חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איך לפתח מיומנות לרמה של מצוינות? 5 עקרונות בסיסיים

מאת: יואב זילכהאימון לקריירה04/02/2013930 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

‏יום שני 09 אפריל 2012

הצלחה איך לפתח מיומנות לרמה של מצוינות? 5 עקרונות בסיסיים אחד הרצונות הבסיסיים ביותר שיש לנו כבני אדם, הוא הרצון להביא את עצמנו לידי ביטוי. המון פעמים כשאנשים אומרים שהם רוצים להצליח, מה שעומד מאחורי הרצון להצליח, זה בעצם הרצון לבוא לידי ביטוי. מה הכוונה לבוא לידי ביטוי? זה אומר להיות מעורבים בעשייה שבה אנחנו משתמשים בכישורים מסוימים שיש לנו, בתכונות בולטות או במיומנויות שרכשנו. מתי בדרך כלל אנחנו חשים בעוצמתו של הרצון הזה? כשאנחנו נחשפים לאדם מצליח שמפגין ביצועים מצוינים. ועל אחת כמה וכמה, כאשר אותו אדם מצליח עוסק בתחום שיש לנו תשוקה או זיקה אליו, תחום שגם לנו יש מה לתרום בו. אנחנו רואים אותו עומד שם ומביא את עצמו לידי ביטוי וזה מעורר גם בנו משהו. פתאום אנחנו רוצים לקום, להיות, לעשות, להשיג, לתרום ולחוות. עוצמתו של הרצון לבוא לידי ביטוי משתנה מאדם לאדם ומעת לעת, אבל הרצון הזה קיים בתוך כל אחד ואחת מאיתנו. אגב, הרצון הזה יכול להיות בשירות הרע או בשירות הטוב. הוא יכול להיות בשירות האגו או בשירות לטובת הכלל. אחד המיתוסים הנפוצים בנוגע להצלחה ומצוינות, הוא שכדי להגיע לרמות גבוהות של הצלחה ומצוינות, אנחנו זקוקים לכישרון גדול וייחודי. אבל אם תבחנו את סיפור חייהם של האנשים המצליחים ביותר בעולם, אנשים שהגיעו לרמה של מצוינות במה שהם עושים, תגלו שזה לא נכון. אחת הסיבות העיקריות שבגללן אנחנו מאמינים במיתוס הזה, היא חוסר המודעות וחוסר ההבנה שלנו את ההבדל שבין כישרון למיומנות. כישרון הוא מתנה שקיבלנו מלידה. זוהי תכונה מולדת או כושר טבעי בסיסי לבצע משהו באופן טוב יותר בהשוואה לאחרים. כל אחד מאיתנו קיבל מתנה כלשהי, אפילו אלה מכם שמתעקשים לומר שלא קיבלתם כלום. העניין הוא שיש כשרונות שהם מטבע הדברים בולטים יותר מכשרונות אחרים. למשל, הכישרון שיש לאדם לשיר או לשחק כדורגל, הוא כישרון בולט יותר לחושים האנושיים, מאשר הכישרון שיש לאדם אחר להשכין שלום בין אנשים ולגשר ביניהם. זו הסיבה שלפעמים נראה לנו שלא קיבלנו שום כישרון, שום מתנה. בוודאי שקיבלנו! הסיבה השנייה שבגללה לעתים אנחנו מפספסים את הכישרון שלנו, היא שהוא מסתתר באיזושהי תכונה או יכולת שאנחנו לא מודעים אליה. כלומר, יש משהו שאנחנו עושים בצורה כל כך טבעית וקלה, ולנו זה נראה ברור מאליו. מתי אנחנו עלולים להיות מודעים לכך? כשמישהו אחר נחשף למעשינו ומתפעל מהקלות וטבעיות שבה אנחנו עושים זאת. כך או כך, זהו רק כישרון והוא כשלעצמו לא מבטיח לנו הצלחה ובטח שלא מצוינות. בדיוק כמו שאם יש לי 200 גרם שוקולד, אין זה בהכרח אומר שיש לי עוגת שוקולד. הכישרון הוא רק חומר גלם. אז מה המרכיב החסר במשוואה הזו? מיומנות! 

בעוד שכישרון הוא מתנה טבעית מולדת, מיומנות זה משהו אחר לגמרי. מיומנות היא דבר נרכש, זה משהו שאימצנו, תרגלנו ופיתחנו בעקביות למשך זמן. על מנת להגיע לרמה של מצוינות במה שאנחנו עושים, אנחנו זקוקים לשילוב שבין כישרון למיומנות. מה שאומר שעלינו להיות מחויבים לפיתוח מיומנות. האמת היא שזה חלק בולט ובלתי נפרד מלהיות מחויבים להצלחה או למצוינות. אז איך נפתח מיומנות? הנה 5 עקרונות עוצמתיים ביותר, שאני ממליץ לכם להתחיל ליישם מיד: עקרון 1: לבחור בחוכמה את המיומנות שאתם הולכים לפתח בחירה זו, כדאי שתשקף שילוב בין שני שיקולים: במה אני מוכשר? (כישרון, עוצמה טבעית) ומה אני מאוד אוהב לעשות? (תשוקה).המיומנות שאנחנו הולכים לפתח לרמה של מצוינות, צריכה להיות מבוססת מלכתחילה על כישרון מסוים שיש לנו. לדוגמא: אם יש לי כושר ביטוי גבוה בעל פה, רצוי מאוד שאפתח את המיומנות לדבר בפני קהל. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי במקרים מסוימים, אנחנו נדרשים לפתח מיומנויות תומכות. לדוגמא: השף שמפתח את מיומנויות הבישול שלו, יצטרך לפתח גם מיומנות של ניהול ומנהיגות, כדי להיות שף מצוין שמוביל צוות טבחים. אם כך, אפשר לחלק מיומנויות לשני סוגים: מיומנויות ליבה ומיומנויות תומכות. במקרים רבים, תצטרכו לבחור שתי מיומנויות לפיתוח (אחת ליבה ואחת תומכת).
עקרון 2: לבנות מומחיות בידע שרוולנטי למיומנות כלומר לבסס את המיומנות שבחרתם על ידע עמוק, ממוקד ומקצועי. עלינו לרכוש ידע רב בתחום המיומנות כדי להקנות לה בסיס מוצק ואיתן. רכישת הידע הרלוונטי היא חלק בלתי נפרד ממאמצינו לפתח את המיומנות. רכישת הידע צריכה להיעשות לעומק ולא לרוחב. למה אני מתכוון? תמיד אמרתי שיוטב לאדם שיקרא 3 ספרים, 5 פעמים כל אחד מהם, מאשר לאדם שיקרא 15 ספרים, פעם אחת כל אחד. אז הנה לכם אסטרטגיה נפלאה ליישום העיקרון השני: בחרו לכם ספר הכולל ידע חשוב ורלוונטי למיומנות שבחרתם לפתח וקראו אותו 5 פעמים בשנה הקרובה. מומלץ לעשות הפסקה של כחודש לפחות בין כל קריאה.
עקרון 3: לבחור 2-3 מודלים לחיקוי ולצפות בהם על בסיס קבוע כתינוקות, אנחנו לומדים על ידי צפייה וחיקוי. כמבוגרים, הדרך האפקטיבית ביותר ללמוד ולפתח מיומנות, היא עדיין אותה דרך- באמצעות צפייה במודלים לחיקוי. לדרך זו יש חשיבות עצומה, לא רק בגלל שככה אנחנו רגילים וככה אנחנו לומדים הכי מהר, אלא גם בגלל העובדה שהיא מעוררת בנו המון השראה. והשראה היא הדלק האולטימטיבי של המצוינים. אז מה עלינו לעשות במסגרת העיקרון הזה? דבר מאוד פשוט- לבחור 2-3 אנשים שהגיעו כבר לרמת מצוינות באותה מיומנות שאנחנו מעוניינים לפתח ולצפות בהם באופן קבוע. זה יכול להיות בחיים עצמם, זה יכול להיות בטלוויזיה או באינטרנט, זה יכול להיות באמצעות קריאת סיפור חייהם או ספר שכתבו. הדבר המומלץ ביותר היא להשתמש בעיניים- כלומר ממש לצפות בהם בפעולה.
עקרון 4: ליצור מסגרת אימון ופיתוח מיומנות האלמנט החשוב ביותר בפיתוח מיומנות הוא התמדה ועקביות. הדרך שבה מיומנות מתפתחת היא על ידי חזרה ושינון שוב ושוב...ושוב. על כן נהוג לומר: "החזרה היא האמא של כל המיומנויות". וכדי להתמיד, לתרגל, לחזור ולשנן, אנחנו צריכים שתהיה לנו מסגרת שתאפשר לנו לעשות את זה. הזמן המינימאלי המומלץ לפיתוח מיומנות הוא 3 שעות בשבוע. חלון זמן זה, הוא חלון זמן טהור של אימון ופיתוח המיומנות והוא אינו כולל את הזמן השוטף שבו אנחנו בין כה וכה עוסקים במיומנות. מן הסתם, חלק מהעניין זה לתרגל ולהתנסות במיומנות כמה שיותר פעמים ובכל הזדמנות שיש לנו. לעולם אל תפספסו הזדמנות לפתח את המיומנות שלכם. ברגע שאנחנו יוצרים מסגרת תרגול ומתמידים בה, אנחנו זוכים להיחשף לקסם הגדול שבפיתוח מיומנות לאורך זמן.בחישוב גס ופשוט של 3 שעות בשבוע, אנחנו מגיעים ל- 144 שעות בשנה! זה אומר שבשנה אחת, אנחנו יכולים לשפר את מידת המיומנות שלנו פי 48. זה נכון שלא מדובר במדע מדויק, אבל היה חשוב לי מאוד להמחיש לכם את העוצמה של ההתמדה בהקשר הזה.
עקרון 5: מצאו לעצמכם מנטור מצאו לעצמכם אדם שיספק לכם חניכה, אימון וייעוץ. כולנו צריכים מנטור שיוציא מאיתנו את הטוב ביותר שלנו, אחד כזה שיחזיק אותנו מחויבים, שיאתגר אותנו, שילמד אותנו וילווה אותנו לאורך הדרך של פיתוח אותה מיומנות. ההמלצה הטובה ביותר היא למצוא מנטור מקצועי שמתמחה באותה מיומנות שבחרתם לפתח. יחד עם זאת, חשוב לציין כי לעבודה צמודה עם מנטור יש יתרונות רבים וטובים גם הרבה מעבר להקשר הספציפי של אותה מיומנות. השילוב של 5 העקרונות הבסיסיים והעוצמתיים האלה לאורך זמן, יאפשר לכם לפתח כל מיומנות שתבחרו לרמה של מצוינות. אני יודע שחלקכם עלולים להגיד עכשיו משהו כמו: "טוב יואב, לא גילית לי את אמריקה...כבר ידעתי את זה" או שאולי תגידו: "כן, אבל המודל הזה ממש פשוט, בסיסי, קל". 

אז ראשית, זה שכבר ידעתם את זה, לא בהכרח אומר שאתם מיישמים את זה בפועל בעקביות. שנית, אם זה נראה לכם פשוט, אז אני את שלי עשיתי, כי אני לגמרי בעד פשטות. ודבר אחרון, אם זה נראה לכם קל או ברור מאליו, היזהרו כי אתם בכל זאת עלולים לא ליישם את זה. ג'ים רון ז"ל נהג לומר: "הדברים שהכי קל לעשות, הם לפעמים גם הדברים שהכי קל לא לעשות...". אשמח לקבל תגובות או שאלות בנושא כאן למטה. בהצלחה! יואב זילכה

אהבתם את המאמר? שתפו את האנשים היקרים לכם. Share

רוצים ליהנות מתכנים, מכלים ומסרטונים מעוררי השראה וגם לקבל במתנה את "המדריך לטרנספורמציה" שיאפשר לכם לגלות מה עוצר אתכם ולהמריא לדרך חדשה בחייכם? לחצו כאן עכשיו!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לחיי ההצלחה שלך! יואב זילכה

יואב זילכה הוא מייסד Mentor Me ומדריך אנשים לצמיחה רוחנית כבסיס להצלחה בחיים ובעסקים ולחיים עשירים בכל המובנים!

אהבתם את המאמר? שתפו את האנשים היקרים לכם.
רוצים ליהנות מתכנים, מכלים ומסרטונים מעוררי השראה וגם לקבל במתנה את "המדריך לטרנספורמציה" שיאפשר לכם לגלות מה באמת עוצר אתכם ולהמריא לדרך חדשה בחייכם? לחצו כאן עכשיו

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יואב זילכה

מאת: יואב זילכהאימון לאיכות חיים04/02/131321 צפיות
לפני מספר ימים, בעודי יורד מהבניין בו אני גר בדרכי לפגישה, התחלתי לשמוע צעקות במורד הרחוב. אישה אחת צרחה על איש אחד שחנה את רכבו באחת החניות הקרובות לבניין שלה. היא השליכה עליו את כל הקללות האפשריות ואפילו בשלב מסוים היא אמרה לו שאם הוא לא מפנה את האוטו שלו מיד, היא תבעט לו בביצים. מהיכרות שטחית ביותר של האישה הזו, לדעתי אין לה אפילו רכב. מה גם שהחניה בה האיש חנה, אינה חניה שמורה של אף אחד!

מאת: יואב זילכהאימון לאיכות חיים04/02/131456 צפיות
בסוף המאמר הקודם ("מתי בפעם האחרונה בכית מהתרגשות חיובית?") הבטחתי לתת לכם תהליך פשוט שיסייע לכם לגלות מהן 5 התשוקות הגדולות ביותר שלכם. אז הנה אני עומד בהבטחה שלי...אני רוצה לחשוף בפניכם 3 שלבים פשוטים שיאפשרו לכם לצלול פנימה אל תוך הלב ולהבין מה אתם באמת רוצים מהחיים.

מאת: יואב זילכהאימון לאיכות חיים04/02/131256 צפיות
צפייה בטלוויזיה נחשבת לפעילות די נדירה בחיי, אלא אם כן מדובר בסרטים מעוררי השראה או בתוכניות ערכיות שניתן ללמוד מהן דבר או שניים. לאחרונה, מצאתי את עצמי עומד ומזיל דמעות בעודי צופה בילדים קטנים שמוציאים מעצמם קולות גדולים בבית הספר למוסיקה. איך אפשר שלא? אני לא יודע מה איתכם, אבל הלב שלי לא יכול לעמוד בפני כישרון טהור ותמימות של ילד שמבחינתו "הכל אפשרי" זה לא רק סיסמא או קלישאה.

מאת: יואב זילכהאימון לאיכות חיים04/02/131328 צפיות
בטח כבר שמעתם אותי יותר מפעם אחת מדבר על החשיבות של השראה בחיינו. היום בחרתי לכתוב לכם על אחד ההרגלים האהובים עליי, הרגל שזיהיתי אותו אצל הרבה אנשים מצליחים. הרגל חשוב שיכול להצית את ליבנו בכל פעם מחדש ולעורר בנו את ההשראה לה אנחנו זקוקים בעקביות. ההרגל הזה נקרא "שיחות משמעותיות" והוא התבהר לי מאוד כאשר יום אחד נתקלתי במשפט הבא: "מוחות קטנים מדברים על אנשים, מוחות ממוצעים מדברים על אירועים, מוחות גדולים משוחחים על רעיונות".

מאת: יואב זילכההארה04/02/132114 צפיות
כשהייתי בן 16 גיליתי תופעה מדהימה בעת שביליתי שעות רבות בעבודתי כאורז בסופרמרקט. כן כן, זו הייתה אחת העבודות הראשונות שלי. 3 פעמים בשבוע, לאחר שהלימודים הסתיימו, הייתי נוסע לסופרמרקט (שעד היום נמצא ברחוב ארלוזורוב בתל אביב), עומד ליד הקופאית ואורז לאנשים את המצרכים שלהם בשקיות. בהתחלה שנאתי את העבודה הזו, הגעתי מהר מאוד למסקנה שלאנשים יש הרבה הערות וזה כלל לא משנה על מה. אבל זו לא הייתה התופעה המדהימה שגיליתי...

מאת: יואב זילכהאימון לרוחניות04/02/131390 צפיות
אתגרי החיים לא פוסחים על אף אחד. זאת למרות שאנחנו מאוד אוהבים להפוך אותם לבעיות אישיות ומיוחדות שיש רק לנו (זה עושה טוב לאגו שלנו). אבל המציאות היא שבמוקדם או במאוחר, כל אחד מאיתנו נאלץ להתמודד עם אתגרים מסוימים: אתגרים פיננסיים, אתגרים בריאותיים, אתגרים במערכות יחסים ועוד. אחת השאלות הפופולאריות ביותר של כל אותם אנשים יקרים שעולים על המסלול של צמיחה רוחנית, היא: "איך אפשר למצוא שלווה פנימית ולהישאר עם שלווה, תוך כדי התמודדות עם אתגרי החיים?"

מאת: יואב זילכהאימון לאיכות חיים04/02/131193 צפיות
לפני מספר חודשים צפיתי בסרטון קצרצר של אחד המורים הרוחניים שהשפעתם עליי הייתה הגדולה והמשמעותית ביותר – אקהרט טול. בסרטון הזה רואים את אקהרט מקבל שאלה בכתב ממישהו שנחשף לתכנים שלו. השאלה הייתה: "איך זה מרגיש להיות אקהרט טול?" (במילים אחרות: כאדם מואר, כיצד אתה חווה את עצמך?). תשובתו החלה בכך שזה מאוד קשה לתאר מכיוון שאין יותר מדי מה לתאר. "יש פשוט תחושה של הכרה חובקת כל, איזשהו מרחב של מודעות, חלל...ישנה זהות חיצונית (צורה), אבל היא בפריפריה". ואז הוא סיים עם משפט שלדעתי ממחיש יותר מהכל את הת...

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194049 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152835 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152670 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica