מה יש לברסלב נגד השכל ?
שמעתי את השאלה הזאת כמה וכמה פעמים, מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל, למה יהודי שיש לו שכל גדול ונפלא צריך לזרוק אותו ? והיא פליאה בעולם, מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל ? הרי ידוע שיהודי ניכר תמיד בכוח שיכלו וחכמתו, והיא תפארתו וגדולתו להבדילנו משאר העמים?
ובכן קראתי מאמרים רבים, שכל כולם לסיכום היו לתקוף את דרך החסידות ע"י טענה זאת, אבל דורשי האמת חסרו מלבקש ולחקור אחר התשובה האמיתית.
ואנסה להציג בכלליות קצרה את התשובה. רבי נחמן מ- ברסלב אמר עיקר היהדות היא פשיטות ותמימות, וחכמות - אין צרכים כלל.
ומכאן יסוד ותוכחה גדולה לתנועת המשכילים, וטעות שהתגנבה אל החסידים.
בזמנו של הבעל שם טוב ולפניו התחילה תנועת המשכילים, שכידוע הם לא היו חילונים, אלא לומדי תורה ושומרי מצוות לבושים כדרך היהדות, רק שהם עסקו בתורה מהצד השיכלי והחכמה שבה, וזילזלו בקיום המצוות בנותנם טעם - שכל הטעם למצוות התורה הם מצד השכל וההיגיון להיות אדם טוב ולנהל דרך חיים נכונה ובריאה, דבר שצינן וקירר את הקשר לה' נותן התורה ואת התלהבות הלב שלהם בקיום המצוות ועשייה דקדושה בשמחה, ממילא הם הגיעו לכך שזרקו את האמונה התמימה ודרכיה, ונשארו עם שכל וטעמי מצוות ללא חיות וטעם אמיתי...
אז מה הכוונה האמיתית של רבי נחמן מברסלב לזרוק את השכל ?
על זה בא רבי נחמן מברסלב ואמר עיקר היהדות היא פשיטות ותמימות - בנותנו טעם מתוק ונפלא בריחו, באמרו שהאמונה של היהודי צריכה להיות כמו הסבתות והאנשים הפשוטים שאומרים תהלים ומתפללים ובוכים לפני ה' באמונה פשוטה ותמימה.
וחכמות אין צריכים כלל - הכוונה בהגיעו לקיום המצוות הנחת תפילין, מצוות מזוזה, או כל מצוה אחרת שהיא, אין צריכים חכמות - רק לקיים כפשוטו, בשמחה ואהבת ה' ורצון להתעלות ברוחניות להגיע לאמונה קירבת ה', ועשיית רצונו.
כדברי העולם תזרוק את השכל, הכוונה תפסיק עם החכמות הרי כל סבתא יודעת לומר ה' ישמור, ברוך ה'... תפסיק לחפש עם השכל לחקור במציאות ה', הרי עם ישראל הוא עתיק יומין והעם היחידי שאוחז באמונתו אלפי שנים, אין לך מה להכחיש את מעמד הר סיני וקבלת התורה והתגלות מציאות ה' בעולמו - קום תעשה מצוות בשמחה תכנס לרוחניות תקיים מצוות ותהנה מהיותך יהודי !!!
ובעניין השכל - הרי רבינו רבי נחמן מברסלב אמר שמצווה גדולה לחדד השכל ! אם כן הרי זה סותר את העיקרון העיקר זה תמימות ופשיטות, שצריך לזרוק את השכל ?
ובכן אכן מצווה לחדד את השכל, ללמוד את תורת ה' ללמוד הלכה ועל קיום המצוות, מקור הדינים וחילוק השיטות והסברות בהלכה, ולהעמיק על היהדות ודרכיה, אבל כשמגיעים לעשיית המצווה אל תהיה חכם מידי קום ותעשה ככול יכולתך בלי חכמות רק בשמחה ואהבת ה' בפשיטות ותמימות את המצווה ותהנה ממנה.
הרי רבינו נחמן מברסלב דיבר בתורה הראשונה שלו בליקוטי מוהר"ן ח"א סי' א' - שהאיש הישראלי צריך להסתכל בהשכל של כל דבר, כדי שיאיר לו השכל שבאותו הדבר... להתקרב לה' יתברך !!
ועכשיו ראינו אור ונקודה חדשה בתורת רבינו נחמן מברסלב
נמצא שצריך וחובה להשתמש עם השכל - אבל כדי שיאיר לו החכמה להתקרב להשי"ת ולתורתו וצדיקיו האמיתיים, שמדריכים לקיים את מצוות התורה השכל והבנה ודעת ישרה לפי כוחו ודרגתו, באהבה והתלהבות דקדושה כמו מרק חם וטעים.
ולא להשתמש בשכל בחקירות ושאלות של ילד בגן ששואל על מציאות וקיום ה', מי אמר, מי החליט... איפה זה כתוב ?!
פשוטת תזרוק את השכל "שלך", דהיינו את הטיפשות שלך, שהיצר הרע מוכר לך שאלות וחקירות שאין בהם טעם וחכמה אמיתית שמרחיקה אותך מהאמת והרוחניות ומציאות ה' הטובה והנעימה ומלאה שמחת חיים .
יהי' רצון שנזכה לעשייה דקדושה בשמחה והתלהבות, בתמימות.
מאת תלמידים כותבים
ישיבת ברסלב מאיר