חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פיצול דירה - חלוקת דירה

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות27/12/20141165 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בשנים האחרונות גברה נטיית הקבלנים לבנות בתים גדולים יחסית, בני למעלה משלושה חדרים ובשטח של מעל 100 מ"ר. במקביל, מחקרים מראים שחל גידול משמעותי במשקי בית קטנים (דייר אחד או שניים לדירה). מצב זה הגדיל משמעותית את הביקוש לדירות קטנות, וכמענה לביקוש זה, בעלי דירות רבים החלו בפיצול הדירות שברשותם במטרה להגדיל את התשואה מהנכס.

קישור למאמר המקורי: פיצול דירה - חלוקת דירה

פיצול בחסות הרשויות

כפיתרון למצוקה זו נקבעה תקנה לפיה רשאיות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, להתיר פיצול דירות קיימות לדירות קטנות. הדירות המפוצלות יהיו לפחות בני 30 מ"ר ובתנאי ש-75% מבעלי הקרקע נתנו את הסכמתם. ההיתר ינתן בהתאם לחוות דעת מהנדס העיר, שלא יוכל לאשר פיצול בלמעלה מ-30% מהדירות בבניין. בנוסף ניתן יהיה לפצל 20% מהדירות שבתכנון ממשלתי שאושרו וטרם מומשו באמצעות הליך מקוצר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

חוקי הבניה

חוק התכנון והבניה התשכ"ה - 1965,הוא הבסיס הקובע לגבי חוקיות ביצוע עבודות בניה.

על פי הוראות החוק, לפני ביצוע עבודת בניה, יש לקבל היתר מאת הועדה המקומית לתכנון ולבניה. באופן עקרוני, לפני ביצוע עבודת בניה, מכל סוג שהוא, יש לקבל קודם לכן היתר כחוק. למרות זאת החוק מבחין ב"שינוי פנימי" אשר עבורו לא נדרש היתר בניה. על פי האמור בחוק התכנון והבניה התשכ"ה – 1965, סעיף 145 (א), "שינוי פנימי" משמעותו:

שינוי שאינו נוגע לצד החיצוני של הבנין, אינו משנה את חזיתו או מראהו.

שינוי שאינו משפיע על שלד הבניין, לדוגמא: העברת קורה או ביטול עמוד, הריסת קיר תומך וכו'.

שינוי שגורם לשינוי ברכוש משותף כמו: תוואי צנרת ביוב, דלוחין, מים, או ציוד אחר המשרתים גם דירות אחרות, ואינו פוגע בזולת.

שינוי שאינו משנה את שטחה של הדירה למעט תוספת של שטח מרפסת שנסגרה כדין.

שינוי שאינו משנה את מספרן של יחידות הדיור (פיצול או איחוד).

נציין רק שעל פי ההגדרות בחוק, במסגרת המונח דירה נכללים כל יחידה שלמה ונפרדת בבנין, בין אם היא משמשת למגורים, לעסק או לכל שימוש אחר.

כיון שבמרבית הדירות המפוצלות העבודות הן פנימיות בלבד, רלוונטי לענייננו הקריטריון של "שינוי מספר יחידות הדיור בבנין", אשר לכאורה חורג מהגדרת "שינוי פנימי" לפי לשון החוק ולפיכך נדרש היתר בניה לביצועו.

פיצול דירה לעומת חלוקת דירה

ובכל זאת נשאלת השאלה מה ההבדל בין חלוקת דירה לבין פיצול דירה?

פיצול דירה, כפי שהוסבר קודם, גורם לחלוקת דירה אחת לשתי דירות (או יותר) עצמאיות, עם חדרי שירותים ומטבח נפרדים ועם מוני חשמל ומים נפרדים. לעומת זאת חלוקת דירה מתבצעת כדי לשפר את התכנון האדריכלי של דירה קיימת (בדרך כלל דירות ישנות יחסית) אשר במקורה לא תוכננה על ידי אדריכל, במקרים רבים, עם חלוקת חללים בזבזנית ושגויה מבחינה אדריכלית ואסטתית. חלוקת דירה נכונה על ידי אדריכל מנוסה תגרום לניצול טוב יותר של השטח הכולל של הדירה ולמיקום אסטטי ונכון של חדרי המגורים וחדרי השירות. במקרים רבים, על ידי תכנון נבון של החדרים ניתן להוסיף חדר מגורים נוסף לפי דרישת הדיירים.

אתגרים אדריכליים בפיצול דירה

מספר לא מבוטל של אתגרים עומדים בפני האדריכל המקבל לידו חלל ועליו לחלקו לשתי יחידות דיור או יותר.

האדריכל ישוחח ויתחקר ארוכות את לקוחו על מנת לאסוף את דרישותיו וציפיותיו. בהמשף מכין האדריכל את הפרוגרמה המותאמת לצרכי הדיירים. הכנת הפרוגרמה היא עבודת אומנות הדורשת מהאדריכל ראיה יצירתית ומקצועית כאחד. את הפרוגרמה יש להתאים לדירה המסוימת על פי מיקומה בבניין, מצאי הקירות החיצוניים, כיווני האור והרוח במקום, שטח הדירה, הגובה, מצאי המרפסות בדירה, חדרי השירות ועוד מכלול התכונות המיוחדות לדירה.

אחד מן האתגרים מולם ניצב המתכנן, הוא קביעת מיקום וגודל המבואה כך שתהא פונקציונאלית כראוי ומאידך לא בזבזנית במקום עד כמה שניתן. אתגר נוסף הוא קביעת מיקום חדרי השירותים בהינתן מיקום צינור הביוב המקורי. אתגר מאוד גדול הוא ניצול מחושב של השטח ולעיתים גם הגובה של המבנה בעת קביעת חדרי המגורים בכל יחידת דיור. בנוסף, יש לתכנן הקצאה נפרדת של תשתיות לכל יחידה יחד עם איזורי גישה לכל תשתית (חשמל, מים, גז, תקשורת, מזגנים). כמובן יש להקפיד על בידוד ראוי בין היחידות השונות. האדריכל מתמודד עם אתגרים רבים נוספים אשר בחלקם הם יחודיים לצרכי התכנון האדריכלי של פיצול דירה.

המאמר נכתב על ידי ציון שאלתיאלמקו ישר - אדריכלות ירוקה.
קו ישר - משרד בעל ניסיון רב בתכנון הנדסי ואדריכלי בפרויקטים מגוונים של בתים פרטיים, בתים משותפים, מבני ציבור ותוספות בנייה, ניסיון רב בהגשת תוכניות לאישור העירייה ורישוי עסקים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ציון שאלתיאל

קו ישר - אדריכלות ירוקה
www.kav-yashar.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ציון שאלתיאל

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות26/08/131230 צפיות
העיקרון למיקום נכון של פתחים במבנה, והצללה נכונה של הפתחים הוא מאוד פשוט: צריך להקפיד על חדירת השמש בחורף כסיוע לחימום החללים ולצמצם את חדירת השמש בקיץ ולאפשר אוורור נכון של החללים במבנה. עקרונות אלו פשוטים מאוד להגדרה אבל מעט מתוחכמים לתכנון.

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות26/08/131284 צפיות
אוורור טבעי מושג בעקבות מיקום נכון של המבנה ובעיקר בעקבות מיקום נכון של הפתחים במבנה. אוורור טבעי, ללא אמצעים מלאכותיים, הנקרא גם אוורור פסיבי, מספק אוויר צח רווי בחמצן אל חללי הפנים ומפנה אדי מים וגזים רעילים. האוורור הטבעי גורם לשיפור בהרגשה ובנוחות דיירי הבית. משב הרוח על גוף האדם גורם לשינוע האוויר החם בקירבת הגוף ועל ידי עירבול והזזת האוויר, תחושת החום יורדת, והשהיה במקום הופכת להרבה יותר נעימה ונסבלת. תחושה נעימה בתוך הבית בתקופות החמות ואף בתקופות המעבר תצמצם מאוד את השימוש במזגן ובצריכת החשמל.

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות13/06/131236 צפיות
גורמים רבים משפיעים על החלטת האדריכל למיקום נכון של מבנה מגורים; כל החלטה חייבת להתחשב בתכתיבי הראשות המקומית, במבנים הסמוכים ובמבנה הטופוגרפי של המגרש והמגרשים הסמוכים. מבנה נכון, הוא כזה שמשתלב היטב באיזור ויחד עם זה בעל ייחודיות נעימה ומרשימה.

מאת: ציון שאלתיאלאדריכלות25/08/102272 צפיות
הליך הגשת בקשה לקבלת היתר בנייה, כרוך בתיאום עם גורמים שונים, ובקבלת אישורים והתאמה לפי חוק התכנון והבנייה 1965. תהליך קבלת היתר בנייה, כרוך בהתרוצצויות בין משרדים שונים, ידיעת התהליך חשוב הן לאזרח המעוניין לבנות את ביתו והן למתכן, לאדריכל ולמהנדס בהם אנו נעזרים בקבלת היתר בנייה כחוק.

מאת: ציון שאלתיאלשיפוצים27/05/102170 צפיות
אחת מההחלטות הראשונות והחשובות בעת בניית בית קשורה לבניית שלד הבניין. בנייה נכונה של שלד הבניין תמנע בעיות כרונית בעתיד ותבטיח עבודה קלה ומדוייקת יותר בהמשך עבודות הבנייה, כבסיס טוב לשימוש בעלי המקצוע הנוספים. לדוגמא קירות ואלמנטים יצוקים נקיים וישרים יקלו על עבודות הטיח והריצוף ויוזילו אותן. ניסיונו ומקצועיותו של קבלן השלד קריטית לאיכות הבניין כולו. מעבר לכך, עמידה בלוח הזמנים שנקבע תוזיל את כלל עלויות המימון של המבנה כולו.

מאת: ציון שאלתיאלשיפוצים20/05/102642 צפיות
יותר ויותר דיירים מחליטים לשדרג את הבית באמצעות הוספת מרפסת לדירתם. החלטה זו נובעת בדרך כלל משלוש סיבות עיקריות: שיפור איכות החיים, העלאת ערך הדירה ושיפור סחירות הדירה. כבר הרבה שנים, רבים מעדיפים את שיטה הבנייה היבשה המבוססת על שלד פלדה, עם תהליך בנייה מאוד קצר ואשר כמעט ואינה מטרידה את שגרת החיים של הדיירים בבניין.

מאמרים נוספים בנושא אדריכלות

מאת: בנימין קלינגראדריכלות06/10/222217 צפיות
האיש קיבל היתר להנגשת הדירה באמצעות כבש שיעבור ברכוש המשותף של הבניין. תביעה לצו מניעה שהגישו שכניו בטענה שהבנייה תחסום להם את האור ותפגע בפרטיותם, התקבלה ! המפקח על רישום מקרקעין בחולון קיבל לאחרונה תביעה שהגישו בעלי דירות בבניין בבת ים נגד שכנם. לנתבע שני ילדים הסובלים ממוגבלות והוא קיבל מהוועדה המקומית היתר להרחבת הדירה והתאמתה באמצעות כבש שיעבור ברכוש המשותף הצמוד לדירת התובעים. אלא

מאת: בנימין קלינגראדריכלות09/04/222726 צפיות
הודבק לך צו הריסה מינהלי על הנכס ואולי מצאת אותו זרוק בחצר. אסכם כאן מה שחשוב לדעת על צו הריסה מנהליוהכי חשוב זכרו שעליכם לפעול מהר בכדי לנסות לעקבו או לבטלו. לנו במשרד בנימין קלינגר נסיון מוכח של שנים בנושאי הסדרת עברות בניה וביטול צווי הריסה. צו הריסה מנהלי הוא אחד מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטת רשות מקומית כלפי תושביה. צו כזה כולל בתוכו לוח זמנים צפוף במיוחד, ועל כן חשוב לפעול כנגדו במהירות האפשרית,תוך מקצועיות ומומחיות, כי הזמן לרעתכם. דרוש יידע נסיון ויצירתיות בהרבה מקרים. מהו צו הריסה מנהלי? ככלל, צו הריסה הוא הוראה של אחד מגופי השלטון להרוס מבנה. צו הריסה מנהלי הוא הוראה כזאת שניתנת על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית, מהנדס הוועדה, או ראש יחידת האכיפה, מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה).

מאת: בנימין קלינגראדריכלות30/03/222698 צפיות
קבלת תיק מידע היא שלב הכרחי בהגשת בקשה להיתר. לאחר קבלת תיק מידע, על מבקש ההיתר להתחיל בהכנת הבקשה להיתר עם עורך הבקשה (האדריכל), על בסיס תיק המידע שנמסר לו. תיק המידע כולל, בין היתר, פירוט של גורמים מאשרים ומועד אישורם, ורשימה של מוצגים נדרשים והשלב הנדרש להגשתם. על עורך הבקשה לעמוד בכל הדרישות המהוות תנאי לפתיחת הבקשה.

מאת: tiloniאדריכלות08/02/222824 צפיות
אם בעבר מיגון חלונות, בין אם זה מיגון חלונות לממד ובין אם מיגון חלונות לרכב היו דברים מאוד יקרים, הרי שהיום אתם יכולים למצוא את אותה האיכות במחירים הרבה יותר משתלמים. מיגון חלונות הוא מה שאנחנו עושים בכל יום מחדש ואנחנו נשמח לספר לכם את מה שאתם צריכים לדעת.

מאת: בנימין קלינגראדריכלות18/07/213596 צפיות
פסק דין חדש של בית המשפט העליון קובע כי מועד החבות בהיטל ההשבחה בגין בניה שבוצעה בחריגה, הוא המועד בו ניתן היתר בניה ולא המועד בו הקים בעל הנכס את הבניה בגינה הוטל התשלום. המדובר במקרה בו התירה התב"ע (תכנית בניין עיר) את הבניה, אך היא בוצעה ללא היתר בניה ורק בחלוף זמן הוצא היתר להתרת הבניה הלא חוקית.

מאת: בנימין קלינגראדריכלות11/05/213841 צפיות
בית המשפט העליון הכריע: מי באמת זכאי להתנגד לבקשה למתן היתר בנייה? וכך נפסק: מי שאינו בעל זכות במקרקעין, אינו זכאי להגיש התנגדות לבקשה להיתר "התנגדות" הינה הליך תכנוני-משפטי, במסגרתו דן מוסד התכנון הרלוונטי בטענות המתנגד כנגד הליך תכנוני המצוי בתחום סמכותו של מוסד התכנון. יצוין, כי זכות ההתנגדות והכללים לה, אינם אחידים לכל הליכי התכנון, והוראות חוק התכנון והבנייה יצרו הבחנה בין "התנגדות לתוכנית" לבין "התנגדות להיתר בנייה".

מאת: דוד כהןאדריכלות22/04/212183 צפיות
מחפשים מנוף לקומות גבוהות, מנוף לקומה 20 או יותר? המאמר הזה יסכם לכם כל מה שחשוב לכם לדעת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica