חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניתוח לב - מהלך ,שלבים וטיפול

מאת: ישראלמחלות לב08/07/20132205 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאמר זה נכתב על סמך ניסיון וידע מקצועי של אח טיפול נמרץ ביחידה לניתוחי לב.אין להסתמך על הנאמר כאל יעוץ או מהלך לאחר ניתוח גורף לכל המטופלים. מהשמתואר במאמר זה מדובר באופן כללי ולא פרטי.

ניתוח לב פתוח אחד הארועים הכי לא צפוייםשנוחתים עלייך ביום בהיר אחד, לרוב מדובר בניתוח מעקפיים אך בניתוח מסתמיםמרבית הניתוחים הם יזומים ומתוכננים מראש.זה מתחיל בעבודה, בזמן נהיגה אובאירוע  עם כאבים בחזה ,לחץ ותחושה רעה, ישנם כאלה אשר מסתובבים מס' ימיםעם התחושה הזאת ומרגישים עייפות וחולשה בהליכה או עלייה במדרגות עד שמגיעים לרופא או למיון כי הכריחו אותם או המליצו להם. ישנם כאלה  שמגיעים במסגרת בדיקות לחדר כושר ומשם הם מגיעים לצינטור  ואף לחדר ניתוח בעל כורחם. יש לציין שהאחרון הוא מקרה הכי טוב מבין השאר משום שזה יזום והלב טרם נפגע ותהליך ההחלמה מהיר יותר.

אסביר בקצרה את המנגנון . בלב ישנם שלושה עורקיים מרכזיים שמספקים דם לחלקיו ע"י סעיפים שמתפצלים מאותם שלושה. עםהשנים נוצרת מחלה של היצרות כלי דם כתוצאה מאטרוסקלרוזיס. זוהי המחלה הנפוצה ביותר בארה"ב, המאופיינת בהצטברות של ליפידים, שומנים ורקמה פיברוטית בקירות כלי הדם. שקיעת החומרים יוצרת חסימה או היצרות של כלי הדם ומפריעה לזרימת דם תקינה אל המיוקרד (שריר הלב). המחלה הינה פרוגרסיבית אך ניתנת לטיפול.

אטרוסקלרוזיס גורם לסימפטומים וסיבוכים בהתאם למיקום ומידת ההיצרות. החסימה מונעת מאספקת דם וחמצן תקינה, הדרושה לתיפקוד התקין של כלי הדם. תופעה זו נקראת Ischemia.   המושג Angina pectoric (תעוקת חזה) מכוון לכאבים בחזה הנובעים בעקבות איסכמיה לבבית. תעוקת חזה,לרוב, נובעת מתהליך אטרוסקלרוטי משמעותי. אם הירידה באספקת דם וחמצן ארוכה ומשמעותית, נזק בלתי הפיך עד כדי מוות עלול להתרחש.  נזק משמעותי עלול לגרום לתפוקת לב ירודה, אז הלב לא יוכל לספק לרקמות ואיברי הגוף את הדם הנדרש.

במהלך כזה שבו ישנה תעוקת חזה או התקף לב המטופל מגיע למיון ואחרי סידרת בדיקות הוא מגיע לצינטור. אם יתמזל מזלו והוא יגיע לצינטור מהר ככל האפשר מה טוב ואם לא אז הוא ממתין עד שיגיע תורו. כדאי שזה יהיה מהר ככל האפשר.סוד קטן – בכל בית חולים קיים צוות כוננים לצינטור. אם המשפחה לוחצת אז הם יגיעו גם בלילה ולא יחכו לבוקר.

ישנם מצבים מסוימים שלא ניתן לפתוח את החסימה בעורקים הכליליים או זה מסוכן או שהמטופל  נכנס לקטגוריה של ניתוח לב פתוח ז"א ישנם קריטריונים לניתוח , (לא אפרט כאן)  ואז הוא מועבר למחלקה לניתוחי לב. כעת הניתוח תלוי בדחיפות, במחלות רקע של החולה ,אם הוא צריך בירורים כמו US צווארי, CT , אקו ועוד, בתור לניתוח ובבירוקרטיה מסביב.

יום יומיים  לפני הניתוח המטופל עובר מס' בדיקות הכנה טרם הניתוח .הוא מקבל הדרכה לניתוח רואה אותו רופא שמחתים אותו על הסכמה לניתוח, הרופא המנתח אחראי להסביר ולהחתים את המטופל על ההסכמה לניתוח. בנוסף  בודק אותו המרדים וגם הוא מחתים אותו לניתוח. הוא קובע את סוג ההרדמה המתאימה לו. זה הזמן לשאול שאלות שלא ברורות צמצום אי וודאות וזאת בכדי להפיג חששות. בזמן החתימה חובה להסביר לכם כל דבר שלא ברור זה מחובת הרופא והמרדים לא להתבייש. ערב לפני כן המטופל  מתקלח בסבון אנטיספטי,טיפול תרופתי וצום מחצות .בוקר הניתוח המטופל מגולח לאחר מכן מתקלח שוב עם אותו סבון מקבל טיפול תרופתי ע"פ הוראות המרדים (פרמדיקציה),לבוש חלוק בלבד ומורד לניתוח במיטה בליווי אלונקאי  ובני משפחה.

כל פרק הזמן הזה מהצינטור עד לניתוח גורם למועקה בקרב המטופלים. כל התערבות כירורגית מלווה בתגובה רגשית של המטופל.התגובה השכיחה ביותר היא חרדה. החששות של המטופל הן מהלא-נודע, מוות, אובדן ימי עבודה, אפשרות לאיבוד מקום עבודה, אחריות כלפי המשפחה והאיום שלהמגבלה לאחר הניתוח.

בחדר ניתוח המטופל מורדם ,מכניסים לו צנרת מתאימה של קטטר שתן ,וריד מרכזי, הנשמה ועוד. פותחים לו את בית החזה עד שמגיעים ללב. ישנם שיטות שונות לפתיחת חזה ,השיטה המקובלת היא פתיחת חזה ממרכז בית חזה שאז זה נוח למנתח לעבוד בגישה  נוחה על הלב. ישנה שיטה שנכנסים ללב מצד בית החזה בין הצלעות (חתך קטן יותר).

במקביל לוקחים וריד מהרגל או/ו עורק מהיד והם אלו שמושתלים כמעקף לעורק החסום. ישנם כל מיני שיטות למעקפים לא אתייחס לזה. לאור הקושי הטכני בביצוע ההשקות לעורקים הכליליים בלב פועם, פותחה מכונת הלב-ריאה, למרות שישנה אפשרות לנתח במקרים מסוימים על לב פועם (off pump)  שזה נתון לשיקול של המנתח.

בגישה של מכונת לב ריאה הלב משותק על מנת שהמנתח יעבוד על הלב ובזמן זה הדם זורם בגוף דרך מע' חליפית שמזרימה דם דרךמכונת לב ריאה. במהלך הפרוצדורה הגוף מקורר ל- 28-32 מעלות. הדם מקורר על מנת להאט את המטאבוליזם של הגוף ולהפחית את תצרוכת החמצן. הדם הקר סמיך  יותר, ולכן מוזרקת התמיסה הקריסטלואידית אשר מדללת אותו. בתום הניתוח, הדם מחומם מחדש כאשר הוא חוזר למכונת הלב-ריאה. במקביל, מודדים את תפוקת השתן ולחץ הדם, נלקחים רמת גזים עורקיים ותפקודי קרישה ונעשה אק"ג על מנת לאמוד את מצב המטופל לאורך הניתוח, בעודו מחובר למכונת הלב-ריאה.

לא אתיחס לניתוח מסתמים רק אומר שהגישה ללב באותה צורה רק שפה במקום מעקפים מגיעים למסתם ופה המנתח או שמתקן את המסתם (אם ניתן) או שמחליף אותו במסתם ביולוגי או מכני.

מסתם מכאני- המסתם המועדף למטופלים צעירים יותר.הסיבוך העיקרי – טרומבואמבוליה (קרישי דם שנשלחים מהמסתם), לכן דרוש טיפול ממושך באנטיקואגולנטים (מדללי דם -קומדין).

מסתם מרקמה ביולוגית - בד"כ מחזיר, אך לפעמים משתמשים במסתם מפרה. מחזיקים 7-10 שנים. בשימוש בנשים בגיל הפוריות, חוליםש גילם מעל 70, עם כיב פפטי, או כאלו שמסיבות שונות לא ניתן לטפל בהם באנטיקואגולנטים.

מסתם עצמוני ז"א משתמשים ברקמות של המטופל עצמו לתיקון או החלפה.

בסיום הניתוח מעוררים את הלב ,מנתקים אותו ממכונת לב ריאה, הגוף מחומם, סוגרים בית חזה עם תיל נירוסטה תופרים את העור עם סיכות והמטופל עובר מונשם להתאוששות או למחלקה תלוי בבית חולים והמדיניות שם.

שאלה שכולם שואלים כמה זמן נמשך הניתוח? קשה לומר. כל ניתוח הוא אינדיבידואלי בהתאם למקרה. בהערכה גסה בין 3-5 שעות זה בסדר.

בשלב הזה המטופל מגיע ליחידה ושם מופקדת עליו אחות טיפול נמרץ צמודה. הוא יהיה מחובר לצינור הנשמה ,זונדה, נקזים(שמנקזים שאריות דם), ווריד מרכזי, וונפלונים, קטטר שתן. האחות והרופא ייצבו אותו, יקחו בדיקות דם לפרקים לראות רמות גזים בדם, איזון רמות סוכרים, איזון הנשמה טיפול תרופתי ,המשך חימום ועוד.כעקרון אם הכל תקין אז מוציאים צינור הנשמה וזונדה תוך פחות מיממה, נקזים ,קטטר שתן ווריד מרכזי כ 2-3 ימים. שחרור לבית החלמה/בית יקרה לאחר 5-7 ימים ,הכל בהתאם לחולה וזה אינדיבידואלי. לא ניתן להשוות בין חולים ,כל מקרה לגופו.

בשנים האחרונות רמת החולים שמגיעים לניתוח הם מורכבים מאוד עם מחלות רקע רבות ומן הסתם אורך האשפוז יכול להתארך וגם יכול להסתבך.

הסיבוכים יכולים להיות מהפרעות קצב למיניהם,הפרשות מהפצעים וזיהומים, דלקות בפצעי ניתוח ,בלבול של חולים זקנים ועד סיבוך בניתוח , אירוע מוחי ועוד אפשרויות רבות שלא ניתן למנות כאן את כולם.לכל סיבוך יש טיפול בנפרד. ישנו פתרון לכל סיבוך . הסבר על כך דורש מאמר בנפרד.

אחד מהסיבוכים השכיחים אצל מטופלים זקנים זה בלבול. לרוב זה חולף לאחר מס' ימים כאשר המטופל מתאזן. לא מעט משפחות זקוקות לסיוע של אנשי צוות מקצועיים במחלקה בפרט ובבית בכלל. יש משפחות שיכולות לאפשר להם אחות פרטית בלילות לבני משפחתם המאושפזים שהם מבולבלים וזקוקים להשגחה צמודה של אחות או לאחות שתגיע הביתה למטופל לתת זריקות לכאבים או להחליף חבישה או על מנת לראות את החולה ולהדריך אותו באופן נכון.הביטוחים המשלימים מאפשרים החזרים על שמירת אחות פרטית אחרי ניתוח עד 7ימי השגחת אחות . כל קופה בהתאם למדיניות שלה. כמו"כ יש כאלה שיש להם ביטוחים פרטיים.

הסיוע של איש צוות מקצועי חיוני ולעיתים נחוץ בדרבון החולה להתנייד, לאכול, לבצע פעולות בסיסיות שלכאורה נראה לא משמעותי אך הוא חשוב מאוד.

חברת Medical Service נותנת פתרונות של מטפלות צמודות ועד להשגחה של אחות פרטית מקצועית (עם קורס טיפול נמרץ) הכל בהתאם לדרישה וליכולת. בנוסף חברת Medical Service נותנת פתרונות של שמירה והשגחה פרטית בבית ,בדיקות דם פרטיות וזריקות לפי הצורך.

רפואה שלמה והצלחה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ישראל

מאת: ישראלמחלות לב27/10/139160 צפיות
מאמר העוסק בתרופות מדללות דם ביחוד קומדין COUMADIN.המאמר מסקר את התרופה ,שימוש,והצורך בניטור ומעקב של רמת התרופה בדם.

מאת: ישראלבריאות ורפואה כללי19/08/1310314 צפיות
ביצוע זריקה ע"י מטופל עצמו או בני משפחתו... קיצור דרך של הממסד הרפואי. האם אתם מוכנים נפשית ופיזית לזה ? פיתרון שמציעות קופות החולים ומער' הבריאות הם לא פחות ולא יותר - ביצוע פעולות סיעוד ע"י מטופל עצמו או בני משפחתו. זריקה לא נכונה יכולה להסב נזק לרקמות עד כדי נזק בלתי הפיך לעצבים באיזור ההזרקה.

מאת: ישראלבריאות גיל הזהב12/05/139900 צפיות
רפואת הקשישים מאופינת בריבוי מחלות ,בשינוי אופי וסימני מחלות, בעלייה בשכיחות המחלות ובהמשכן. ישנה ירידה קוגנטיבית ופגיעה בחושים. התוצאות בקרב קשישים אלו באות לידי ביטוי בירידה תפקודית ובאובדן העצמאות בחיי היום יום. אלה מביאים לצורך הולך וגדל באשפוז בטיפול במוסדות או בעזרה מתמדת בחיי היום יום. מדינת ישראל היא המדינה המובילה בתחום הטיפול הסיעודי הממושך בקשישים. שיעור המטופלים בקהילה ובמשק הבית גבוה במיוחד 86.5% מסך המטופלים הסיעודים לעומת 50.7% בממוצע במדינות ה OECD (ארגון מדינות מפותחות).

מאמרים נוספים בנושא מחלות לב

מאת: דניאל seoמחלות לב12/06/147246 צפיות
אם אתם מחפשים אטרקציה מהנה ואטרקטיבית לימי הקיץ החמים המתקרבים ועימם עולה הטמפרטורה מדי יום, מצאנו לכם פעילות מהנה וכיפית לכל המשפחה.פארק מים זו החוויה הכי מהנה להעביר יום שלם בכיף ובהנאה בימי הקיץ הרותחים.

מאת: ישראלמחלות לב27/10/139160 צפיות
מאמר העוסק בתרופות מדללות דם ביחוד קומדין COUMADIN.המאמר מסקר את התרופה ,שימוש,והצורך בניטור ומעקב של רמת התרופה בדם.

מאת: מיכאל רומנסקימחלות לב26/05/132127 צפיות
הלב הוא, כיודע המשאבה שאחראית על זרימת הדם הסדירה בגוף האדם. על מנת לאפשר לדם לנוע בכיוון הנכון, ולמנוע ממנו מצב של זרימה הפוכה, מכיל הלב מסתמים - ארבעה במספר. לעיתים, פגיעה במסתמים עשויה להצריך התערבות כירורגית לצורך תיקון הבעיה באמצעות החלפת המסתם הפגום. למרבה המזל, מדובר בניתוח קל, יחסית. למעשה ניתוחי מסתמים הם בין הניתוחים הנפוצים ביותר בישראל. מרכזים רפואיים פרטיים מציגים, גם בתחום זה, יתרונות רבים.

מאת: רוני סופרמחלות לב13/12/129214 צפיות
ורידים הם כלי הדם בגוף אשר מחזירים דם מהזרועות, הרגליים ושאר האיברים אל הלב. אי ספיקה ורידית היא מצב בו זרימת הדם בורידים חסום או מוגבל. אי ספיקה ורידית יכולה להתרחש בגלל מספר הפרעות – בעיקר פקקת של ורידים עמוקים ודליות. בורידים בריאים ישנה זרימה מתמדת של דם מאיברי הגוף. ישנם שסתומים בתוך הורידים ברגליים אשר מונעים מהדם לזרום בכיוון ההפוך.

מאת: לי באומןמחלות לב23/04/129107 צפיות
מחלת לב היא המחלה השכיחה ביותר בעולם המערבי, והתמותה ממנה רק הולכת וגדלה. למטופלים שחיים עם מחלה חמורה יש מספר צרכים בסיסיים מהמערכת הרפואית: ניהול כאב וסימפטומים, הימנעות מהארכה לא מתאימה של גסיסה, להשיג תחושה של שליטה והעצמה של יחסים עם אחרים משמעותיים.מטופלים עם בעיה לבבית סובלים מעייפות, כאבים, דיכאון, בצקות, נדודי שינה, דיכאון, בלבול, אנורקסיה ועצירות. טיפול פליאטיבי יכול לסייע למטופלים ובני משפחותיהם בשלב הסופני ולהפחית עלויות מהמערכת הרפואית, אלא שמעט הרופאים מפנים לטיפול פלאטיבי

מאת: רויטל בוחניקמחלות לב01/12/118978 צפיות
הלב הוא אחד האיברים החשובים ביותר בגופנו. התקפי לב הם מצבים מסוכנים העשויים להביא למוות וכדאי לדעת כיצד ניתן למנוע אותם ואיך אפשר לטפל בהם. להלן כמה עובדות אודות התקפי לב שכדאי שתדעו.

מאת: רויטל בוחניקמחלות לב13/11/118856 צפיות
מוקד רפואה הוא מוקד המיועד לתת שירות רפואי זמין ומיידי לאנשים הזקוקים לו. מוקד רפואה יהיה פתוח בכל שעות היממה ובכל ימי השבוע על מנת לתת מענה לאנשים. מוקד רפואה יכול להיות מוקד אליו ניגשים פיזית ומקבלים טיפול רפואי, מוקד אשר נותן שירות באמצעות מענה טלפוני, או מוקד רפואה אליו מחוברים באמצעות לחצן מצוקה. מיותר לציין שמוקד רפואה זמין ויעיל ביותר הוא מוקד רפואה שנותן מענה טלפוני ישיר או קישור ללחצן מצוקה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica