חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איחוד תיקים, או מוגבל באמצעים בהוצאה לפועל? היתרונות, החסרונות ומה שבינהם.

בס"ד

איחוד תיקים, או מוגבל באמצעים בהוצאה לפועל?

 היתרונות, החסרונות ומה שבינהם.

האם לבחור במסלול של איחוד תיקים או במוגבל באמצעים? במאמר זה יוסברו היתרונות והחסרונות של כל אחד מהמסלולים.

בשעה שבעל חוב מוצא את עצמו במצב בו אינו יכול לפרוע את חובותיו במסגרת של פשרה ישירה עם בעלי החוב, והכנסתו החודשית לא מאפשרת פירעון מלא של החובות, ותלויים נגדו מס' תיקי הוצל"פ הטומנים בחובם סנקציות חמורות וקשות מגבילים את מהלך חיו התקין. נמצא הוא בצומת דרכים בו חייב להחליט באיזה מסלול לבחור והכל לפי האופציות שחוק ההוצל"פ מקנה לו. בשעה זו עולה ההתלבטות האם לפנות למסלול של איחוד תיקים או להכרזה על מוגבל באמצעים כמובן שישנם יתרונות וחסרונות לכל אחד מהמסלולים, במאמר זה נסביר על המסלולים השונים תוך הסבר של היתרונות והחסרונות של כל אחד.

איחוד תיקים

חייב שאין ביכולתו לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו בכל אחד מתיקי ההוצל"פ  יכול לפנות בבקשה לראש ההוצל"פ ולבקש כי יאחדו את כל התיקים הפתוחים נגדו, ולשלם סך שאינו עולה על  3% מכל החוב הפסוק בכל תיקי ההוצל"פ הפתוחים נגדו,

מטרתה של הוראת החוק בעניין  איחוד תיקים בהוצאה לפועל הוא לשמש פיתרון למצוקתו של החייב אשר בו בזמן פועלים נגדו מספר נושים. לשם מניעת ניצול לרעה של הליך זה, ולכן מוטל על החייב מספר חובות אשר מקשות את שיגרת חייו האישים.

חייב רשאי לבקש מראש ההוצאה לפועל לאחד את כל התיקים הפתוחים ועומדים כנגדו. חשוב לזכור, כי המדובר בכל התיקים הכספיים בלבד ולא תיקי מזונות, משכנתא או תיקים שעינינם תלוי ועומד בבית המשפט.

כחלק בלתי נפרד מבקשתו ימלא  החייב שאלון מפורט וימסור את מלוא המידע על נכסיו לרבות מקרקעין, מטלטלין וזכויות, במשך שלוש השנים האחרונות שקדמו להגשת הבקשה. זאת ועוד, החייב יגיש מידע מלא של כל חובותיו נכון ליום הגשת הבקשה לאיחוד תיקים, ויצרף גם כתב ויתור סודיות בו יוכל ראש ההוצל"פ (או כל אחד מהזוכים) לבדוק את נכונות הצהרתו של המבקש.

את הבקשה כאמור לאיחוד תיקים, חובה להגיש בלשכת ההוצאה לפועל בה מתנהלים מרבית תיקי ההוצאה לפועל נגד החייב במידה ואין לשכה שבה יש מרבית התיקים של החייב, יש להגיש בלשכה שמתנהל בה התיק עם הסכום הגבוהה ביותר.

לאחר, ובכפוף להגשת הבקשה לאיחוד תיקים,  החייב צריך לשלם סך של 3% לפחות מיתרת כל החובות בתיקים התלויים ועומדים נגדו, גם לאחר הגשת הבקשה וכל עוד לא נתקבלה החלטה העניין האיחוד יש להמשיך ולשלם 3% נוספים מידי חודש בחודשו.

רשם ההוצל"פ ייתן את החלטתו בעניין האיחוד, ואם יתרשם על נכונות הבקשה יקבל החלטה המורה על איחוד התיקים כנגד החייב, ועיכוב הליכים בכל תיקי ההוצל"פ הפתוחים נגדו, צמוד להחלטת ראש ההוצל"פ בעניין האיחוד יורה הרשם על עיכוב יציאתו מהארץ של החייב וזאת עד לפרעון כל החוב בתיק האיחוד.

הרבה מהחייבים נזקקים לבקשת האיחוד עקב עיקול מיטלטלין בביתם או עיקול משכורת, ואף לביטול הגבלות על רישיון הנהיגה, צו האיחוד אכן מבטל את הסנקציות המנויות לעיל, ומקנה "חופש" פעולה לתשלום החובות.

יודגש כי במידה ונתפסו כבר כספים במסגרת העיקולים השונים, אינם מוחזרים לחייב עם קבלת הצו לאיחוד תיקים, אלא יכולים להמשיך בהליכי המימוש.

יתרונות ההליך:

·        עיכוב הליכים בכל התיקים, לא ניתן לפעול כנגד החייב.

·        זמן משוער וסביר של סיום החובות ויציאה ממערכת החייבים.

·        אין פרסום כל שהוא של החייב ועל היקף חובותיו בהוצל"פ.

חסרונות ההליך:

·        תשלום גבוה יחסית מידי חודש בחודשו.

·        עיכוב יציאה מהארץ כל עוד תיק האיחוד פתוח.

מוגבל באמצעים

חוק ההוצל"פ נותן פתרון מיוחד לחייבים אשר אינם יכולים להכנס להסדר של איחוד תיקים רגיל, ואשר סך כל החובות שלהם עולים על הסכומים הקבועים בחוק, אשר גם הם מעונינים בהסדר מיוחד שיתן להם אפשרות לפרוע את חובם בפריסה רחבה ככל האפשר.

התנאי לכך שיוכרז  החייב כמוגבל באמצעים הינו במידה והחייב לא יכול לפרוס את החוב בתקופות המפורטות להלן :  שנתיים – אם סכום החוב אינו עולה על 20,000 ₪. 3 שנים – אם סכום החוב עולה על 20,000 ₪ ואינו עולה על 100,000 ₪. 4 שנים – אם סכום החוב עולה על 100,000 ₪.

את הבקשה להכרזה כמוגבל באמצעים יש להגיש ללשכה בה מתנהלים מרבית התיקים של החייב, יש לצרף לה שאלון מפורט (כפי שמופיע לעיל בעניין איחוד תיקים) ולבקש מראש ההוצל"פ כי יוכר כחייב מוגבל באמצעים.

בשונה מאיחוד תיקים יקבע ראש ההוצל"פ את ההחזר החודשי בכל התיקים של החייב לפי יכולתו ללא קשר לסכום סך החובות בתיקים, ויאוחדו כל התיקים של החייב אוטומטית.

בצמוד להחלטה על צו התשלומים בתיק האיחוד של מוגבל באמצעים יטיל ראש ההוצל"פ על החייב את ההגבלות הבאות.

1.      עיכוב יציאתו של החייב מן הארץ.

2.      הגבלת החייב כלקוח מוגבל מיוחד, כמשמעותו בחוק שיקים ללא כיסוי, תשמ"א-1981

3.      הגבלת החייב מלעשות שימוש בכרטיס חיוב, כמשמעותו בחוק כרטיסי חיוב, תשמ"ו-1986; לענין זה, דין הגבלה כדין סיום חוזה כרטיס החיוב בהודעת החייב; הודעה על כך תינתן למנפיק בדרך שתיקבע, ויראו במועד קבלת ההודעה את מועד סיום החוזה.

חשוב וחובה לעמוד חודש בחודשו בצו התשלומים שנקבע במסגרת ההכרזה כמוגבל באמצעים, איחור או פיגור בתשלוםיכול לגרום לפיזור תיק האיחוד וביטול ההכרזה כאמור.

יתרונות ההליך:

·        צו תשלומים נמוך מאוד, שלא משקף את היקף החובות.

·        עיכוב הליכים בכל התיקים, כל עוד ההכרזה לא בוטלה לא ינקטו הליכים כנגד החייב.

·        יכולת טובה להגיע להסדרי חוב עם הנושים השונים שלעיתים מקבלים שקלים בודדים מידי חודש במסגרת האיחוד.

·        ניתן לקבל גם במידה ויש "רק" תיק הוצל"פ אחד.

חסרונות ההליך:

·        החוב גדל מיום ליום, והתשלום לא מפחית אפילו חלק מהריבית בתיק.

·        הגבלות משמעותיות המקשות את ההתנהלות העיסקית של החייב.

·        כניסה לרשימה השחורה של הבנקים אפילו אם בסופו של דבר נסגרים כל החובות, ואי יכולת לקבל משכנתא או אשראי מהבנק.

·        פרסום במאגרים וברשומות את השם ומספר הזהות של החייב, ועל דבר היותו מוגבל באמצעים.

לסיכום: אין ספק כי עדיף לבחור במסלול של איחוד תיקים רגיל שאינו מוגבל באמצעים, אך כפי שהוסבר, הליך זה לא מתאים לכל אחד, יש לקחת בחשבון את כל ההשלכות אשר נכתבו לעיל, ולבחון גם את ההליך של "פשיטת רגל" שיתכן ויתאים גם לחייב בנסיבות העניין.

הכותב בעלים של משרד עורכי דין יוסף ויצמן ושות' סגן יו"ר ועדת הוצל"פ במחוז ת"א של לשכת עורכי הדין, ומנהל קליניקת הוצל"פ במכללה האקדמית אונו,  תחומי פעילות המשרד, בתחום האזרחי, ההוצל"פ, מזונות, ודיני שטרות.

ניתן לקרוא עוד באתר www.yw-law.co.il

יובהר כי האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד ויצמן יוסף, בעלים ומיסד משרד עו"ד ויצמן ושות' חבר בלשכת עורכי הדין, מוסמך בגישור, חבר בועדת הוצל"פ של לשכת עורכי הדין, וכן משמש כקובל מטעם לשכת עורכי הדין בתחום האתיקה המקצועית. משרד עו"ד ויצמן נבחר  ע"י "דן אנד ברדסטריט ישראל" כעשרת המשרדים המובילים בישראל בישראל בפעילות "שכר מצווה" בתחום ההוצל"פ. עו"ד ויצמן מומחה ובעל ניסיון בתחום ההוצל"פ, ויצוג בבתי משפט בתחום האזרחי ייצוג חברות וזוכים פרטיים, גבית שטרות, חשבוניות, פסקי דין, התחייבויות וכ"ו ייצוג חייבים, איחוד תיקים, פשט"ר, וכן הסדרי חוב מול מוסדות וארגונים, עו"ד ויצמן מנהל פורום הוצאה לפועל באתר הפורומים המשפטיים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד יוסף ויצמן

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי06/10/121375 צפיות
מהי המסגרת החוקית להפעלת צעד של עיקול מיטלטלין כנד החייבים?מה מותר לעקל ומה לא? וכיצד נמכרים המיטלטלין האמורים. במאמר זה יסוקר מערכת העיקולים בהוצל"פ.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי06/10/121837 צפיות
בכל תיק הוצל"פ ישנם מספר שותפים. הזוכה, החייב, וצד ג'. שותפים אלו הם חלק בלתי נפרד בכל תיקי ההוצל"פ. לשם גביית החוב, מתבצעים עיקולים אצל צד שלישי, כגון עיקולי בנקים, קופות גמל, משכורת, מקרקעין, ועוד כל מי שיכול ומחזיק נכס כל שהוא לטובת החייב. יש להבין את משמעות העיקול, כיצד לפעול עם קבלת צו העיקול, ומה הסיכון שיש באי עמידה בצו העיקול. במאמר זה ננסה להבין את משמעות הדברים.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי06/10/121915 צפיות
חוק ההוצל"פ נותן בידי הנושה את האפשרות לבקש כי תעוכב יציאתו מהארץ של החייב כשהסיבה לכך בד"כ היא לשם הבטחת תשלום החוב, ולמנוע בריחה של החייב מהארץ וע"י כך יפחתו הסיכויים לתשלום החוב. המחוקק מעניק לראש ההוצל"פ סמכות לעכב את יציאתו מהארץ של החייב ב 2 מקומות בחוק, ובתנאים שונים. אחד בסעיף 14 והשני בסעיף 66 לחוק ההוצל"פ. ולדעת הכותב וכפי שיובהר במאמר זה, יש לערוך הבחנה בין סוגי סעיפי החוק, וע"י אבחנה זו יהיה ניתן להתגבר על עיכובי היציאה השונים בדרכים מקצועיות, ולבחון מהם הכלים הנדרשים לשם ביטולם.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי24/05/121613 צפיות
החוק במדינת ישראל נותן סעד מיוחד לבעלי הנכסים אשר נתקלים בדייר סרבן תשלום או פינוי, כיצד נולד הפרק החדש שהוסף לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984? כיצד בוצע פינוי מושכר בטרם חוקק החוק? ומהם השיפורים והשינויים בבוצעו בחוק ובתהליך ביצועו בהוצל"פ ? במאמר זה נסקור את כל השלבים של פינוי מושכר עד לקבלת המפתח של המשכר בחזרה לידי המשכיר.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןדיני משפחה10/03/121353 צפיות
כיצד לגבות את דמי המזונות בהצלחה יתירה

מאת: עו"ד יוסף ויצמןסדר דין אזרחי12/05/112224 צפיות
כיצד מוסרים "שיק בטחון"? מה הסיכונים הכרוכים בזה? מאמר שנכתב ע"י עו"ד יוסף ויצמן אשר מתמחה בתחום ההוצל"פ בו מתומצת ומוסבר הסיכונים הכרוכים במסירת שיק בטחון וכיצד לבצע זאת ולא לסכן את המוסר

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231579 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212063 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211918 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211565 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211245 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201788 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201518 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica