חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהם חוקי ההוצאה לפועל

מחלוקות כספיות רבות מגיעות בכל שנה לבתי המשפט בישראל. בעל חוב, או במילים אחרות, אדם שלא שילם חוב כלשהו, ושבית המשפט פסק לחובתו, עשוי למצוא את עצמו מכיר מקרוב את ההוצאה לפועל (המכונה בקיצור הוצל"פ).

הוצאה לפועל וסמכויותיה נקבעים על פי חוקים ותקנות שונים, אשר העיקרי שביניהם הוא חוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז, 1967. עם השנים ראה המחוקק לנכון לבצע שינויים בחוק, אשר אחד המרכזיים שבהם, תיקון עשרים ותשע, שנכנס לתוקפו באמצע שנת ,2009 אחראי לרפורמה משמעותית בדרכי פעולתן של לשכות הוצאה לפועל ברחבי הארץ.

חוקי הוצאה לפועל

חוקי ההוצאה לפועל מגדירים את המבנה הארגוני של הוצל"פ, את נושאי התפקידים ואת סמכויותיהם. בכל הארץ פרוסות לשכות הוצאה לפועל, שבראשן עומד רשם ההוצאה לפועל. החוק קובע מהן ההליכים המותרים כנגד החייב, אשר בית המשפט פסק כנגדו, או שבעל החוב הציג ממסך שמאשר להתחיל בהליכי גבייה מטעם הוצל"פ, ללא צורך במעורבות של בית המשפט.

בפני ההוצאה לפועל עומדת אפשרות לעקל ולמכור את רכושו של החייב, לרבות עיקול מקרקעין ונכסים המוחזקים ביד צד שלישי כלשהו. החוק גם קובע אילו נכסים לא ניתן לעקל. להוצאה לפועל נתונה גם רשות, במקרים מסוימים, להעביר נכס מאת החייב אל בעל החוב (הזוכה), תהליך שמכונה ביצוע בעין. כלים נוספים הם עיכוב יציאה מהארץ, שימוש בצווי הבאה וצווי מאסר, כינוס נכסים ועוד.

החוק, מהצד השני, מקפיד לספק הגנות לחייב, כמו התנגדות לתשלום החוב בשל סיבות שונות, הגשת בקשה לאיחוד תיקים ועוד. החוק גם מגדיר כלים וסמכויות העומדים בפני לשכות ההוצאה לפועל, כמו ביצוע חקירות יכולת, קבלת מידע מגופים פיננסיים ועוד.

שינויים בחוק

מורכבות החוק והשינויים החלים בו מעת לעת, מעמידים בעלי חברות ואנשים פרטיים המתמודדים עם הוצאה לפועל בעמדת נחיתות. אי לכך, חשוב להתייעץ, ולא לפעול בפזיזות, בכל התמודדות עם הוצל"פ.

התיקון לחוק ההוצאה לפועל משנת 2009, נועד לשפר את יכולת הגבייה של ההוצאה לפועל מצד אחד, ולהקטין את הפגיעה בחייבים מן הצד השני. התיקון לחוק קובע ארכה מרגע קבלת פסק הדין ועד ופתיחת הליכי הוצל"פ; תיקון משמעותי אחר הוא השימוש הזהיר בסנקציה של מאסר, המבטיח שמאסרו של חייב לא יתבצע, אלא במקרים יוצאי דופן במיוחד.

התיקון לחוק, שכאמור קובע את הכללים לגבי עיקולים שמטילה הוצל"פ, מגן על סוגים רבים של רכוש מפני עיקול, והעניק סמכות לרשם ההוצאה לפועל להפעלת שיקול דעת בנושא. אך לא רק בהגנות על חייב עוסקים חוקי ההוצאה לפועל.  בכפוף לתנאים מסוימים, יכול רשם הוצל"פ לעכב יציאת החייב מהארץ, לאסור עליו לקבל דרכון, וכן להכריז עליו כלקוח מוגבל מיוחד. הגבלה זו מקשה מאוד על ניהול חשבון בנק, חוסמת שימוש בכרטיס אשראי, אוסרת לייסד חברה עסקית, ואפילו, במקרים מסוימים ניתן למנוע קבלה וחידוש רישיון נהיגה של החייב.

 



תגיות המאמר: הוצאה לפועל, הוצלפ


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

...

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מיכאל רומנסקי

מאת: מיכאל רומנסקירכב30/06/144854 צפיות
אחת למספר שנים, זה קורה. דגם משמעותי של אחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם יוצא לשוק, ומציע שורה ארוכה של חודשים שמאפשרים לו להתבלט בו. כזה בדיוק הוא המקרה של דגם אאוטלנדר phev, מבית מיצובישי, אשר נכנס לקטגורייה של כלי הרכב החשמליים ההיברידיים הנטענים. כפי שתראו מיד, מדובר ברכב יעיל, חסכוני, בטיחותי ומאובזר לעילא ולעילא.

מאת: מיכאל רומנסקירכב29/06/144842 צפיות
קבלו את מיצובישי אאוטלנדר phev החדשנית. המכונית, שמגיעה אלינו ומצטרפת אל מכוניות הדור החדש שקשה להתעלם מהן, היא מכונית מיוחדת במינה. מיצובישי זו, שנחשבת למכונית פורצת דרך, מציעה לנו עיצוב מיוחד במינו וגם לא מעט פינוקים, הלוקחים בה חלק.

מאת: מיכאל רומנסקיביטוח רכב29/06/147849 צפיות
לצד לא מעט ביטוחים, המוצעים בשוק הביטוחים כיום, אפשר גם למצוא שלל של פוליסות ביטוח המיועדות לבעלי הרכבים. אילו סוגים של ביטוחי רכב עומדים לרשותנו ומה כולל, במסגרתו, כל אחד מהם? התשובה, לפניכם.

מאת: מיכאל רומנסקיהלוואות29/06/144888 צפיות
בנק ירושלים הוא אחד הותיקים בישראל, שעה שהוא פועל החל מ-1963. במהלך השנים, הוא עבר לא מעט תמורות: ב-1998, הפך ברישיונו של בנק ישראל לבנק מסחרי, אשר בין תחומי ההתמחות שלו ניתן למנות נדל''ן, שוק ההון ובנקאות בין לאומית. כעת, משיק הבנק שירות חדש, שמתאים כמו כפפה ליד למאפיינים של העת הנוכחית. המדובר הוא בשירות המאפשר ללקוחות כל הבנקים לקבל דרך בנק ירושלים הלוואות, בסכומים גבוהים, בהליך פשוט המבוצע דרך האינטרנט.

מאת: מיכאל רומנסקירכב29/06/144892 צפיות
יצרנית הרכב יונדאי, המוכרת היטב לצרכני הרכב בישראל, מספקת מזה שנים ארוכות מבחר כלי רכב חסכוניים ויעילים. לאחר לא מעט שנים שבהן התרחק הנהג הישראלי מכלי רכב קטנים וקומפקטיים, הרי שכיום המצב שונה למדי.

מאת: מיכאל רומנסקירכב29/06/144982 צפיות
חברות הרכבים מעמידות לרשותנו כיום שלל של דגמים, המספקים מענה לצרכים שונים. אפשר למצוא רכבי שטח איכותיים, מכוניות משפחתיות טובות וגם מכוניות מיני נפלאות, הנחשבות לפופולאריות. בחברת יונדאי, אחת החברות המובילות בשוק כיום, מוצעות לכם שתי מכוניות טובות, מכוניות מיני משוכללות, המשלבות במסגרתן את כל מה שצריך להיות במכוניות. בין אם זו יונדאי i10 או אולי יונדאי i20, מדובר במענה מצוין לצרכים שונים. מה מאפיין כל אחת ממכוניות אלו? על כך, לפניכם.

מאת: מיכאל רומנסקיביטוח דירה27/06/148399 צפיות
מבין שלל הביטוחים, שאותם מציעות לנו חברות הביטוח, ישנו ביטוח דירה. ביטוח זה, הכולל במסגרתו, שני ביטוחים שונים: ביטוח מבנה וביטוח תכולה, מוצע בטווח רחב של מחירים, הנקבעים בהתאם לפרמטרים שונים. אם אתם מעוניינים לרכוש ביטוח דירה, הנה, לפניכם, פרטים חשובים ומידע שיעזור לכם בבחירה.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231606 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212069 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211924 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211576 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211254 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201802 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201534 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica