חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיצד התלונות שיש להורים משפיעות על התנהגות הילדים ?

מאת: דבורה עידןהורות31/07/2012765 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אם תקשיבו לאנשים סביבכם תשימו לב שרוב האנשים הינם מהסוג המתלונן או מהסוג הלא מתלונן,
אלו שמתלוננים – עושים זאת למרות הטוב בחייהם, זה לא משנה עם יש להם כסף כאוות נפשם, בריאות, ילדים בריאים ומאושרים, עדיין הם מוצאים על מה להתלונן.
אלו שאף פעם לא מתלוננים – מקבלים את החיים כפי שהם, גם אם החיים לא לגמרי מחייכים אליהם. הם יכולים להיות תקועים בפקק תנועה, ופשוט ליהנות מהשיר שבדיוק מתנגן ברדיו.
שימו לב להבדל?
תשאלו את עצמכם, איך הייתם רוצים שהילדים שלכם יהיו?
כאלו שתשומת לבם הינה בקושי, בכישלון, מה לא מצליח להם או כאלו שתשומת לבם הינה בלחפש פתרון ולראות מה ניתן לעשות כדי להצליח.
כהורים, ברור שהשאיפה שלכם היא לגדל ילדים שימצאו תמיד את דרכם להתקדמות ולהצלחה, אבל לצערי, ברוב הבתים ישנה מציאות אחרת, כאשר הילדים מתלוננים שקשה להם, שהם לא מצליחים, שהם לא יודעים, ואז הם פונים להורים ומבקשים מההורים: תבנו לי, תכתבו לי, תעשו לי, תציירו לי ... .
ישנו כלל מעולה שאומר: הילדים מסתכלים על העולם ואת האנשים בו באותם משקפיים שהוריהם רואים אותו" וברגע שילד נתפס לאמונה מסויימת, אשר ההורים מאמינים בה, היא הופכת למציאות עבורם ובהתאם אליה הם מתנהגים.
האם גם לכם יש את האמונות הללו?
אין לי מספיק, אני מטומטם, אני כישלון, אני לא יכול, אף אחד לא אוהב אותי, קשה לי, אף פעם אני לא משיג את מה שאני רוצה ...
אחת הטעויות הקלאסיות שההורים עושים היא: כאשר הילדים מבטאים איזו אמונה שלילית, יש להם נטייה לתקן אותם, (לומר להם: בטח שאתה יכול) אפילו להתווכח אתם, או להטיף להם.
ולמה זו טעות? מחקרים שנעשו מראים כי ככל שההורים מגיבים יותר לתלונות של הילדים, כך אנו מעודדים אותם להאמין יותר ויותר באותן אמונות שליליות, הילדים תופשים באיזה מקום בתת המודע שלהם כי יש דאגה סביב לנושא זה, וזה מוטמע בו, ואזי מתעצמת גם ההתנהגות השלילית (כעסים צעקות וכו..)
אז מה אפשרי וגם נכון לעשות?
• התמקדו רק בפעולות ובאמונות החיוביות תוך כדי עשיית דברים משותפים ביחד כמו משחק, ציור או טיול.
• שחקו משחקים מהנים שמשתפים את המשפחה ונותנים הרגשה של צוות ולא תחרות.
• חברו את ההתלהבות של הילדים מהמשחק לאמונה חיובית והללו אותה, למשל כשמשחקים עם ילדים בכול פעם שמישהו מצליח מכריזים אני מצליחן, אני יכול, גם ההורים וגם הילדים, זו הזדמנות מצויינת עבור ההורים להכות בברזל בעודו חם, ולהטמיע בהם, אמונות כגון: אני סומך עליך, יש לך יכולת, אתה חכם- אתה יכול לעשות את זה, אתה נולדת מנצח, הכול אפשרי בעולם הזה כל אמירה חיובית שמהללת את ילדכם טובה ...בסופו של דבר אמונות אלה יהיו עם הזמן האוצר אשר ישפיע על התנהגות ילדכם. ילדכם יצליחו להתמודד עם כישלונות ויחפשו דרכים להצליח למרות חוסר ההצלחה הרגעי. ובכך יהפכו את הכישלונות ל"אבני דרך להצלחה". הם יהפכו לבטוחים בעצמם ,ולאנשים אשר מאמינים שהם יכולים לעשות ולהצליח. והמעיזים לקחת אתגרים חדשים ללא פחד וחשש.

כלים טיפים ותובנות נוספות ניתן לקבל כאן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר: