חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אדריכלות ירוקה - העמדת המבנה במגרש

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות13/06/20131232 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גורמים רבים משפיעים על החלטת האדריכל למיקום נכון של מבנה מגורים; כל החלטה חייבת להתחשב בתכתיבי הראשות המקומית, במבנים הסמוכים ובמבנה הטופוגרפי של המגרש והמגרשים הסמוכים. מבנה נכון, הוא כזה שמשתלב היטב באיזור ויחד עם זה בעל יחודיות נעימה ומרשימה.

קישור למאמר המקורי: אדריכלות ירוקה - העמדת המבנה במגרש

תכנון לפי עקרונות האדריכלות הירוקה מנצל באופן מירבי אנרגיות טבעיות (כמו שמש, רוח, לחות וכו,) במטרה למזער את השימוש באנרגיה מלאכותית ובכך להביא לחיסכון משמעותי בהוצאות הכספיות השוטפות לתחזוקת הבית ולשיפור בנוחות ובהרגשת המשתמשים השונים במבנה.

הפחתה בשימוש באנרגיות מלאכותיות לתחזוקת הבית יתרום באופן משמעותי לשימור הסביבה מאחר ובאופן מפתיע מסתבר שכ-50% מהגורמים המזהמים בעולם המערבי קשורים ישירות למבנים, הרבה יותר מאשר מזיהום הנגרם מרכבים מרכבים (כ-25%) ותעשיה (כ-25%).

האדריכל ישתדל להעמיד את המבנה במגרש כך שיאפשר ניצול מירבי של אנרגיות הטבע ללא התערבות פעילה הצד הדיירים, מה שמכונה "בית סולארי פסיבי". משמעות מושג זה הוא בית המשתלב עם הטבע והאקלים המקומי. הבית למעשה מתאים גם לקיץ וגם לחורף – בקיץ הבית ישמור על טמפרטורות נמוכות יחסית לסביבה והתחושה בו תהיה הרגשה של קרירות, ובחורף התחושה בבית תהיה נעימה עם טמפרטורות נוחות יותר יחסית לסביבה. מבנה מתוכנן נכון, יאפשר נוחות נוחות תרמית עם מינימום השקעת אנרגיה.

בעונת החורף, המטרה היא הגברת השימוש באנרגית השמש לחימום הבית והפחתת הצורך במערכות חימום מלאכותיות כמו מזגנים, קמינים, ותנורים למיניהם.

מעקב אחר מסלול השמש, מלמדת אותנו שבחורף היא נמצאת תמיד בגזרה הדרומית, ובמסלול נמוך (בזווית חדה), מה שמאפשר החדרה מצוינת של קרינת שמש אל הבית, במידה ומירב הפתחים ירוכזו בחזית הדרומית.

בעונת הקיץ, הגנה נכונה על הפתחים באמצעות גגונים, הצללות ואף צמחיה ימנע חדירת קרינת שמש ישירה. אם מירב הפתחים, כאמור, מרוכזים בחזית הדרומית, קל מאד להצל עליהם מכיון שהשמש נעה במסלול גבוה וצפוני יותר, בזוית מאד כהה.

לפיכך, במידת האפשר, בתלות בתנאי המגרש, העמדה אופטימלית מבחינתנו, היא העמדה המאפשרת חזיתות דרום וצפון ארוכות, וחזיתות מזרח ומערב קצרות, עם פתחים עיקריים המופנים, ככל הניתן, לכיוון דרום.

מיותר לציין שלא תמיד תנאי המגרש מאפשרים העמדה אופטימלית של המבנה כך שכל החדרים יופנו בדיוק לכיוון דרום. במקרים רבים חזיתות המבנה פונים רק באופן חלקי לכיוון דרום (לדוגמא, דרום מערב או דרום מזרח), וכאן האדריכל האחראי לתכנון הבית, בהתאם לדרישות בעלי המגרש, ידאג לתכנון אופטימלי של המבנה בהתחשב ב תנאי המקום.

מתכנן הבית נדרש במקרים רבים לתת את דעתו גם על גובה מפלס הכניסה, הדבר נדרש במקרים רבים כאשר המגרשים השכנים נמצאים בגובה משמעותי שונה מגובהו של המגרש המדובר. גורם נוסף חשוב (מיני רבים) בהעמדת המגרש הוא מרחק המבנה מגבולות המגרש.

תכנון חללי הפנים בתלות באופן העמדת הבית על מגרש

אנחנו מעונינים בחדירת השמש אל החדרים השימושיים במהלך היום, בשעות בהם זורחת השמש. כפי שהוסבר לעיל, מאוד נוח לשלוט על חדירת קרני השמש מכיוון דרום. לכן, במידת האפשר, רצוי למקם בחלק הדרומי של הבית את חדרי המגורים, פינת האוכל וחדרי הילדים. הילדים שוהים בחדרים שלהם בשעות אחר הצהרים, ועל ידי מיקום חדר ילדים בצד דרום, בחורף, ניתן בקלות, ליהנות מחמימות השמש, ובקיץ ניתן לצמצם את חדירת השמש באמצעים פשוטים יחסית, על ידי מיקום נכון של הצללות. לעומת זאת, חדר ההורים אצל רוב המשפחות, נמצא בשימוש בעיקר בשעות הלילה, ולכן אין חשיבות לחזית דרומית בחדר זה. חבל למקם בחזית הדרומית גם חדרי שירות ורחצה לסוגיהם. לגבי המטבח, מאחר והוא אזור מחמם, בגלל הפעלה של כיריים ותנורים והימצאות המקרר, גם אותו מומלץ למקם באזור הצפוני יותר של החלל, כך שהקרינה הדרומית לא תגיע אליו מכיוון שאין בכך צורך.

שליטה על חדירת קרני השמש

חורף: באמצעות פתחים המופנים בעיקר לצד דרום אנחנו מאפשרים לקרני שמש לחדור אל הבית באופן ישיר ולחמם את הבית באותם ימים בהירים של החורף. חדירת השמש מחממת את פנים הבית ואת חומרי המסה התרמית מהם הבית בנוי (תקרה, רצפה, קירות) ובכך עוזרת לחימום הבית ולצימצום באמצעי חימום מלאכותיים.

קיץ: בישראל בקיץ מאוד חם באיזורים רבים, ולכן המטרה היא לצמצם עד כמה שניתן את חדירת השמש לתוך הבית. ולכן יש להגן על אותם הפתחים המופנים לכיוון דרום.

תכנון נכון של החלונות, בהתאם לזוויות השמש בקיץ ובחורף, ימנע בקיץ את חדירת קרני השמש לתוך חללי הבית. בחורף, כאמור, השמש באה בזווית גבוהה מאוד ומכה בעיקר על הגג ולא על החלונות הדרומיים כך שהחלונות אינם חשופים כלל לשמש. בליטה של הגג או בליטת הצללה קלה לחלונות תספיק כדי להגן על החלונות כל העונה החמה. כמובן שחלונות אינם הדרך היחידה לחדירת חום אל הבית; יש לבודד את קירות הבית ואת הגגות, כפי שנסביר בפרקים הבאים.

באופן כללי, ניתן להתיחס לתקופה שבין 21 למרץ ועד 21 לספטמבר כתקופה החמה, בתקופה זו השמש נמצאת בזווית גבוהה, ובהתיחה לחזית הדרומית, השמש נמצאת בזווית של 58° ומעלה. כמובן שזה לא פשוט כלל, דווקא באביב ובסתיו מתרחשים לא מעט ימי שרב – ימים חמים מאד, שבהם השמש עדיין נמוכה ויכולה לחדור לבית מחלונות הבית. גם ההפך קורה לפעמים, ובעונות המעבר יש ימים קרים ואין עדיין מספיק חדירת שמש לבית. אבל בעונות המרכזיות, הקיץ והחורף, אפשר להשתמש בחכמה בידע של זוויות השמש וליצור בית סולרי פסיבי.

כאמור, עד כמה שניתן, יש לשאוף ולמקם את הבית כך שהפתחים של החדרים השימושיים במהלך היום יופנו כלפי דרום. אבל לפעמים הדבר אפשרי באופן חלקי בלבד או בכלל בלתי אפשרי, ואז לדוגמא, נפנה את חללי הבית השימושיים במהלך היום לכיוון מזרח או מערב. בכיוונים אלו קשה לנו יותר לשלוט באופן פסיבי על חדירת קרני השמש בשיא הקיץ, מכיון וזוויות השמש הן נמוכות מאוד (אחרי הצהרים במערב ובבוקר במזרח). הבעיה קיימת בעיקר בשעות הערב כאשר האוויר חם מאוד מאחר ובמהלך היום קירות הבית, הגג, והאדמה כבר התחממו בצורה ניכרת מחום השמש, ובתוך הבית קיימת הרגשת חום כבדה ומציקה. מסיבות אלו, רצוי במידת האפשר למקם את החדרים לכיוון דרום.

התאמת גודל נכון של חלונות לגודל החדר

יחד עם תכנון נכון של מיקום החדרים בתוך הבית במטרה לאפשר חדירה נכונה של קרני השמש לחללי הבית, חשוב מאוד גם כן לתכנן את החלונות כך שנשמור על האנרגיה בתוך הבית.  מצד אחד יש להקפיד על כך שהפתחים לא יהיו קטנים מדי והבית יישאר חשוך וקר, ומצד שני שלא יהיו גדולים מדי ויגרמו לאיבוד החום או הקור.

התקן הישראלי 5282, המתלווה לתקן בנינים ירוקים 5281, מציין את היחסים המקסימליים ואת היחסים הרצויים בין גודל החלונות בכל חדר לבין שטח הרצפה של החדר כולו.

מקור הטבלא להלן: תקן ישראלי מס' 5821 חלק 2 נספח א' טבלא 1.1

הטבלא להלן מפרטת את גודל מערכת קרינה ישירה (חלונות זכוכית שקופים) הנדרשת בהתאם לטיפוס המערכת :

(% שטח זיגוג המערכת ביחס לשטח הרצפה שהמערכת מיועדת לחמם)

טיפוס המערכת:
זיגוג כפול

אזור אקלים

טיפוס המערכת:
זיגוג יחיד

אזור אקלים

ג

ב

א

ג

ב

א

DG1H

14

15

16

DG2Hi

14

15

16

DG1Hi

13

13

14

DG2Hi

13

14

15

DG1L

17

19

20

DG2L

17

19

20

DG1Li

15

15

16

DG2Li

15

16

17

סימון טיפוס המערכת:

מתחיל באותיות DG , ואחר כך סוג הזיגוג: יחיד יסומן ב-1 וזיגוג כפול יסומן ב-2. בניה קלה יסומן ב-Lובניה רגילה יסומן ב-H. עבור תוספת תריס גלילה או אחר, בתנאי שקיים מילוי על ידי חומר מבודד במרווח האוויר בתוך שלבי התריס יסומן ב-i.

הערה : מערכת קרינה ישירה חייבת לכלול תריס להגנה מהתחממות בקיץ.

הערה 1: בהתאם למצוין בתקן הישראלי ת"י 5282 , באזור ד' (בקעת הירדן) אין דרישה לחימום סולרי פסיבי.

הערה 2: זיגוג יחיד אפשרי רק במקרים שת"י 5282 מאפשר זאת

הערה 3: שטח הזיגוג נקבע לפי שטח ההשלכה של זיגוג המערכת על מישור אנכי הפונה לדרום הנקי. אם מערכת הזיגוג אינה פונה לדרום הנקי, שטח המערכת שיידרש יהיה גדול יותר

חלוקת הארץ לאזורי אקלים:

אזור א`: מישור החוף,
אזור ב`: גבעות השפלה הפנימית,
אזור ג`: הרי יהודה השומרון והגליל,
אזור ד`: עמק הירדן ואילת.

התקן מתייחס עוד לגורמים רבים נוספים המשמשים לדירוג שימור האנרגיה של המבנה, רובם יוסברו בפרקים הבאים.

פתחים המתוכננים נכון תוך התחשבות באנרגיות מהטבע, כמו: בשמש (כפי שהוסבר בהרחבה במסמך זה) וברוח, ישפיעו מאוד לטובה על ההרגשה והנוחות של המשתמשים במבנה.

מעבר להחדרה מבוקרת של קרני השמש, פתחים הממוקמים נכון, עוזרים רבות לשיפור ההרגשה על ידי איוורור טבעי וקבוע של החלל; איוורור טבעי זה מושג על ידי מיקום חללים מנוגדים, מיקום חללים בגבהים שונים, שימוש בארובה טרמית, שימוש בארובת רוח, שימוש בפטיו (חצר פנימית), ועוד הרבה פתרונות יצירתיים נוספים. על הכל יוסבר בפרקים הבאים.


המאמר נכתב על ידי ציון שאלתיאל - מקו ישר - אדריכלות ירוקה.

קו ישר - משרד בעל ניסיון רב בתכנון הנדסי ואדריכלי בפרויקטים מגוונים של בתים פרטיים, בתים משותפים, מבני ציבור ותוספות בנייה, ניסיון רב בהגשת תוכניות לאישור העירייה ורישוי עסקים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ציון שאלתיאל

קו ישר - אדריכלות ירוקה
www.kav-yashar.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ציון שאלתיאל

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות27/12/141164 צפיות
בשנים האחרונות גברה נטיית הקבלנים לבנות בתים גדולים יחסית, בני למעלה משלושה חדרים ובשטח של מעל 100 מ"ר. במקביל, מחקרים מראים שחל גידול משמעותי במשקי בית קטנים (דייר אחד או שניים לדירה). מצב זה הגדיל משמעותית את הביקוש לדירות קטנות, וכמענה לביקוש זה, בעלי דירות רבים החלו בפיצול הדירות שברשותם במטרה להגדיל את התשואה מהנכס.

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות26/08/131227 צפיות
העיקרון למיקום נכון של פתחים במבנה, והצללה נכונה של הפתחים הוא מאוד פשוט: צריך להקפיד על חדירת השמש בחורף כסיוע לחימום החללים ולצמצם את חדירת השמש בקיץ ולאפשר אוורור נכון של החללים במבנה. עקרונות אלו פשוטים מאוד להגדרה אבל מעט מתוחכמים לתכנון.

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות26/08/131270 צפיות
אוורור טבעי מושג בעקבות מיקום נכון של המבנה ובעיקר בעקבות מיקום נכון של הפתחים במבנה. אוורור טבעי, ללא אמצעים מלאכותיים, הנקרא גם אוורור פסיבי, מספק אוויר צח רווי בחמצן אל חללי הפנים ומפנה אדי מים וגזים רעילים. האוורור הטבעי גורם לשיפור בהרגשה ובנוחות דיירי הבית. משב הרוח על גוף האדם גורם לשינוע האוויר החם בקירבת הגוף ועל ידי עירבול והזזת האוויר, תחושת החום יורדת, והשהיה במקום הופכת להרבה יותר נעימה ונסבלת. תחושה נעימה בתוך הבית בתקופות החמות ואף בתקופות המעבר תצמצם מאוד את השימוש במזגן ובצריכת החשמל.

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות25/08/102269 צפיות
הליך הגשת בקשה לקבלת היתר בנייה, כרוך בתיאום עם גורמים שונים, ובקבלת אישורים והתאמה לפי חוק התכנון והבנייה 1965. תהליך קבלת היתר בנייה, כרוך בהתרוצצויות בין משרדים שונים, ידיעת התהליך חשוב הן לאזרח המעוניין לבנות את ביתו והן למתכן, לאדריכל ולמהנדס בהם אנו נעזרים בקבלת היתר בנייה כחוק.

מאת: ציון שאלתיאלשיפוצים27/05/102168 צפיות
אחת מההחלטות הראשונות והחשובות בעת בניית בית קשורה לבניית שלד הבניין. בנייה נכונה של שלד הבניין תמנע בעיות כרונית בעתיד ותבטיח עבודה קלה ומדוייקת יותר בהמשך עבודות הבנייה, כבסיס טוב לשימוש בעלי המקצוע הנוספים. לדוגמא קירות ואלמנטים יצוקים נקיים וישרים יקלו על עבודות הטיח והריצוף ויוזילו אותן. ניסיונו ומקצועיותו של קבלן השלד קריטית לאיכות הבניין כולו. מעבר לכך, עמידה בלוח הזמנים שנקבע תוזיל את כלל עלויות המימון של המבנה כולו.

מאת: ציון שאלתיאלשיפוצים20/05/102642 צפיות
יותר ויותר דיירים מחליטים לשדרג את הבית באמצעות הוספת מרפסת לדירתם. החלטה זו נובעת בדרך כלל משלוש סיבות עיקריות: שיפור איכות החיים, העלאת ערך הדירה ושיפור סחירות הדירה. כבר הרבה שנים, רבים מעדיפים את שיטה הבנייה היבשה המבוססת על שלד פלדה, עם תהליך בנייה מאוד קצר ואשר כמעט ואינה מטרידה את שגרת החיים של הדיירים בבניין.

מאמרים נוספים בנושא אדריכלות

מאת: בנימין קלינגראדריכלות06/10/222196 צפיות
האיש קיבל היתר להנגשת הדירה באמצעות כבש שיעבור ברכוש המשותף של הבניין. תביעה לצו מניעה שהגישו שכניו בטענה שהבנייה תחסום להם את האור ותפגע בפרטיותם, התקבלה ! המפקח על רישום מקרקעין בחולון קיבל לאחרונה תביעה שהגישו בעלי דירות בבניין בבת ים נגד שכנם. לנתבע שני ילדים הסובלים ממוגבלות והוא קיבל מהוועדה המקומית היתר להרחבת הדירה והתאמתה באמצעות כבש שיעבור ברכוש המשותף הצמוד לדירת התובעים. אלא

מאת: בנימין קלינגראדריכלות09/04/222706 צפיות
הודבק לך צו הריסה מינהלי על הנכס ואולי מצאת אותו זרוק בחצר. אסכם כאן מה שחשוב לדעת על צו הריסה מנהליוהכי חשוב זכרו שעליכם לפעול מהר בכדי לנסות לעקבו או לבטלו. לנו במשרד בנימין קלינגר נסיון מוכח של שנים בנושאי הסדרת עברות בניה וביטול צווי הריסה. צו הריסה מנהלי הוא אחד מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטת רשות מקומית כלפי תושביה. צו כזה כולל בתוכו לוח זמנים צפוף במיוחד, ועל כן חשוב לפעול כנגדו במהירות האפשרית,תוך מקצועיות ומומחיות, כי הזמן לרעתכם. דרוש יידע נסיון ויצירתיות בהרבה מקרים. מהו צו הריסה מנהלי? ככלל, צו הריסה הוא הוראה של אחד מגופי השלטון להרוס מבנה. צו הריסה מנהלי הוא הוראה כזאת שניתנת על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית, מהנדס הוועדה, או ראש יחידת האכיפה, מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה).

מאת: בנימין קלינגראדריכלות30/03/222674 צפיות
קבלת תיק מידע היא שלב הכרחי בהגשת בקשה להיתר. לאחר קבלת תיק מידע, על מבקש ההיתר להתחיל בהכנת הבקשה להיתר עם עורך הבקשה (האדריכל), על בסיס תיק המידע שנמסר לו. תיק המידע כולל, בין היתר, פירוט של גורמים מאשרים ומועד אישורם, ורשימה של מוצגים נדרשים והשלב הנדרש להגשתם. על עורך הבקשה לעמוד בכל הדרישות המהוות תנאי לפתיחת הבקשה.

מאת: tiloniאדריכלות08/02/222805 צפיות
אם בעבר מיגון חלונות, בין אם זה מיגון חלונות לממד ובין אם מיגון חלונות לרכב היו דברים מאוד יקרים, הרי שהיום אתם יכולים למצוא את אותה האיכות במחירים הרבה יותר משתלמים. מיגון חלונות הוא מה שאנחנו עושים בכל יום מחדש ואנחנו נשמח לספר לכם את מה שאתם צריכים לדעת.

מאת: בנימין קלינגראדריכלות18/07/213575 צפיות
פסק דין חדש של בית המשפט העליון קובע כי מועד החבות בהיטל ההשבחה בגין בניה שבוצעה בחריגה, הוא המועד בו ניתן היתר בניה ולא המועד בו הקים בעל הנכס את הבניה בגינה הוטל התשלום. המדובר במקרה בו התירה התב"ע (תכנית בניין עיר) את הבניה, אך היא בוצעה ללא היתר בניה ורק בחלוף זמן הוצא היתר להתרת הבניה הלא חוקית.

מאת: בנימין קלינגראדריכלות11/05/213822 צפיות
בית המשפט העליון הכריע: מי באמת זכאי להתנגד לבקשה למתן היתר בנייה? וכך נפסק: מי שאינו בעל זכות במקרקעין, אינו זכאי להגיש התנגדות לבקשה להיתר "התנגדות" הינה הליך תכנוני-משפטי, במסגרתו דן מוסד התכנון הרלוונטי בטענות המתנגד כנגד הליך תכנוני המצוי בתחום סמכותו של מוסד התכנון. יצוין, כי זכות ההתנגדות והכללים לה, אינם אחידים לכל הליכי התכנון, והוראות חוק התכנון והבנייה יצרו הבחנה בין "התנגדות לתוכנית" לבין "התנגדות להיתר בנייה".

מאת: דוד כהןאדריכלות22/04/212177 צפיות
מחפשים מנוף לקומות גבוהות, מנוף לקומה 20 או יותר? המאמר הזה יסכם לכם כל מה שחשוב לכם לדעת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica