חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תוכנית כלכלית אלטרנטיבית

מאת: דוד סונינוכלכלה14/09/20091673 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

האנתרופולוגים הכלכליים, עוסקים בשוטף במציאת מנגנונים חברתיים אשר מושפעים ומשפיעים על חיי חברה או תרבות מסוימת. בין יתר הפעילות השוטפת שלהם, הם עסוקים ב"תצפית משתתפת" בקרב בני אותה התרבות.

מכל מקום, ישנן עבודות מחקר רבות של כלכלנים אנתרופולוגיים, אשר משרטטים את אורחות החיים המשותפים במונחים של מבנה כלכלי נתון. למשל, מרוין הריס, נחשב לאחד האנתרופולוגים הכלכליים החשובים כיום, ניסה לבחון את מערכת היחסים הקיימת בין הדת ההינדית לכלכלה של הודו.

בעבודת מחקר מוקדמת שלו, הוא עוסק בשני מונחים עיקריים. האחד הוא מכנה אטיק והשניה אמיק. האמיק משמש כדי לציין את תפיסת החברה ע"י בני אותה החברה. ואילו האמיק נתפס כמצגת של אותה חברה ע"י איש חוץ.

מתוך הדברים האמורים לעיל, יוצא איפוא הריס במסקנה מאוד מסקרנת, ביחס לאורחות החיים של ההודים שאינם ע"פ הדת ההינדית, פוגעים בפרות. לטענתו, לא ניתן למצוא פר "קדוש" אלא רק פרות "קדושות", כלומר, כל הפרות "הקדושות" בהודו הן נקבות.

הוא שואל את השאלה הפשוטה, האם הפרות בהודו אינן יולדות? כי אם אין זכרים אין הפרות יכולות להעמיד וולדות. יתרה מזו, האם בהודו אין פרים זכרים נולדים כלל? מכאן, יש איזה שהוא מנגנון המתיר להרוג את הפרים ולהותיר את הנקבות.

אם כך פני הדברים, אזי כיצד הדת ההינדית מתירה להרוג פרים, אך אינה מתירה להרוג פרות? התשובה של הריס הבאה מתוך מחקרו, מדברת על השימוש שיש להינדים בפרות לכלכלתם, ועל הנזק שעושים הפרים לכלכלת החקלאות שלהם.

אי לכך, ישנה העדפה של הפרות על פני הפרים ואפילו הדת ההינדית, למעשה מתירה להרוג פרות לצורך חיזוק המבנה הכלכלי. זאת, בעוד שההסבר של ההודים הוא שהפרים חלשים ומתים כשהם קטנים. הסבר שלכל הדעות אינו יכול לעמוד בקנה אחד עם המציאות.

זוהי רק דוגמא קטנה מיני רבות, בה עוסקים הכלכלנים האנתרופולוגים. יתר על כן, אחד משדות המחקר הפופולריים ביותר עבור אותם כלכלנים אנתרופולוגים משמשת יבשת אמריקה, נכון יותר מדינות אמריקה הלטינית.

מדינות אמריקה הלטינית, ידועות במצבם הכלכלי הרעוע. כלכלנים אנתרופולוגים וכן כלכלנים מתמטיים ניסו את כוחם בהסברים על הסיבות האופרטיביות הקיימות לתופעה זו.

הכלכלנים האנתרופולוגיים, ניסו כוחם בהסברים המעוגנים במבנה החברתי, בהיותם חברת מהגרים, בהיות החברות באמריקה הלטינית מעורבות עם אלמנטים מקומיים וכיוב'. אולם, אסכולה אחת דוגלת גם בהסבר נוסף. מערכת היחסים הקיימת באמריקה הלטינית בין "חוסה" ו"נותן חסות". בלעז הם מכונים הבוס בעל הבית והעובד.

במערכת יחסים זו, מתבססים המחקרים על התערבותם הבלתי נלאית של כוחות חיצוניים בנעשה בכלכלה המקומית. כוחות אלו, המזוהים כ"חברות הרב-לאומיות" אשר לא מעניין אותם אלא ההישרדות הפרטית שלהם בלבד.

חברות אלו, למעשה החלו להשתלט החל משנת 1992, גם מדינת ישראל. עד ליום בו הסכים רבין לקבל את הערבויות האמריקאיות, דחה במרץ רב יצחק מודעי כל ניסיון של החברות הרב-לאומיות לחדור במסווה כל שהוא לישראל.

מיד עם קבלת הערבויות, התחלנו להיות עדים לתהליך רכישה מסיבית של חברות ישראליות יציבות. אוסם, שטראוס, עלית היו ה"קורבנות" הראשונים של המהפכה הזו. בעזרת הון זר, שתמיד חלמנו שיחדור לישראל, אך לא יגורנו מה יעולל הון זה לנו.

ההון הזר החל לרכוש כל חלקה טובה, לקבל את כל ההטבות האפשריות מהמדינה ולנהל את המדינה באורח שאינו יאה למדינה במצור אשר נאבקת על קיומה הפיסי. המטלה הראשונה איתה ניסה רבין להתמודד בגלל החדירה של ההון הזר, היה לקבל את הסכמי אוסלו האומללים והמאמללים.

המטרה של אותם חברות בין לאומיות, הייתה להשתלט על כוח האדם הישראלי, הייחודי ולהשתלט על השווקים הערביים אשר טרם נפתחו באורח מושלם למערב. להערכתם, רק בעזרת "שלום" בין ישראל לפלשתינאים, יהיה ניתן לעדן את ההתנגדות הערבית למערב.

אינוס הישראלים לויתורים, יצר את האגדה של שלום עם הרוצחים של ערפת. תוך רצון לשלבם ב"מזרח תיכון חדש". הרוצחים הפלשתינאים, לצערם של אלו, לא שיחקו בכללי המשחק המוכרים. הם לא חיפשו אלא את הויתור הישראלי בלבד.

הישראלים, רגילים לפינוק ול"איכות חיים", יוכלו לוותר על הכל ולבד שיהיה להם רכב, טיולים לחו"ל וג'וב יעיל ומכניס. אולם, בכלכלה אנתרופולוגית בניגוד לכלכלה מתמטית, אם אדם מוכר לאחר דבר מה הרווח של אחד הוא ההפסד של השני. אין מצב כאן בו שניהם מרוויחים או שניהם מפסידים.

המחיר שנגרם, צריך לשלם היום. פיטורים, אבטלה, צמצומים וכו', הם התוצאה של ההרפתקה של השלום המזויף האחרון. לא רק המצב הכלכלי הקשה בעולם, משפיע, בועת ה-הי טיק וכל שאר הסיבות שאנו רגילים לשמוע. אלא, היחלשותם הכלכלית של החברות הרב-לאומיות שהשקיעו כספים רבים במיזמים מפוקפקים כמו השלום במזרח התיכון, בבוסניה, בצ'צ'ניה ובדרום אמריקה, יצרו את הלחץ הכלכלי על העולם.
הבעיה איננה המצב הכלכלי הנ"ל, הבעיה נעוצה דווקא בדרכים אותם מנסים לתקן אותו. במהלך השנים, ניסו תמיד לתקן את המצב הזה באורח מוטעה. בלי לקחת בחשבון את העוצמה או ההתנהגות הכלכלית המקומית.

אי לכך, אף תוכנית כלכלית לא תצלח בלי לקחת בחשבון את ההתנהגות הכלכלית של המקומיים. בארצות אמריקה הלטינית זה לא הצליח. גם ברוסיה זה לא מצליח. זאת משום שישנם בכל חברה מנגנונים, בלמים וחישוקים חברתיים העוצרים את המחשבה הכלכלית המתמטית.

התכנון הכלכלי אינו חי בריק. הוא פועל על אנשים חיים ונושמים ומתנהגים לא תמיד כצפוי מהם. טרם נמצא פסיכולוג שיעיז לאמור כי הוא יכול לנסח כללים ברורים ואולטימטיביים על התנהגות אנשים. על מנת לפתור זאת, יש בראש וראשונה להיענות למערכת של איזונים ובלמים קיימים.

מכאן, לאור האמור לעיל, ולאור התעמקות שלי בנושא זה, אני מציע בצניעות רבה מספר מנגנונים חשובים שיש לבצע בד בבד עם היישום של תוכנית הכלכלית. הואיל והתנהגות הכלכלית של הצרכן הישראלי, מהווה עיקר עבור הישראלי ה"ממוצע", ניתן לנצל את הפדיון כדי להגביר את הפיתוח הכלכלי של המשק. ע"י שימוש ב"צורך" שיש לישראלי לרכוש מוצרים.

רכישת מוצרים, צריכה להגדיל את הכנסות המדינה מתוך יכולת להתחרות במוצרי יבוא זולים יותר. הואיל מרכיב שכר העבודה ותשומות תקורה שונות, מהוות נתך נכבד מעלות המוצר. הפחתה בעלויות אלו, תביא בהכרח להפחתה בעלות המוצר. מכאן, הבעיה הנוכחית של מדינת ישראל, זוהתה כבעיה הנעוצה דווקא ביוקר המחירים ולכן, לפתור את זאת ניתן רק בעזרת הורדת מחירים.

שיטת הורדת המחירים תעשה ע"י שלושה מנגנונים עיקריים:
? הורדת המע"מ ל-0% והפיכתו למס מחזור בשיעור של 5%.
? הגבלת הרווח ע"י הפשטת שיטת המיסוי לקטגוריה אחידה עבור כולם.
? הפיכת כל משקי הבית בארץ לנישומים מגישי דו"ח שנתי.

יש לשנות את מדרגות המס בהתאם לאחוז הרווח שיש לאזרחים. כלומר, כל אזרחי ישראל בלי יוצא מהכלל יהיו נישומים שיגישו דוח הוצאות והכנסות שנתי. על ההפרש בין ההוצאות להכנסות ישלם האזרח מס בהתאם לשתי דרגות המס הבאות: עד 30% הפרש 9% מס על ההפרש (הרווח). 31% ומעלה 50% מס על ההפרש (הרווח).

במקביל לכך, תנהיג הממשלה הפחתה במע"מ שיהפוך למס מחזור (מעין מקדמות) בשיעור של 5% מסה"כ העסקאות. כל אזרחי המדינה ישלמו את מס המקדמות הנ"ל מהכנסתם. זאת בלי אפשרות לקיזוז סכום זה מתשלום עתידי של המס.

התפוקות של השיטה למשק:
? הפחתה במע"מ תגרום לירידה ראשונית של מחירים בשיעור מקביל.
? מרבית האזרחים ירכשו טובין וידרשו חשבוניות כדי להוכיח הוצאות להפחית את המס.
? שליטה מלאה במהות ההוצאות ע"י הגדרה עתית של "הוצאה מוכרת".
? המשך עקב תחרותבהפחתת מחירים כדי לעודד את הרכישה אצלם.
? התפתחות של עסקים נותני שרות וסיוע .
? פיתוח של מקורות תעסוקה בתחום השרות והייצור.

התפוקות עקיפות של מנגנונים אלו ברורה לחלוטין: האזרחים בעצמם ילחמו ב"הון שחור", כאשר כאלו שאינם מורשים למסחר לא יוכלו להתקיים ויאלצו להירשם. מעבר לכך, רמת הצריכה תעלה וכך גביה חודשית של מס המחזור תעלה. הנישומים לא יצטרכו חישוב מסובך של דרגות מס. הפשטה של שיטת המס תוך כדי ניצולה לעידוד המשק לפעול בהתאם למדיניות האוצר עשויה להצעיד את המשק הישראלי לקראת עתיד טוב יותר.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אתרופולוג כלכלי מתמחה בתחום של התנהגות כלכלית של פרטים ואגונים. משמש כיועץ ומאמן לארגון וניהול יעוץ ארגוני וליווי עסקי,יעוץ ותכנון תיירותי, הכנת תוכניות עסקיות, תכנון ואסטרטגיות עסקיות, תכנון וליווי של תוכניות הבראה ושיקום פיננסי, מערכות מידע שיווקי ומערכות ניהול איזו 9000, שיווק תיירותי, תכנון הדרכה, ימי עיון וקורסים במבחר ארגונים מגדלים שונים ובענפי פעילות מגוון. ייעוץ אסטרטגי, ארגוני וניהולי למפלגות ולגופים פוליטיים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד סונינו

מאת: דוד סונינוגישור ובוררות24/06/152631 צפיות
המאמר מבוסס על עבודת הגמר שלי משנת 1990, ועל קורס שהעברתי באוניברסיטה בנושא. עבודת הגמר שלי היתה אבן דרך לביסוס מערכת הגישור. אולם תהליך השלמה שונה מתהליך הגישור. המאמר מנסה לשרטט את הדרך היעילה כדי לפתור באופן סופי סיכסוכים.

מאת: דוד סונינודמוקרטיה ושלטון26/10/138271 צפיות
במקביל הופכת התנועה האסלאמית לאלטרנטיבה הטובה ביותר הקיימת כנגד אותו עושק וניצול של התאגידים הרב לאומיים, של הכלכלות המקומיות והפיכתם של שאר תושבי העולם לעבדים תרתי משמע של קומץ תאגידים השולט בכל העולם דרך סדר עולמי לכאורה חדש! מכאן, כדי ל"הלחם" באסלאם חייבים להלחם קודם כל בהפרטה הפושעת ולהחזיר את הכלכלה למסלולה הרציונלי, כאשר כל נכסי העם חוזרים לעם,והממשל הופך להיות רגולטור הוגן שכל מטרתו לפעול לרווחת העם הריבון היחיד של הטריטוריה והתרבות. (אפשר לעשות זאת רק באמצעות שינוי שיטה הכלכלית לכלכלה

מאת: דוד סונינודמוקרטיה ושלטון19/01/111614 צפיות
הלוגיקה הבסיסית שלי טוענת שלא יעלה על הדעת "לתת למשוגעים לנהל את בית המשוגעים". הטעם לכך פשוט ונראה על פניו. כולם עשויים לחשוב כי הבעיה נובעת דווקא מהיות ה"משוגע" "משוגע". לעומת זאת, הטעם עשוי להיות במקום אחר. זה לא אומר שמאן דהוא "משוגע" לכן יש לו באורח "אוטומטי" כישורי ניהול.

מאת: דוד סונינוצדק חברתי06/01/111399 צפיות
לבעלי לב חלש ו/או סתם עצבניים לא מומלץ כלל לקרוא רשימה זו.. ראו הוזהרתם! אחד מסודות הכמוסים ביותר של מדינת ישראל אינו דווקא קיומו או קיומו של נשק אטומי ונשק בלתי קונבנציונלי אחר.. אלא דווקא המשכנתא! תשאלו את כל המכרים שלכם בין אם הם עובדי בנק ו/או סתם עמך ישראל אם אי פעם בחייהם ראו קובץ חוקים ו/או הוראות המסבירים את המשכנתא, דרך החישוב שלה ודרכי הגביה שלה?

מאת: דוד סונינוצדק חברתי06/01/111363 צפיות
לבעלי לב חלש ו/או סתם עצבניים לא מומלץ כלל לקרוא רשימה זו.. ראו הוזהרתם! אחד מסודות הכמוסים ביותר של מדינת ישראל אינו דווקא קיומו או קיומו של נשק אטומי ונשק בלתי קונבנציונלי אחר.. אלא דווקא המשכנתא! תשאלו את כל המכרים שלכם בין אם הם עובדי בנק ו/או סתם עמך ישראל אם אי פעם בחייהם ראו קובץ חוקים ו/או הוראות המסבירים את המשכנתא, דרך החישוב שלה ודרכי הגביה שלה?

מאת: דוד סונינוזכויות הפרט06/01/111481 צפיות
בריונות, יכולה ללבוש צורות רבות. החל מבריונות פיזית, מילולית ואף בריונות פסיכולוגית. מעשה הבריונות, כאמור, מחולקת למכלול צורות החל בהיקפים שונים. כאקט בריוני מייצג, נהוג לראות את הצורה הישירה יותר של הבריונות - הבריונות הפיזית.

מאת: דוד סונינוצדק חברתי06/01/111453 צפיות
מתוך חוק מבקר המדינה עולה כי ביקורת המדינה, קרי מוסדות המדינה נתונים לבקרה. באופן מדויק יותר, מבקר המדינה יקיים ביקורת על המשק, הנכסים, הכספים, ההתחייבויות והמינהל של המדינה, של משרדי הממשלה, של כל מפעל, מוסד או תאגיד של המדינה, של הרשויות המקומיות ושל גופים או מוסדות אחרים שהועמדו על פי חוק לביקורתו של מבקר המדינה. כאמור, מבקר המדינה יבחן את חוקיות הפעולות, טוהר המידות, הניהול התקין, היעילות והחיסכון של הגופים המבוקרים, וכל עניין אחר שיראה בו צורך. ביחד עם מבקר המדינה, יש לכמעט כל מוסד ממשלתי מבקר בתפקיד. למשל לכל רשות מקומית יש מבקר שמתפקידו לתת דין וחשבון תקופתי על הנעשה ברשות.

מאמרים נוספים בנושא כלכלה

מאת: nirכלכלה28/06/213783 צפיות
בתקופות של משברים בשווקים (ובעיקר לאחר המשבר האחרון שפקד אותנו), אנו עדים לחברות שפושטות את הרגל ואינן משלמות את חובותיהן.

מאת: ירדן חוריכלכלה26/02/1417596 צפיות
עבודה מחוץ למדינה היא נחלתם השקטה של ישראלים רבים שבוחרים לעבוד מחוץ למדינה ומכניסים אליה הון זר, כמו גם הכשרה וידע על נהלי עבודה מחוץ למדינה.

מאת: אשר בוהדנהכלכלה11/12/1317358 צפיות
פרדוקס החסכון – קצת על צריכה במאה ה 21 - במאמר זה ננסה להתמקד המושג שנקרא פרדוקס החסכון, מושג כלכלי שלומדים בלימודי הכלכה בשנה הראשונה באוניברסיטאות, מעניין מאוד , כאן לא נביא את הנוסחאות היבשות כאן נעניין אתכם מאוד.

מאת: אשר בוהדנהכלכלה11/12/1316709 צפיות
פרדוקס החסכון – קצת על צריכה במאה ה 21 - במאמר זה ננסה להתמקד המושג שנקרא פרדוקס החסכון, מושג כלכלי שלומדים בלימודי הכלכה בשנה הראשונה באוניברסיטאות, מעניין מאוד , כאן לא נביא את הנוסחאות היבשות כאן נעניין אתכם מאוד.

מאת: אסף דוריכלכלה07/11/1318197 צפיות
השקעה בבורסה בזמן כתיבת שורות אלה יחידות ההשתפות של מניית שמן נפט וגז נוחתות כתשעים ושלושה אחוזים ומשקיעי המניה קרי: הציבור הרחב הפסיד הון תועפות שמסתכם בכחצי מיליארד שקלים.

מאת: קבוצת פארטוכלכלה14/03/132180 צפיות
בשנים האחרונות הולכת ומחריפה הירידה באיכות האוויר בישראל. ירידה זו נובעת מהעלייה המתמדת ברמת החיים, המביאה להגדלה ניכרת בפליטת מזהמי אויר לאטמוספרה בעקבות פעילויות כגון: יצור אנרגיה, שימוש בתחבורה ופעילות התעשייה.

מאת: קבוצת פארטוכלכלה14/03/132253 צפיות
מידי פעם מפרסמים משרדי הממשלה מכרזים לפרויקטים ציבוריים עתירי קרקע, המיועדים להקמה על קרקעות לא-סחירות. ישנו קושי בתמחור ערכן הכלכלי של קרקעות אלו ולרוב מיוחס להן ערך נמוך העלול להוביל לצריכת קרקע גבוהה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica