חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מעבדות לחרות: שחרור מכבלי האמונות המגבילות

באיזו תכיפות אתם מוצאים את עצמכם אומרים משפט כמו "אני לא יכול/ה..." או "אני לא מסוגל/ת...." ? באיזו תכיפות אתם שומעים אנשים בסביבתכם אומרים משפטים מעין אלו?

כל משפט כזה הינו למעשה אמונה מגבילה! כלומר, דבר מה שאנו מאמינים בו, ובשל אמונתנו בו אנו פועלים באופן שמגביל אותנו.

כאשר יש לכם אמונות מגבילות - אתם כבולים, ולכן כדי להצליח עליכם לעשות מהפך באמונותיכם. השינוי העמיד ביותר הינו שינוי של אמונות, ולא רק שינוי של התנהגות.

מהי אמונה?

אמונה הינה הרגשה של וודאות מוחלטת לגבי דבר מסוים. כאשר אנו מאמינים במשהו - אין לנו ספק לגביו, ולכן הוא הופך להיות המציאות עצמה.

אמונה היא בבחינת "נבואה שמגשימה את עצמה". אם אנו מאמינים במשהו, אנו גורמים לו לקרות – ולהיפך, מה שאיננו מאמינים שיכול לקרות, לא יקרה.

כיצד פועלות אמונות?

ג'יימי סמארט (מאמן NLP בריטי) טוען שכאשר דוגמים אמונות של אנשים, ניתן למצוא בכל אמונה שני חלקים הכרחיים שיחדיו מאפשרים לאמונה להתקיים:

1. החלק "החושב" – זהו החלק שיכול לחשוב כל דבר שעולה על הדעת.

הוא יכול לחשוב שביכולתנו לעשות כל דבר או לחילופין שאיננו יכולים לעשות דבר. הוא יכול לחשוב שאנו מעצבים את חיינו או לחילופין שחיינו נשלטים ע"י הגורל. הוא יכול לחשוב שגברים חכמים מנשים או שנשים חכמות מגברים. הוא יכול לחשוב כל דבר ולבחור להאמין בו.

2. החלק "המוכיח" – זהו החלק שתומך בחלק "החושב".

תפקידו הוא לסנן את המידע המתקבל מבחוץ, ולאפשר רק למידע התומך באמונות של "החושב" להיקלט. כל מה שהחלק "החושב" חושב, החלק "המוכיח" מוכיח. הוא מלקט מידע התומך באמונות של "החושב", מעבד ומטמיע אותו. אם מישהו חושב שאינו יכול להצליח, החלק "המוכיח" יסנן ויעבד את המידע שיוכיח שהוא צודק.

האמונות שיש לנו ביחס לעצמנו נוצרות בעיקר בשני אופנים:

1. במהלך התפתחותנו, אנו מפנימים מסרים שונים מאנשים בסביבתנו ומאמצעי התקשורת, שאומרים לנו מה אנו מסוגלים לעשות ומה איננו מסוגלים לעשות. ברגע שאנו סומכים על האנשים הללו ומאמינים לדבריהם נוצרות אצלנו אמונות שונות ביחס לעצמנו, אשר "נשתלו" על ידיהם.

2. לעיתים התנסות חד פעמית שיש לה תוצאות מסוימות (חיוביות או שליליות), מכלילה את עצמה לכל מצב עתידי הנתפש כדומה. כאשר ההתנסות הספציפית כרוכה בהשלכות שליליות, אנו עלולים לפתח אמונה שחוסר הצלחתנו במקרה זה תקף לגבי טווח רחב של חוויות עתידיות.

האם אמונות יכולות להשתנות?

עובדה היא שיש אמונות רבות שהאמנתם בהן בעבר אך כבר אינכם מאמינים בהן היום. המחשבה היא למעשה הבסיס למנגנון שיוצר האמונה. משמעות הדבר היא שכאשר משתנה המחשבה, משתנה גם האמונה.

היה זמן שבו האמנתם שאינכם יכולים לרכב על אופניים, או שאינכם יכולים לנהוג ואז זה היה נכון, אך כיום אתם עושים זאת בקלות רבה. ייתכן שהאמונה הזו עדיין נמצאת במקום כלשהו בתוך ראשכם, אך תפישתכם לגביה השתנתה, ולכן היא אינה רלוונטית עבורכם יותר.

כאשר אנו מספרים לעצמנו סיפורים שאנו מאמינים בהם, אנו מתנהלים בהתאם לסיפור וכך הופכים את מחשבותינו למציאות. בחירתנו היא אילו סיפורים לספר לעצמנו.

כריס הול, אחת ממורות ה-NLPהידועות ביותר בעולם, אשר תרמה רבות לפיתוח התחום, אומרת: "אנשים תמיד יכולים לעשות את הדברים שהם אומרים שאינם מסוגלים לעשות".

כיצד לערער את האמונות המגבילות?

רבים מהאנשים הפונים לאימון, "תקועים" בחייהם בשל אמונות שהם נושאים עימם לאורך שנים. כאשר מאמן מזהה אצל הלקוח שלו אמונות מגבילות מעין אלו באפשרותו להשתמש במספר שאלות עוצמתיות, הלקוחות מעולם ה-NLP , על מנת לערער ולמוטט את היסודות המוצקים של האמונות המגבילות:

  1. "מההיה קורה אם היית יכול?"

כאשר מישהו אומר "אני לא יכול", הוא אפילו אינו מדמיין את עצמו עושה את מה שהוא מאמין שאינו מסוגל לעשות.

מכיוון שאנשים עושים רק דברים שהם קודם מסוגלים לדמיין אותם, חלק חשוב בעבודת המאמן הינו להוביל את המתאמן לדמיין תוצאות או התנהגויות עתידיות.

כדי לענות לשאלה "מה היה קורה אם היית יכול?", המתאמן צריך להתחיל לדמיין אפשרות שהיא מחוץ להישג ידו כרגע. מייד כשהוא מתחיל לדמיין דברים, הם אכן מתחילים לקרות...

שאלה זו מוציאה את המתאמן מתפישת המציאות הנוכחית שלו, אשר מוגדרת ע"י ה"אני לא יכול".

כשעליו לענות לשאלה זו, הוא יוצא מהגבולות שהציב לעצמו, כדי לבחון אפשרויות אחרות מעבר לאלו שהאמין בקיומן.

דוגמה:

מתאמן: "אני לא יכול לעמוד על שלי"

מאמן: "מה היה קורה אם היית יכול?"

מתאמן: "הייתי אסרטיבי... הייתי יכול להציב גבולות לאנשים והייתי מתחשב גם בעצמי ולא רק באחרים".

מאמן (משתמש בלשון הווה): "כשאתה אסרטיבי, מציב גבולות לאנשים ומתחשב גם בעצמך... מה זה מאפשר לך?"

מתאמן: "חופש בחירה... חופש!"

  1. "מהעוצר אותך?"

כשהמאמן שואל את השאלה הזו, המתאמן יוצר את החוויה הפנימית של התהליך שבו הוא עושה את מה שאמר שאינו יכול לעשות.

דוגמה:

מתאמן: "אני לא יכול לעמוד על שלי"

מאמן: "מה עוצר אותך?"

מתאמן: "הפחד שלא יאהבו אותי"

מאמן: "כלומר, אתה יכול לבחור לעמוד על שלך, אך אז עולה הפחד שלא יאהבו אותך?..."

מתאמן: "כן"

מאמן: "איך אתה מתחיל לפחד?"

מתאמן: "אני רואה את הבעת הפנים של האדם שמולי, ואני מבין שהוא לא מרוצה..."

  1. "איךאתה יודע שזה נכון?"

לאחר שהמתאמן הסביר לנו מה עוצר אותו, שאלה זו מכוונת אותו לחפש את ההוכחות האובייקטיביות התומכות/לא תומכות ב"צדקתו".

דוגמה:

מתאמן: "אני רואה את הבעת הפנים של האדם שמולי, ואני מבין שהוא לא מרוצה..."

מאמן: "האם חוסר שביעות רצון תמיד גורם לאובדן אהבה?" או "האם להבעת פניו יכולים להיות הסברים אחרים חוץ מאי שביעות רצון?" או: "האם קרה שמישהו לא היה שבע רצון ממשהו שאמרת או עשית, ובכל זאת אהב אותך?" וכד'.

  1. "איךהיית יודע אם האמונה הזאת לא הייתה נכונה?"...

בד"כ אנשים מתמקדים במגבלות העומדות לנגד עיניהם ולא במה שהם רוצים להיות. שאלה זו מכוונת את המתאמן לדמיין מצב שבו האמונה המגבילה אינה נכונה. כדי שיוכל לדמיין שהאמונה הזו לא נכונה, עליו לדמיין מצב שבו ההיפך ממנה הוא הנכון: "אני יכול!".

"אתה יכול לדמיין מצב שבו האמונה הזו אינה נכונה, ואתה עושה את הדברים שעד כה האמנת שאינך יכול לעשותם?".

זוהי שאלה עוצמתית ביותר. כדי לענות לשאלה זו, האדם צריך לדמיין את האפשרות שבה הדברים נראים כפי שהיה רוצה שיהיו. בשלב זה הדברים מתחילים להשתנות.

דוגמה:

מתאמן: "אני לא יכול לעמוד על שלי, כי אני מפחד שלא יאהבו אותי".

מאמן: "איך היית יודע אם האמונה הזו לא הייתה נכונה?"

מתאמן: "הייתי עומד על שלי"

מאמן: "אתה יכול לדמיין מצב שבו אינך מאמין באמונה "אני לא יכול לעמוד על שלי"?"

מתאמן: "כשאני מאמין בזה, הפחד לא קיים שם..."

מאמן: "וכשהפחד לא קיים... מה יש שם במקומו?"

מתאמן: "הרגשת ביטחון!"

מהו תפקידן של האמונות המגבילות?

לאחר שזיהיתם מהן אמונותיכם המגבילות, אותן אמונות שמנציחות את המצב הקיים ומקשות עליכם לעשות שינוי, שאלו את עצמכם: "כיצד האמונות הללו משרתות אותי?"או "כיצד/ממה הן מגינות עלי?".

לכל אמונה מגבילה יש כוונה חיובית, כלומר, היא משיגה עבורנו הגנה מפני משהו שאנו חווים אותו כקשה או מאיים.

לפני שאתם משחררים את האמונה המגבילה ונפרדים ממנה עליכם להבין את כוונתה החיובית ולהכיר בה. רק לאחר שהכרתם באמונה והבנתם מפני מה היא מגינה עליכם, אתם יכולים לעבור לשלב הבא ולשאול את עצמכם: "במה עלי להאמין כדי שהשינוי יהיה אפשרי עבורי?".

האמונות החדשות הן האמונות המחזקות, שנדרשות כדי ליצור שינוי עמיד.

אני יודעת שאולי בנקודה זו אתם חושבים לעצמכם: "אנחנו מודעים לאמונתנו המגבילה ורוצים להיפטר ממנה... אנחנו גם יודעים איזו אמונה מעצימה ברצוננו לפתח במקומה... אבל איך עושים את זה?".

ואתם צודקים! אם זה היה כל כך פשוט, הייתם מצליחים, מן הסתם, להיפטר מכבלי האמונות המגבילות. אכן, המודעות לכשעצמה אינה מספקת, ונדרש שינוי מעשי כדי להיפטר מהאמונות הכובלות... אז איך עושים את זה?

איך משנים אמונות מגבילות?

גם כאן באה גישת ה- NLP לעזרתנו ומספקת לנו טכניקה מצוינת לשחרור מאמונות מגבילות.

טכניקה זו מתבססת על הבנת תהליך הקידוד של האמונות ע"י המוח.

מתוך הבנה שהמוח מבצע קידוד שונה לאמונות ישנות לעומת אמונות חדשות, בטכניקה זו אנו משנים את קידוד האמונות: אנו הופכים את קידוד האמונה המגבילה לקידוד של אמונה ישנה מעברנו שכבר התפטרנו ממנה, ואת קידוד האמונה המעצימה (שאנו מעוניינים לאמץ), אנו הופכים לקידוד של אמונה וודאית באופן מוחלט.

דרך תהליך זה האמונה המגבילה הופכת לאמונה ישנה ולא רלוונטית, ואילו האמונה המעצימה הופכת להיות לחוויה עכשווית ועדכנית.

להלן שלבי התהליך:

1. צרו תמונה או דימוי של האמונה המגבילה (לדוגמה: שלשלאות), ושימו לב למאפייני התמונה (לדוגמה: תמונה בגודל בינוני, סטטית, קרובה, צבעי אפור, מסגרת בהירה, קוים חדים וברורים...).

2. צרו תמונה או דימוי של אמונה שהאמנתם בה בעבר, אבל כיום אינכם מאמינים בה יותר. כיום היא לחלוטין לא רלוונטית עבורכם, ואולי אפילו מגוחכת בעיניכם (לדוגמה: "פיית השן"). שימו לב למאפייני התמונה הזו (לדוגמה: תמונה קטנה, מרוחקת, צבעונית אך דהויה, מעט מטושטשת...).

3. עתה העבירו רק את תוכן תמונת האמונה המגבילה שלכם (רק את הכבלים שבתוך התמונה), לתוך תמונת האמונה הישנה שאיבדה את תוקפה (תמונת "פיית השן"), ושימו לב כיצד משתנה הרגשתכם כאשר דימוי האמונה המגבילה (הכבלים) מקבל את מאפייני תמונת האמונה הישנה (תמונה קטנה, מרוחקת, צבעונית אך דהויה, מעט מטושטשת).

4. דמיינו מסך לבן או מסך מטושטש שאין עליו שום תמונה.

5. חזרו על התהליך במהירות: שוב העבירו את תוכן תמונת האמונה המגבילה (הכבלים) לתוך מאפייני תמונת האמונה הישנה. חזרו על התהליך מספר פעמים ושימו לב כיצד הרגשתכם לגבי האמונה המגבילה משתנה. זכרו לדמיין מסך לבן לפני כל חזרה.

6. עתה חשבו על אמונה חליפית ומעצימה שברצונכם שתחליף את האמונה המגבילה, וצרו דימוי או תמונה שלה (לדוגמה: אני מניף דגל ניצחון על פסגת הר גבוה). שימו לב למאפייני התמונה.

7. חשבו על אמונה מאוד חזקה שיש לכם, משהו שמעולם לא פקפקתם בו ולעולם לא תטילו ספק לגביו (לדוגמה: כל יום זורחת השמש), וצרו תמונה שלה.

8. עכשיו העבירו את תוכן האמונה המעצימה (אני על פסגת ההר) לתוך תמונת האמונה החזקה, ושימו לב איך הדבר משפיע על תחושתכם לגבי האמונה החדשה.

9. דמיינו מסך לבן ללא תמונה.

10. שוב, כמו קודם, חזרו על התהליך מספר פעמים, לצורך התניה, כשבין פעם לפעם אתם מדמיינים מסך לבן. שימו לב כיצד ביטחונכם באמונה החדשה הולך ומתעצם לאורך התהליך.

11. עתה דמיינו את עצמכם פועלים בהתאם לאמונה החדשה... איך אתם מרגישים? האם ביטחונכם בכך שהיא אפשרית לגביכם התגבר?

12. חשבו על האמונה הישנה... איך אתם מרגישים לגביה עכשיו? האין היא מגוחכת בעיניכם?...

אתם מוזמנים להתנסות בתהליך הזה בעצמכם, ולהשתחרר מכבלי אמונותיכם. אשמח לשמוע את תגובותיכם ומסקנותיכם לגבי הטכניקה הנפלאה הזו, אשר האפקטיביות שלה אינה מוטלת בספק! על כך יעידו מתאמנים רבים שחוו אותה, והפכו את אמונותיהם המגבילות לנחלת העבר.

דמיינו כיצד ייראו חייכם כשתשנו את אמונותיכם... דמיינו איך תהיו כאשר הכל יהיה אפשרי... דמיינו איך תרגישו כשתוכלו ליצור לעצמכם, בדיוק את החיים שאתם רוצים בהם!..

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רונית גולדברג הינה מנכ"ל מרכז מטרות וMater trainer of NLP. רוניתמכהנת כנשיאת ארגוני ה- INNLP וה-ICI הבינלאומיים בישראל ומנהלת פורום NLPודמיון מודרך בוואלה!

רונית מאמנת מוסמכת, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית, מנחת קבוצות ויועצת ארגונית.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רונית גולדברג

מאת: רונית גולדברגאימון אישי - כללי23/05/122016 צפיות
קורה לכם שאתם מודאגים בקשר לדבר מה, ואינכם מצליחים להירגע? קורה שלמרות שאתם מנסים לגרש שוב ושוב את המחשבות המטרידות, אינכם מצליחים להיפטר מהן? אולי לעיתים אתם כל כך מוצפים במחשבות מטרידות בשכבכם על מיטתכם בלילה, עד שאינכם מצליחים להירדם? לחילופין, האם קורה שבמהלך שיחה עם אנשים, אתם מוטרדים ממה שהם חושבים עליכם, ומתחילים לחוש חוסר נוחות? אם היה בידכם כלי שיכול להשתיק את המחשבות המטרידות ואת הדיבור הפנימי הבלתי פוסק, האם הוא יכול היה להיות שימושי עבורכם? כלי כזה הינו ראייה פריפראלית, קראו עוד

מאת: רונית גולדברגדיאטה ותזונה27/03/125246 צפיות
האם הבחנתם בהבדל בהתנהגות האכילה של אנשים רזים לבין זו של אנשים שסובלים מעודף משקל? האם תהיתם אי פעם מה יוצר את ההבדל הזה בין שמנים לבין רזים? רוב המחקרים העוסקים בהרזיה חוקרים אנשים שמתקשים להפחית ממשקלם, ובודקים כיצד הם מגיבים למגוון תוכניות וטיפולי דיאטה. בניגוד למחקרים הללו, רוב טכניקות ה- NLP התפתחו דרך גילוי וחקירת הדברים שגורמים להצלחה: כיצד אנשים שמשיגים בקלות תוצאה רצויה, עושים את מה שהם עושים? המאמר מתבסס על טכניקה מתוך הספר Heart of the Mind (מאת Andreas C. & Andreas S.)

מאת: רונית גולדברגאימון אישי - כללי23/01/12943 צפיות
כל אחד מאיתנו משתמש בדמיון, על בסיס יומיומי וכמעט באופן אוטומטי: אנו עושים זאת כאשר אנו נזכרים בחוויה שקרתה בעבר, כאשר אנו חולמים בהקיץ, או כאשר אנו חושבים על משהו שעתיד לקרות. היכולת לקחת שליטה על הפעולה האוטומטית הזו ולרתום אותה באופן מודע ומכוון לתועלתנו, הופכת את הדמיון המודרך לכלי בעל עוצמה רבה לצורך שינוי ושיפור איכות חיינו. בכוחו של הדמיון לשנות רגשות, מחשבות והתנהגויות שליליות, לעזור בהשגת יעדים, לשפר יכולות בתחומים שונים, להגביר את החוסן הנפשי והפיזי, לסייע בגמילה מהרגלים בעייתיים ועוד.

מאמרים נוספים בנושא אימון אישי - כללי

מאת: בנימין קלינגראימון אישי - כללי13/08/205535 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דניאל seoאימון אישי - כללי28/12/196092 צפיות
תראו חברים יקרים, אני עוסק בהשגת משכנתאות למסורבים כבר כמעט 10 שנים, אני חייב לציין שהמצב הכי קשה שיכול להיות - זה מצב שבו צריכים לקחת משכנתא כדי לסגור הלוואות או חובות והבנקים פשוט לא מוכנים לאשר את זה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי26/03/194052 צפיות
כאשר הבנק מסרב למשכנתא, מגיעים למצב שבו הכול נמצא בסימן שאלה ולא יודעים מה לעשות מכאן. במצב הזה צריכים לעצור דקה אחת, לקחת אוויר ולהחליט מה עושים. הכוונה שלי היא להגיע למצב שבו אתם מבינים שהדרך הנכונה היא להביא מומחה למשכנתאות של מסורבים כדי שיוכל להשיג את האישור הנדרש ולהביא תוצאות.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173143 צפיות
אחת החברות המעניינות ביותר בישראל בעיני היא חברת שבט זבולון, החברה בבעלות יעקוב שאול עוסקת באחד התחומים המעניינים ביותר בעולם הנדל"ן. כלומר מה שהיא עושה, זה לספק ציוד חסר עבור אתרי בנייה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173131 צפיות
אנחנו נתחיל עם רונית מרום, שהנה אדריכלית מובילה בכל הקשור לדירות יוקרה באשדוד בעיקר, אך גם ברחבי ישראל השונים. רונית נחשבת לחברה באותוו חוג של מעצבי פנים מובילים, שיכולים לקבוע בון טון בעולם הנדל"ן של דירות יוקרה.

מאת: לילה בן הרוש אימון אישי - כללי30/11/162649 צפיות
אחד הנושאים המרתקים ביותר בעבודה עם אנשים, ילדים ובכלל בכל מערכת יחסים, זה הנושא של הרגש האנושי, ויותר מכך - הידיעה שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת להפוך למאסטר ברגשות, שזה אומר לדעת להתחבר לכל אדם, לשדרג את כל מערכות היחסים שלנו ושל האנשים שאנחנו מקדמים, ולהרגיש באופן אמיתי הרגשה של שמחה ואהבה.

מאת: ברסלב מאיראימון אישי - כללי28/10/162379 צפיות
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ... והוא חובה על כל אדם ונברא להתחדש בכל בוקר שזוכה לקום משינתו, כי לא כולם קמים ואם קמים קמים עם העצבות של האתמול במקום השמחה והתקווה של המחר !

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica