חפש מאמרים:
שלום אורח
22.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עו"ד לשימוע פלילי - סגירת תיקים פליליים בהסדר עם חשודים

לאחרונה הועלתה הצעת חוק ממשלתית לפיה ניתן לערוך עם חשודים בעבירות חטא או עוון, שטרם הוגש נגדם כתב אישום הסדר מותנה במקרים שלחשוד אין עבר פלילי בחמש השנים האחרונות. לפי ההצעה ניתן יהיה לערוך הסדר עם חשוד רק אם התובע סבור שהעונש שהיה מוטל עליו לו היה מוגש כתב אישום, לא היה כולל מאסר בפועל.

מאת: עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי

עבירת חטא היא עבירה שניתן להטיל בגינה עונש של עד שלושה חודשי מאסר. עבירת עוון היא עבירה שניתןלהטיל בגינה עד שלוש שנות מאסר. לרוב מדובר בעבירות קלות.

התנאים שניתן להטיל במסגרתההסדר מוגבלים וקבועים ברשימה סגורה. כך הסכום המרבי שעל החשוד לשלם בהסדרלמדינה או כפיצוי לנפגע העבירה לא יעלה על 14,400 שקלים, ופרק הזמן המרבילקיום התנאים מוגבל אף הוא. לכל הסדר מותנה יידרש אישור של תובע בכיר,וההסדרים יפורסמו באתר האינטרנט של רשות התביעה בדרך שתבטיח שקיפות לגבישיקול הדעת בקבלת ההחלטה לסגור תיק בהסדר, אך לא תזהה את החשוד או את נפגעהעבירה.

הצעת חוק חדשה זו מספקתלטעמנו פיתרון הולם למקרים בהם לא ראוי כי הסנקציה הפלילית תופעל כנגדהאזרח. אם קודם לכן עמדה לפני התביעה האפשרות להגיש או לא להגיש כתב אישוםההסדר החדש מספק פיתרון ביניים שהוא לטעמנו ראוי.

השיקולים האם להגיש או להימנעמהגשת כתב אישום הם רבים ומגוונים. לעיתים סכסוך שכנים פעוט בעל אופיאזרחי יכול להיגרר לתגרת ידיים אשר יכולה להיגמר בהגשת כתב אישום בעבירותשל תקיפה או השגת גבול. כאשר הצדדים לסכסוך אינם מנהלים אורח חיים עברייניומדובר במעידה מצדם בלהט רגעי של סכסוך, לעיתים לא יהיה נכון לנקוט בסנקציהחמורה של הרשעה פלילית אשר תכתים את האזרח בכתם שקשה למחוק. יחד עם זאתבגלל חומרת המעשים, לא יהיה זה ראוי כי המדינה תתעלם מעבירות פליליותהפוגעות בסדר הציבורי התקין. במצב החוקי כיום לתובע תהיה דילמה האם להגישאו להימנע מהגשת כתב אישום.

כמו כל ארגון, לתביעה כלליתאין משאבים בלתי מוגבלים ומפאת העומס בתיקים עליה לבחון האם ראוי להשקיעמשאבים ציבוריים בניהול הליך פלילי בכל מקרה ומקרה. זו המשמעות של סגירתתיק בהיעדר עניין לציבור. מבחינה מעשית לא נקבע כי הנאשם לא ביצע עבירה אוכי אין די ראיות להרשיעו, אלא מדובר בקביעה כי באיזון בין הצורך לאכוף אתהחוק לבין הצורך לנהל תביעה יעילה תיק פלילי שאינו חמור אינו מצדיק בזבוזמשאבי ציבור הכרוכים בניהול הליך פלילי

תיק שנושא אופי של סכסוךאזרחי או תיק חקירה אשר אינו חמור יכול להיסגר בהעדר עניין לציבור, אולחילופין ייתכן שיוגש כתב אישום למרות שלא ראוי להדביק באדם סטיגמה שלהרשעה פלילית, הגם שמבחינת החוק היבש הוא ביצע עבירה פלילית. הצעת החוקהחדשה מספקת פיתרון ראוי למקרי ביניים אלה. מצד אחד תיק לא ייסגר בשל העדרעניין לציבור בניהול הליך פלילי, מצד שני לא תודבק לאדם סטיגמה של עברייןכאשר מעשיו אינם כה חמורים ואשר אינם מצדיקים הטלת תווית שכזו.

לעסקאות טיעון מופרכות ניתןלהגיע גם בהליך פלילי רגיל כך שלטעמנו אין בסיס לטענה כי הסדר חוקי זהיוביל לעסקאות טיעון מופרכות. לפי הצעת החוק החדשה ההסדריםאליהם מגיעההתביעה יהיו פתוחים לעיונו של הציבור. כמו כן,  על פי החוק כיום, על החלטותתובע לסגור תיקים, ניתן לערור בפני גורם גבוה יותר בפרקליטות, וגם כנגדהחלטת פרקליטות ניתן לעתור לבג"ץ.

לסיכום, יתרונותיה של הצעה זו עולים על חסרונותיה.
עו"ד לשימוע שרון נהרי - מהבולטים במשפט הפלילי בישראל. משרד עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי הוקם בשנת 1998 ומאז עוסק במשפט פלילי, רישום פלילי, דיני הסגרה, הלבנת הון, עבירות כלכליות, דיני משמעת ומשפט צבאי (פלילי).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

משרד עו"ד שרון נהרי הוקם בשנת 1998 ומאז עוסק במשפט פלילי , דיני הסגרה, הלבנת הון, עבירות כלכליות ומשפט צבאי (פלילי).

המשרד מונה שלושה עורכי דין צעירים ודינמיים, אשר מתמחים בייצוג נאשמים וחשודים, בעבירות שונות. כמו כן המשרד מטפל גם בחשודים / נאשמים שהם אנשים נורמטיבים ללא עבר פלילי כגון, אנשי עסקים, רואי חשבון, רופאים, מתווכים, עבירות צווארון לבן והלבנת הון, שוחד, עבירות מס ומע"מ ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שרון נהרי

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי01/12/13846 צפיות
כתב אישום הוגש לפני מספר ימים לבית משפט השלום בת"א נגד עמוס כהן בן ה-50 ממבשרת ציון. כהן מואשם בעבירות של איומים בכתב לרצוח שרים בממשלה, ח"כים וידוענים מתעשיית הבידור הישראלית.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי07/10/131046 צפיות
לאחר התאונה המחרידה בכביש 6 שבה נהרגו ארבעה בני אדם, כיוון החקירה של המשטרה הוא גרימת מוות ברשלנות מצד נהג האוטובוס שפגע במשאית. כיוון החקירה הזה נבדק משום שלפי אחת העדויות, התעסק הנהג בטלפון הנייד ודעתו הוסחה. מה המשמעות של המהלך? רבים אינם יודעים מהו ההבדל בין גרימת מוות לבין הריגה. נסביר את כל הנקודות החשובות ביותר אותן יש לדעת אודות גרימת מוות ברשלנות וזאת בהתאם לחוק העונשין.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי19/08/131060 צפיות
ב-nrg מעריב פורסם כי תושב קריית מוצקין שהיה חייב תשלום מע"מ בגובה 380,000 ש"ח, כתב בשורת התשלום "1 ש"ח", מה שגרר הרשעה בשלוש עבירות שונות מצד בית המשפט. השופט אמר בהכרעת הדין כי ההתנהגות הזו מקיימת "מחשבה פלילית" שמטרתה להתחמק מתשלום מס. מהי אותה מחשבה פלילית?

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי14/07/13949 צפיות
לא לזה ציפו שני צעירים שהגיעו למשטרה במטרה להתלונן על כך שהותקפו לאחר שניסו לסייע לצעירה שהוטרדה. מחקירתם עלה כי דווקא שני המתלוננים אחראים לשרשרת של תקיפות זרים על רקע גזעני בחלקה הדרומי של העיר תל-אביב.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי02/07/131043 צפיות
אלי האנה, מפתח הגוף הישראלי שנמלט מישראל וויתר על אזרחותו הישראלית לטובת אזרחות אוקראינית נלכד לאחרונה באיטליה ובימים הקרובים תגיש משטרת ישראל בקשת הסגרה רשמית בעניינו.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי13/06/131024 צפיות
בחלק הקודם שעסק ביסודות העבירה שאותן חייבת להוכיח הפרקליטות מעבר לכל ספק סביר, התייחסנו לרצח בכוונה תחילה ולשלושת המבחנים המצטברים שיש לתת עליהם את הדעת במטרה להשיג הרשעה בעבירת הרצח: הכנה, החלטה להמית והעדר קנטור מצד הקורבן. במאמר שלפניכם נתייחס לרצח תוך ביצוע עבירה או רצח על מנת להקל על ביצוע עבירה, רצח ברשלנות ונדון בשאלה כיצד מתנהלת חקירת רצח.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי02/06/131197 צפיות
זה מכבר חתמה פרקליטות המדינה על הסדר טיעון מקל עם קצין שהואשם במסירת מידע סודי ומסווג לקבלנים בצפון – וזאת בתמורה לכסף וטובות הנאה. ככלל, לבית המשפט שיקול דעת רחב עת הוא בא לגזור את עונשו של מי שהורשע בדין. לעיתים הענישה היא מידתית, לעיתים היא חמורה יתר על המידה, בין היתר בגלל ההד הציבורי שנוצר מן הפרשה, ולעתים הענישה מקלה. במקרים שבהם הענישה מקלה הציבור מביע שאט נפש ומותח ביקורת רבה על בית המשפט.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231684 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212090 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211955 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211597 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211271 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201817 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201549 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica