חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עורך דין בדיני עבודה – ייעוץ והנחיות לקבלת זכויות העובד

יחסים אלו מוסדרים בהיררכיה משפטית הכוללת: חוקים, צווים, תקנות, הסכמים קיבוציים. כמו ברבים מתחומי המשפט, גם בדיני עבודה, קשה לאדם מן היישוב שאינו עוסק ומכיר את המקורות המשפטיים הרבים בפרשנות ובמבט של מטרייה חוקתית, עלול לא לנצל את מלוא זכויותיו המשפטיות, לאבד מכספו ולפעול נגד עצמו, למשל למנוע ניצול מצד המעבידים או מניעת אפליה אסורה ופסולה תוך כדי שמירת עיקרון השוויון. את זכויות העובדים, נמצא בתלוש השכר: שעות עבודה מוגדרות, הזכות לעבוד במקום עבודה תוך כבוד הדדי, תשלום בעבור שעות העבודה הרגילות וכן התשלום בעבור השעות הנוספות.

משרד עורך דין העוסק ומתמחה בתחום דיני עבודה יכול לספק שירות מקצועי ומגן על עובדים או מעבידים-מעסיקים; להסביר לעובד את עיקרי הדין ודרכי התמודדות על מנת לקבל את הזכויות והכספים מהמעסיק, לייצג מול המעביד במכתב משפטי הפורס נגד עיניו את הדין בישראל שעליו לקיים לטובת העובד, וכן להגיש ולייצג בבית דין לעבודה, עד לקבלת זכויות ו/או תשלומי העובד כמגיע לו.

להלן דוגמאות לנושאים בדיני עבודה אשר משרדינו נותן בהם שירות משפטי:

1. הלנת שכר:

מקובל לדרוש מבית המשפט לחשב הלנת שכר ולהוסיפו בהתאם לתיק ולאשמת המעסיק. לרוב בה"מ אינו פוסק את מלוא הפיצוי שניתן לקבל עפ"י החוק, ולעיתים אף לא פוסק מקצתו, אף שפסק עבור חלקי שכר שאפשר להוסיף עליהם הלנת שכר. בהתאם לחוק הגנת השכר התשי"ח- 1958, זכאי עובד לפיצוי בגין הלנת שכרו (למעלה מעשרה ימים), בפיצוי של 5% מהשכר, ו– 10% נוספים עבור כל שבוע. בנוסף, יחויב המעסיק בהפרשי הצמדה לתקופה שמן המועד לתשלום שכר העבודה עד יום תשלומו, בתוספת 20% על הסכום הכולל של השכר המולן והפרשי ההצמדה כאמור בעד כל חודש שבתקופה האמורה.

2. פיצויי פיטורים

מקובל לדרוש מבית המשפט לחשב הלנת שכר ולהוסיפו בהתאם לתיק ולאשמת המעסיק. לרוב בה"מ אינו פוסק את מלוא הפיצוי שניתן לקבל עפ"י החוק, ולעיתים אף לא פוסק מקצתו, אף שפסק עבור חלקי שכר שאפשר להוסיף עליהם הלנת שכר. בהתאם לחוק הגנת השכר התשי"ח- 1958, זכאי עובד לפיצוי בגין הלנת שכרו (למעלה מעשרה ימים), בפיצוי של 5% מהשכר, ו– 10% נוספים עבור כל שבוע. בנוסף, יחויב המעסיק בהפרשי הצמדה לתקופה שמן המועד לתשלום שכר העבודה עד יום תשלומו, בתוספת 20% על הסכום הכולל של השכר המולן והפרשי ההצמדה כאמור בעד כל חודש שבתקופה האמורה.

2.1. פיצויים בשכר שעתי

ממוצע שעות עבודה של 12 חודשי עבודה שקדמו לפיטורים מוכפל בתעריף אחרון ליום/שעה, בהתאם לדב"ע נז/3-57 פסק דין סנונית הדגמות וקידום מכירות נ. שלומית פרץ (עבודה ארצי, כרך כז (1), 26(.

2.2. פיצויים בהחלפת מעסיק

לשון סעיף 1 ב' לחוק פיצויי-פיטורים, תשכ"ג - 1963‏: "עובד שעבר ממקום עבודה למקום עבודה אצל אותו מעביד ונתחלפו המעבידים במקום העבודה הנוכחי, זכאי לקבל פיצויי-פיטורים מהמעביד הקודם בעד תקופת עבודתו אצלו או במקום העבודה הקודם כאילו פוטר העובד ביום חילופי המעבידים כאמור; קיבל המעביד החדש כאמור על עצמו, על פי התחייבות בכתב כלפי העובד את האחריות לפיצויי-הפיטורים שהיה העובד זכאי לקבלם מהמעביד הקודם כאמור, יהיה המעביד הקודם פטור מתשלום הפיצויים ויראו, לענין חוק זה, את תקופת עבודתו של העובד אצל המעביד הקודם או במקום העבודה הקודם כאילו עבד במקום העבודה הנוכחי."  הפסיקה אינה קונסיסטנטית לחלוטין בנושא: חילופי מעבידים כפופים להסכמת העובד (גם אם אין שום שינוי בתנאי העבודה). אם העובד הסכים, הוא ממשיך לעבוד אצל המעסיק החדש ואם המעסיק החדש יפטרו יהא העובד זכאי לפיצויי פיטורין בגין כל תקופת עבודתו באותו מקום עבודה. אם העובד מסרב – וזו זכותו, הוא זכאי להתפטר בדין מפוטר וזכאי לפיצויי פיטורין. אולם, חובה עליו להודיע למעבידו על כוונתו להתפטר בגין כך ולתת למעבידו הזדמנות לתקן את המצב ולמנוע את ההתפטרות. בפס"ד דינמיקה נקבע חריג, אשר מאפשר קבלת פיצויי פיטורין לעובד שממשיך לעבוד אצל המעסיק החדש.

3. הרעת תנאים:

סעיף 11א' לחוק פיצויי פיטורים קובע: "התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרושממנו כיימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים". משמעותו של סעיף זה הינה, כי למרות שמדובר בהתפטרות, הרי שאם יוכח כי ההתפטרות באה עקב הרעה מוחשית בתנאי עבודה או נסיבות שלא ניתן להמשיך לעבוד בהן, ההתפטרות תיחשב כפיטורים - ותזכה בפיצויי פיטורים למרות שבחר העובד להתפטר. בנוסף, גם אם נגרמה הרעה מוחשית בתנאי העבודה, עדיין אין זה מספיק, ועל מנת שהתפטרות תיחשב כהתפטרות בדין מפוטר, יש להתריע בפני המעביד)בכתב(על הכוונה להתפטר, ורק לאחר שניתנה לו הזדמנות לתקן אתההרעה, ולא עשה כך, ניתן להתפטר בפועל . ישלנקוט בצעד זה תוך זמן קצר לאחר שנגרמה ההרעה בפועל, אחרת ייחשב כי העובד הסכים לעבוד בתנאים החדשים .

4. דמי נסיעות:

מעביד מחויב בהחזר הוצאות נסיעה לעובד רק כאשר העובד נזקק בפועל לאמצעי תחבורה על מנת להגיע למקום העבודה.

4.1. ויתור על דמי נסיעות

ניתן להתנות על דמי הנסיעות בשני תנאים עיקריים: 1) על העובד להסכים לכך מפורשות – קרי יש לכלול זאת בהסכם ההעסקה של העובד, או הסכם אחר עליו העובד יהיה חתום. 2) יש לייחד לתשלום שורה נפרדת בתלוש ל"החזר הוצאות נסיעה".

5. קרן פנסיה:

כמתחייב , החל מיום 1/1/08 - לאחר 9 חודשי עבודה של העובד, על המעביד לשלם-להפריש קרן פנסיה בגובה של: 1.1.2008, מעביד: 0.833%, מ-1.1.2009: 1.66%: מ-1.1.2010: 2.5%, מ-1.1.2011: 3.33%. שכל סכום שהמעסיק אמור להעביר שלא בדרך ניכוי לקופות גמל, אך לא הועבר בפועל במשך 21 יום מתחילת החודש, יחשב גם הוא כשכר מולן.

6. דמי חופשה:

נטל ההוכחה בכל הנוגע לחופשה מוטל על המעביד, אשר חייב לפי החוק לנהל פנקס חופשות מסודר (סעיף 26 לחוק חופשה שנתית, התשי"א – 1951 ; דב"ע לא/ 22-3 ציק ליפוט – חיים קסטנר, פד"ע ג' 215).

עובד המקבל שכר על בסיס יומי או לפי שעה חישוב דמי חופשה יעשה לפי מספר הימים שעבד: במידה ועבד יותר מ-75 ימים רצופים חישוב דמי חופשה הוא שכר רבע השנה שקדמה לימי החופשה חלקי 90, כפול מספר ימי החופשה שמגיעים לעובד ע"פ חוק חופשה שנתית. בעד כל אחת מ-4 השנים הראשונות יהא זכאי ל-14 ימי חופשה;בעד השנה החמישית- 16 יום. נטל ההוכחה בכל הנוגע לחופשה מוטל על המעביד, אשר חייב לפי החוק לנהל פנקס חופשות מסודר (סעיף 26 לחוק חופשה שנתית, התשי"א – 1951 ; דב"ע לא/ 22-3 ציק ליפוט – חיים קסטנר, פד"ע ג' 215).

חוק חופשה שנתית נקבע לפי וותק העובד במקום עבודתו, בהפחתת ימי חופשת לידה, ימי חופשת מחלה ותאונה, ימי מילואים, ימי חג שלא עובדים בהם למעט מנוחה שבועית, ימי שביתה והשבתה וימי הודעה מוקדמת לפיטורין.

זכויות עובדים קבעו כי גם בזמן חופשה ללא תשלום יחסי העובד והמעביד ממשיכים להתקיים, ובמסגרת זו ממשיכות לחול החובות והזכויות ויחסי עובד מעביד.

7. דמי הבראה

ההנחה (שיש לבדוק את המקור שמזכה בדמי הבראה) היא שגובהם של דמי ההבראה נקבע לפי תעריף אחיד ליום הבראה, והמעודכן לחודש יוני 2012 - 371 ₪, המוכפל במספר ימי הבראה שהעובד זכאי להם: שנה ראשונה – 5 ימים, שנה שנייה ושלישית – 6 ימים, שנה רביעית עד עשירית – 7 ימים.

8. דמי חגים

ימי החגים הינם תשעה במספר.

9. שעות נוספות:

סעיף 5 לחוק הגנת השכר בא לאסור ולמנוע קביעת שכר עבודה שיכלול גמול שעות נוספות כחלק מסך גלובלי. יחד עם זאת, הפסיקה קבעה כי ניתן לקבוע תשלום נפרד עבור שעות נוספות, במסגרת המותר לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951 (להלן - חוק שעות עבודה ומנוחה). כאשר מעסיק מתכוון להעסיק עובד בשעות נוספות ומעוניין לשלם על כך תוספת גלובלית למשכורתו של העובד, עליו לייחד רכיב נפרד בתלוש המשכורת, "תוספת שעות נוספות גלובלית", כך שיהיה מדובר בתוספת המאובחנת בצורה ברורה בתלוש השכר משכר העבודה היסודי, ואז לא יווצר מצב של תשלום שכר כולל.

חוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי בשבוע העובד לא יעבוד יותר מ- 45 שעות עבודה, ואת המקרים בהם מותר להעסיק שעות נוספות בתוספת לחיוב לשלם בעבור השעות הנוספות והמקרים בהם לא ניתן לעשות זאת. נוסף על כך החוק קובע כי יש לתת לעובד מנוחה שבועית אשר תהיה לפחות 36 שעות רצופות כולל יום המנוחה אשר תינתן לעובד בהתאם למקובל לפי דתו.

10. חוק הזכות לעבודה בישיבה:

אם העובד התבקש באופן גורף, לעמוד בזמן עבודתו, אף כאשר במצבים בהם לא היה הכרח כי העובד ימלא את תפקידו בעמידה. חיוב זה של המעביד הינו הפרה של חוק הזכות לעבודה בישיבה, התשס"ז – 2007, ובית המשפט יכול לפסוק לעובד פיצויים, כאמור בסעיף החוק, שאינם תלויים בנזק.

 



 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוה"ד יונתן לוי בירותי:

טלפון:                         0-25712262, 077-2012115

נייד:                              052-8081155

פקס:                             153-25712262

דוא"ל: lawyeryb@gmail.com

כתובת המשרד:   רחוב זיכרון טוביה 37, נחלאות, ירושלים 94134

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עורך דין יונתן לוי בירותי

בכוחו של משרד עורך-דין למצות זכויותיו של לקוחו, וזאת טרם או אפילו ללא פנייה ודרדור לערכאות משפטיות. אחת הדרכים היעילות לכך היא, באמצעות מכתב משפטי המופנה לגורם שהתקשר ביחסים כלשהם עם הלקוח, וכעת עוה"ד (עם לוגו ורשמיות משרדו), יבהיר לו את מצב הדברים; את זכויות לקוחו, מהות הדין המשפטי בעניין, אפשרויות הלקוח לפעול כנגדו, וכן הצעות לסיום נכון וצודק של הפרשה.

מאת: עורך דין יונתן לוי בירותינדל"ן ומקרקעין05/09/121382 צפיות
בין דיני מקרקעין, ישנו טיפול משפטי להוצאת דייר-שוכר שאינו משלם את השכירות (שכר הדירה/העסק) עבור המושכר (הבית/הדירה/העסק שבבעלות המשכיר), או בגין הפרות בחוזה השכירות, שבכוחן לבטל את זכות השוכר-הדייר להמשיך ולהתגורר/להשתמש במושכר.

מאת: עורך דין יונתן לוי בירותיתורת המשפט05/09/128444 צפיות
הצדק ומשפט הן יסודות קיום החברה האנושית, ועצם מהותם ליישום ולהגנה בכל היחסי הגומלין בין הבריות. התורה מורה לספק שירות משפטי צודק ומועיל לפרט כחלק מהציבור: "מִשְׁפַּט אֱמֶת, שְׁפֹטוּ, וְחֶסֶד וְרַחֲמִים, עֲשׂוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו", ולא לאפשר לאינטרס הכלכלי לעמוד כיחידי או כמבטל ערכים אחרים, למרות שלמצער קיימת מאז ומעולם סגידה ורדיפה לבצע, שמרבה סכסוכים בין בעלי הדין ונוספים, וכך מאריכה את התיקים ומרבה פרנסה ועבודה לעו"ד. לכן, אבני הדרך, הערכים, העקרונות והאידיאולוגיה במשפט ובדרך החיים הם:" וְהָאֱמֶ

מאת: עורך דין יונתן לוי בירותידיני חוזים05/09/126186 צפיות
חוזים והסכמים, נעים בין כישרון ביטוי בכתב לבין ראיית הנולד (וברגעי קדושה גם פרצות נבואה). המטרה העיקרית במתן ייעוץ להתקשרות חוזית כללית ובעיקר כלכלית, היא שמירה והגנה על זכויות הלקוח, קריאת יחסים עתידיים ואופן התנהלותם, והכל תוך אג'נדה לעיצוב חוזה הוגן וישר, כלפי שני הצדדים (תום לב, הבנת ההשלכות של כל הסעיפים, הסכמה מודעת של שני הצדדים).

מאת: עורך דין יונתן לוי בירותינדל"ן ומקרקעין01/08/121492 צפיות
משרד עורך דין העוסק ומתמחה בתחום דיני המקרקעין וחוזים, מגיש מידע מקצועי ומגן על שוכר או משכיר בהסכם שכירות (מאחר שככל אדם מן היישוב, אינו עוסק ומכיר את המקורות המשפטיים הרבים בפרשנות ובמבט של המטרייה החוקתית), ולכן הוא עלול לא לנצל את מלוא זכויותיו המשפטיות, לאבד מכספו ולפעול נגד עצמו, לאבד מכספו ולפעול נגד עצמו בהסכם כובל או מגביל.

מאת: עורך דין יונתן לוי בירותיייעוץ משפטי09/05/1216607 צפיות
ניסוח מכתב משפטי ע"י עורך דין: משרד עורך-דין יכול וראוי להמציא ללקוחותיו שירות של מכתב משפטי, שלעיתים בכוחו למנוע את דרדור הפנייה לערכאה משפטית (ותלוי באמיתות התוכן והסגנון). מכתב משפטי כולל לרוב נקודות אלו: 1. רקע העובדתי של האירוע 2. טענות הלקוח 3. ראיות והוכחות 4. טענות משפטיות (צדקת הדברים, חוק ופסיקה תומכים) 5. ואזהרות שונות ללקוחותיו, כמו גם פנייה לגופים, מוסדות ולרשויות המדינה, בגין עוול שנגרם.

מאת: עורך דין יונתן לוי בירותינדל"ן ומקרקעין08/05/122995 צפיות
כאשר בסביבת מגורי הנכס בבעלותכם עולה בקשה להגשת היתר בנייה, ניתנת לכם על פי חוק, זכות להתנגדות. הועדה המקומית מאפשרת להגיש התנגדות לבקשה (ללא טופס מיוחד) בתוך 14 יום מהתאריך האחרון למשלוח ההודעות או הפרסום. במידה ותוגשנה התנגדויות, הן תצורפנה לבקשה לקראת הדיון במליאת הועדה המקומית. המבקש או המתנגד רשאים יהיו לערער על החלטת הועדה המקומית בפני ועדת ערר תוך 30 ימים מיום קבלת החלטת הועדה המקומית.

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20949 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181380 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171914 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161709 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162687 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163298 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163466 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica