חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ בהוצאה לפועל, כיצד לפעול?

בס"ד

        ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ בהוצאה לפועל, כיצד לפעול?

                                                                                                                                                                                                מאת: עו"ד יוסף ויצמן

חוק ההוצל"פ נותן בידי הנושה את האפשרות לבקש כי תעוכב יציאתו מהארץ של החייב כשהסיבה לכך בד"כ היא לשם הבטחת תשלום החוב, ולמנוע בריחה של החייב מהארץ וע"י כך יפחתו הסיכויים לתשלום החוב.

המחוקק מעניק לראש ההוצל"פ סמכות לעכב את יציאתו מהארץ של החייב ב 2 מקומות בחוק, ובתנאים שונים. אחד בסעיף 14 והשני בסעיף 66 לחוק ההוצל"פ. ולדעת הכותב  וכפי שיובהר במאמר זה, יש לערוך הבחנה בין סוגי סעיפי החוק, וע"י אבחנה זו יהיה ניתן להתגבר על עיכובי היציאה השונים בדרכים מקצועיות, ולבחון מהם הכלים הנדרשים לשם ביטולם.

חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז 1967

 

אופציה א'

 
סעיף 14. (א) היה לרשם ההוצאה לפועל יסוד להניח שהחייב עומד לצאת את הארץ בלי לפרוע את החוב או להבטיח את פירעונו, רשאי הוא לצוות על עיכוב יציאתו מן הארץ ועל הפקדת דרכונו או תעודת המסע שלו; ואולם אם נתן רשם ההוצאה לפועל צו תשלומים לפי סעיפים 7א, 69(ב) או 69א והחייב מקיים את הוראות הצו, לא יצווה רשם ההוצאה לפועל על עיכוב יציאתו של החייב, אלא אם כן שוכנע כי יציאתו של החייב מן הארץ עלולה לסכל את ביצוע פסק הדין...

            אופציה ב'

 
סעיף 66א.     התקיימו לגבי החייב התנאים כאמור בסעיף 66ב, ושוכנע רשם ההוצאה לפועל כי הדבר מוצדק בנסיבות העניין, בהתחשב בפגיעה בחייב ובהליכים אחרים שננקטו לשם גביית החוב, לרבות הליכים לקבלת מידע על החייב, ככל הנדרש, רשאי הוא להטיל על החייב הגבלה כמפורט להלן, אחת או יותר, מיוזמתו או על פי בקשה זוכה, לתקופה ובתנאים שיקבע:

(2)     עיכוב יציאתו של החייב מן הארץ; הגבלה זו לא תוטל אם שוכנע רשם ההוצאה לפועל שהיציאה מישראל דרושה מטעמי בריאותו של החייב או של בן משפחה התלוי בו;

מעיון מעמיק ומקצועי ב 2 האופציות שהחוק מתיר את עיכוב יציאתו מהארץ של החייב מהארץ עולה כי סעיף 14 לחוק ההוצל"פ מותנה עיכוב היציאה של החייב בכך שיש יסוד סביר להניח שהיציאה מהארץ של החייב עלולה לסכל את ביצוע פסק הדין. והחוק אף חוזר ואומר מפורשות כי זה התנאי היחיד לשם עיכוב היציאה של החייב, ולכן גם עיכוב היציאה ע"פ סעיף 14 לחוק, בתוקף לשנה בלבד, ובחלוף שנה הוא מתבטל אוטומטי.(מלבד תיקי מזונות)

ביטול של עיכוב היציאה מהארץ ע"פ סעיף 14 לחוק מצריך הגשת ערבויות מתאימות, שיניחו את דעתו של ראש ההוצל"פ שהחייב אכן לא יתחמק מתשלום חובו, וע"י יציאתו מהארץ לא "תסוכל" האפשרות של פירעון החוב.

מנגד, סעיף 66 א (2) לחוק ההוצאה לפועל, אינו דורש כי עיכוב או הגבלת היציאה מהארץ של החייב תהיה עקב החשש שיסוכל החוב, וכי הטלת ההגבלה על החייב ע"פ סעיף 66  הינה "עונש" כנגד החייב בגין אי תשלום חובו, ולכן הגבלה זו גם אינה מסתיימת בחלוף שנה.

ולכן הדרך לביטול של עיכוב היציאה מהארץ ע"פ ההגבלות של סעיף 66 הינם רק בדרך של תשלום חלק מהחוב בתיק, ועמידה בצו התשלומים אשר נפסקו על החייב לשלם בתיק.

כיצד נברר אם יש עיכוב יציאה נגדנו?

אם אתם רוצים לוודא שאכן הוצא נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ, עליכם לבדוק זאת מול משטרת הגבולות. שעות הפעילות של משטרת הגבולות הן  בימים א'-ה בשעות 8:00-18:00. ראשית, יש לשלוח צילום תעודת זהות לפקס:02-5898819. אחר-כך יש להתקשר למענה הטלפוני בחטיבת המודיעין של משטרת הגבולות בטלפון מס': 02-5659464.

כיצד מגישים בקשה לביטול עיכוב יציאה מהארץ?

 

להלן נוהל המפרט את תהליך העבודה והטפסים הנדרשים לשם הגשת בקשה לביטול עיכוב יציאה מהארץ של החייב.

1.     על החייב/ב"כ להגיש בקשה מנומקת, ולפרט הסיבות לביטול עיכוב יציאה מהארץ. מומלץ כי הבקשה תוגש 14 יום לפחות לפני מועד הנסיעה המיועד.

2.     יש לציין בבקשה את מטרת הנסיעה, יעד הנסיעה, תקופת השהות בחו"ל, עלות הנסיעה ומועד חזרה ארצה (על החייב לצרף צילום משובר ההזמנה והתשלום לסוכנות נסיעות). באם גורם חיצוני מממן את הנסיעה, יש לצרף תצהיר מטעמו.

3.     יש לצרף כתב ערבות (רצ"ב, מסומן כנספח א) חתום ע"י הערבים המוצעים בפני עו"ד/רשם (יש לוודא שהערבים המוצעים אינם חייבים בתיקי הוצל"פ). לכתב הערבות יצורפו: שלושה תלושי שכר אחרונים של הערבים (כשהשכר הינו לפחות 6,000 ₪) או עפ"י החלטת הרשם. צילומים ברורים של תעודות הזהות של הערבים כולל הספח.

4.     לאחר שהרשם יאשר את בקשת החייב והערבים המוצעים, על הפקיד להוסיף את הערבים לתיק ולעכב יציאתם. לאחר קליטת עיכוב היציאה  ברשב"ג, על הערבים להתייצב בלשכה וזאת על מנת לוודא זהותם ע"י עובד הלשכה וכי הם מצויים בארץ (רצ"ב טופס זיהוי ערבים לאחר קליטת עיכוב היציאה כנגדם ברשב"ג, מסומן כנספח ב), בטרם יבוטל צו עיכוב היציאה כנגד החייב.

5.     לאחר זיהוי הערבים, ניתן לבטל את צו עיכוב היציאה של החייב.

6.     מששב החייב ארצה, עליו להגיע ללשכה מצויד בתעודת זהות ודרכון. על הפקיד לזהות אותו (רצ"ב טופס התייצבות חייב שחזר מחו"ל, מסומן כנספח ג) ולהוציא צו עיכוב יציאה כנגד החייב. רק לאחר קליטת צו עיכוב היציאה כנגד החייב ברשב"ג והתייצבות שניה של החייב בלשכה, וזיהויו  ע"י עובד הלשכה יבוטלו צווי עיכוב היציאה נגד הערבים.

7.     במידה שהחייב שב ארצה לאחר המועד שהוצהר על ידו ו/או במועד מאוחר מזה שאושר לו בהחלטת הרשם, יהיה ביטול הערבות מותנה בהחלטת הרשם. אין בהנחיה זו להוות  אישור שעיכוב היציאה מהארץ יבוטל. כל בקשה תידון לגופה בפני רשם ההוצאה לפועל והחלטתו בלבד היא המחייבת.

8.     יש לצרף את הנספחים הבאים:

1.     כתב ערבות.

2.     טופס התייצבות חייב שחזר מחו"ל.

3.     הנחיות להגשת בקשת חייב לביטול צו עיכוב יציאה מן הארץ.

4.     דף הנחיות לחייב שיש בידו החלטה לביטול עיכוב יציאה מן הארץ לאחר צירוף ערבים.

5.     רשימת אנשי קשר

6.     טופס זיהוי ערבים לאחר קליטת עיכוב היציאה כנגדם ברשב"ג.

מסקנת הדברים האמורים לעיל היא, ככל ויש כנגדכם עיכוב יציאה מהארץ מכל סוג שהוא, יש להערך לשם ביטול הצו במועד מוקדם ככל האפשר, שכן הדברים הינם מורכבים, ולעיתים ביטול הצו מתעכב וגורם עוגמת נפש גדולה לכל הצדדים.

ניתן לקרוא עוד באתר  www.yw-law.co.il

הכותב בעלים של משרד עורכי דין יוסף ויצמן ושות' סגן יו"ר ועדת הוצל"פ במחוז ת"א של לשכת עורכי הדין, ומנהל קליניקת הוצל"פ במכללה האקדמית אונו,  תחומי פעילות המשרד, בתחום האזרחי, ההוצל"פ, מזונות, ודיני שטרות.

יובהר כי האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד ויצמן יוסף, בעלים ומיסד משרד עו"ד ויצמן ושות' חבר בלשכת עורכי הדין, מוסמך בגישור, חבר בועדת הוצל"פ של לשכת עורכי הדין, וכן משמש כקובל מטעם לשכת עורכי הדין בתחום האתיקה המקצועית. משרד עו"ד ויצמן נבחר  ע"י "דן אנד ברדסטריט ישראל" כעשרת המשרדים המובילים בישראל בישראל בפעילות "שכר מצווה" בתחום ההוצל"פ. עו"ד ויצמן מומחה ובעל ניסיון בתחום ההוצל"פ, ויצוג בבתי משפט בתחום האזרחי ייצוג חברות וזוכים פרטיים, גבית שטרות, חשבוניות, פסקי דין, התחייבויות וכ"ו ייצוג חייבים, איחוד תיקים, פשט"ר, וכן הסדרי חוב מול מוסדות וארגונים, עו"ד ויצמן מנהל פורום הוצאה לפועל באתר הפורומים המשפטיים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד יוסף ויצמן

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי06/10/121375 צפיות
מהי המסגרת החוקית להפעלת צעד של עיקול מיטלטלין כנד החייבים?מה מותר לעקל ומה לא? וכיצד נמכרים המיטלטלין האמורים. במאמר זה יסוקר מערכת העיקולים בהוצל"פ.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי06/10/121837 צפיות
בכל תיק הוצל"פ ישנם מספר שותפים. הזוכה, החייב, וצד ג'. שותפים אלו הם חלק בלתי נפרד בכל תיקי ההוצל"פ. לשם גביית החוב, מתבצעים עיקולים אצל צד שלישי, כגון עיקולי בנקים, קופות גמל, משכורת, מקרקעין, ועוד כל מי שיכול ומחזיק נכס כל שהוא לטובת החייב. יש להבין את משמעות העיקול, כיצד לפעול עם קבלת צו העיקול, ומה הסיכון שיש באי עמידה בצו העיקול. במאמר זה ננסה להבין את משמעות הדברים.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי24/05/121613 צפיות
החוק במדינת ישראל נותן סעד מיוחד לבעלי הנכסים אשר נתקלים בדייר סרבן תשלום או פינוי, כיצד נולד הפרק החדש שהוסף לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984? כיצד בוצע פינוי מושכר בטרם חוקק החוק? ומהם השיפורים והשינויים בבוצעו בחוק ובתהליך ביצועו בהוצל"פ ? במאמר זה נסקור את כל השלבים של פינוי מושכר עד לקבלת המפתח של המשכר בחזרה לידי המשכיר.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןדיני משפחה10/03/121353 צפיות
כיצד לגבות את דמי המזונות בהצלחה יתירה

מאת: עו"ד יוסף ויצמןחוק ומשפט - כללי10/03/121258 צפיות
בשעה שבעל חוב מוצא את עצמו במצב בו אינו יכול לפרוע את חובותיו במסגרת של פשרה ישירה עם בעלי החוב, והכנסתו החודשית לא מאפשרת פירעון מלא של החובות, ותלויים נגדו מס' תיקי הוצל"פ הטומנים בחובם סנקציות חמורות וקשות מגבילים את מהלך חיו התקין. נמצא הוא בצומת דרכים בו חייב להחליט באיזה מסלול לבחור והכל לפי האופציות שחוק ההוצל"פ מקנה לו. בשעה זו עולה ההתלבטות האם לפנות למסלול של איחוד תיקים או להכרזה על מוגבל באמצעים כמובן שישנם יתרונות וחסרונות לכל אחד מהמסלולים, במאמר זה נסביר על המסלולים השונים.

מאת: עו"ד יוסף ויצמןסדר דין אזרחי12/05/112224 צפיות
כיצד מוסרים "שיק בטחון"? מה הסיכונים הכרוכים בזה? מאמר שנכתב ע"י עו"ד יוסף ויצמן אשר מתמחה בתחום ההוצל"פ בו מתומצת ומוסבר הסיכונים הכרוכים במסירת שיק בטחון וכיצד לבצע זאת ולא לסכן את המוסר

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231579 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212063 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211918 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211565 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211245 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201789 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201518 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica