חפש מאמרים:
שלום אורח
22.01.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המחסום הגדול ביותר של ילדך בלימודים

שלום לך, שמי אבירם היכל, אני מנהל מרכז למידה ששמו 'תבונה'. 'תבונה' הפועלת למעלה מ- 10 שנים, עוזרת למאות ילדים מדי שנה, להצליח מאוד בלימודים ובחיים. 

אני מאמין שהחומר שתקרא בהמשך יכול לעזור לך. למרות שהמאמר ארוך, אני מקווה שתקרא זאת למען ילדיך.

במאמר זה אציג בפניך את אחד המחסומים החשובים ביותר שבו נתקלים ילדים, נערים ובכלל אנשים בזמן שהם לומדים. 

לפני שאציג את המחסום שבו נתקל ילדך, הרשה לי לשאול אותך מספר שאלות: 
- האם ילדך עייף מהלימודים? 
- האם ילדך מרגיש שהוא "מרחף" בשיעורים או חושב על דברים אחרים? 
- האם ילדך לא זוכר את מה שהוא לומד? 
- האם יש מקצועות שילדך לא רוצה ללמוד אותם והוא לא מבין מדוע הוא צריך אותם? 

ובכן, כל התחושות הללו הן תוצאה של מחסום שאותו אציג במאמר. 
כדי להמחיש לך מהו המחסום הזה, אביא בפניך מספר דוגמאות. שיראו לך כיצד נוצרים חוסר הבנה ובלבול. 

שאלה ראשונה:

כמה זה  ½ X ½

לפני שאענה, אומר לך שרוב האנשים לא יודעים את התשובה לשאלה זו. גם אם אתה יודע אותה, דע שכ- 70% מהאנשים בערך לא יודעים את התשובה. 
הסיבה שבערך 70% מהאנשים לא יודעים את התשובה היא משום שהם לא מבינים היטב את המילה כפול. כולם חושבים שהם יודעים את המשמעות של המילה כפול. אך למעשה אותם 70% לא יודעים את המשמעות בצורה מדויקת ומלאה. 
למילה כפול יש שני פירושים: הפירוש הראשון הוא: פעמים.
למשל: 2X3 זה 3 פעמים 2. כלומר 2 + 2+ 2 ולכן זה שווה 6. 
אך למילה כפול יש משמעות נוספת שהיא המילה של

לדוגמה:

10 X ½ פירושו חצי של עשר. כלומר 5.

אז כמה זה חצי של חצי? התשובה היא כמובן רבע. למשל, חצי של חצי עוגה זה רבע עוגה.

נסה את התרגיל הזה עם ילדך ותראה האם הוא יודע את התשובה. בדרך כלל בבית הספר מתרכזים בלימוד השיטה לחישוב ולא מלמדים או שלא מתייחסים מספיק לחלק של ההבנה. לכן יתכן שהוא ידע לחשב אבל לא באמת יבין למה זה באמת שווה לרבע. כאשר תפרש עבורו את המילה כפל אתה תגלה שהוא ידע לבד מה התשובה. 

דוגמה נוספת: תן לילדך לקרוא את המשפט הבא: הילד השחיל חוט בקוף של המחט.
שאל את ילדך מה הכוונה. יתכן שהוא יחשוב שיש איזה קוף שמשחיל חוט במחט, או משהו בסגנון. גם כאן ישנה מילה לא מובנת. למילה קוף יש את הפירוש של החיה, אך למילה קוף המחט יש פירוש אחר ומשמעותו החור שבקצה המחט (אין קשר במקרה זה לשום חיה). 

הסבר לילדך את המשמעות הנוספת למילה קוף והוא יבין את המשפט היטב. 
גם במקרה זה היתה מילה שלא הובנה היטב. 

דוגמה נוספת:
שאל את ילדך מה פירוש המילה אלגברה. רוב הסיכויים שהוא לא ידע את הפירוש המדויק של המילה. סביר להניח שגם אתה לא ממש יודע את הפירוש של המילה הזאת. כעת, חשוב על כך שילדך מתחיל ללמוד אלגברה בכיתה ז' ולומד זאת עד כיתה יב' אבל הוא לא באמת יודע מה זה אומר. הוא לא מבין מה פירוש המילה אלגברה, הוא לא יודע מה השימושים של זה בחיים. הוא פשוט צריך ללמוד את זה כי צריך. הוא יודע שזה קשור למספרים ולמשוואות אבל הוא לא יודע עד הסוף מה פשר המקצוע הזה.

אם היית לומד מקצוע שאינך יודע מה פירושו, האם היית רוצה ללמוד אותו? האם היית רוצה ללמוד למשל גירדולציה? אם היית יודע מה זה ומה השימוש של זה יכול להיות שהיית רוצה ללמוד את זה ויכול להיות שלא. אבל אם אינך יודע את פירוש המילה, המוטיבציה שלך ללמוד את אותו המקצוע תרד. 

הילדים שלך לומדים בבית ספר. המורים שלהם מסבירים לילד שלך את החומר בעזרת מילים. אם הילד שלך לא מבין עד הסוף את המילים, הוא לא מבין עד הסוף את מה שהמורה מדברת. לצערנו, כמעט כל ילד בבית הספר נתקל יום-יום בעשרות עד מאות מילים שהוא לא מבין היטב ולכן קשה לו להבין את החומר. לכן גם הציונים הולכים ויורדים בדרך כלל עם השנים. החומר נהיה "קשה יותר", כלומר עם יותר מילים ומונחים לא מובנים. 

אם לילד שלך היה אוצר מילים מפותח והוא באמת היה יודע מה המשמעות של כל מילה ומילה, סביר להניח שהוא היה מבין את מה שמנסים להסביר לו. הוא היה אינטילגנטי יותר. 

כעת חשוב על הנתון הבא: באיזה מקצוע יש לילדך הכי הרבה צרות? אתה תגלה שבמקצוע הזה יש לו הכי הרבה מילים שהוא לא מבין אותן כמו שצריך. אם יש לו בעיה בכל המקצועות, אז סביר להניח שאוצר המילים שלו לא מספק וכנראה שהוא לא מבין היטב גם חלק גדול מהמילים הרגילות בשפה למרות שהוא שמע אותן כבר הרבה פעמים. 

למשל, אם ילדך מתקשה בחשבון, נסה לשאול אותו את ההגדרות למילים הבאות וראה האם הוא יודע אותן היטב: (שאל אותו והשווה לתשובה בסוגריים)


    • מה זה מספר? (מספר זה סימן שמראה כמות כמו למשל: 3, 5, חצי, 0, 100 וכו'. יש אינסוף מספרים) 
    • מה זו ספרה? (כל אחד מהמספרים 0 עד 9. כלומר 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. יש רק 10 ספרות שאיתן בונים כל מספר) 
    •  מה זה סכום? (סכום זה התוצאה של חיבור. למשל הסכום של 6 ו- 2 זה 8.) 
    • מה זו מנה? (מנה היא התוצאה של פעולת חילוק. למשל אם נחלק 8 ל- 2 נקבל מנה 4) 
    • מה זה מצולע? (קו שבור סגור כמו מרובע, משולש, מחומש) 
    • כמה זה קילומטר? (קילו זה 1000, קילומטר זה 1000 מטר)  
    • מה פירוש המילה אחוז? (אחוז זה מאית. מאית זה אומר שאם תחלק משהו ל- 100 חתיכות שוות, כל חתיכה זה אחוז. לדוגמה, אם תיקח 200 ש"ח ותחלק אותם ל- 100 אנשים, כל אחד יקבל אחוז אחד מהכסף. כלומר 2 שקלים הם אחוז אחד של 200 שקלים).

האם ילדך ידע את הפירוש למילים? האם הוא ידע את רובן? האם הוא ידע אותן בצורה מדויקת, או שהוא רק אמר לך שהוא מבין אותן בראש אבל לא היה יכול להסביר אותן?

ומה לדעתך היה קורה אם הוא היה מבין בצורה מלאה ומדויקת כל אחת מההגדרות שיש בחשבון, וכל אחד מההגדרות שיש בגיאוגרפיה, או בפיסיקה, או בהנדסה, או במדעים. או בכל דבר שהוא לומד? האם אתה חושב שהוא היה מצליח יותר? 

בספר 'ללמוד כיצד ללמוד' מאת ל. רון האברד, כותב המחבר "המחסום השלישי והחשוב ביותר ללימוד הוא המילה שאינו מובנת כהלכה." 
בהמשך הוא מסביר: "מילה שאינה מובנת כהלכה היא מילה שלא הובנה או שהובנה באופן לא נכון."

ובכן, יש עוד מחסומים אבל אחד המחסומים הגדולים ביותר שיש לילד שלך בלימודים הוא מילה שאינה מובנת כהלכה! 
לעיתים קרובות, מחסום זה גורם לתופעות שנראות כמו : חוסר יכולת ללמוד, לקויות למידה, הפרעות קשב ותופעות רבות אחרות. מעבודה עם מאות ילדים במתמטיקה, בכישורי למידה, בלימוד עברית ואנגלית, אני יכול לומר לך 
בוודאות – פתרנו בעיות של "ליקויי למידה", "הפרעות קשב", "חוסר זיכרון" ומצבים רבים נוספים בעזרת שיפור אמיתי של אוצר המילים שלהם. 

לפני הכול, כדי לשפר את כל הבעיות הללו, חשוב שהילד שלך יבין את המילים שמדברים אליו! 

הייחוד של מרכז תבונה שבניהולי, הוא בכלים שאנו משתמשים בהם. אנחנו משתמשים בכלים שמקדמים את הילדים בדיוק במה שהם צריכים:


    • בעיות למידה פותרים עם מורים טובים ללמידה ובעזרת קורס ללמוד כיצד ללמוד. 
    • בעיות תקשורת וקשב פותרים עם תרגילים לשיפור התקשורת וקשב. 
    • בעיות חברתיות מלמדים בעזרת לימוד ואימון בסיטואציות חברתיות 
    • בעיות של פתיל קצר – פותרים בעזרת תרגול של איך לא להתעצבן...וכן יש תרגילים לזה.

כאשר יש לך כלים לשפר את המצב אתה לא צריך לאבחן או לתייג את הילדים, אתה פשוט עוזר להם. אנחנו הופכים את הילדים לאינטליגנטים יותר, בעלי יכולת גבוהה יותר – לימודית וחברתית. ואנחנו גם נותנים להורים הכוונה ודרך כיצד לקדם את הילד שלהם באמת. 

אשמח לעמוד לרשותך ולעזור לך לקדם באמת את הילד שלך. 

באהבה,
אבירם היכל,
מנהל 'תבונה'.

תבונה - חינוך חדש בישראל
מאיר בעל הנס 12 רמת גן 
טלפון: 03-5743734
http://www.tvuna-online.co.il/

הערה: מחסום זה והתגליות לגביו אינם שלי, אלא לקוחים מתוך ספר ששמו 'ללמוד כיצד ללמוד' של הסופר ואיש החינוך ל. רון האברד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלכם,

אבירם היכל

תבונה - חינוך חדש בישראל
רחוב מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: info.tvuna@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבירם היכל

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים18/08/12710 צפיות
מה גורם לילד שלך להתעייף, לאבד את הקשב ולחלום בשיעורים? קרא על המחסום הגדול ביותר של ילדך בבית הספר! טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי08/08/12607 צפיות
טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך / מאת מנהל תבונה - חינוך חדש בישראל הילד שלך מגיע לכיתה ז' - שיעור ראשון בחטיבת הביניים. המורה החדשה שלו למתמטיקה נכנסת לכיתה ומבקשת להוציא ספר אלגברה...

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי31/07/12786 צפיות
מה לדעתך יקרה אם בכל נושא שאותו לומדים התלמידים בבית הספר הם יחשבו 'כיצד אפשר להשתמש בחומר בחיים' במקום 'האם זה יהיה בבחינה'? טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז15/04/121076 צפיות
המורה בבית הספר מספרת לך על 'נפלאות' הריטלין, אומרת לך שכדאי לך לשקול טיפול תרופתי, מספרת לך שזה יעשה לילדך שיפור מדהים בלימודים וכמה שזה עוזר לילדים אחרים, אבל אתה מנגד לא רוצה לתת כדורים לילד שלך....מה עושים?

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז01/02/12866 צפיות
פריצת דרך חדשה נעשתה בתחום! הכותרת "בעיית קשב וריכוז" התגלתה כאוסף של תופעות אשר הגורמים להם לא נמצאים במוח או בגנים. המקור לבעייה נמצא במקום אחר לגמרי.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז30/11/11788 צפיות
בעוד שמחלה אפשר לבדוק בצורה אובייקטיבית (כמו סוכרת שאותה ניתן למדוד בבדיקות דם), הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לפי סימפטומים מאוד כללים ולא מדויקים שיכולים להופיע יום אחד, ויום אחר לא. מאמר זה לקוח מתוך סדרת מאמרים בנושא "כל מה שלא מספרים לך על הפרעת קשב וריכוז".

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים09/11/11839 צפיות
ילדים בד"כ לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, אז איך כן מניעים אותם לפעולה? במאמר הבא אציג לפניך את נפלאות כוח הבחירה בגידול ילדים ואלמד אותך להגביר משמעותית את מידת שיתוף הפעולה שלך עם ילדך.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/16896 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/16781 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/151583 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/151003 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/15971 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151017 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/151228 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica