חפש מאמרים:
שלום אורח
14.11.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

השחיקה בעסק הזעיר - מקורותיה ודרכי ההתמודדות עימה

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/07/2011980 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שחיקה מקצועית הינה תופעה ידועה, מוכרת ומדוברת במקומות עבודה. תופעה הפוגעת בעובד ומשפיעה גם על מקום העבודה. מפליא הדבר שממעטים לעסוק בה בעסק הזעיר, למרות שסביר להניח שבעל העסק הזעיר הנושא על גבו אחריות כבדה יסבול ממנה. הנושא אינו נמצא על הפרק, יש להניח ששחיקה בעסק הזעיר תבוא לידי ביטויי בתלונות של בעל העסק על עייפות פיזית ונפשית, חוסר אנרגיה, בקשיים שיווקיים, קשיים כספיים, תפעוליים, אולי משום שהמושג אינו מוכר לו. רבות נכתב על בדידותו של בעל העסק הזעיר, על העומס הרב המוטל על כתפיו ועל ריבוי התפקידים בהם הוא נושא. חלק מבעלי העסקים הזעירים צומחים מתפתחים והופכים לעסקים קטנים, בינוניים ואז הם מתמודדים עם קשיים מסוג אחר. ברצוני להתייחס לבעל עסק זעיר שנשאר זעיר. באופן מעשי יש לו את החופש להחליט על שעות עבודתו, תחומי עיסוקו, איך לשלב בין המשפחה, האני והעבודה. אך לא כל בעלי העסקים הזעירים רואים את החופש להחליט בתחומי איכות החיים אלא יותר את חובותיהם בעסק. נושא הניהול של עצמם ושל העסק הינם נושאים קריטיים, לא מעט בעלי עסקים מנוהלים על ידי העסק ולא מנהלים אותו. החשש להגדיר את עצמם, לאבד לקוח מניע אותם ומונע מהם להגדיר ולקבוע את שעות עבודתם ואת תחום העיסוק.

הגורמים לשחיקה בעסק הזעיר: 

ברצוני להתייחס בעיקר לאופיו של בעל העסק הזעיר. בדרך כלל אלה בעלי מקצוע מצוינים, פרפקציוניסטים המאמינים מאוד בעצמם, בטוחים שהם עושים הכי טוב את עבודתם, הם לא סומכים על אף אחד שיעשה את העבודה טוב כמוהם. תפיסה זאת יוצרת ריכוזיות ואחריות רבה ביותר המוטלת על כתפיהם. אם ישאלו אותם מדוע לא ייקחו עזרה? עובד נוסף או אולי שותף?  יענו - ניסינו ואי אפשר לסמוך על אף אחד. תפיסה זאת מובילה אותם ל:

1. בדידות מקצועית ועומס רב המוטל עליהם.

2. פרפקציוניזם המביא לחוסר יכולת לסמוך על אחרים (לעיתים אף על אנשים מהמשפחה הקרובה)

3. עייפות, כתוצאה משנים של עבודה המלווה בדאגה רבה.

4. דריכות מתמדת על מנת לבצע שינויים המוכתבים ע"י כוחות השוק הדינמיים.

5. עמידה מתמדת על המשמר בעידן של תחרותיות רבה. 

שילוב של אופי העסק הזעיר ואופיו הריכוזי של בעל העסק אשר אינו מאפשר לו לשחרר חלק מהעבודה ,להוריד מעצמו תפקידים ולהעביר לאחר, יוצר מצב של תקיעות שהולכת וגוברת. מצד אחד הוא יודע שבאים אליו בשל יכולותיו המקצועיות ואם יעביר לאחר יאבד לדעתו את לקוחותיו. פרדיגמה זאת צריכה להבחן על מנת לראות איך אפשר לעשות חלוקת עבודה שונה, בה יבואו לידי ביטוי יכולותיו שאינן ניתנות להעתקה.

להלן סיפורה של צבייה (שם בדוי),

אישה נאה ומטופחת המנהלת ומפעילה עסק לטיפוח האישה, למעלה מ- 30 שנה, היא הגיעה לאימון מאחר והייתה עייפה, היא הרגישה שאינה מסוגלת להמשיך והיא רוצה לפרוש. שהעסק שואב אותה אין לה זמן למשפחתה ובמיוחד לא לעצמה. היא רצתה להשכיר או אפילו לסגור את העסק. היא פנתה לבקש אימון עסקי, כשניסיתי לקבוע מועד למפגשים בינינו, לא מצאה זמן פנוי היות והיומן היה עמוס ולמרות ה"חורים" פה ושם היא נשארה דרוכה בעסק, כדי לענות בחיוב ללקוחות שפנו במפתיע ללא קביעת תור מסודר.     

הפער בין הרצון המוצהר להפסיק את העבודה לבין המציאות שבאה לידי ביטוי בחוסר היכולת להתחייב ולקבוע פגישת אימון, שמא תאלץ לדחות לקוחה לזמן אחר, היה קשה מאוד למרות נאמנות לקוחותיה ,ושביעות הרצון מעבודתה, היא חששה שמא תאבד אותה .

במהלך האימון בדקנו את בקשתה לפרוש, אלטרנטיבות תעסוקתיות שיאפשרו לה חופש רב יותר לעצמה, כיצד ובמה תוכל לפנות ולתת לעצמה זמן. אפשריות בהן יבואו לידי ביטוי כישוריה המצוינים ביזמות ושיווק, הבנה וחושים טובים בנדל"ן (תיווך) תחום שיאפשר זמן רב יותר לעצמה ולמשפחתה. היא רצתה לשנות, אך לא רצתה להשתנות, היא לא הייתה מוכנה לשלם את מחירי השינוי. 

המתאמנת הינה אשת מקצוע מצוינת, בעלת יכולת אסטטית רבה ויכולת ביצוע ברמה גבוהה דבר שמשך לקוחות רבים. היא הרגישה שחוקה ועייפה, היא אומנם הצהירה על מוכנות לבצע שינוי בשעות העבודה הרבות,. אך לא יכלה ל"שחרר" את עצמה מהמחויבות והאחריות. הרצון למצוא זמן לעצמה היה חשוב לה מאוד, אך העבודה חשובה לה יותר, היא לא הייתה מוכנה לקבל החלטות שלדעתה יפגעו בעסק. גם כשלא לכך בסיס .לטענתה גם לו הייתה מוכרת את העסק היא הייתה ממשיכה לעבוד כשכירה או מתוך הבית .  

תהליך האימון העלה על סדר היום את עצמה, כוחותיה, חולשותיה, ערכיה והחזון שלה, התהליך עורר בה מחדש את התשוקה לעבודה. ההתעסקות ברעיון ועצם המחשבה לסגירת העסק הבהיר לה שהיא אינה מוכנה נפשית להפסיק לנהל עסק, למרות שהעייפות והשחיקה הביאו אותה למחשבה שסגירתו הוא הפתרון הנכון.  

בשלב זה של האימון נפתח דיון כיצד להמשיך להיות בעלת עסק . אך איך ניתן להיעזר ועל ידי מי. צבייה הבינה  שאם לא תלמד ל"שחרר" ולו מעט ותאפשר לקחת זמן לעצמה, היא לא תוכל להמשיך לאורך זמן. נבחנה האפשרות למי ניתן להעביר את האחריות לתפקודו של העסק לפחות ליום בשבוע.  ביום זה היא לא תהייה בעסק ותודיע על כך ללקוחותיה מראש. זאת נראית החלטה מאוד קלה ופשוטה אך עבור צבייה זאת הייתה פריצת דרך אמיתית בה הצליחה להעביר את האחריות ממנה ליום בשבוע. כיום צבייה מיישמת בפועל את ההחלטה ,יום זה הוא יום חופשי שהיא ממלאת אותו בתכנים שקבעה לעצמה.

 היכולת לשחרר ולהעביר את האחריות לאחר, לסמוך על אחרים, היא מיומנות שאין לרוב בעלי העסקים הזעירים

והרבה מאוד מהם מתקשים בביצועו .יכולת זאת היא המבחן להפוך מבעל עיסוק לבעל עסק. לא כולם רוצים לגדול ולהפוך לבעל עסק, אך השאלה איך עם ההחלטה שלי להישאר זעיר אני לומד לשמור על עצמי, על כוחותי, מאזן האנרגיה שלי ומוצא זמן לעצמי -  היא קריטית.

 תפקיד המאמן: לשים את הדגש על האדם עצמו שאומנם הוא בעל עסק שצריך להביא תוצאות. אך עליו להבין שהוא  המשאב האנושי החשוב ביותר, הוא חייב לדעת לתת גם לעצמו,להשקיע בו, בבריאותו ובהעשרתו בתחומים שהוא אוהב בכדי להגיע לאיזון ושילוב בין ה"אני", המשפחה והעבודה.

הדבר חשוב והכרחי כל הזמן אך במיוחד בתקופות הקשות והעמוסות ביותר בעסק. הבעלים חייבים למצוא את הזמן והדרך להשקיע בעצמם מאחר והם כוח הייצור העיקרי, אם הם לא ידאגו לעצמם אף אחד לא יעשה זאת במקומם. כמו שאמר הלל הזקן "אם אין אני לי מי לי"

פנינה מילוא-מאמנת לחים מלאים אישית וקבוצתית,מתמקדת בשבירת תקרות זכוכית פנימיות,בעלת האתרwww.lifecoacher.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פנינה מילוא

מאת: פנינה מילואגיל הזהב31/07/11820 צפיות
תהליך הפרישה מהעבודה ידוע בספרות המקצועית כאירוע המפר את האיזון במערכת הזוגית ובמערכת המשפחתית.כל מי שחווה תהליך של פיטורין, פרישה מוקדמת, ואפילו פרישה במועד , יוכל להעיד על כך .

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/11831 צפיות
בעשור האחרון הולך האימון ומתפשט בכל תחומי החיים והעיסוקים המקצועיים.האימון מבוסס על התערבות מקצועית ממוקדת לטווח קצר ,מאמינה בכוחו ובידע של הלקוח לפעול למען עצמו ,אינה מתמקדת בעבר אלא בעתיד. ההתייחסו

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/11943 צפיות
אחת השאלות המעסיקות אותנו הינה כיצד יכולה מחלקה לשירותים חברתיים, ברשות מקומית קטנה להטביע את חותמה ולהיות משמעותית ורלוונטית במקום בו היא פועלת? המאפיינים הבולטים במחלקות קטנות הינם : 1) כוח אדם

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/11984 צפיות
ההחלטה לפרוש מהעבודה הינה החלטה קשה, כשלעובד מוצעת הצעת פרישה הוא מתלבט לא אחת, לפעמים העובד חיכה להצעה זה המקרה הקל, לפעמים הוא בהלם ואפילו פגוע הוא לא ציפה לזה. מרבית העובדים שוקלים כדאי או לא כדאי

מאת: פנינה מילואאימון לאיכות חיים24/07/11828 צפיות
אחת התופעות המאפיינות את החיים המודרניים הינה אובדן האיזון.הרצון להצטיין ולהצליח בכל תחומי החיים,להשקיע ולהגיע לתוצאות בבית בעבודה במשפחה ובעצמנו.אולם למרבה הצער ביממה יש רק 24 שעות.טרם נמצאה השיטה להאריך את שעות היממה,גם אם נלך לישון שעה מאוחר יותר ונקום שעה מוקדם יותר,איך לצאת מהמרוץ המטורף לשמור על איזון ושפיות....

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/11952 צפיות
תחושה של תקיעות היא אחת התחושות הלא נוחות להמצא בה.תחושה זו יכולה להתרחש בכל תחום בחיינו.השאיפה היא לזרום,מאחר וזרימה הינה התהליך הטבעי של החיים.איך אפשר להפוך את אותה תחושה של חוסר נוחות למנוף לשינוי והתפתחות....על כך ועוד בהמשך

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/11683 צפיות
המאמר הינו דוגמא לאימון דרך סיפור בצרוף סיפור אישי, ניתן להשתמש בסיפור לגעת בנושא האאוטסיידריות. בסוף המאמר ישנן שאלות אימוניות.

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/19617 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/151766 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/151582 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica