חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פיתוח ושימור תחושת "שייכות" בארגון

מאת: פנינה מילואניהול10/11/20097648 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

הנושא של פיתוח ושימור עובדים הוא נושא שמעסיק ארגונים רבים. גם אם המשבר הכלכלי העולמי ,שפקד את העולם בשנה האחרונה, השפיע על  תחושת הביטחון של העובדים וגרם לרבים להישאר במקומות עבודתם ולצפות לזמנים טובים יותר על מנת לקבל החלטות הקשורות בשינוי מקום התעסוקה,הרי שכיום,עם המגמה של השתפרות והתייצבות המצב ,חוזר והופך נושא נאמנות העובדים ושימורם לרלבנטי יותר. הנושא של פיתוח ושימור עובדים הוא נושא שמעסיק ארגונים רבים. גם אם המשבר הכלכלי העולמי ,שפקד את העולם בשנה האחרונה, השפיע על  תחושת הביטחון של העובדים וגרם לרבים להישאר במקומות עבודתם ולצפות לזמנים טובים יותר על מנת לקבל החלטות הקשורות בשינוי מקום התעסוקה,הרי שכיום,עם המגמה של השתפרות והתייצבות המצב ,חוזר והופך נושא נאמנות העובדים ושימורם לרלבנטי יותר.

ניתן לקשר בין נאמנות עובדים לסולם הצרכים של מסלאו.אדם הנמצא ברמות הנמוכות של הסולם נמצא בשלבים של הישרדות,הצרכים שלו מועטים והוא לא יוזם שינויים .לעומת זאת, ככל שהאדם נמצא בשלב גבוה יותר בסולם הצרכים של מסלאו,הוא עובר בקלות רבה יותר למקום עבודה אחר,שם  הוא מאמין שיגשים את עצמו ברמה גבוהה יותר. אני רוצה להתייחס במאמר זה לאנשים הנמצאים בשלב השייכות בסולם הצרכים

בשנים האחרונות הועם זוהרו של הצורך  ב"שייכות" ועלתה קרנו של  צורך ב"מימוש העצמי", שהוא הגבוה בסולם הצרכים של מסלאו.אני מאמינה שלכל קבוצה של אנשים הנמצאת בשלב מסוים בסולם יש ערך בארגון, יש אלה ששומרים על היציבות ,אלה ששומרים על הקיים,אלה שמכניסים לארגון את השינויים, החדשנות וההתפתחות .סך הכול האנשים בעלי הצרכים השונים יוצרים את התנועה ,הדינאמיקה בתוך הארגון.

הצורך ב"שייכות" הינו הצורך השלישי בסולם מסלאו,  הוא נמצא במרכז הסולם וזהו אחד הצרכים החשובים  בסולם. גם אם השאיפה היא להגיע למימוש עצמי ,שהוא השלב הגבוה בסולם,הרי שמעטים בלבד מגיעים אליו : רוב האנשים נעצרים בשלבים שונים של הסולם . הצורך בשייכות נמצא לאחר הצרכים הפיזיים הבסיסיים. האדם המונע על ידי הצורך בשייכות,מושפע בקבלת ההחלטות שלו מהצוות , מהסביבה , ומהמשפחה והחברה בה הוא פועל..זהו אדם שגם אם תוצע לו הזדמנות לעבור לתפקיד בצוות אחר, גם אם התפקיד בעל סטאטוס גבוה יותר או לצאת ללימודים שהתוצאה הסופית תהיה התנתקות מהצוות לו הוא מחובר,,הוא  יסרב להצעה. החיבור לצוות חשוב בעיניו מהיכולת להתקדם. כלומר אדם הנמצא בשלב זה,הינו אדם שהצורך להיות "שייך" מנהל אותו.

לא אחת שאלתי עובדים מדוע לא המשיכו להתקדם במסלול הקריירה,התשובה הייתה אנו אוהבים את הצוות ,אינם יודעים איך ירגישו בצוות אחר ולכן החליטו להישאר, למרות ההזדמנות והאפשרות שעמדה בפניהם. אנשים המונעים על ידי הצורך בשייכות הינם בני כל גיל ,החל מחיילים שלא אחת מסרבים לצאת לקורס קצינים על מנת לא לאבד את השייכות לחבריהם וכלה בפורשים שההחלטה אם לפרוש מרצון או לא תלויה בעובדה מי פורש יחד אותם.

צורך זה המשפיע על קבלת ההחלטות של האדם,מונע ממנו לנוע כלפי מעלה בסולם,ותוקע אותו בשלב ה"שייכות".מהווה חסם  בתנועה לעבר המימוש העצמי,מצד אחד, אך מצד שני אנשים המונעים מהצורך להיות שייכים הם אנשים נאמנים ומחויבים לארגון. בתקופה שבה בה יש ירידה בערך של השייכות והמחויבות לארגון,החשיבות לאנשים מסוג זה, הנאמנים ומסורים לחבריהם למקום העבודה, הולכת וגוברת.המאמנת שרה ארבל מבחינה בין צורך לערך כאשר צורך מנהל את האדם וערך מוביל אותו.

איך מפתחים את ערך השייכות בארגון? איך שומרים על מחויבות ונאמנות של עובדים לארגון? עובדים התורמים מעצמם מקצועית וחברתית? הדרכים המקובלות בארגונים הן ימי כיף לעובדים,ארוחות משותפות ,טיולים,כדי לאפשר לעובדים חוויות מהנות מחוץ למסגרת העבודה.אין  לי ספק שהעובדים נהנים מאירועי כיף אלה,זה שובר את השגרה ומכניס אנרגיה חדשה למערכת,נותן תחושה שהארגון משקיע בעובדים,מסיר מחיצות ויוצר הכרויות חדשות . הרווח של אירועים אלה הוא יצירת אווירה נעימה יותר לפרק זמן מסוים,אך  האפקטיביות שלם חולפת  מהר.איך אפוא אפשר למנף את הרצון ,הצורך והערך של העובדים ב"שייכות".

היום ברור יותר מתמיד שהערך של "כוכבים" בעבודה שאינם יודעים לעבוד בצוות,נמוך משל אלה היודעים לעבוד בצוות . אנשי "שייכות" האוהבים ויודעים לעבוד בצוות, משלימים זה את זה בכישורים ,ביכולות,בחזקות ובחולשות . עידן הסופרמנים הסתיים.העולם החדש הינו עולמם של אנשי הצוותים.

בכל ארגון נוצרים צוותים לא פורמאליים של עובדים המבוססים על  הצורך בשייכות,יש להם חשיבות רגשית היוצרת רשת תמיכה . רצוי לא לפגוע באותן רשתות.לעומת המבנים הלא פורמאליים הנוצרים על בסיס רגשי ניתן לצור קבוצות בהן כל עובד יביא את היכולות שלו,היתרון היחסי שלו,יוכל לתרום להיתרם ולהרגיש שותף ומשפיע . הצוותים יבנו סביב  נושאים החשובים לארגון בנושאי ליבה כמו בניית חזון או כל נושא רלבנטי לארגון.

הצוותים יכולים לשאת אופי של צוותי חשיבה ,צוותי תכנון לטווח קצר סביב נושאים ממוקדים. מעבר לצוותים הפועלים בתחומים שהם ליבת העבודה,יש מקום לצוותים עם אוריינטציה  חברתית כמו רווחת עובדים.העבודה בצוותים בהם כל אחד מביא את מיטבו , תאפשר להפוך את הצורך לערך,תאפשר למידה מתמשכת והשונות של האנשים בצוותים תפרה את האנשים ואת הארגון.גם אם איננו יודעים לזהות את צרכי העובדים,הצרכים המתוארים הינם צרכים אוניברסאליים וכל אחד מהעובדים נמצא באחד השלבים של הסולם, התייחסתי לחשיבות יצירת ערך השייכות בארגון , כערך שיקדם את שיתופי הפעולה,עבודת הצוות, תחושת השותפות והמחויבות לארגון.

איזה עובדים אנו רוצים? האם את אלה הרוצים לממש את עצמם בעבודה ? או את אלה השייכים שרוצים ומרוצים מעבודתם? בכל ארגון צריך עובדים מכל הסוגים . על מנת ליצור תחושה של צמיחה ,התפתחות ותנועה. בדרך כלל מנהלים אוהבים עובדים הדומים להם. נוח להם לתקשר עימם, הם לא תמיד ערים לעובדה  שעובדים מסוג אחד אינם מאפשרים דיאלוג בתוך המערכת.איך למצוא את האיזון בין צרכי המערכת לצרכי העובד?  איך ניתן להיענות לצרכי העובד  בתהליכי העבודה ובתפקיד שהוא מבצע . התייחסות, רגישות , הבנה מעמיקה יותר מצד המנהל לראות את הצורך המניע את העובד תאפשר מקסום יכולותיו ומתן ביטוי במסגרת העבודה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פנינה מילוא

מאת: פנינה מילואגיל הזהב31/07/111193 צפיות
תהליך הפרישה מהעבודה ידוע בספרות המקצועית כאירוע המפר את האיזון במערכת הזוגית ובמערכת המשפחתית.כל מי שחווה תהליך של פיטורין, פרישה מוקדמת, ואפילו פרישה במועד , יוכל להעיד על כך .

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111345 צפיות
בעשור האחרון הולך האימון ומתפשט בכל תחומי החיים והעיסוקים המקצועיים.האימון מבוסס על התערבות מקצועית ממוקדת לטווח קצר ,מאמינה בכוחו ובידע של הלקוח לפעול למען עצמו ,אינה מתמקדת בעבר אלא בעתיד. ההתייחסו

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111405 צפיות
אחת השאלות המעסיקות אותנו הינה כיצד יכולה מחלקה לשירותים חברתיים, ברשות מקומית קטנה להטביע את חותמה ולהיות משמעותית ורלוונטית במקום בו היא פועלת? המאפיינים הבולטים במחלקות קטנות הינם : 1) כוח אדם

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/07/111408 צפיות
שחיקה מקצועית הינה תופעה ידועה, מוכרת ומדוברת במקומות עבודה. תופעה הפוגעת בעובד ומשפיעה גם על מקום העבודה. מפליא הדבר שממעטים לעסוק בה בעסק הזעיר, למרות שסביר להניח שבעל העסק הזעיר הנושא על גבו אחריות

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111387 צפיות
ההחלטה לפרוש מהעבודה הינה החלטה קשה, כשלעובד מוצעת הצעת פרישה הוא מתלבט לא אחת, לפעמים העובד חיכה להצעה זה המקרה הקל, לפעמים הוא בהלם ואפילו פגוע הוא לא ציפה לזה. מרבית העובדים שוקלים כדאי או לא כדאי

מאת: פנינה מילואאימון לאיכות חיים24/07/111221 צפיות
אחת התופעות המאפיינות את החיים המודרניים הינה אובדן האיזון.הרצון להצטיין ולהצליח בכל תחומי החיים,להשקיע ולהגיע לתוצאות בבית בעבודה במשפחה ובעצמנו.אולם למרבה הצער ביממה יש רק 24 שעות.טרם נמצאה השיטה להאריך את שעות היממה,גם אם נלך לישון שעה מאוחר יותר ונקום שעה מוקדם יותר,איך לצאת מהמרוץ המטורף לשמור על איזון ושפיות....

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111348 צפיות
תחושה של תקיעות היא אחת התחושות הלא נוחות להמצא בה.תחושה זו יכולה להתרחש בכל תחום בחיינו.השאיפה היא לזרום,מאחר וזרימה הינה התהליך הטבעי של החיים.איך אפשר להפוך את אותה תחושה של חוסר נוחות למנוף לשינוי והתפתחות....על כך ועוד בהמשך

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201483 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201593 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201611 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201326 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201284 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201140 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201039 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica