חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה ניתן לעשות נגד תלונות שווא?

מאת: עו"ד מיכאל חוואיחקירות14/06/20131173 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מבוא

עדים אנו לאחרונה לתופעה ההולכת וצוברת תאוצה, תופעת הגשת "תלונת שווא", תופעה זו נובעת מרצון המתלונן להשתמש בכלי ניגוח זה כנגד הנפגע / חשוד, אם זה ממניעים נקמניים ואם זה ממניעים של השגת יתרון משפטי כלשהוא.

תופעה בזויה זו של "תלונות שווא", צוברת תאוצה בין היתר אודות להנחיה הקיימת לפיה, לא יינקטו אמצעים פליליים כנגד מתלוננת בגין עבירות אלימות, אונס וכיו"ב. כך מוצאים עצמם רבים וטובים בחקירות משטרה קשות וצולבות במקרה הטוב ואף במעצר במקרה הרע.

תופעת "תלונות השווא", מוצאת את ביטויה בעיקר בתחום המשפחה, כאשר חדשים לבקרים עדים אנו לתלונות שווא חוזרות ונשנות כאשר מטרתם לשמש ככלי מיקוח בבית משפט, או כאמצעי להפעלת לחץ להסכמה על תנאים מסוימים, או ממניע נקמתי.

במאמר זה ננסה להסביר, מה ניתן לעשות כנגד "תלונות שווא" במשטרה, ואיך ניתן ראשית, לעצור תופעה זו, ושנית להיפרע בפיצויים עבור הנזקים ועוגמת הנפש הרבה שנגרמה כתוצאה מ"תלונת השווא", שגם במהלך זה כשלעצמו יש בו פן הרתעתי כנגד המתלונן לבל יתלונן שוב לשווא.

המסגרת הנורמטיבית

ראשית, נדרשת הוכחה כי המתלונן פעל בחוסר תום לב בהגשת התלונה השיקרית, לאחר הוכחה זו עומדים בפני הנפגע שני דרכים להתמודדות עם תופעת "תלונות שווא": האחד, במישור הפלילי, כאשר המשטרה מגישה כתב אישום כנגד המתלונן בגין שיבוש עשיית צדק, הפצת ידיעה כוזבת, מסירת עדות שקר וכו', והדרך השנייה במישור האזרחי, כאשר האזרח הנפגע מגיש תובענה לבית משפט כנגד המתלונן לפיצויים בגין תלונת השווא.

יחד עם זאת ראוי לציין, כי במישור הפלילי בתלונות שווא של נשים בגין אלימות או אונס וכיו"ב, קיימת הנחייה מס. 2.5 של הפרקליטות ממנה עולה, כי גם כאשר מתברר כי מדובר בתלונת שווא, לרוב לא תועמד המתלוננת לדין וזאת כדי לא להרתיע נשים מלהתלונן בנושאים אלו, יצוין כי עם כל הכאב שבפרט (הנפגע), החליט המחוקק להעדיף את האינטרס של הכלל (ציבור המתלוננים הכנים).

במאמר זה נתמקד בדרך השנייה, במישור האזרחי:

· ראשית, לנפגע עומדת הזכות לתבוע את המתלונן בגין כל אותם נזקים מוחשיים שנגרמו לו כתוצאה מתלונת השווא, כגון: הפסד ימי עבודה להתייצבות בחקירה או למעצר, הוצאות שונות כדי להוכיח את חפותו וכדו'.

· שנית, במקרה בו עו"ד של הצד המתלונן המליץ להגיש תלונת שווא, ניתן להגיש נגדו תלונה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, אם הדברים יתבררו כנכונים, קרוב לוודאי כי רישיונו של עוה"ד יישלל לתקופה לא מבוטלת.

· שלישית, עומדת לנפגע הזכות לתבוע בגין כל אותם העילות אשר יפורטו להלן:

הזכות לחירות

בהנחה והאזרח הנפגע נעצר במהלך חקירתו כתוצאה מתלונת השווא שהוגשה, ניתן לטעון על הפרת הזכות לחירות, סעיף 5 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, מגדיר חירות אישית:

"אין נוטלים ואין מגבילים את חירותו של אדם במאסר, במעצר, בהסגרה או בכל דרך אחרת".

הזכות לחירות הנה זכות חוקתית, מעמדו החוקתי של חוק היסוד מקרין עצמו לכל חלקיו של המשפט הישראלי. עם חקיקתם של חוקי היסוד בדבר זכויות האדם ... כל שיקול-דעת שיפוטי המוענק על-פי הדין הישן, יש להפעילו ברוח חוקי היסוד; ובכלל, כל נורמה חקוקה צריכה להתפרש בהשראתו של חוק היסוד .

"אין צריך לומר כי הפגיעה החמורה ביותר בחופש התנועה והזכות לחירות היא כליאתו של אדם בבית סוהר, על פי צו מעצר או מאסר, והגבלת תנועותיו בין כותלי בית הסוהר" . במקום בו מתלונן אדם לשווא, עליו לדעת מה יהיו השלכות תלונת השווא שהגיש ויגרום לפגיעה בזכותו החוקתית של הנפגע לחירות אישית.

הזכות לשם טוב

בתלונת שווא, שכתוצאה ממנה נגרם מעצר שווא, עצם המעצר הינו משפיל ומבזה את העצור ואת בני משפחתו, ואף אם לא נעצר יש בעצם החשדות כדי ללכלך את שמו הטוב.

בפרשת שוקן , קבע השופט ברק:

"הדין העולה מחוק איסור לשון הרע מהווה איזון עדין בין זכויות אדם מרכזיות במשטר דמוקרטי: זכות היסוד לשם טוב מזה וזכות היסוד לחופש הביטוי מזה...שתי זכויות יסוד אלה נגזרות מהערך החוקתי של כבוד האדם (פרשת אמר). על הזכות לשם טוב כבר נאמר: "כבוד האדם ושמו הטוב חשובים לאדם כחיים עצמם, הם יקרים לו לרוב יותר מכל נכס אחר...

עוד נקבע בפסיקה:

"הגוזל את רכושי עשוי לפצות אותי בממון. הגוזל את שמי הטוב גוזל את טעם קיומי. שמו הטוב של אדם קובע את התייחסותו שלו לעצמו ואת ההתייחסות של חבריו אליו. הוא קובע את יחסה של החברה אליו. הנכס היחיד שיש לרבים – בין המכהנים ברשויות השלטון ובין הפועלים במגזר הפרטי – הוא שמם הטוב. הוא יקר להם כחייהם" .

עוד נקבע בפסיקה:

"אכן, המשטר הדמוקרטי המגן על החירות של כל אחד מיחידו רשאי וצריך להגן לא רק על גופו של הפרט, אלא גם על נפשו ושמו הטוב. בישראל נגזרת ננגנה על השם הטוב גם מההגנה על כבוד האדם...כן ניתן לעגן לעיתים את ההגנה על השם הטוב בזכות לפרטיות. שכן פרסום שיש בו לשון הרע פוגע לא פעם בפרטיותו של הנפגע ובצנעת חייו" .

לשון הרע

סעיף 1 לחוק לשון הרע מגדיר מהו הדבר שפרסומו עלול להיחשב לשון הרע:

1.      "לשון הרע מהי

לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול –

1)         להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם;

בפרשת שוקן נקבע: כי סעיף זה עוסק במישור האחריות. ההגדרה הקבועה בחוק הינה הגדרה רחבה... יש לברר האם הביטוי הינו משפיל, פוגע או מבזה, וזאת בהתאם לסטנדרט אובייקטיבי של האדם הסביר ... ההגדרה מורכבת מארבע חלופות. החלופה הראשונה מהווה סעיף סל, אשר "מתארת את מהותה של לשון הרע כפרסום העלול לפגוע בשמו הטוב של אדם בעיני אחרים ולפגום בהערכתו בעיני הבריות"... שלוש החלופות הנותרות מתייחסות למקרים קונקרטיים יותר.

על כל פנים, די בכך שהפרסום עלול היה לגרום לאחת מהתוצאות המפורטות בסעיף 1 לחוק, קרי "להשפיל אדם בעיני הבריות" בכדי לבסס אחריות בגין עוולת לשון הרע.

עוולת הנגישה

סעיף 60 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] קובע: "נגישה היא פתיחתו או המשכתו של הליך נפל - למעשה, ובזדון, ובלי סיבה סבירה ומסתברת - נגד אדם, בפלילים או בפשיטת רגל או בפירוק, וההליך חיבל באשראי שלו או בשמו הטוב או סיכן את חירותו, ונסתיים לטובתו, אם היה ההליך עשוי להסתיים כך; אך לא תוגש תובענה נגד אדם על נגישה רק משום שמסר ידיעות לרשות מוסמכת שפתחה בהליכים".

עוולת הנגישה כוללת מס' יסודות מצטברים, אשר בהתקיימם קמה העוולה והנפגע זכאי לפיצוי בגינה והם: פתיחת הליך פלילי, פתיחת ההליך בזדון וללא סיבה סבירה, הליך המסכן חירות ו/או חבלה באשראי שלו, ההליך נסתיים לטובתו (של המבקש) בשים לב כי נטל הראיה רובץ לפתחו של התובע .

אי לכך, מקום שיוכח כי התלונה במשטרה נעשתה בזדון ויעלה מהראיות, כי מטרתה הייתה לפגוע בתובע ובחירותו, ניתן לתבוע בגין עוולה זו.

הנזק – הפיצויים

ראשית יאמר, כי לנפגע עומדת הזכות לתבוע את המתלונן בגין כל אותם נזקים מוחשיים שנגרמו לו כתוצאה מתלונת השווא, כגון: הפסד ימי עבודה לצורף התייצבות בחקירה או למעצר, הוצאות שונות כדי להוכיח את חפותו וכדו'. שנית עומדת לנפגע הזכות לתבוע בגין כל אותם העילות שפורטו לעיל.

בפרשת אמר נ' יוסף פסק כב' השופט ברק, כי הפיצוי התרופתי בגין לשון הרע נועד להשיג 3 יעדים. לעודד את רוחו של הניזוק אשר נפגעה בגין לשון הרע, לתקן את הנזק לשמו הטוב ולמרק את זכותו לשם הטוב, אשר נפגעה בגין לשון הרע.

כן נקבע, כי כיוון שפיצוי התרופתי, נועד להעניק פיצוי על הנזק שנגרם, הרי שבקביעת הפיצוי בגין לשון הרע, יש להתחשב, בין היתר, בהיקף הפגיעה, במעמד הניזוק בקהילתו, בהשפלה שסבל, בכאב וסבל שהיו מנת חלקו ובתוצאות הצפויות מכל אלה בעתיד, כאשר הבחינה הינה אינדיבידואלית. יש להתחשב בטיב הפרסום, בהיקפו, באמינותו, במידת הפגיעה ובהתנהגות הצדדים, כאשר התנהגות המזיק עשויה להשפיע על שיעור הנזק והערכתו.

סוף דבר

נמצינו למדים, כי ניתן להתמודד עם התופעה הבזויה הצוברת מימדים בעיקר בהליכי גירושין, ואף למגר תופעה זו ביצירת סנקציות אזרחיות ופליליות כאחת, אף שהמישור הפלילי לא עומד תמיד לרשות הנפגע, אבל במישור האזרחי, עומד לרשות הנפגע מספיק כלים להתמודדות בפני תופעה זו.

יחד עם זאת ראוי לציין, כי תביעות מסוג זה עוטים אופי מיוחד של תביעה, ובשל אופיים המיוחד לא בנקל יקבל בית המשפט את התביעה, כדי להעריך את סיכויי התביעה והצלחתה, ראוי להיוועץ עם עורך דין בעל ניסיון בתחום, ובעל ידע נרחב בתביעות מסוג זה.

נכתב ע"י - עו"ד מיכאל חוואי מקור המאמר:http://www.cmichael-law.co.il/

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. בכל מקרה של שאלה בעניין יש לפנות לעו"ד מוסמך לקבלת ייעוץ מלא. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הח"מ.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

משרד עורכי דין - מיכאל חוואי

תחומי עיסוק:

עבירות מס והלבנת הון

משפט מנהלי והסדרת מעמד לאזרחים זרים

משפט אזרחי ומסחרי

כתובת האתר ולמאמרים נוספים: http://www.cmichael-law.co.il/

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. בכל מקרה של שאלה בעניין יש לפנות לעו"ד מוסמך לקבלת ייעוץ מלא. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הח"מ.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד מיכאל חוואי

מאת: עו"ד מיכאל חוואיסדר דין אזרחי22/08/136206 צפיות
הלכה מושרשת היא כי אי הבאתו של עד רלבנטי יוצרת הנחה כי אילו הושמע העד היה בכך כדי לתמוך בגרסת היריב וכי הסיבה לאי הבאתו הינה החשש של בעל הדין מעדותו ומחשיפתו לחקירה שכנגד.

מאת: עו"ד מיכאל חוואיהגירה20/06/132327 צפיות
החוק מונע, בכפוף לחריגים, מתושבי האזור להיכנס אל תחומי מדינת ישראל. בכלל זה, הוטלו, בין השאר, מגבלות גם על איחוד משפחות בין בן זוג ערבי בעל אזרחות ישראלית או תושב קבע בישראל (בעיקר בירושלים) לבין בן זוגו תושב האזור. בבסיס הסדר זה עמד החשש שהשתקעותם של תושבי האזור בישראל באמצעות נישואין ואיחוד משפחות תנוצל לצרכי העימות המזוין.

מאת: עו"ד מיכאל חוואיהגירה20/06/132203 צפיות
בישראל, קיים קושי לא מועט להסדיר מעמדו של אזרח זר שאינו יהודי הרוצה לחיות עם בן זוגו לא אחת נתקלים בני הזוג בקשיים שמציב בפניהם משרד הפנים במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב אף בסירוב שרירותי להסדיר מעמד לבן הזוג הזר וגירושו מהארץ, מה שלעיתים מוביל לתוצאה מצערת של פירוד כפוי בין בני הזוג. קל וחומר כאשר מדובר בהסדרת מעמד לילדו של בן הזוג הזר שנולד מנישואיו הקודמים, במקרה זה הקושי גדל הן מבחינה מהותית והן מהבחינה הפרוצדוראלית

מאת: עו"ד מיכאל חוואיהגירה20/06/132250 צפיות
בישראל בכלל וברשות הפלסטינית בפרט חיים אלפי פלסטינים ששיתפו פעולה עם השב"כ או עם זרועות הביטחון השונים, אלו נקראים בפינו "משתפי"ם", ידוע כי מעל ראשם של המשתפי"ם מרחף גזר דין מוות. לשם כך, קיימת וועדה מיוחדת, הנקראת "וועדת המאוימים", אשר מטרתה לטפל בבקשותיהם של המשתפי"ם, וועדה זו קשורה לזרועות הביטחון ובראשה יושבים בכירים במערכת הביטחון, את החלטותיה היא מעבירה למשרד הפנים.

מאת: עו"ד מיכאל חוואיחוק ומשפט - כללי15/06/131214 צפיות
הסכם שנחתם בין הצדדים וקיבל תוקף משפטי על ידי אשרורו בבית המשפט הרי הוא כפסק דין לכל דבר ועניין, ההסכמים עליהם מקובל להחתים את בית המשפט הם בדרך כלל בהליך גירושין הנקרא "הסכם ממון", או בכל סכסוך ממוני הנקרא "הסכם פשרה". במאמר זה ננסה לפרט את האפשרויות לביטול ההסכם, לאחר שקיבל תוקף של פסק דין.

מאת: עו"ד מיכאל חוואיהגירה14/06/132429 צפיות
בישראל, קיים קושי לא מועט להסדיר מעמדו של אזרח זר שאינו יהודי הרוצה לחיות עם בן זוגו בין שנשוי לו ובין שחי עימו חיים משותפים (ידועים בציבור). במאמר זה נעסוק בבן זוג זר החי חיים משותפים עם ישראלי, נציג את יתרונותיו וחסרונותיו לעומת נישואין, כמו"כ נציג את דרכי הפעולה הפרוצדוראליות.

מאת: עו"ד מיכאל חוואיהגירה14/06/132026 צפיות
בישראל, קיים קושי לא מועט להסדיר מעמדו של אזרח זר שאינו יהודי הרוצה לחיות עם בן זוגו בין שנשוי לו ובין שחי עמו חיים משותפים (ידועים בציבור). במאמר זה נעסוק בהסדרת מעמד לבן זוג אזרח זר הנשוי לישראלי, נציג את יתרונותיו וחסרונותיו לעומת ידועים בציבור, כמו"כ נציג את דרכי הפעולה הפרוצדורליות.

מאמרים נוספים בנושא חקירות

מאת: shlomy חקירות26/12/171553 צפיות
חושדים בבן הזוג? חשוב להבין מספר פרטים טרם הפניה לחוקר פרטי, ראשית תחום הבגידות הוא עניין שמתרחב בשנים האחרונות ולמשרדי חקירות יש לא מעט עבודה בתחום, 80% מכלל הפונים למעשה בטוחים שמתבצעת בגידה וזקוקים להוכחה לצורך בתי משפט וכו', הבגידות שמגיעות לידי חקירות מדובר במעשה המתמשך לאורך תקופה עם פרטנר קבוע ולא בגידה מיקירת שעליה קשה מאוד לאסוף ראיות

מאת: נויחקירות25/11/171786 צפיות
אנשים רבים פונים למשרדי חקירה פרטיים כאלה ואחרים על מנת לאשש או להזים חשדות אשר יש להם לגבי התנהגות בני הזוג שלהם, או כדי להשיג מידע אודות שותפים לעסק או על מתחרים או אודות אנשים אשר רוצים לעשות איתם עסקים וכדומה. משרדי חקירות מעניקים שירותי מעקבים אחרי אנשים לצורך השגת מידע אשר נחוץ ללקוחות שלהם. אבל בהזמנת מעקבים יש גם סיכונים אשר יש לקחת אותם בחשבון.

מאת: אוריה בן מנחםחקירות22/06/152862 צפיות
במקרים רבים, אנו זקוקים לעזרתו של חוקר פרטי מנוסה. המטרה העיקרית בגינה אנו שוכרים את שירותיו של חוקר פרטי המתמחה בתחום הבגידות היא להחזיר את חיינו למסלול הרגיל שלהם ולמנוע מצב בו נעשה לנו עוול

מאת: אמיר אברמסוןחקירות09/03/152181 צפיות
אריאלה לא הופתעה מהממצאים נפרדה לשלום וציינה כי זה מחזק את ההחלטה שלה לבדוק מי הפרטנר שלה. וכי היא מסיימת היום את הקשר.

מאת: אמיר אברמסוןחקירות14/01/152337 צפיות
ישנם מספר קריטריונים שעליכם לקחת בחשבון כאשר אתם עומדים בפני סינון ראשוני של משרד חקירות פרטי.

מאת: אמיר אברמסוןחקירות10/11/142859 צפיות
בשנים האחרונות אני נוכח כי יש למשרד החקירות שלי במיוחד עקב האינטרנט, פניות של מגזרים שמעולם לא היו לקוחות של משרדי חקירות.

מאת: ליאת מנדלסוןחקירות14/09/143238 צפיות
בחיים אי אפשר לדעת מתי האדם מולך דובר אמת או לא. כאשר מדובר על עניינים שוליים הרי שמלבד חוסר נעימות ותסכול, הדבר לא באמת משפיע. כאשר מדובר על ענייני עבודה, זוגיות וכדומה – למושג שקר או אמת יש משמעות שונה לגמרי. בדיוק בשל כך מזל שאפשר להשתמש באחת המכונות החשובות ביותר שהומצאו מכונת פוליגרף.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica