חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רחל פוגל - שיחות Re-Membering

נכתב על ידי רחל פוגל (MA) פסיכולוגית חינוכית מטפלת ומדריכה בטיפול משפחתי וזוגי

במאמר אותו כתבתי עם שותפתי וחברתי רזי שחר על רעיונות הטיפול הנרטיבי להתמודדות עם אבל ואובדן, צוין שהשימוש בטכניקה זו אינו ייחודי רק למצבי אבל ואובדן, שכן ניתן ליישמה באופנים ובמקרים נוספים. כעת, ברצוני להדגים שימוש נוסף בשאלות מסוג זה.

כאשר סיפור חדש ומועדף מתחיל להיווצר ולהחליף את הסיפור רווי הבעיה, המטפל מעוניין למצוא דרכים שאמצעותן יעלה בידו לסייע למטופל להרחיב כיוון מועדף זה ולהעשירו. אחת הדרכים לעבות את הסיפור האלטרנטיבי המועדף תהיה "להנכיח" בשיחה הטיפולית דמויות נוספות ממועדון חייו של האדם ולשאול את המטופל לגבי מחשבות/ דעות/ רעיונות של אותן הדמויות לגבי הכיוון המועדף ובכך להעשירו.

אזכיר אפוא כאן בכמה מילים את הרעיון העומד מאחורי דרך עבודה זו.

הרעיון של RE-MEMBERING

המושג RE-MEMBERING נשען על המונח MEMBERSHIP, שטבעה לראשונה האנתרופולוגית ברברה מיירהוף (1986). הוא פותח לשימוש טיפולי ע"י מייקל ווייט (1989). המונח MEMBERSHIP מתייחס לחיים ולזהותו של אדם, מתוך ההתבוננות מטפורית בהם כמורכבים מאוסף של אחרים משמעותיים: 'מועדון חיי האדם'.

בראשית חיינו, הדמויות המשמעותיות לנו נכנסות כחברות למועדון חיינו, בין אם נרצה ובין אם לאו. בהמשך החיים, אנו מוסיפים ומפחיתים מרשימת החברים במועדון זה. לרוב, לבני המשפחה הקרובים יהיה מקום משמעותי. אחריהם נוסיף ילדים, חברים, קולגות, שותפים ועוד.

קן גרגן ושילה מקנמי (1999) טענו, כי הזהות של האדם היא תוצר של מערכת יחסים ולא תוצר של התפתחות אינטרא-פסיכית. הזהות נוצרת תוך כדי דיאלוגים רבים עם אחרים סביבנו. לכן, אם מסתכלים על זהות כעל 'מועדון חברים' הרי שמועדון זה יוצר קהילה מפורטת של דמויות משמעותיות, מהם אנו שואבים ויוצרים משמעות לאירועים בחיינו.

החברויות במועדון חיינו אינן בעלות דרגה ומעמד זהים. לחלק מהחברים ניתן מעמד מועדף. יהיו כאלה שיקבלו אף 'חברות לכל החיים'. חברים אחרים הינם יותר שוליים. להורים יש בדרך כלל מעמד מועדף במועדון החיים של הילד הצעיר. אחדות מהדמויות מקבלות מעמד משודרג בזכות הבחירה שלנו בבן זוג לחיים. דמויות אחרות מקבלות מקום של משמעות בעלת ערך מקומי או זמני. לעיתים הדמויות דווקא מורחקות מן המועדון או מורדות בדרגה, כמו למשל בעקבות מקרים של גירושין. לעיתים מעמדן של דמויות מסוימות מתבטל לחלוטין, כמו בעקבות התעללות או נטישה.

כיוון שהחברות במועדון החיים נוצרת תוך כדי דיאלוג עם הסביבה, הרי יש כל הזמן אפשרות לעשות הערכה מחדש של מיקומו של כל חבר מועדון.

מערכי השאלות של  re-membering

מייקל ווייט, אבי הגישה הנרטיבית תרגם רעיון זה לטכניקה טיפולית באמצעות שאלות שמטרתן להזמין דמויות נוספות אל השיחה הטיפולית.

הוא דיבר על 2 מערכים של שאלות:

1.         תיאור תרומתה של הדמות המוזמנת לחיי האדם ואיך הוא רואה את זהותו דרך עיניה של אותה דמות.

2.         תיאור של מה האדם תרם לחיי הדמות, ובאיזה אופן הייתה לקשר עם אותה הדמות אפשרות להשפיע על הרגשתו/ מחשבותיו וכיוצא באלה של אותה דמות.

אני רוצה להביא כאן רשימה של שאלות re-membering שידגימו את האפשרויות הרבות שקיימות להרחבת הכיוונים המועדפים. כאשר המטופל מדבר על אחד מהכיוונים המועדפים עליו, ניתן לבקש ממנו לבחור מישהו מעברו או מההווה שנראה לו שתומך בכיוון מועדף זה ומכיר אותו – ואף להיעזר בשאלות הבאות:

•           מה היא מהות הקשר בינך לבין הדמות שגרמה לך להבין שהוא מבין ומעריך את הכיוון המועדף בחייך?

•           היעזר באירוע שמדגים הבנה זו, או בכמה אירועים קטנים וספר עליהם.

•           אילו צדדים בהתנסויות אלו היו חשובים ביצירת הערכתו כלפיך? ספר עליהם.

•           מה לדעתך הרגיש אדם זה כלפיך?

•           מה ידע אותו אדם עליך שלעיתים אתה או אחרים אינכם שמים לב לגבי עצמך, שגרם לו להעריך אותך?

•           אם אתה מתבונן בעצמך דרך עיניו של אותו אדם, לאילו ערכים, איכויות, תקוות ומחויבויות שחשובות לך כאדם אתה שם לב?

•           אילו שינויים יהיו אפשריים בחייך, אם תאמץ ללבך את הקשר עם האדם הזה ותרומתו לך?

•           כיצד ביטאת כלפי אותה הדמות את התחושה הטובה שלך מהקשר שלכם ומהערכתו כלפיך?

•           מה לדעתך תרמה לאותו אדם העובדה שהוא היה חשוב לך? שהוא תרם לחייך?

•           כיצד הקשר שלך עם אותו אדם ותרומתך לו, ייתכן ועיצבו את התחושה שלו לגבי מהות חייו? העשירו את הידיעה שלו לגבי מה חשוב בחייו?

•           כיצד ייתכן וחייו של אותו אדם ותרומתך לו שונו עקב כך שהוא הכיר אותך ותרם לחייך?

משאלות אלה ניתן לראות את מרחב ועוצמת האפשרויות להעשיר את זהותו של אדם בעיני עצמו. ניתן לראות בנקל כיצד באמצעות חקר זה זוכים גילויים, תובנות, מסקנות, למידות וכישורים לתיאור עשיר. דבר זה תורם בצורה משמעותית לתחושתו של האדם כבעל ידע המהווה בסיס עבורו לפיתוח רעיונות באשר לכיוון ההתקדמות בחייו.

הטקסט נכתב וסוכם על ידי רחל פוגל. רחל פוגל הנה פסיכולוגית חינוכית מומחית. בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית-טיפולית מאוניברסיטת בר אילן, מטפלת ומדריכה בתחום הטיפול המשפחתי והזוגי. מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי. ליצירת קשר התקשרו עוד היום ל-054-476-8892

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רחל פוגל - פסיכולוגית חינוכית מומחית. בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית אוניברסיטת בר אילן מטפלת ומדריכה בתחום המשפחתי והזוגי. מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי. טל. נייד:054-4768892      
אתר הבית: http://rachelfogel.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחל פוגל

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי14/07/131612 צפיות
בחלק הקודם שבו עסקנו במטפורה הנרטיבית הקדשתי את מרבית הפוסט להסבר על מהותם של הסיפורים הדומיננטיים. בפוסט שלפניכם אדון בהשפעתם של הסיפורים הללו ובהקשר החברתי שלהם – תוך שימת דגש על מקרי מבחן מעשיים.

מאת: רחל פוגלבריאות ורפואה כללי05/07/131323 צפיות
הטיפול הנרטיבי הוא גישה טיפולית הנמנית על קבוצת הגישות הפוסט סטרוקטוראליות. ברבות השנים נבנה ופותח הטיפול הנרטיבי על-ידי מייקל ווייט מאוסטרליה ודייוויד אפסטון מניו זילנד.

מאת: רחל פוגלהודעות לעיתונות - כללי05/06/131268 צפיות
זה מכבר פנתה אלי מטופלת שלי לשעבר וסיפרה על כך שהיא ובעלה חושבים שהם זקוקים לטיפול זוגי בגלל בעיות זוגיות ומיניות שהם נתקלים בהם לאחרונה. היא אמרה: "את ודאי יודעת כמה השיחות איתך היו משמעותיות עבורי, והייתי מאוד רוצה שגם הטיפול הזוגי יהיה אצלך. כך תהיה לי תחושה של בטחון ומוכרות, אבל אני חושבת שלבעלי יהיה מאוד קשה להיות מטופל ע"י אישה…את יודעת איך הגברים התימניים…זה לא לכבוד שלהם לדבר על ענייני מין וזוגיות עם אישה אחרת…אני יותר גמישה, ומכיוון שהטיפול מאוד חשוב לי, אני מוכנה להתגמש בשבילו.

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי28/02/131734 צפיות
בפוסט שלפניכם הייתי רוצה להמשיך ולדון בנושא תוך שימת דגש על פרקטיקות השימוש בעדים החיצוניים לאור מושג טקס ההגדרה אשר נטבע על ידי האנתרופולוגית ברברה מיירהוף.

מאת: רחל פוגלרפואה20/02/131418 צפיות
בטיפול הנרטיבי עד חיצוני הוא קהל המוזמן לשיחה הטיפולית, דהיינו, גורם שלישי המוזמן להקשיב לסיפורים המועדפים ולזהויות המועדפות של האדם המתייעץ עם המטפל.

מאת: רחל פוגלבריאות ורפואה כללי05/02/133851 צפיות
אבות הגישה הנרטיבית לטיפול, מייקל ווייט ודייוויד אפסטון כתבו רבות על אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות. שניהם דיברו במקומות שונים על כך שמכתבים טיפוליים קשורים באופן הדוק לטיפול נרטיבי. אפסטון בספרו Playful Approaches to Serious Problems (אותו כתב בשיתוף עם פרימן ולובוביץ) מתאר את הרציונל למכתבים טיפוליים:

מאת: רחל פוגלמשפחה וזוגיות - כללי08/01/131167 צפיות
כפי שכתבתי במאמר הקודם שלי על סיפורים מועדפים, כאשר מטפל נרטיבי מקשיב לסיפורים המובאים לטיפול הוא יכול לשמוע מפי המטופלים אודות אירועים התואמים לסיפור הבעיה ואירועים הסותרים או חורגים מסיפור הבעיה המרכזי.

מאמרים נוספים בנושא משפחה וזוגיות - כללי

מאת: ערןמשפחה וזוגיות - כללי10/02/215146 צפיות
כאשר אדם הולך לעולמו נותר בזכרוננו כל מה שהיה עבורנו. בין אם מדובר בבן משפחה ובין אם מדובר בחבר קרוב, זהו זמן כאוב. בימים האלה שהמשפחה מתכנסת ומתכוננת להלוויה ולשבעה, ישנה רק עוד משימה אחת אחרונה. לכבד את זכרו של אותו אדם באמצעות מודעות בעיתון שיאפשרו למכרים הרחוקים יותר לקבל מידע חשוב על המקום שבו תהיה השבעה.

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי17/10/204664 צפיות
ייעוץ זוגי והקלקולים בהורות אחד ממוקדי המריבות העיקריים המופיעים במהלך ייעוץ זוגי זו ההתנהלות של בני הזוג מול ילדיהם. נראה שכל אחד מביא את הדעות והאמונות שלו, יחד עם השריטות והמגבלות שלו.

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי14/07/201168 צפיות
בני זוג לעיתים מביאים עימם תחושת חסך שחוו במהלך ילדותם והתבגרותם. הרצון למלא חסך שהיה, לפצות על מחסור שנחווה, הינו פעולה המשולה למי שמוזג מים בחבית ללא תחתית

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי13/04/201460 צפיות
כיצד מרגיש זוג בהגיעו ליועץ זוגי? קבלו הצצה לזווית קצת אחרת

מאת: דוד כהןמשפחה וזוגיות - כללי15/03/201422 צפיות
אחת הדילמות שעומדות בפנינו, כשאנחנו רוצים לערוך פיקניק עם חברים ובני משפחה או כשאנחנו רוצים לארח אירוע בבית או בכל מקום אחר, זה עם מה נארח אותם? באילו כלים ואמצעים נשתמש? בסד אריזות הביאו לכם כמה נקודות מחשבה

מאת: נטלי הרוש משפחה וזוגיות - כללי27/07/173098 צפיות
החופש הגדול בעיצומו, הילדים מתחילים קצת להתבגר ולקראת השנה החדשה אנחנו ההורים מנסים לקדם אותם מכל מיני בחינות...אם לימודיות או לקיחת אחריות, איך להתנהג חברתית ועוד. הנה לכם כמה אפשרויות שישפרו לילדים שלכם את חופשת הקיץ ובמקביל יכינו אותם מכל מיני בחינות לשנה החדשה.

מאת: רוןמשפחה וזוגיות - כללי04/05/173403 צפיות
מאמר על חברת ניקיון

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica