חפש מאמרים:
שלום אורח
03.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חובת הגילוי המוטלת על בורר (בוררות ובוררות בינלאומית)

מאת: ג. פישרגישור ובוררות25/01/20121136 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בדצמבר 2010 ניתן בבית-המשפט העליון פסק-הדין בעניין פרשת עיזבון המנוח ג'ק ליברמן. פסק-הדין הטיל על בורר חובת גילוי מלאה כלפי הצדדים להליך הבוררות. חובת גילוי זו דורשת, כי הבורר יחשוף בפני הצדדים כל מידע שיש בו כדי להשפיע על ההליך, לרבות קשריו של הבורר או מי משותפיו למשרד (ככל שקיימים) או של מי מהמועסקים אצלו למי מהצדדים או לבאי-כוחם או לנושא הבוררות. כמו כן, על הבורר לגלות לצדדיםאם קיים חשש לניגוד-עניינים בין ענייניו האישיים לבין ההליך.

בדומה לחובת הגילוי המוטלת על הבורר, הטיל פסק-הדין גם על הצדדים להליך הבוררות חובת גילוי אחד כלפי השני, הדורשת מהם לערוך בדיקה של קשריהם עם הבורר.

לאור האמור, נראה כי לפסק-הדין -השלכות רחבות היקף בנושא חובת הגילוי.

בשונה מסעיף 30 לחוק, שהינו "סעיף סל", כללי הבוררות של בית-המשפט הבין-לאומי לבוררות של לשכת המסחר הבין-לאומית –ICC* , בוררות בינלאומית, מסדירים סוגיה זו ביתר פירוט.

לדוגמא, כלל 7 לכללי ה-ICC בבוררות בינלאומית, קובע הוראה חד-משמעית לפיה כל בורר חייב להיות ולהיוותר בלתי תלוי בצדדים המעורבים בהליך הבוררות,ולצורך כך מחויב הבורר, טרם מינויו, "לחתום על הצהרת אי-תלות ולחשוף בכתב כל עובדות או נסיבות העלולות להיות בעלות אופי שיטיל ספק באי-תלותו של הבורר בעיני הצדדים". הכלל גם מטיל על הבורר חובה אקטיבית לגלות באופן מיידי למזכירות ה-ICC ולצדדים כל עובדה או נסיבות בעלות אופי דומה העלולות לעלות במהלך ההליך. כך בבוררות בינלאומית.

אין בחוק הבוררות כל הוראה ברוח ההוראות דלעיל.

לאור האמור ובשל חשיבותו הרבה של הסעיף על הליכי הבוררות, סבורני כי ראוי וניתן לאמץ הוראה דומה בחקיקה הישראלית. יישום כללי ה-ICC (העוסק בבבוררות בינלאומית) בעניין זה, עשוי למנוע אי אלו טענות כנגד תלותם של הבוררים, ובכך לסייע להגברת אמון הציבור במערכת המשפט האלטרנטיבית ולשמר את יעילות מוסד הבוררות כמנגנון מהיר להכרעה בסכסוכים. חובת גילוי נאות בכתב מטעם הבורר תיצור, בין היתר, הליך בטוח, מקצועי ויעיל.

משרדנו פנה בנושא למשרד המשפטים, שהסכים עם הרציונאל העומד בבסיס הצעתנו דלעיל, אךלא היהסבור שנדרש תיקון חקיקתי במתכונת המוצעת.

עם כל הכבוד, נראה שמשרד-המשפטים טרם הפנים את מצוקת בעלי-הדין בבוררות, הנאלצים להתמודד עם טענות ניגוד עניינים שמועלות במעמד בו החליט הצד האחר להניח לפתע את האקדח על השולחן, וזאת למרות שהכדורים הוטענו בו זה מכבר.

מאת עו"ד מיכל דמסקי, המחלקה המסחרית, משרד עו"ד גדעון פישר ושות'

*עו"ד גדעון פישר מכהן כחבר הנהלת בית-המשפט הבינלאומי לבוררות של ה-ICC וכבורר ב-ICC.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד גדעון פישר הינו המייסד והשותף הבכיר במשרד, מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניברסיטת קיימברידג'. לעו"ד פישר ניסיון רב אותו רכש בעשרים השנים האחרונות בהן פיתח מומחיות רבהבכלהאספקטים הקשורים במשפט מסחרי – עסקי, לרבות התמחות מיוחדתבליטיגציהמסחרית מורכבת, כמו גם בייצוג וניהול בוררויות בינלאומיות בהיקפיענק אותהרכש במסגרת כהונתו כחבר הנהלת בית הדין לבוררות של לשכת המסחרהבינ"ל ויו"רוועדת הבוררות הבינ"ל, ICC ישראל.
עו"ד פישר מכהןבתפקידים ציבוריים שונים בין היתר כנשיאהוועדה לקשרי חוץ ויחסים בינ"ל שללשכת עוה"ד בישראל (מחוז ת"א) ,כיו"רמגבית ויצו ישראל וכנציג ציבור בביתהדין לאתיקה של מועצת העיתונות.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ג. פישר

מאת: ג. פישרנדל"ן ומקרקעין04/09/12848 צפיות
מדוע כשברצוננו לרכוש פריט אופנה שמחירו הממוצע הוא 300 ₪ אנחנו מבצעים "סקר שוק", עוברים בין חנויות האופנה השונות, בודקים מידות, מחירים ומבצעים, ואילו ברצוננו לרכוש דירה, בסכומים גבוהים בהרבה, אנחנו נוהגים כבת יענה, טומנים את ראשנו בחול ומקווים שאלו העוסקים במלאכת ההסכם – יודעים מה הם עושים, כי לנו אין מושג. עו"ד מקרקעין ושמאי מקרקעין הן שתי פונקציות שיוכולות לסייע בליוויי התהליך ולמנוע הסתבכויות. את המחיר הרי אנחנו אלה שנידרש לשלם.

מאת: ג. פישרגישור ובוררות23/02/121135 צפיות
הניסיון מלמד, כי בעת האחרונה מסתמנת מגמה מתגברת, של יותר ויותר שחקנים במגרש המסחרי. האופן היעיל והמעשי ביותר ליישוב והכרעת סכסוכים מסחריים היא באמצעות הליכי בוררות (דוגמת בוררות ICC).

מאמרים נוספים בנושא גישור ובוררות

מאת: tiloniגישור ובוררות11/02/181596 צפיות
כשבאים לדון בנושא גישור לאחר בגידה, עולה השאלה האם לתת מקום לאמוציות ולהבעת רגשות או שמא יש להישאר מקצועיים ודידקטיים ולהתעסק רק בתחום החוזי של הסכם שלום בית או גישור?

מאת: tiloniגישור ובוררות04/01/181540 צפיות
הפנייה הראשונית אל המגשר היא פנייה טלפונית של אחד מבני הזוג אל מגשר מקצועי השייך לרשימת המגשרים המורשית של משרד המשפטים, למרות שאין חובה חוקית להיכלל ברשימה זו, הרי שמוטב לפנות לאיש מקצוע מוסמך ואמין.

מאת: tiloniגישור ובוררות01/12/171704 צפיות
כאשר הנישואים שלנו מגיעים לסיום אנחנו צריכים להחליט מהי הדרך הכי טובה להיפרד. תהליך של גישור גירושין יכול לסייע לנו להתגרש באווירה טובה וחיובית יותר

מאת: shlomy גישור ובוררות17/07/161862 צפיות
גירושין הוא אחד המאבקים הקשים הדורש משאבים נפשיים וכספיים רבים, הליך גישור בגירושין מבטיח לשני הצדדים את כל הזכויות בתהליך מהיר בלי בירוקרטיה והוצאות מיותרות

מאת: דוד סונינוגישור ובוררות24/06/152636 צפיות
המאמר מבוסס על עבודת הגמר שלי משנת 1990, ועל קורס שהעברתי באוניברסיטה בנושא. עבודת הגמר שלי היתה אבן דרך לביסוס מערכת הגישור. אולם תהליך השלמה שונה מתהליך הגישור. המאמר מנסה לשרטט את הדרך היעילה כדי לפתור באופן סופי סיכסוכים.

מאת: שירלי אנגלמןגישור ובוררות16/06/152114 צפיות
עו"ד שירלי אנגלמן, עורכת דין גירושין וענייני משפחה, מגשרת ומנחת סדנאות מתגרשים. (לשאלות וליצירת קשר בדואר אלקטרוני: s.mishpati@gmail.com ) (למאמר המלא ומידע נוסף באתר אינטרנט: www.get-net.co.il ). טלפון: 077-2010-298.

מאת: Yoniגישור ובוררות21/05/152533 צפיות
הדרך הנכונה והבריאה ביותר להתגרש היא חתירה אל הסכם המשרת את טובת שני הצדדים, הסכם הוגן המוסכם על שני הצדדים ומבוסס על גישור ותקשורת תקינה. כאשר שני הצדדים משתפים פעולה על התהליך, נכונים לפשרות ופועלים לסיום מהיר של התהליך הדברים יהיו הרבה יותר פשוטים בעבור שני הצדדים. חשוב להבהיר כי גישור גירושין משרת את טובת שני הצדדים, המגשר מחויב בהתייחסות שווה לזכויות של שני הצדדים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica