חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התרגיל של נערי האוצר

הקיצוץ  הרוחבי בתקציב המשרדים  אושר בממשלה לאחר סבב קצר של ברברת. שר הביטחון השיג את שלו. הוא מקבל תוספת של מיליארד וחצי ₪ לתקציב משרד הביטחון  ל"צרכים חשובים" ש אי אפשר לפרטם, אפילו לא באזני שרי הממשלה.  ודאי ידע מבעוד מועד שתהיינה התנגדויות של שרים, אבל  ממרום כיסאו והכרת מעמדו לא ייחס לכך חשיבות רבה מידי. גם אם תהיינה התנגדויות חזקה על שר האוצר ואגף התקציבים שיעשו את העבודה בהשגחת ראש הממשלה שצריך אותו, מרוצה , בפנים. חוץ מזה מי משרי הממשלה ירצה עכשיו לערער את יציבותה נוכח  "המשימות הלאומיות" ו"המבחנים הגורליים" בפניהם ניצבת ישראל.

ברק צדק. התוספת שדרש אושרה.  אבל הוא לא לקח בחשבון את התרגיל שעשה לו האוצר.  האוצר, ליתר דיוק ,אנשי אגף התקציבים, לא התווכחו הפעם עם ההנחיה. לפחות לא בפומבי. הם זוכרים היטב כיצד הפוליטיקאים והתקשורת התנפלו עליהם כשהעלו הצעות לקצץ בקצבאות לקשישים , לאוכלוסיות חלשות, ולהטיל דמי אשפוז, על מנת לאזן  בכספים שיתפנו את התוספות התקציביות שדרשו השרים ומפלגותיהם.

הפעם נהג אגף התקציבים באופן שונה. רוצים תוספת כבר עכשיו חודשיים לאחר שאושר תקציב דו -שנתי? בבקשה. אין בעיה.  במסגרת העיקרון שאין פורצים את מסגרת התקציב תבצעו קיצוץ רחבי של 2% בכל המשרדים. המסגרת תישמר ואתם השרים תקבעו ממי וממה לקצץ. מהקשיש או מהנכה, מהמכור לסמים שיש לשקמו או מהאם החד - הורית. אנחנו באגף התקציבים לא נעשה עבורכם את העבודה הזו, על מנת שתתנפלו עלינו אח"כ כאטומים, שיכורי כוח ובעלי רצון להכתיב לשרים כיצד לנהל את משרדיהם.

התרגל הזה עבד לא רע. במיוחד לאחר שאנשי אגף התקציבים הציעו לא לכלול בקיצוץ את התקציבים לביצוע עסקת החבילה עם התעשיינים ומזכיר ההסתדרות, ולא את הקצבאות לאוכלוסיות חלשות. אבל במקביל כן הציעו לכלול בקיצוץ את עלויות ההסכמים הקואליציוניים. רק 2% ורק לשנתיים הקרובות ואח"כ נחזיר [בעזרת השם]. הם עשו טעות שלא הוציאו את תקציב החינוך מהצעת הקיצוץ ,  אבל מיהרו להתפשר עם השר גדעון סער ולבטל את רוב הקיצוץ המוצע במשרדו.

במצב הזה קמו על ברק שרי מפלגתו שראו כיצד הוא דורש תוספות לתקציב משרדו על חשבון משרדיהם וכוחם . ברק נלחץ. . אז הציע אגף התקציבים הצעה למנוע את הקיצוץ: בטלו את התוספת של מיליארד וחצי ₪ לתקציב הביטחון,ואנו מצידנו נסיר את הצעת הקיצוץ האחיד ונתמודד עם התוספת של חצי מיליארד ₪ לצורך מימון חיסון נגד שפעת החזירים. [ודאי היו מוצאים עוד כספים ברזרבה התקציבית כפי שמצאו לגבי החינוך]

ברק לא רצה לוותר. מקורביו שחררו לתקשורת מרירות ותסכול. מה רוצים ממנו. הרי על התוספת לביטחון סוכם בעבר ועכשיו, כפי שכבר סוכם, מועלית ההצעה לאישור. אבל מה פתאום קיצוץ רחבי אחיד בתקציבי המשרדים? הרי אז לא סוכם על כך. זה שר האוצר שעושה בעיות מתוך אגו פוליטי. ואז ברק שלף את פתרון הקסם שלו: הוא  דרש לפרוץ את מסרת התקציב ולא לקצץ "בעת הזו". האוצר לא הסכים להציע זאת, ולשרים לא היה אומץ להחליט על כך בניגוד להמלצת האוצר. בסוף הסכימו אנשי האוצר ששרי העבודה יחליטו איזה סעיפי פעולה הם יקצצו לאחר ההפחתה , וכך תישאר בידם יכולת ההחלטה. שרי העבודה נאחזו בכך כבהישג. והממשלה  אישרה.

סיכומו של דבר: שרי ש"ס הוציאו עצמם מהויכוח והצביעו נגד. הם כבר ישיגו את שלהם בדיוני ועדת הכספים. ברק הוכיח שוב שהוא איש פיקח היודע להיחלץ ממצבים שחכם לא נכנס אליהם,  שרי העבודה הוכיחו פעם נוספת שכבר מזמן שכחו את בוחריהם והם קשובים לבצע את הפקודה "לימין שור" כמעט בכל עת.

האוצר, ליתר דיוק , "נערי אגף התקציבים" הוכיחו שהם יודעים דבר או שניים בהתנהלות פוליטית. הם קיבעו את העיקרון שאין פורצים את מסגרת התקציב. אם מישהו מהדרג הפוליטי מעלה זאת הם ידאגו לרשום אותו כאחראי להחלטה ותוצאותיה. יותר מכך -הפעם הם הוציאו עצמם מ"משחק" ההצעות. יחליטו השרים: רוצים ממשלה של 30 איש יחליטו גם איזה פעולה לקצץ . יחליטו השרים: רוצים תוספת של מיליארד  וחצי ₪ לביטחון [גם כדי לממן עוד תקן לאלוף, או לשלוח משלחות לסלון האווירי ולשלם בעד סוויטות במלון פאר] - יחליטו מאיפוא לקחת את הכסף.

מי שיצא נגד "הרודנים" מאגף התקציבים צריך עכשיו לקחת אחריות להחלטות. אנשי האוצר החליטו כנראה להעביר את האחריות לשרים ולחברי הכנסת ולהתמקד בצד הטכני של הביצוע.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנחם רבוי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מנחם רבוי

מאת: מנחם רבויבלוגים29/01/111342 צפיות
בהחלטה על מתכונת הפיצוי לצרכנים בעקבות הנזקים שנגרמו על ידי התקלה, מממנת "בזק" את מסע הפרסום שלה באמצעות עלות הפיצוי: נוכח עליית מחירי הדלק ותעריפי המים עולה השאלה האם מחאות הציבור הן "צמחוניות" מידי? או האם "נערי האוצר" אטומים מידי? קשה לדעת האם בישראל תתכן תגובה ציבורית דומה לאירועי תוניס, מצריים וצרפת כמחאה על גזירות קשות ובלתי סבירות בתחומי כלכלה וחברה, אבל החבל די מתוח.

מאת: מנחם רבויאקטואליה15/11/091194 צפיות
ביקורו של נתניהו בארה"ב ובקשתו לפגוש את הנשיא, , סיפקו הזדמנות לבית הלבן הזדמנות להדגים לראש הממשלה הישראלי את יחסי הכוחות ומה קורה כאשר "רק" מתמהמהים באישור מועד לפגישה. האמריקאים עשו זאת היטב. הצליח להם. אולי יותר מידי. אבל לא בטוח שהמהלך האמריקאי כנגד נתניהו, יניב לבית הלבן את התוצאה שהוא מכוון אליה.כי דומה שמהלכי הבית הלבן בנושא דומים למהלכי "חכם בלילה" שנזקם רב מתועלתם.

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון19/10/091358 צפיות
לקראת פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות פורסם כי המרצים יוותרו על תוספת שכר שהובטחה. אבל נוכח מה שנחשף בדו"ח מבקר המדינה על הבזבוזים במשרד הביטחון למה המרצים צריכים לוותר? כדי שפקידי משרד הביטחון יתאכסנו במלונות פאר? צרפו יחד את סכומי הבזבוז המצטברים במערכת ותגיעו לסכומים בלתי מבוטלים , אולי תמורתם היה מתאפשר צמצום הקיצוץ בתקציב?

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון13/10/091428 צפיות
זה התחיל במכתב מאת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובו התבשרנו כי משפחתנו נבחרה להשתתף השנה בסקר "הוצאות והכנסות משק הבית". במכתב נאמר כי ההשתתפות הינה חובה על פי חוק . האם אפשר להכריח מישהו לפרט מה קנה, היכן קנה כמה ולמה? ממתי חייב האזרח להרשות לנציג השלטון לתחוב את אפו לתוך המקרר הביתי ?

מאת: מנחם רבוישיווק ואסטרטגיה23/09/091176 צפיות
במטה "כחול לבן" השמיטו את דרישות האיכות, השירות והמחיר התחרותי מהפרסום המטיף להעדיף קניית תוצרת ישראל. אבל הצרכן הישראלי אינו פראייר . כשהוא יוצא לקניות, במיוחד בימים אלה, הוא יוצא עם ארנק מצומק. לא עם גאווה לאומית.

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון26/05/091295 צפיות
בסיום חגיגות "יום ירושלים" אפשר לשאול: מי כאן ראש העירייה ומיהו ראש העיר.. התשובה: לאחר הפסדו של טדי קולק בבחירות לראשות עיריית ירושלים היו מי שחשבו שהתואר "ראש עירייה" אינו מספיק חשוב ואינו משקף נכונה את מעמדו של מי שנבחר לנווט את ההתנהלות בבירת הנצח של עם ישראל . כך נולד השינוי. לא עוד ראש עירייה כי אם ראש העיר ירושלים. קולק נשאר ראש העירייה האחרון בתואר זה.

מאת: מנחם רבויבנקאות27/04/091414 צפיות
בתוך הקטטה בין הבנק המרכזי לבנק הפועלים עומד ציבור של מאות אלפים, אולי מיליונים בעלי פיקדונות נבוכים. האם למשוך את הכסף ממקום "חולה" זה? עכשיו ברור כי הפעילות העסקית כיום של בנק הפועלים משותקת כתוצאה מצעדיו הפומביים של בנק ישראל כנגדו וכי במהלכיו נטל הבנק המרכזי על עצמו אחריות על הנעשה מעכשיו בבנק הפועלים . חובתו הציבורית של הבנק המרכזי לסיים מייד את המשבר בבנק הפועלים. זה גם האינטרס העסקי של הבנק ובעלת השליטה בו.

מאמרים נוספים בנושא פיננסים וכספים - כללי

מאת: nirפיננסים וכספים - כללי 29/08/211348 צפיות
מנכ"לית הבורסה מינתה וועדה שבחנה את נושא קיצור שעות המסחר, לאחר מספר דיונים הוחלט לקצר את שעות המסחר.

מאת: עוזי פלגפיננסים וכספים - כללי 09/04/208630 צפיות
הקלות והנגישות למקורות מימון, הפותרת את הבעיה לפרק זמן קצר, מרגיעה את צרכני המימון העסקיים והפרטיים, ובמקום לבחון את מבנה ההוצאות וההכנסות, והסיבות לחוסר התזרימי. ממשיכים בדרכם השגויה, והלא אחראית ומחריפים את הבעיה.

מאת: moraleפיננסים וכספים - כללי 18/03/202950 צפיות
אחד המנגנונים החשובים ביותר לצורך מעקב ובדיקה של בתי עסק בכלל ובפרט עסקים שעובדים עם חברות קבלן, הוא דוח בודק שכר מוסמך מטעם משרד העבודה. דוח זה נועד לבחון האם העסק מבצע את החוק כלשונו ומשלם לעובדים לפי הנחיות החוק, האם הוא עומד בכל התנאים והדרישות הסוציאליות ממנו.

מאת: גיא חזןפיננסים וכספים - כללי 08/08/193012 צפיות
אז נכון, האנושות אכן מרוויחה בגדול מהתפתחות הטכנולוגיה אך כמו כל דבר גם הצדדים הפחות מחמיאים משתדרגים.

מאת: אלכסיי קוגןפיננסים וכספים - כללי 29/04/181363 צפיות
ישנם שני סוגים של הליכי פירוק חברות מרצון: פירוק חברה ע"י הבעלים שלה ופירוק חברה ע"י הנושים.

מאת: רוני הכהןפיננסים וכספים - כללי 14/01/181610 צפיות
עבור ביצוע של החזר מס הכנסה בצורה עצמאית ממש לא צריכים לשלם כל עלות שהיא, אלא פשוט צריכים לדאוג להעביר את הטפסים הרלבנטיים כאשר יש שתי דרכים לביצוע של הבדיקה לזכאות, בצורה עצמאית או בצורה אחרת שהיא על ידי פניה אל משרד של רו"ח אשר מתעסק עם הפעילות מהסוג הזה.

מאת: שלום כהןפיננסים וכספים - כללי 10/11/172017 צפיות
אחד היתרונות הבולטים של לימודי הנהלת חשבונות, הינו שאתם יכולים להתחיל בקורס בסיסי 1+2 שאורך לא יותר מאשר שנה שבסיומו תוכלו להמשיך ללמוד סוג 3. להבדיל ממקצועות אחרים כגון רפואה, עריכת דין והוראה, שיש ללמוד הרבה שנים. תוכלו ללמוד מבלי להשקיע שנים ולנווט עם הזמן את הלימודים כמו קורס בסיסי וקורס מעמיק יותר הכול תלוי בשאיפות של כל אחד, הקורס הבסיסי של הנהלת חשבונות התחלתי, היות וזהו צעד ראשון ללימוד מקצוע שיהיה משתלם במיוחד עבורכם. האפשרות שלאחר הלימודים הבסיסיים, ניתן יהיה להשתלב מיד בעבודה מה שלא נ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica