. ייעודה הוא להיאבק בעבירות התכנון והבניה ולבצע פיקוח על הועדות המקומיות. ביום 19.6.2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה" מתוך הבנה שמדובר ביעד אסטרטגי של מדינת ישראל שעל רשויות המדינה להוביל על מנת להגן על התכנון והבנייה ולבצר את שלטון החוק. החלטת הממשלה שמה את היחידה לאכיפה במקרקעין בחזית המאבק בעבירות התכנון והבנייה, מעניקה אחריות, כלים ומשאבים לממש את האחריות המוטלת עליה. תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העניק לרשות את הסמכויות הנרחבות לממש את האחריות כאמור.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181892 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

בית המשפט העליון דן לאחרונה ודחה בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, כב' השופטת מ' סוקולוב מיום 18.10.2017. בגדרו של פסק הדין, נדחה ערעורו של המבקש על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (כב' השופט העמית מ' בן-חיים), בע"א 39527-06-17, מיום 10.07.2017, שם נדחתה בקשתו של העותר להאריך את המועד להישפט על הודעת תשלום קנס, מיום 10.05.1998.

מאת: עומריחברה ומדינה - כללי23/05/172125 צפיות
חברות ואתרים גדולים בתחום הקניות אונליין (E-commerse) כמו איביי, אמזון, דיל אקסטרים, אליאקספרס, אתר Zipy הישראלי ודומיהם, החלו לאחרונה לחייב את הלקוחות שלהם להזין גם את המיקוד שלהם באזור הזנת הכתובת לפני ביצוע רכישה. אם בעבר עניין זה היה רשות בלבד, היום לא תוכלו להמשיך בתהליך הקניה שלכם אונליין אם לא תזינו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica