חפש מאמרים:
שלום אורח
19.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נוטריון – מיהו נוטריון? מהם תפקידיו? כשירותו? ומהו תרגום נוטריוני?

מאת: עמית ורדחוק ומשפט - כללי28/07/20111112 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

נוטריון – מיהו נוטריון? מהם תפקידיו? כשירותו? ומהו תרגום נוטריוני?

כללי

נוטריון הוא עורך דין אשר קיבל רישיון מטעם משרד המשפטים לשמש בתפקיד נוטריון, במסגרתו הוא מוסמך לבצע פעולות נוטריוניות שונות הקבועות בחוק הנוטריונים.

סמכויות הנוטריון קבועות בסעיף 7 לחוק הכולל רשימה סגורה של פעולות. בין היתר ,אישור חיים, תצהיר נוטריוני, אישור שאדם חתם על מסמך, אישור הסכם ממון (טרום נישואין), אישור רשימת מלאי, העדה על היות מסמך סחיר, ועוד.

כאשר פלוני נוטל הלוואת משכנתא, הבנק המלווה דורש ממנו לחתום על יפוי כוח בלתי חוזר במקרקעין בפני נוטריון, כתנאי למתן ההלוואה. לשם כך, הרוכש (הלווה) צריך לגשת לנוטריון, להזדהות באמצעות תעודת זהות או דרכון בלבד, ולחתום על יפוי הכוח בפני הנוטריון במשרדו, לאחר שהנוטריון וידא שפלוני הוא אכן האדם המנוי ביפוי הכוח, באופן קפדני, וכן כי הבין את תוכן ומשמעות המסמך, יאמת הנוטריון את החתימה בדרך ובנוסח הקבועות בתקנות הנוטריונים. כאשר זוג רוכש דירה ונוטל הלוואה, לא מספיק שאחד מהם יחתום בפני הנוטריון על הטופס, אלא על שניהם להתייצב לשם כך בפני הנוטריון באופן אישי, להזדהות ולחתום, כאמור.

מידע נוסף על נוטריון, ניתן למצוא באתר משרד עורכי דין עמית ורד: לחצו לכניסה כאן.

גם כאשר פלוני רוכש דירה חדשה מקבלן, הקבלן ידרוש ממנו לחתום על יפוי כוח בלתי חוזר לפעולות במקרקעין, לצורך רישום הדירה הנרכשת בטאבו. גם לשם כך חובה להמציא אישור נוטריוני מתאים. מדובר ביפוי כוח לפעולות במקרקעין, בבחינת פעולה לה המחוקק מייחס חשיבות רבה מאוד, ולכן קבע שעליה להתבצע בפני נוטריון.

בנוסף, יש מספר חוקים נוספים המסמיכים נוטריון לבצע פעולות נוטריוניות (למשל – אישור צוואה, לפי חוק הירושה).

הנוטריון מוסמך לאשר מסמכים שונים, אשר רק הוא רשאי לאשרם, בניגוד לעורך דין. כך, למשל, תרגומים ואישורים למדינות זרות, מה שקרוי – אישורי אפוסטיל (לפי אמנת האג, למדינות המנויות עליה; ישראל משתייכת לאמנה).

אישור תרגומים ע"י נוטריון היא אחת מהפעולות החשובות אותה מוסמכים נוטריונים לעשות.

חשיבותו של אישור נוטריוני היא שחתימתו ו/או אישורו מהווה כראיה קבילה בבית משפט, לגביה קיימת חזקה משפטית בחוק, כי האמור במסמך אותו אישר, או אימת הנוטריון, אכן נעשה, או נאמן למקור וכו', לפי הענין.

כעולה מן האמור לעיל, תפקידו של הנוטריון הוא חשוב מעין כמותו ורובצת עליו אחריות כבדה במסגרת פעולותיו, עליו גם להקפיד לבצע אותן באופן מדויק ולפי החוק. לדוגמא, נוטריון רשאי לאשר צוואה ועשיית צוואה בפני נוטריון נחשבת עשיית צוואה בפני רשות (שופט). כך לדוגמא גם הסכם ממון טרום נישואין רשאי נוטריון לאמת, כמו שרשאי שופט וכו'.

חוק הנוטריונים גם קובע כללי אתיקה מחמירים החלים על נוטריונים במילוי תפקידם, מעבר לכללי האתיקה הרגילים החלים על עורכי דין בישראל.

לאור האמור, ציבור הנוטריונים נהנה מאמון רב של הציבור והמדינה, במסגרת פעולותיו כנוטריון, כאשר לאישורים נוטריונים אף יש חזקה חוקית בדבר נכונותם ואמיתותם, וכיוצ"ב, עת שמוגשים לבית משפט, וכן מוכרים בחו"ל.

מיהו נוטריון? ומהם תנאי כשירותו

החוק קובע תנאים לקבלת רישיון נוטריון, אשר נבדקים בדקדקנות ע"י הועדה של המחלקה לרישוי נוטריונים מטעם משרד המשפטים. היא האחראית על מתן רישיונות נוטריונים בישראל, פיקוח וביקורת על עבודתם, וכו'.

נוטריון חייב להיות עורך דין ותיק, בעל ניסיון פרקטי בעבודה כעורך דין של לפחות עשר שנים קודם לקבלת רישיון נוטריון. הועדה לרישוי נוטריונים בודקת האם עורך הדין אכן בעל רישיון של לפחות עשר שנים, וכן האם במהלכם אכן עבד באופן רצוץ במקצועי. עורך דין אשר היה בעל רישיון עריכת דין, אך עבד בתפקיד שאינו משפטי, לא יעמוד בדרישות הועדה באשר לאותה תקופה בה לא עבד בפועל בפרקטיקה המשפטית כעורך דין, שכן זה לא היה עיסוקו העיקרי באותה תקופה.

נוטריון חייב להיות עצמאי ואינו יכול לחלוק בשכר טרחתו כנוטריון עם מי שאינו נוטריון. בנוסף, נוטריון יכול להיות גם עובד ציבור, שכן ע"פ סעיף 50 לחוק הנוטריונים, מוסמך שר המשפטים למנות עובד מדינה בבית משפט שלום כממלא מקום נוטריון, וכן למנות נציגים קונסולאריים ודיפלומטים של מדינת ישראל לשמש כנוטריון בחו"ל (למתן אישורים בשגרירויות ישראל השונות בחו"ל).

חוק הנוטריונים קובע, כי נוטריון חייב להיות בעל עבר פלילי נקי.

בנוסף, נוטריון חייב להיות בעל עבר משמעתי נקי בלשכת עורכי הדין.

על הנוטריון גם לעבור השתלמות נוטריונים מיוחדת, אצל מוסד או גוף המוכר באופן רישמי ע"י מדינת ישראל ומשרד המשפטים כמוסמך להעביר השתלנות לנוטריונים.

תרגום נוטריון כאמור, אחת מהסמכויות החשובות ביותר של נוטריונים בישראל הינה אישור תרגום של מסמכים המיועדים למדינות או לגופים ומוסדות שונים בחו"ל.ללא אישור נוטריוני מתאים, וכן אישור אפוסיל (נעשה בבית משפט) לא יתקבלו מסמכים מסוימים בחו"ל, שכן לפי אמנת האג אותן מדינות או רשויות או מוסדות בחו"ל, מייחסות חשיבות רבה ומכירות בתוקפם של אישורים נוטריונים המבוצעים ע"י נוטריון מוסמך בישראל.התרגום הנוטריוני, כפי שצוין לעיל, יכול להיעשות רק במידה והנוטריון אכן שולט בשתי השפות, הן שפת המקור של המסמך, והן השפה אליה הוא מתבצע את אישור התרגום הנוטריוני.

למשל- היה ואדם מעונין לתרגם הסכם ממון לגורם כלשהו בארה"ב, על הנוטריון להיות בקיא הן בשפה העברית והן באנגלית.

במידה והנוטריון אינו שולט בשפת התרגום או המסמך, אין הוא רשאי לבצע את האישור הנוטריוני, ויש לחפש נוטריון השולט באותה שפה.

לחילופין, היה וניתן להשתמש באישור נכונות הצהרת מתרגם, וכאמור יש לבדוק זאת מראש מול הגורם לו מיועד האישור הנוטריוני, כי אז הנוטריון רשאי לאשר את הצהרת המתרגם בפניו, כי אכן התרגום שבוצע ע"י אותו מתרגם הינו נכון ומדויק.

כיצד יש לבצע תרגום נוטריוני?

לפי חוק הנוטריונים, על נוטריון המבצע אישור תרגום נוטריוני להקפיד על נהלים כלהלן:

1. על הנוטריון לשלוט ולהיות בקיא ברמה גבוהה הן בשפת המקור של המסמך והן בשפת התרגום, שפת היעד של המסמך.

2. על הנוטריון להקפיד כי התרגום המבוצע על-ידו ייעשה באופן מדויק ותואם למסמך אותו הוא מתרגם. מטרת התרגום הנוטריוני להוות תעודה ציבורית לגורם בחו"ל, לכן חשוב להקפיד על ביצוע התרגום כהלכה ובמדויק. זהו ענין אקוטי ועל התרגום להיות תואם את המקור ללא שום הבדלים ו/או שינויים, גם לא קטנים, עד הפרט האחרון. כמו כן, על הנוטריון לוודא כי מונחים מקצועיים (למשל – משפטיים כדוגמת - הסכם ממון, או הסכם גירושין, או פסק דין, או צוואה, מסמכים רפואיים, וכיוצ"ב) גם יתורגמו באופן מדויק, וכי הוא מבין ובטוח במשמעותם, כך שהתרגום יהיה אמין ומדויק לחלוטין, ללא כחל וסרק.

סוף דבר

כעולה מן המקובץ לעיל, חוק הנוטריונים ותקנות הנוטריונים, מסמיכים את הנוטריון לבצע פעולות ספציפיות שונות. על הנוטריון חלים כללים קפדניים. כמו כן, כדי לקבל רישיון נוטריון יש דרישות לא פשוטות והמועד נבחן לפי תנאי החוק ע"י ועדה מיוחדת. הנוטריון מוסמך לאשר חתימות של אנשים על מסמכים שונים, כגון: יפוי כוח מקרקעין, הסכם ממון (לגבי הסכם ממון שהינו לפני נישואין, לא לאחר מכן), ועוד.

אחת מסמכויותיו של נוטריון היא לבצע תרגום נוטריוני של מסמכים ותעודות שונים למוסדות וגופים בחו"ל. לאישור תרגום נוטריוני חשיבות רבה ביותר ויש לבצעו באופן מדויק. יש להבדיל בין תרגום נוטריוני לבין הצהרת מתרגם ובמקרה וזקוקים לאישור נוטריוני של תרגום, יש לברר מראש האם חובה להציג אישור תרגום נוטריוני, או מספיקה גם הצהרת מתרגם, שכן מדובר בשתי סמכויות שונות לחלוטין.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הוא בעלים של עמית ורד - משרד עורכי דין נוטריון וגישור בראשון לציון. נוסד בשנת 1998. המשרד עוסק בתחום אזרחי-מסחרי, התמחויות בגירושין ומעמד אישי, מקרקעין ונדל"ן, דיני חוזים, ייצוג בבתי משפט. המשרד מספק שירותים נוטריונים בראשון לציון והמרכז.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עמית ורד

מאת: עמית ורדנדל"ן ומקרקעין19/01/13880 צפיות
מכירת דירה אינה פעולה יומיומית, אלא מהווה עסקה גדולה עבור מרבית אנשים, המבוצעת אחת למספר שנים. מאחר ועסקינן בעסקה בסכום גבוה, יש להקפיד על התנהלות נכונה, על-מנת שהעסקה תעבור באופן חלק וללא מכשולים. בסקירה זו נביא בפניכם מספר טיפים חיוניים בנושא של מכירת הדירה, לקראת חתימת חוזה המכר.

מאת: עמית ורדנדל"ן ומקרקעין18/01/131650 צפיות
המאמר כולל הסבר על מדרגות מס הרכישה ומפרט עדכון המדרגות לשנת 2013.

מאת: עמית ורדדיני משפחה18/01/131140 צפיות
לפי הפסיקה של בית המשפט העליון, ככל שאחד מבני זוג קנה דירת מגורים לפני הנישואין (גם ללא משכנתא) ורשם אותה על-שמו, אולם לאחר החתונה התגורר בה עם הצד השני במשך שנים ארוכות, עם ילדים וכו', בעלותו בדירה בסכנה... והצד השני יוכל לתבוע מחצית מהדירה, אלא אם כן ערכו הצדדים הסכם ממון.

מאת: עמית ורדנדל"ן ומקרקעין26/09/121066 צפיות
מכירת דירה הינה עסקה מורכבת. מדובר בנכס בעל שווי יקר מאוד, המהווה את הנכס העיקרי בדרך כלל עבור המשפחה. לכן, טרם מכירת דירה יש לנקוט באמצעי זהירות ולבצע את הדברים עם תכנון מוקדם ובאופן מקצועי. במאמר זה תוכלו לקרוא דגשים על עסקאות מכירת דירה וטיפים חיוניים, אשר ישפכו לכם בוודאי אור על הנושא הזה. בהצלחה ושיהיה בשעה טובה!

מאת: עמית ורדדיני משפחה01/06/121188 צפיות
הסכמי ממון בישראל הפכו בשנים האחרונות לדבר מקובל. לאור היקף גירושין גבוה במדינת ישראל, גיל הנישואין שעלה, יחסים זוגיים פרק ב', ועוד סיבות, כיום יותר ויותר אנשים מבינים את החשיבות הרבה שיש לחוזה הייחודי הקרוי הסכם ממון. במאמר זה נסקור שבע סוגיות מרכזיות, אשר חובה לדעת לגבי הסכמי ממון בישראל.

מאת: עמית ורדחוק ומשפט - כללי31/01/121101 צפיות
בישראל 2013 מקצוע עריכת הדין מוצף כאשר מדי שנה יותר ויותר עורכי דין מצטרפים ללשכת עורכי הדין בישראל. למרבה הצער, הצפת המקצוע גרמה לירידה ברמה המקצועית של עורכי דין, בהיות עורכי דין צעירים רבים משוועים לעבודה ומורידים מחירים. מצב זה הוא מאוד בעייתי. התחרות הגוברת מקשה על אדם בבחירת עורך הדין המתאים והמקצועי עבורו לטיפול בתיק או בסוגיה משפטיים. המאמר שלפניכם כולל טיפים שימושיים לבחירת עורך דין.

מאת: עמית ורדחוק ומשפט - כללי31/01/1211526 צפיות
תעריפי נוטריונים בישראל הם אחידים ונקבעים ע"י משרד המשפטים. כל הנוטריונים מחויבים לאותם תעריפי נוטריון, כלומר, לאף נוטריון אסור לגבות שכר שירותי נוטריון שונה, בין אם גבוה, ובין אם נמוך. התעריפים של נוטריון צמודים למדד המחירים ומתעדכנים אחת לשנה. בחודש ינואר 2012 התעדכנו התעריפים. הפוסט מביא מספר דוגמאות לתעריפי נוטריון נכון לשנת 2012 לאחר העדכון במחירי נוטריון.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231679 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212089 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211952 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211596 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211269 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201815 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201547 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica