חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הורמונים ודחיית הזקנה - קובי עזרא

הורמונים ואנטי-אייג'ינג או הורמונים ודחיית הזקנה - קובי עזרא


באילו הורמונים משתמשים המטפלים בתחום להאטת תהליכי הזקנה? ומדוע?

ההורמונים החשובים בקטגוריה זו הם:

* הורמון הגדילה (gh).
* מלטונין, המופרש מבלוטת האצטרובל (pineal).
* הורמון בלוטת התריס (תירואיד).
* הורמון קליפת בלוטת יותרת האדרנל (dhea).
* הורמוני המין (אסטרוגנים ואנדרוגנים).



מלטונין:

המלטונין הינו הורמון המופרש מבלוטת האצטרובל (pineal), הממוקמת בקרקעית המוח.

במחקרים הוכח שהמלטונין חשוב ביותר לשמירה ואיזון הריתמוס היומי של האדם (ובעלי החיים), בעיקר ביחס לשעות עירות ושינה, ולכן משמש לגורם יעיל לטיפול בבעיות jet-lag, לטיפול במצבי נדודי שינה (אינסומניה) והפרעות שינה שונות. ההורמון מופרש בעיקר בלילה, והפרשתו היומית נמוכה. שיא הפרשתו נמצא אצל ילדים צעירים, ועם השנים יש דיכוי ניכר ביצירתו ובהפרשתו. כמו כן, עם העלייה בגיל הבלוטה מתנוונת.

המלטונין גורם לעיכוב ההפרשה של הורמוני המין, בעיקר הזכריים - האנדרוגנים, ועל כן נחקרת האפשרות כי הוא יכול לעכב את התרבות תאי הערמונית, ולכן גם את סרטן הערמונית. עם זאת, מחקרים אחרים העידו כי מלטונין עלול להחיש התפתחות תאים בעכברים עם נטייה גנטית למחלה סרטנית.

מלטונין הוא גם בעל פעילות נוגדת חימצון (אנטי-אוקסידנטית) חזקה. בעכברים הוא נמצא כמגן על תאי עצב מפני נזקים של אלכוהול, והתפתחות מצב דמנטי (אובדן זיכרון) הנובע מצריכת אלכוהול



בלוטת התריס:

בלוטת התריס היא בלוטה גדולה יחסית לשאר בלוטות ההפרשה הפנימית. היא נמצאת בצוואר, מלפנים. יש לה שתי אונות, משני הצדדים של קנה הנשימה.
בלוטת התריס מייצרת את ההורמון טירוקסין (t4). ההורמון מופרש מהבלוטה לדם ומשפיע על קצב חילוף החומרים של כל תאי הגוף.
בנוסף להורמון טירוקסין מייצרת הבלוטה גם את ההורמון 3יודו טירונין ( 3 t) הדומה בפעולתו לטירוקסין וכן הורמון אחר ? קלציטונין שפועל על העצמות, מונע שחרור סידן מהן לדם.
הפרשת ההורמונים 3 t ו t4 מווסתת על ידי ההורמון tsh שמגיע מבלוטת יותרת המוח ומשפיע על בלוטת התריס.

פעילות יתר של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם):

במצב של פעילות יתר של בלוטת התריס יש קצב מוגבר של חילוף חומרים, עולה צריכת החמצן והמזון בגוף והדבר מתבטא בדופק מהיר, חום הגוף עולה מעט ויש חוסר סבילות של החולה לחום, יש הזעה מרובה, ירידה במשקל (למרות תיאבון תקין), עצבנות, חוסר שינה, הפרעות בקצב הלב.


תת פעילות של בלוטת התריס (הפותירואידיזם):

במצב של תת פעילות של בלוטת התריס יורד קצב חילוף החומרים בגוף וזה מתבטא בדופק איטי, חוסר סבילות לקור, עליה במשקל, תגובות איטיות, דיבור איטי, קול צרוד, עור יבש, מעובה ובצקתי.
תת פעילות של בלוטת התריס בילודים יכול לגרום לפיגור שכלי.


dhea

דהידרואפי אנדרוסטרון ? dhea, הינו פרקורסור להורמוני המין הנקביים והזכריים: אסטרדיול וטסטוסטרון. ההורמון הינו תוצר עיקרי של בלוטת יותרת הכליה (שתי בלוטות המצויות על גבי שתי הכליות).

רמת ההורמון בדם בגיל הנעורים היא הגבוהה ביותר מכל שאר ההורמונים בגוף ועם הגיל יורדת היא במגמת ירידה, - משום כך זכה לכינוי: "הורמון הנעורים".

חוקרים, ביניהם החוקר הצרפתי בולייה, גילו עניין רב בפוטנציאל הטיפולי של dhea כהורמון שיוחסו לו פעילויות רבות: ההורמון נמצא כמגביר וכמחזק את פעולת מערכת החיסון; אצל נשים חולות זאבת (sle ? סיסטמיק לופוס אריטרומטוזוס) מתן dhea הפחית את תסמיני המחלה ואת הצורך בטיפול בסטרואידים אחרים; אצל נשים בתקופת הבלות הגביר ההורמון פעילות של תאי natural killers; ואצל גברים ונשים בגיל השלישי גרם מתן ההורמון לעלייה ברמת igf-1 ולתפקוד והרגשה טובים יותר.

מחקרים אפידמיולוגים העלו כי רמת dhea בנסיוב נמצאת ביחס הפוך לסיכון למחלת לב איסכמית, ולרמת כולסטרול בעל צפיפות נמוכה (ldl-כולסטרול ? השוקע בעורקים) אצל גברים אך לא אצל נשים.

כמו כן, מספר מחקרים הראו יחס הפוך בין רמת ההורמון בדם אצל נשים והסיכון ללקות בסרטן השד. dhea דווח גם כבעל יעילות בטיפול בתסמונת העייפות הכרונית, תשישות, חולשה, מחלת אלצהיימר ועוד. במוח, ההורמון מפעיל את קולטני הנוירוטרנסמיטור ? gaba. לכן פעילותו תורמת להפחתת חרדה ולהתמודדות טובה יותר במצבי לחץ.

למרות הדיווחים הנ"ל ישנם מחקרים אשר לא אישרו את ההשפעות הנ"ל.

יש לציין, כי אחוז הספיגה של החומר הפעיל במתן אורלי הוא קטן מאוד, ולכן מידת היעילות של תכשירים אלה עדיין מוטלת בספק.


אסטרוגנים ופיטואסטרוגנים:

הטיפול ההורמונאלי החליפי בהורמוני השחלה, אסטרוגנים, אצל נשים לאחר הפסקת המחזור הינו טיפול המסייע לאישה להתמודד עם תופעות "גיל המעבר". תופעות הנ"ל כמו: גלי חום, הזעות לילה, הסמקה בעיקר בפנים, טכיקרדיה (דפיקות לב מואצות), לטווח הארוך למניעת אוסטאופורטזיס (התדלדלות העצמות), הפחתת מחלות קרדיווסקולריות ועוד... אך יש לציין, כי הטיפול באסטרוגנים גורם לעלייה בשכיחות למחלות סרטן השד וצוואר הרחם, יצירת קרישי דם, ועל כן יש להיזהר בטיפולים הנ"ל.

ישנם חומרים המופקים מצמחים, אשר מבנם דומה למבנה האסטרוגן, אילו הם הפיטואסטרוגנים (הורמוני מין נשיים המופקים מעולם הצומח). קבוצה. פיטוהורמונים הנ"ל פועלים על ידי התקשרות לרצפטור אסטרוגני והפעלתו בעוצמה נמוכה יותר. דהיינו, מדובר הגורם בעל פעילות אסטרוגנית חלשה, שבמקביל מונע פעילות אסטרוגנית לא רצויה, כמו: הגברת שגשוג תאים ברחם או בשד, כלומר מסייע למנוע מחלות סרטן אילו.

הפיטואסטרוגנים מצויים בריכוז גבוה צמחים, כמו: סויה, פשתן, קוהוש שחור, תלתן אדום ועוד. מתן פיטואסטרוגנים לנשים בגיל המעבר נמצא כמפחית את תסמיני הגיל: גלי חום, הפרעות שינה, הזעות, חרדות ועוד, וכן מפחית את תהליך אובדן העצם, ואת רמת כולסטרול (ldl) בדם. כמו כן נמצא כי בטטת הבר המקסיקאית (wild yam) מכילה חומר הזהה בהרכבו לפרוגסטרון טבעי, כאשר הטיפול באישה בגיל המעבר משלב פיטואסטרוגן ופיטופרוגסטרון. עם זאת, יעילות הטיפול למניעת תסמיני הגיל (גלי חום, הזעות) נמוכה מזו שנצפתה על ידי ההורמונים הסינתטיים, ורוב הנשים נזקקות לשילוב של תוכנית תזונה אישית.

מתוך הספר: "סטרואידים - כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!

"ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי"

לרכישת הספרים נא צרו קשר בנייד: 0528567140

קובי עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית, מומחה לתזונה רפואית ודיאטה (דיאטת הרזיה וחיטוב הגוף לגברים ונשים). כתב את הספרים: 1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף. 2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי. 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!. לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קובי עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטה מהירה דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
* מנהל האתר: ארגון הבריאות והכושר.
ארגון הבריאות והכושר הישראלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב קובי עזרא

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201553 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191555 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ורפואה כללי25/08/131844 צפיות
סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) סוכרת מסוג 2 בעבר כונתה סוכרת מבוגרים, היות ובעבר כמעט ורק מבוגרים ובעיקר שמנים סבלו ממנה. כיום עם מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער, חלה עלייה בתחלואה של סוכרת סוג 2 בילדים ונוער, זאת עקב ההשמנה אשר נובעת מתזונה בלתי נאותה וחוסר פעילות גופנית. בסוכרת סוג 2 נוצרת תופעה של תנגודת הגוף להורמון אינסולין וכך בהמשך הפרשת אינסולין מוגברת, ובסופו של דבר ירידה בכמות האינסולין המופרשת מבלוטת הלבלב, כך לנעשה נוכל להבחין בעליית רמות הסוכר בדם, מצב המכונה היפרגליקמיה והתפתחות סו

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה18/08/131534 צפיות
דיאטה, ודיאטות בלתי פעילות אם כן נשאלה השאלה מדוע דיאטות אינן פעילות? או לפחות אנו רואים ירידה במשקל בהתחלה, אך כעבור זמן קצר אנו נתקעים! הסיבה העיקרית שדיאטות לא עובדות היא שלכל תוכניות הדיאטה למיניהן יש הנחת יסוד שגויה המבוססת על טיפול בסימפטומים, בגורמים החיצוניים וללא התייחסות לקשר של גוף-נפש הסתכלות מלאה על החיים שלנו. דיאטת מתבססות על כוח רצון ומשמעת עצמית בעיקר בלי לבדוק למה מלכתחילה אוכלים יותר מידי. בנוסף, השינוי המוצע הוא מבחוץ פנימה במקום מפנים החוצה. כלומר, דיאטות מציעות שנשנה את הפ

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה01/08/131611 צפיות
דיאטת אטקינס: ד"ר אטקינס ממליץ בדיאטה שלו לצרוך בכמות כמעט בלתי מוגבלת, את המזונות הבאים: בשר, ביצים, גבינה ושומן, שמן וחמאה, וללא ספירת קלוריות. אך ישנו הצורך להגביל את צריכת הפחמימות מוגבלת לכ- 20 גרם ביום. דיאטה של אטקינס הינה ללא פחמימות לפחות בשלב הראשון. דיאטת אטקינס הידועה גם כדיאטה עתירת חלבונים ושומנים ודלה בפחמימות. למידע נוסף אודות דיאטת אטקינס. התיאוריה שאחרי הדיאטה, לדברי יודעי דבר ואטקינס הינה שלאורך התפתחות האדם, למעשה עד המהפכה החקלאית שחלה לפני כ- 10,000 שנה, האדם כמעט שלא ני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/04/131769 צפיות
מחקר על השפעות של דיאטה ללא פחמימות על פי מחקרים תצפיתיים תוכננו רופאים ומדעני תזונה, נמצאו ביצועים גופניים בלתי תקינים הם נפוצה אך אינם מחייבים תוצאה של דיאטת דלת פחמימות או דיאטה ללא פחמימות. אך יחד עם זאת, שימוש טיפולי בדיאטות קטוגניות לא צריך לחייב הגבלה מכל עבודה פיזית או פעילות גופנית, עם הייחודיות שהיכולת האנאירובית היחידה היא מוגבלת, כגון הרמת משקולות. במקרה זה, בשל רמות הגליקוגן הנמוכים בדיאטה קטוגנית, ספורטאים תחרותיים קשה עד כדי שאינם מסוגלים לעקוב אחרי זה סוג של דיאטה. בשנת 1939 שני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה03/04/131575 צפיות
מיץ טהור מכיל לא מעט סיבים תזונתיים, מיץ צם לעתים קרובות להשתמש בחוקן או משלשלי צמחים או מים מלוחים בתקופת צום יעילים לסלק פסולת מהמעיים והמעי הגס. שיטה נוספת להשגת אפקט זה כרוך קליפות פסיליום בערבוב עם המיץ הטבעי. בגלל שפסיליום אינו נספג לגוף, אך הוא סופח נוזלים באופן משמעות, כך הוא יוצר את העיקר הנחוץ כדי להקל על פינוי.

מאמרים נוספים בנושא בריאות גיל הזהב

מאת: שלום כהןבריאות גיל הזהב29/09/191809 צפיות
בחירת מסגרת דיור מוגן מתבטאת הן בצורך של החוסה והן ביכולות המימון של האפוטרופוס. ישנן מסגרות דיור מוגן המיועדות לחוסים קשים הסובלים מלקויות נפשיות כבדות, לצד מסגרות שנועדו רק לחוסים קלים ביותר.

מאת: Droxitבריאות גיל הזהב18/04/197084 צפיות
אחרי שטיפלו בנו במשך כל החיים מגיע הרגע שבו ההורים שלנו זקוקים לעזרה שלנו. כשהם מתבגרים נדמה שפעולות רבות קשות עבורם יותר. ההליכה למכולת לרכישת מוצרי מזון עשויה להיות מאתגרת יותר, וגם מטלות בסיסיות בבית אינן פשוטות עבורם. במקרים רבים קשישים לאחר מחלה חלשים אף יותר, והאחריות מוטלת לא פעם על ילדיהם הבוגרים. עם זאת, ולמרות האהבה האדירה והרצון הרב לסייע, לילדים יש היום משפחות משלהם – וילדים משלהם. הם מתמרנים בין עבודה לסידורים, בין משפחה למחויבויות אחרות, ובתוך השגרה העמוסה הם רוצים להעניק את המיטב

מאת: Droxitבריאות גיל הזהב28/03/191641 צפיות
ככל שהשנים חולפות, ההורים שלנו (וגם סבא וסבתא) מתקשים לבצע מטלות רבות בכוחות עצמם. בין אם הם זקוקים לאדם שיסייע להם בהכנת ארוחה קלה ובין אם בעזרה בניקיון הבית, הקושי בהחלט קיים – והוא גם בהחלט מובן. הבעיה האמיתית מתחילה כשאנחנו מאוד רוצים להיות שם בשבילם, אבל המציאות הופכת למאתגרת. העבודה לוחצת, המשימות נערמות ואין לנו את הזמן להספיק הכול וגם להיות שם בשביל ההורים שלנו. שירות של מטפלת לקשישים פרטי הוא בדיוק השירות שמאפשר לכל הצדדים לנצח: ההורים מקבלים את הסיוע שהם זקוקים לו, ולכם יש את הזמן לטפל

מאת: אבי דוידיבריאות גיל הזהב26/03/191609 צפיות
מדוע מזרון לפצעי לחץ כב חשוב ומדוע אתם לא יכולים לדחות למחר את התחלת השימוש בו.

מאת: אבי דוידיבריאות גיל הזהב17/01/191847 צפיות
בקצרה על כסא גלגלים חשמלי ועל כל היתרונות שבו.

מאת: רועי כץבריאות גיל הזהב13/06/181160 צפיות
מבוגרים סיעודיים זקוקים לטיפול רב יחד עם השגחה ברוב שעות היממה. טיפול ביתי באדם סיעודי כרוך בלא מעט אתגרים, הכנות, שעות עבודה וקשיים. לא כל אחד יוכל לטפל באדם סיעודי ולא בכל בית הדבר מתאפשר. פנייה לטיפול ביתי עולה על הפרק כאשר האדם הסיעודי אינו מוכן להכניס לביתו מטפל סיעודי, אינו מסכים לקבלת טיפול במוסד סיעודי וכאשר ישנה נכונות ויכולת לבני המשפחה לספק את הטיפול הדרוש.

מאת: רועי כץבריאות גיל הזהב13/06/181326 צפיות
טיפול סיעודי ביתי ניתן בהיקף מלא של 24 שעות ביממה או בהיקף חלקי של כמה שעות בכל יום. היקף הסיוע לו זקוק האדם המבוגר נקבע בהתאם למצבו הנפשי והמנטלי. ישנם מקרים בהם מספיקה עזרה של כ-3 שעות בכל יום מול מקרים בהם נדרשים סיוע מלא והשגחה 24 שעות ביממה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica