חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דישון וריסוס עלים - דישון עלוותי

מאת: נועם טלמןגינון20/11/20121669 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

דישון עלוותי – מה זה ולמה זה טוב

מאמר זה יעסוק בהסבר מהו הדישון העלוותי, איך הוא עובד, מתי משתמשים בו, מהם יתרונותיו ולבסוף באילו דשנים ניתן להשתמש בצורת דישון שכזו.

העלווה היא שם נרדף לכלל העלים הנמצאים על פני הצמח. דישון עלוותי מדבר על האכלת הצמח במזינים השונים דרך עלי הצמח ומהווה את הדרך המהירה ביותר עבור הצמח לקבלת מזון ומזינים.

רובנו יודעים שצמח אוכל דרך השורשים אשר נמצאים במצע הגידול בו אנו משתמשים. לכן רובנו מזינים את הצמח בעזרת השקייתו במים ובדשנים

ואילו נושא הריסוס נותר בעינינו כשייך ומתקשר לנושא הדברת מזיקים.

ריסוס עלוותי

שיטת דישון זו, דרך העלים, הינה שיטה המנצלת בחכמה את תכונות הצמח והטבע לצורך הזנה מהירה ומיידית של הצמח.

שיטת דישון זו החלה כמתן פתרונות לצמחים חולים, לאלו שהושקו יתר על המידה או מראים מחסור במינראל כלשהו. עד מהרה שיטה זו התפתחה לסימפטומים נוספים והגיעה לידי כך שיותר ויותר מגדלים מקטינים את כמות הדישון הרגילה (דרך השורשים) ומגדילים את כמות הדישון העלוותי.

לפני שנקפוץ משמחה על הגילוי החדש שאפשר לדשן דרך העלים, צריך להבין כמה וכמה דברים חשובים.

הראשון שבהם הינו כי המגדל המעוניין להשתמש בשיטה זו חייב להיות מדוייק במינונים שהוא משתמש, סטייה קלה והוא עלול לשרוף את העלה ובעקבותיו את כל הצמח.

השני הוא שיש לשמור על רמת PH מתאימה של 6.2 – 6.7 , ללא קשר למצע הגידול בו אתם משתמשים ולרמת החומציות בה אתם משתמשים בהשקיה הרגילה. הסבר לכך ראו בהמשך המאמר על ניידותם של המינרלים השונים.

לבסוף, חשוב מאוד לרסס את הצמח בשעות מסוימות של היום או הלילה וזאת על מנת להגיע לתוצאות אידיאליות. לאלו מבינינו שמגדלים בגינה או בחצר מומלץ לדשן עלוותית בשעות החמות של היוםבמידה ומדובר ביום קר. במידה ומדובר ביום חם, אז מומלץ לדשן עלוותית בשעות הקרירות. לאלו מבינינו שמגדלים בבית או בחממה יש לשמור על אותם כללים בהתאם לשעות בהם פועל מקור העור ובהתאם לעונת השנה.

מדוע צורת הדישון זוכה להתייחסות כה גדולה?

צורת הדישון הייחודית הזו מאפשרת לצמח לקבל אלמנטים שונים של מזינים ולעכלם באופן מיידי. הדבר מאפשר לשורשים לנוח מפעילות העיכול. מנוחה זו מאפשרת לשורשים להשתקם, להשתפר ולתפקד באופן טוב יותר. מנוחת השורשים מחזקת אותם ומשפרת את כל תהליך העיכול. במקרים רבים נשתמש בדישון העלוותי כאשר ישנה פגיעה כלשהי בשורשים. במקרים אלו, הרי שמנוחתם של השורשים מפעילות העיכול תאפשר להם להתרכז בתהליך החלמתם, תהליך אשר יקרה במהירות רבה יותר. בהמשך נסביר כיצד הצמח מעכל את המזינים השונים אך קודם להלן רשימה של מרבית המקרים בהם מומלץ ולעיתים חובה לעבור לדישון עלוותי ולהשתמש בו עד לפתרון הבעיה:

  • השקיית יתר
  • חוסר השקייה
  • ריקבון שורשים
  • טמפרטורהנמוכה/גבוהה בצורה קיצונית, מעל ?40 או מתחת ל-?10.
  • מחסור במינראל או מינראלים ספציפיים הנובעים מחוסר יכולת הצמח לעכלו
  • וירוסים ומחלות הפוגעים בשורשים
  • בעיות PH במצע הגידול
  • חוסר חמצן במצע הגידול
  • נעילת שורשים

העלה - חתך X

איך דישון שכזה עובד?

התרסיס אותו נכין, מכיל כמובן דשנים שונים כלומר מורכב ממינראלים, ויטמינים, מתכות, חומצות ומיקרו-אלמנטים. בהמשך למאמר העוסק ברמת החומציות והמוליכות של הצמח, ניתן לומר כי על החומרים שבתרסיס לחדור את השכבות המגינות על עלי הצמח ולהגיע אל תוך פנים העלה. להבדיל מתרסיסי הדברה, המבוססים על שמן שלהם החדירה אל תוך הצמח אינה כה עמוקה אלא לרוב קלה ו/או על פני השטח, על המזינים להגיע אל מערכת העיכול ולהיות זמינים להשתתפות בתהליכי הגדילה והפריחה של הצמח.

העלה מורכב משכבות שונות של תאים ושל חומרים נוספים שאינם תאיים (בדומה לאדם). השכבות השונות מספקות הגנה לצמח מפני נזקי שמש, נזקי מחלות ווירוסים ונזקי מזיקים. את כל אלו, הדשן צריך לעבור בכדי להגיע אל פנים הצמח. לחלק מן השכבות מטען חשמלי שלילי המשפיע על רמת החומציות של התרסיס ויחס היונים שבתמיסה (ראו מאמר בנושא PH) ואף חלק מן השכבות אטימות למים או נאטמות במגע עם מים.

מבנה העלה

השכבה הראשונה של העלה היא בדיוק כזו, נאטמת במגע עם מים על ידי חומר דמוי וקס.

השכבה השנייה, גם כן אטימה למים אם כי פחות שכן עשויה ממיקרו פולימר חומצתי

השכבה הבאה עשויה מחומר דמוי ג'ל, בעלת מטען חשמלי שלילי ועתירת סוכרים. נועדה בעיקר למנוע את התנדפות המים מן העלה

לבסוף השכבה הקרובה לצידו החיצוני של העלה, בעלת מטען חשמלי שלילי ומשמשת כמעין חומה בצורה עבור העלה, מכוסה חומר שקוף המאפשר את מעבר האור אל פנים הצמח.

בין השכבות השונות נמצאים צינורות העצה שתפקידם להעביר מים ומינראלים בין חלקי הצמח השונים וכן צינורות השיפה שתפקידם להעביר את תוצרי תהליך הפוטוסינתזה.

נשאלת השאלה מדוע בכל זאת יש חשיבות לדישון הצמח דרך עליו אם לצמח עצמו יש שכבות הגנה מרובות אטומות למים ועוד אמצעי הגנה אחרים כנגד סוג דישון שכזה? איך הצמח, למרות הכל, מצליח לספוג את המזינים ולהעבירם אל פנים הצמח לצורך עיכולם ועיבודם?

התהליך הזה של מעבר המזינים אל תוך הצמח נחלק לשניים – הראשון הוא ספיגתם של המזינים והשני הוא העברתם להמשך טיפול.

חתך רוחב העלה

הספיגה דרך השכבה החיצונית של העלה מתחילה על ידי הימשכותם של היונים החיוביים – הקטיונים – אל השכבות בעלות המטען השלילי. כתוצאה מכך רמת המטען השלילי פוחתת ורמת המטען החשמלי החיובי עולה, דבר המאפשר ליונים השליליים – האניונים – להיספג על ידי השכבות העליונות. תהליך זה תלוי כולו במטען החשמלי של שכבות העלה ורמת החומציות של תמיסה, ככל שרמת המטען החשמלי תהיה גבוהה באחד משני הצדדים – כך תהליך הספיגה יהיה איטי יותר, ישפיע לאט יותר על הצמח אך בד בבד עלול להזיק לו ולגרום לנזקים ולשריפת העלה. חשוב מאוד לנסות את תמיסת הריסוס על אחד העלים לפני ריסוס כל הצמח, להמתין מספר שעות, ורק אז לרסס את כל הצמח (במידה ולא הופיעו סימני דישון יתר בצמח או שריפתו של החלק המרוסס).

עכשיו שתמיסת הריסוס שהכנו הצליחה להיספג על ידי הצמח ונמצאת בשכבות העליונות של הצמח, על הצמח להעביר את המינראלים השונים למקומות שם הוא זקוק להם. התהליך נקרא ניידות. הצמח עושה בשתי דרכים – הראשונה היא מעבר של היונים השונים מתא לתא על יד דיפוזיה או חלחול (דומה לתהליך הספיגה של המינראל) השנייה היא על ידי הסעתם לחלקים מרוחקים יותר בצמח על ידי צינורות העצה וזאת בהתאם לשלב בו הצמח נמצא – העברת המזינים לצורך גדילה, הנצה או פריחה, העברת המים למקומות בהם מורגש מחסור וכו'.

רמות וסוג היונים של המינראלים השונים משפיעים על ניידותם של המינראלים בצמח. מתכות שהן בעלות מטען יוני גדול יהיו בעלות ניידות נמוכה עד בינונית בעוד אל-מתכות שהן בעלות מטען חשמלי נמוך יותר יהיה בעלות ניידות גבוהה בצמח. להלן טבלה המתארת את מרכיבי הדשנים העיקריים ומידת ניידותם:

ניידות

מינראל

גבוהה

N(חנקן)

P(זרחן)

K(אשלגן)

S(גופרית)

Cl(כלור)

בינונית

Zn(אבץ)

Cu(נחושת)

Mn(מנגן)

Fe(ברזל)

Mo(מולבידן)

נמוכה

Ca(סידן)

Mg(מגנזיום)

כפי שראינו בעבר, וגם במקרה זה, רמת החומציות של התמיסה תשפיע על היספגותם וניידותם של המינראלים. חשוב לשמור על רמת חומציות שבין 6.2 ל-7. סטייה מהם תהפוך את הדישון ללא אפקטיבי עבור מינראלים מסויים ויותר מידי אפקטיבי עבור מינראלים אחרים.

טיפים לדישון עלוותי:

- שימרו על רמת חומציות של 6.2-7.

- רססו כאשר הטמפרטורה הינה בסביבות ?20 צלסיוס

- רססו בשעות הקרירות ביותר של יום חם או בשעות החמות ביותר של יום קר שכן בזמנים אלו שכבת ההגנה החיצונית השקופה הינה הדקה ביותר וקל למינראלים לחדור אותה.

- הימנעו מאחוזי לחות נמוכים מאוד או גבוהים מאוד. אידיאלי 60-80 אחוזי לחות

- השפעתו של הדישון טובה יותר ככל השעלים צעירים יותר שכן הם דקים יותר ובעלי שכבות הגנה שאינן עבות במיוחד.

- הוסיפו מספר טיפות שלATA CLEAN מבית ATAMI לתמיסת הריסוס על מנת להקל על תהליך הספיגה של המינראלים בצמח וכן למנוע מהמים שעל העלה להתאדות במהירות.

- רססו בתחילה על אחד העלים לצורך בדיקת התמיסה. המתינו מספר שעות. אם לא חלה הרעה במצבו של העלה הרי שהתמיסה טובה לריסוס. אם נראים סימני הרעה או שריפה, הכינו תמיסה במינון נמוך יותר.

- שמרו על רמת מוליכות של מקסימום 500 PPM או 1 EC.

- רססו באופן שווה ואחיד את הצמח, בעזרת רסס מקצועי, למרסס פשוט אין יכולת לכך.

- דישון עלוותי אינו תחליף קבוע לדישון רגיל אלא זמני או כתוספת אחת לפרק זמן קצוב (פעם ב-5 השקייות, פעם בשבוע, ועוד)

אילו דשנים מתאימים לדישון עלוותי?

- ALG A MIC: דשן מבית BIO BIZZ ההולנדי. מהדשנים האורגניים הטובים ביותר. מעלותיו הרבות של דשן זה מביאות לקבלת צמח חזק, בריא וירוק. דשן זה מורכב מאצות בכבישה קרה, מיקרו-נוטריטים, הורמונים וחומצות אמינו אשר עוזרים לצמח ליצור מערכת הגנה בריאה המועילה בתפקודו היעיל של הצמח והתגברותו על מזיקים, מחלות ומחסורי מזון שונים. מינון: 1-2 מ"ל לליטר מים, בהתאם לגודל הצמח ולכמות העלים.

- LEAF COAT: דשן מבית BIO BIZZ ההולנדי. דשן אורגני לדישון עלוותי. מדובר בדשן מוכן לשימוש היוצר מעין שכבת הגנה על הצמח ומגן עליו מפני פטריות, מזיקים ותנאי חום  ולחות קשים. בנוסף לכך מוסיף הדשן מזון לצמח דרך העלים עצמם. את אפקט ההגנה יוצר שילוב של לייטקס טבעי ודבש דבורים. הדשן מתפרק באופן טבעי עד כשבוע לאחר הריסוס. מומלץ מאוד לשימוש בצמחים צעירים ומיוחרים.

- THE MISSING LINK: דשן מבית BIO NOVA ההולנדית. דשן מינראלי הנחשב כתוסף תזונתי ברמה הגבוה ביותר. הדשן מעורר את פעולת השורשים מצד אחד ומצד שני מחזק משמעותית את המערכת החיסונית. כתוצאה מכך, יכולת ספיגת המזון גדלה ובכך נקבל יבול גדול יותר וכן נקבל צמח חזק מספיק בכדי להתמודד עם מחלות, פטריות ומזיקים שונים. מינון: 10 מ"ל לכל ליטר מים.

-

ריסוס נעים

לסיכומו של עניין הדישון העלוותי, יתרונותיו בכך שביכולתו לתת מנוחה לשורשים מפעילותם השוטפת תוך מתן מענה מיידי לצורכי הצמח, חשוב מאוד לעשות שימוש נרחב בטיפים ובעצות שלעיל וזאת על מנת לשמור עד רמת דישון נאותה מבלי להזיק או לשרוף את הצמח.

אנא צרו קשר אם יש שאלות בנושא זה או בכל נושא אחר הקשור לגינון הביתי

ריסוס נעים!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אנו מתמחים בתחום הגינון האורגני וההידרופוני. לפרטים נוספים הינכם מוזמנים לבקר באתרנו

www.organigrow.co.il

www.hydrogrow.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נועם טלמן

מאת: נועם טלמןגינון29/11/121544 צפיות
מערכות AUTOPOT הינן מערכות השקייה לכל סוגי הצמחים, אינן עושות שימוש בחשמל ובמשאבות מים. מדובר במערכת המעבירה את השליטה בהשקייה לצמח עצמו ודואגת שנוזלי השקייה יהיה זמינים עבור הצמחים בכל עת שירצו ו/או יצטרכו. כנסו למאמר והכירו את המערכת הנוחה והידידותית ביותר להשקיית צמחים

מאת: נועם טלמןגינון29/11/129845 צפיות
הסבר כיצד להשתמש נכון בג'ל ההשרשה של CLONEX. אנו ניתן כאן מספר הערות וטיפים כיצד להצליח בלקיחת ייחורים מהצמחים שלכם מומלץ בחום לכל המגדלים

מאת: נועם טלמןגינון20/11/12940 צפיות
חומציות - pHpH הינו מדד לחומציות או בסיסיות. הטווח של המדד נע בין 1 (חומצי מאוד) ל-14 (בסיסי מאוד) כאשר 7 מעיד על איזון בין חומציות ובסיסיות.מרבית הצמחים דורשים טווחי PH מסויימים במצע הגידול שלהם (באופן כללי: עבור צמחים אוהבי חומציות 5. עבור מרבית הצמחים ועשבים 6-7) על מנת לגדול בהצלחה.

מאת: נועם טלמןגינון18/11/128011 צפיות
גם אם נשתמש בדשנים האיכותיים ביותר וגם אם נהיה המגדלים המנוסים ביותר, עדיין ייתכנו חוסרים של מינראלים מסויימים בצמח. הרי לא כל צמח צורך את אותה כמות של אותם מינראלים, יש כאלה הזקוקים ליותר דישון מאשר אחרים ולכן כאשר אנו משקים ומדשנים את צמחינו, סביר להניח כי יווצרו חוסרים בצמח, בייחוד בשלבי הפריחה של הצמח.

מאת: נועם טלמןגינון18/11/12925 צפיות
מרבית סוגי הצמחים, ובעיקר עשבי מרפא ותבלינים דורשים אדמה בעלת תכונות מסויימות על מנת שנוכל להפיק מהם את המיטב.

מאת: נועם טלמןגינון14/11/121433 צפיות
צמחים זקוקים לאור בשביל לבצע את תהליך הפוטוסינתיזה על מנת לגדול, להפריח ולהניב פרי. השמש, בהיותה מקור האור הטבעי של הצמחיה בכדור הארץ היא הפתרון הטוב ביותר לכך אך כיום ישנם גננים רבים שלהם אין מרפסת או גינה (בעיקר בערים הגדולות), אבל ממש רוצים לגדל ירק, עשבי מאכל ומרפא (בארון או בחדר) וחייבים למצוא, לשם כך, תחליפים מלאכותיים לאור השמש.

מאת: נועם טלמןגינון14/11/121191 צפיות
לנו ולצמחים יש מחזור חיים דומה – תינוקות, ילדות, נערות, התבגרות ובוגרות. כלומר, אנו מתחילים, כמו צמח, מזרעים. משם מתפתחים לתינוקות וכן הלאה. אם נשווה בין השלב בחיי הצמח לשלב המקביל לו בחיינו, נבין טוב יותר כיצד לדאוג לצרכיו המלאים של הצמח. הצמח, כמונו, זקוק למים בכדי לחיות, לגדול ולהתפתח. ללא מים, כמונו, הוא ימות. המים משמשים כנוזל להעברת האלמנטים השונים המצויים באוויר ובמצע הגידול ולהם הצמח זקוק בכדי לחיות.

מאמרים נוספים בנושא גינון

מאת: קרוסלה הריון ולידהגינון19/03/191972 צפיות
מחסן בגינה תמיד היה ותמיד יהיה שימושי מבחינתנו. העיצובים משתדרגים, החומרים מהם אפשר לבנות מחסנים משתדרגים והיעילות של החומרים הולכת ומשתפרת עם הזמן. מה שבטוח – אתם צריכים מחסן בגינה שלכם. משפחות רבות אף משתמשות ביותר ממחסן אחד. במאמר זה נציג לכם לעומק את מחסן העץ ומדוע כדאי לכם לרכוש אחד כזה לפחות לגינה שלכם.

מאת: דוד כהןגינון30/01/191771 צפיות
איך רוכשים ריהוט גן יד 2 בצורה נבונה והאם זה באמת משתלם כלכלית?

מאת: דניאל מלמדגינון17/09/182247 צפיות
לאורך עשורים שלמים שלטו כלי הגינון מונעי הבנזין בשוק הגינון, ומצב זה לא השתנה כמעט גם היום.

מאת: דודישגינון13/06/1811186 צפיות
בשלב כלשהו במהלך השנים האחרונות החל להתפתח ולהשתכלל קונספט חדש של גידול צמחים, והמשתלות המסורתיות שכולנו מכירים הושפעו מן הקונספט הזה והחלו אט אט לקבל תפנית מעניינת.

מאת: רוני הכהןגינון02/05/181672 צפיות
אחד מן הכלים אשר מסייעים בצורה מאוד טובה הוא מקדח אדמה אשר מיועד גם לעבודה בתאי שטח לא קלים, והופך את העבודה על פיסת אדמה למשהו הרבה יותר יעיל ומהיר ככל האפשר.

מאת: דודישגינון14/03/183837 צפיות
אם אתם חקלאים הידרופוניים בוודאי כבר הבנתם את כל היתרונות שטמונים בשיטה ההידרופונית וכיצד היא עדיפה על שיטת הגידול המסורתית ב

מאת: דודישגינון16/08/174187 צפיות
אז התחלתם לגדל קנאביס במערכת הידרופונית ביתית. שתלתם, השקתם, הזנתם טיפחתם, חיכיתם וחיכיתם...וכאשר הגיע זמן הקציר – גיליתם שהקנאביס שגידלתם לא עונה על הציפיות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica