חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הכל על קדחת קרציות בכלבים

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה15/04/20121294 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קדחת קרציות בכלבים

קדחת קרציות היא מחלה נפוצה הפוגעת בכלבים בכל רחבי הארץ. המחלה מועברת על ידי הדבקה בטפיל דם או בחיידקים המועברים על ידי קרציות. סוגים שונים של טפילים מביאים לתחלואה ובניהם חיידק ושמו ארליכיה קניס (Ehrlichia canis). חיידק זה מועבר לרוב על ידי קרצית הכלב החומה (Rhipicephalus sanguineus) שהיא הקרצית הנפוצה ביותר על כלבים בארץ.
 
כיצד מתרחשת הדבקה של כלבים בקדחת קרציות?
מספיקה נוכחות של קרצית אחת בכדי להביא להדבקת כלב בקדחת קרציות! לאחר שקרצית נדבקת בארליכיה בזמן מציצת דם מכלב חולה, היא נושאת את הטפיל בבלוטות הרוק שלהן. כאשר אותה קרצית תעבור לכלב אחר - היא תעביר את הטפיל אל מחזור הדם של הכלב. קיימת אפשרות להעברת המחלה גם על ידי שימוש בעירוי דם נגוע בטפיל אך הדבר פחות נפוץ.
 
מהם סימני המחלה?
הדבר תלוי מאוד בשלב הקליני של המחלה. ישנם 3 שלבים אופייניים וכל שלב מתאפיין בסימנים שונים. לא בכל מקרה קדחת קרציות תאובחן בשלב מוקדם ולכן יש להבין את מהלך התקדמות המחלה.
שלב אקוטי: זהו השלב הראשון של המחלה. סימנים ראשונים יופיעו כ-1-3 שבועות לאחר עקיצה של קרצית והם עשויים להמשך כ-1-4 שבועות. בשלב זה הטפיל מתרבה בתוך תאי הדם הלבנים ומביא לתגובה חיסונית הפוגעת בטסיות הדם.
שלב זה מאופיין במספר סימני מחלה אפשריים ובניהם: חולשה, דיכאון, אדישות, ירידת תאבון, חום, נפיחות קשרי לימפה שונים בגוף, שטפי דם ודימומים ממקומות שונים (לדוגמא, דימום מהאף). שלב זה חולף לעיתים במהירות ובמהלכו הכלב לרוב מתפקד באופן סביר ויתכן ובעלי הכלב לא ישימו לב לעובדה שהוא היה חולה.
שלב תת-קליני: במקרה ומערכת החיסון כשלה בהתמודדות עם הטפיל בשלב האקוטי המחלה תעבור לשלב זה אשר נחשב למצב "חבוי" יחסית. במהלך שלב זה הכלב נראה בריא יחסית או עם סימני מחלה קלים ושלב זה יכול להימשך עד שנים.
שלב כרוני: זהו השלב החמור ביותר של המחלה ומאופיין לרוב בפגיעה במח העצם הבאה לידי ביטוי בירידת מספרם של כל תאי הדם. שלב זה מאופיין בחולשה חמורה, אובדן משקל, סימני אנמיה (ריריות חיוורות ועוד), הגדלה מפושטת של קשרי לימפה, חום, שטפי דם ודימומים. במקרים נדירים יותר קיימות דלקות עיניים, בצקות, סימנים עיצביים ועוד.
בשלב הכרוני של קדחת קרציות התגובה לטיפול מוגבלת מאוד וקיימים סיבוכים רבים בשל כרוניות התהליך והפגיעה בתאי הדם.
 
כיצד מאבחנים נגיעות בקדחת קרציות?
תהליך האבחון מתחיל תמיד בבדיקה גופנית של וטרינר. כשעולה חשד בהתאם לעבר רפואי, סימנים קליניים וממצאי בדיקה גופנית - ישנם מספר אמצעים העומדים לרשות הוטרינר לצורך זיהוי ואבחון סופי של המחלה. בשלב ראשון תבוצע ספירת דם אשר תעזור לוטרינר לזהות מדדים שונים המרמזים על קיומה של המחלה כדוגמת ירידה בכמות טסיות הדם (הירידה בטסיות הדם היא הממצא המעבדתי הנפוץ ביותר המאפיין את כל שלבי המחלה). בנוסף, יתכנו שינויים אופייניים נוספים בספירת תאי הדם הלבנים או האדומים וכן ברמת וסוג חלבוני הדם אשר ניתן לזהות בבדיקות דם. בדיקת הדם הראשונית נעשית במקביל למשטח דם בכדי לאשר את המחסור בטסיות הדם ולפעמים אף לראות את החיידק עצמו במשטח הדם. בדיקות דם אלו הן פשוטות יחסית ויכולות להילקח ולהישלח גם באמצעות שירות וטרינר ביקור בית.
ניתן גם לערוך בדיקת דם זמינה ומהירה לזיהוי נוגדנים לטפיל זה אך החסרון בבדיקה זו היא שגם כלבים אשר נחשפו בעבר לטפיל וכעת לא סובלים מכך – יתקבלו כחיוביים כביכול בבדיקה.
האפשרות הטובה ביותר כאשר החשד לנגיעות במחלה הולך ומתבסס היא לשלוח בדיקת דם למעבדה ייעודית אשר תבדוק את נוכחות הטפיל בדם. החסרון בבדיקה זו הוא שהיא אורכת לרוב מעט יותר זמן ותוצאותיה צפויות להתקבל רק בתוך מספר ימים.
 
טיפול במחלה:
כאשר מזוהה תחלואה בקדחת קרציות בשלביה הראשוניים ניתן לטפל באמצעות אנטיביוטיקה ספציפית בשם דוקסילין הניתנת לרוב לתקופה של 3 שבועות. במקרים אלו השיפור הקליני הוא לרוב מהיר וההחלמה היא טובה ומלאה. בתקופת הטיפול מומלץ לבצע בדיקת דם חוזרת במטרה לבחון שיפור גם במדדי הדם השונים. במקרים מסוימים הטפיל עלול להתפרץ לאחר תקופה מסוימת וזאת למרות טיפול אנטיביוטי מתאים. במצבי מחלה כרוניים התמונה משתנה והטיפול עשוי לכלול אשפוז עם טיפול בנוזלים ותרופות נוספות בהתאם למצב. בשלב הכרוני של המחלה יעילות הטיפול מוגבלת מאוד וסיכויי ההחלמה נמוכים מאוד.
 
מניעת המחלה:
הדרך הטובה ביותר להימנע מהדבקה בקדחת קרציות היא...הימנעות מקרציות! בארצנו החמה ישנן קרציות גם בעונת החורף (אם כי פחות ובאזורים מוגבלים יותר) ויש לדאוג להימנע מהם בכל עונות השנה. ניתן להימנע מעליית קרציות על הכלב באמצעות חומרים שונים דוחי קרציות. החומרים באים במוצרים שונים כדוגמת אמפולות או קולרים ומיוצרים על ידי חברות מסחריות שונות. מומלץ מאוד להתייעץ עם הוטרינר שלכם בנוגע לשימוש בחומרים אלו. כמו כן, מומלץ במקביל לטיפול בכלב – לטפל גם בסביבתו ולשמור על אזור מחייתו נקי מקרציות.
 
על קדחת קרציות, כלבים ובני אדם:
אותו חיידק בשם ארליכיה קניס (הגורם הנפוץ בכלב המביא למחלה) לא עובר לבני אדם. יחד עם זאת, קרצית הכלב החומה שהיא הקרצית הנפוצה ביותר באזורנו מעבירה גורמי מחלה אחרים, כדוגמת ריקציה קונורי, אשר גורמים למחלה מקבילה באדם בשם קדחת הבהרות הים תיכונית. מחלה זו באה לידי ביטוי באדם כמחלת דמויית שפעת המלווה בחום גבוה, חולשה, צמרמורות, כאבי שרירים ועצמות. לאחר 3-5 ימים מהופעת סימנים אלו – עשויים להופיע כתמים אדומים בהירים על גבי העור באזורים שונים בגוף (לרוב באזור הפנים, כפות הרגליים וכפות הידיים). במידה ולא תבוצע אבחנה ראויה בשלב מוקדם של המחלה – מצב החולה עלול הידרדר ולכלול סיבוכים רבים ובהם סיבוכים עצביים, פגיעה בכליות, פגיעה בשריר הלב, דלקת ריאות ועוד ועד כדי מוות. גם במקרה זה בדומה למצב בכלבים – ישנה חשיבות מרובה בזיהוי וטיפול מוקדם ועל כן – במידה ונעקצתם על ידי קרציה מומלץ לפנות בהקדם לרופא שלכם להתייעצות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר שחר מירון

מייסד ומנהל מרפאה וטרינרית ניידת בשם המרפאה הניידת - וטרינר ביקור בית

המרפאה מפעילה באמצעות מספר וטרינרים שירות ביקורי בית בכל אזור גוש דן, המרכז, השרון והשפלה

052-2255123

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר שחר מירון

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה11/06/131703 צפיות
הזמנת וטרינר עד הבית הפכה כבר לנורמה בימינו בכל הנוגע לרפואה מונעת עבור כלבים וחתולים. למרפאה וטרינרית ניידת יש המון יתרונות להציע עבור הכלבים והחתולים מאחר וביקור בית של וטרינר נייד מאפשר לכם לבדוק את הכלב או החתול, לטפל או לחסן אותו כנדרש, וכל זאת ללא בזבוז זמן מיותר ומבלי להלחיץ אותו ע"י טרטורו למרפאה הוטרינרית.

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה14/04/131319 צפיות
עם בוא האביב מופיעים גם גורי חתולים בכל פינה. רובם יגדלו להיות חתולים בוגרים ובריאים בעזרת טיפול מסור מצד אימם אך מיעוטם ידרוש את תשומת ליבכם ועזרתכם. במאמר זה מפורטות נקודות מפתח בטיפול בגור חתולים יתום: מהו גור חתולים יתום, איך להעריך את גיל גור החתולים, מה אפשר לתת לגור חתולים לאכול, איזה טיפול רפואי נחוץ לגור חתולים ועוד פרטים חשובים.

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה24/01/131427 צפיות
עם הגעת גור כלבים חדש לביתכם אתם עומדים בפתחה של תקופה חדשה ושאלות רבות עולות- האם הוא גור כלבים בריא? במה מאכילים גורי כלבים? איזה טיפולים צריך גור כלבים? איך מחנכים גור כלבים לעשיית צרכים מחוץ לבית? מה צפוי לנו בתקופה הקרובה? מאמר זה יענה על כל שאלות אלו.

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה05/12/124324 צפיות
טיפול נגד תולעים מהווה חלק חשוב ביותר בטיפול השוטף בחיות המחמד שלנו. הבנת הצורך בטיפול קפדני כנגד תולעים עשויה לחסוך לכם ולבעלי החיים שלכם נגיעות בתולעים וסבל מיותר. במאמר זה מידע רב אודות תולעים בכלבים ובחתולים, טיפול מונע, נפיצות, הסכנה הקיימת ועוד מידע חשוב.

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה28/10/121383 צפיות
מהו שבב זיהוי אלקטרוני לכלבים? מה עלינו לעשות כאשר אנו מוצאים כלב משוטט? כיצד ניתן לאתר את בעליו? איך השבב זיהוי פועל למעשה? תשובות לשאלות אלו ולשאלות חשובות נוספות - במאמר הדן בנושא שבב זיהוי אלקטרוני לכלבים.

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה28/10/121134 צפיות
מהי בעצם תולעת הפארק? כיצד נדבקים בה? למה הנושא כל כך חשוב עבורנו, בעלי הכלבים? תשובות לשאלות חשובות אלו ועוד רבות במאמר הבא הדן בתולעת הפארק, דרכי ההדבקה, אבחון, טיפול ומניעה.

מאת: ד"ר שחר מירוןוטרינריה13/09/121949 צפיות
נושא המתת החסד לכלב או לחתול הוא רגיש, מורכב וחשוב. מאמר זה שופך אור על נושא המתת חסד לכלבים או לחתולים ומכיל תשובות בנוגע לזמן הנכון לבחירה באפשרות זו, הסבר על התהליך עצמו ועוד מידע חשוב.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197139 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187251 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187418 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187752 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187823 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187894 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184130 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica