חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לחמם את החורף: תזונה טבעית לימים הקרים

מאת: אורנה גזיתתוספי מזון27/01/20101551 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק



עם כל הכבוד לסוודר ותנור החימום,  צריך גם לחמם את הגוף גם מבפנים, באמצעות מאכלים ומשקאות מחממים. הרפואה הסינית גורסת כי קיימים מזונות מחממים, מזונות מקררים ומזונות נייטרליים. חימום הגוף יחזק אותו ויגביר את עמידותו בפני מחלות החורף.


אנרגיית החימום של כל מאכל נקבעת על ידי הרכבו, אופן גידולו ודרך הבישול שלו. בישול איטי וממושך בסיר על אש קטנה או בכלי חרס בתנור יעלה את אנרגיית החימום של המזון. זו הסיבה שמאכלים כמו חמין, תבשילי קטניות, מרקים ודייסות, מתאימים לחורף.

כשמזג האוויר קר, מומלץ לעבור לתפריט של מזונות ותבלינים מחממים ולהשמיט את המזונות המקררים. ניתן להוסיף מזונות המוגדרים נייטרליים, כלומר שאין להם השפעה מחממת או מקררת.

ירקות מחממים

הירקות המועדפים בחורף הם הכתומים, בעיקר בטטה. הם נחשבים כמחממים, מחזקים ומשפרים את תפקוד המערכת החיסונית. אבל ירק לא חייב להיות כתום כדי להיחשב למחמם: בצל, שום, כרישה, פלפל ירוק וקישוא, וגם ירקות השורש כמו גזר, צנון, צנונית, שורשי פטרוזיליה וסלרי תוספים גם הם את מקומם ברשימת הירקות המחממים. מרק, מישהו?

ירקות ניטרליים

את התזונה ניתן, כאמור, לגוון עם ירקות נייטרליים כמו מלפפון או חסה. עדיף להשתמש בירקות טריים. להוציא אותם מהמקרר לפחות שעתיים לפני הארוחה ולא לאכול אותם בבוקר. ירקות כמו אפונה ירוקה, דלעת, תירס ותפוחי אדמה יקבלו אנרגיה מחממת על ידי חליטה במים חמים או הקפצה קצרה במחבת.

פירות מחממים

ברשימה הזו מככבים פירות הדר עם קליפתם, אגסים, דובדבנים, תותים, פפאיה, אננס, תאנים וליצ'י. גם פירות אפשר כמובן לבשל או לאפות (תפוח עץ אפוי, למשל, רסק או לפתן).

כדאי לאכול בחורף פירות מיובשים, שתהליך הייבוש תורם לאנרגיית החימום שלהם.

מוצרי חלב

רוב מוצרי החלב נחשבים לנייטרליים או למקררים, ולכן מומלץ להפחית את צריכתם בחורף. אם אתם לא יכולים לוותר על מוצרי חלב, העדיפו יוגורט, ואם אפשר - יוגורט פרוביוטי.
גם את מוצרי החלב כדאי להוציא שעתיים לפני האכילה מהמקרר ולא לאכול בארוחה הראשונה בבוקר.
מכיוון שמוצרי החלב גורמים לעתים ליצירת ליחה בדרכי הנשימה, מומלץ לאנשים הנוטים בחורף לנזלת או לשיעול ליחתי לצרוך מוצרי חלב צאן במקום חלב פרה, אך לא לוותר לחלוטין על מוצרי חלב, כדי לא לפגוע באספקת הסידן.

בשר

לא רק אמהות יהודיות דאגניות ממליצות על מרק עוף כאמצעי לריפוי וחיזוק אחרי ובמהלך מחלה: גם הסינים מסכימים איתן. בשר כבש,בקר ועוף נחשבים למאכלים מחממים.
דגי מים מתוקים הם בעלי אנרגיה נייטרלית, ודגי ים נחשבים למקררים.
לאנשים הסובלים מאנמיה, שכפועל יוצא שלה קר להם יותר, מומלץ לאכול מנה בשרית כלשהי וכבד שלוש-ארבע פעמים בשבוע, משום שבשרים ידועים גם כמחזקי דם.

דגנים ופחמימות

כדאי להעדיף את הלחם המלא, בעיקר משיפון, המחמם יותר מחיטה. דגנים כמו תירס, כוסמת, דוחן, אורז מלא ואורז מתוק נחשבים למחממים. מומלצת במיוחד שיבולת השועל, שניתן להכין ממנה דייסה על בסיס מים או חלב צאן או להוסיף אותה למרקים ולתבשילי בשר.

קטניות

קטניות, בעיקר קטניות כהות (שעועית חומה ושחורה, פולי אזוקי ועדשים חומות )נחשבות למחממות. כיוון שהקטניות ממילא דורשות בישול ארוך, איכותן המחממת מתחזקת אף יותר, והן מומלצות בתוך חמין או מרקי קטניות. הקטניות יכולות, אגב, להוות תחליף בשר לצמחונים.

כל מיני

בתפריט החורפי כדאי לשלב גם אגוזי מלך, ערמונים, זיתים, שמן זית, צנוברים, שקדים קלופים לא קלויים, שומשום מלא וטחינה מלאה, ויש לשמור על כמויות מדודות של כף עד שלוש כפות ביום, בגלל הקלוריות.

לתבלינים יש תפקיד חשוב בשינוי האנרגיה של מזונות, וחלקם אף משמשים כצמחי מרפא. תבלינים מחממים הם קינמון, זנגוויל, הל, צ'ילי, פלפל שחור ואדום, בזיליקום, עלי דפנה, רוזמרין, כוסברה, כמון וכורכום.

שתייה

בחורף מומלץ, כמובן, לשתות שתייה חמה, בעיקר תה לסוגיו, רצוי תה צמחים שאינו מכיל קפאין (אבל לא תה מנטה ולא תה עם נענע שנחשבים למקררים), וגם תה ירוק ותה יסמין. כדאי להוסיף למשקאות תבלינים מחממים. גם תה בנוסח הצ'אי ההודי (בלי חלב) טוב למלחמה בקור, כיוון שהוא מכיל זנגוויל, קינמון, ציפורן והל.

שיהיה לכולנו חורף חם ובריא!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אורנה גזית

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורנה גזית

מאת: אורנה גזיתרפואה משלימה22/03/101742 צפיות
בהמשך לפוסט הקודם שלי, רציתי להרחיב בנושא שימוש בקנאביס ובסמים קלים לצרכים רפואיים. כידוע, בישראל, בארה"ב ובהרבה מדינות בעולם המערבי צמח הקנאביס אסור לגידול, זאת מהסיבה שרוב המשתמשים בו עושים זאת לצרכים חברתיים (או במילים אחרות - כדי להתמסטל). אני לא רוצה להיכנס לויכוח של ליגליזציה כן או לא - אבל כן חשוב להדגיש שבקנאביס (בגראס) יש תכונות חיוביות ומרפאות.

מאת: אורנה גזיתרפואה משלימה12/03/101288 צפיות
ההשוואה בין המריחואנה לגז מזגנים, לדוגמה, שבנוסף להיותו מסוכן הוא גם מזהם סביבתי, או לאלכוהול, שלמרות היותו חוקי הוא גורם לנזקים בכבד, משפיע על מהירות התגובה וידוע כאחד הגורמים לתאונות דרכים, לא מסבירה את הסיבה שבעטיה הוצא צמח הקנאביס אל מחוץ לחוק

מאת: אורנה גזיתרפואה משלימה25/02/101929 צפיות
אומרים שסנונית יחידה אינה מבשרת את בוא האביב, אבל מזג האוויר בימים האחרונים, שלא ממש אופייני לתקופה הזו של השנה, בהחלט מסב את תשומת הלב לכך שבעוד זמן לא רב הטמפרטורות יעלו, הסוודרים והמעילים יכנסו חזרה לארון, בכל אשר נפנה נראה עצים ירוקים ופורחים, הלב יתרחב ויתמלא שמחה ואז נקדם באפצ'י את פניהן של אלרגיות האביב.

מאת: אורנה גזיתדיאטה ותזונה10/02/101517 צפיות
אנחנו מפעילים רדיאטורים, מזגנים, תנורי אמבטיה כדי לחמם את הבתים, גורבים שני זוגות גרביים ומוסיפים מחממי אזניים ליתר ביטחון. אבל כל זה לא יעזור לנו אם לא נדאג לחמם את הגוף מבפנים, ומה לעשות - סבתא ידעה על מה היא מדברת כשאמרה לנו לשתות מרק חם ולא להסתובב עם ראש רטוב. אז תרופות סבתא בתוספת תזונה טבעית בהחלט יכולות להפוך את ימי החורף הקרים - לקרים קצת פחות.

מאת: אורנה גזיתרפואה משלימה03/02/101410 צפיות
פריצת דיסק עומדת בראש הרשימה של בעיות הגב, מהן סובלים 80% מהאוכלוסיה. ישנן מספר שיטות לטפל בכאבים ובמקור הבעיה.

מאת: אורנה גזיתבריאות ילדים21/01/101843 צפיות
ייתכן שאומגה 3 צריך עוד קצת יחסי ציבור על מנת שיתייחסו אליו כחשוב וכטריוויאלי כמו נטילת תוסף כויטמין c . כשם שנטילת ויטמינים כתוספים לגיטימיים לנו ולילדינו כך גם יש להתייחס לנטילת אומגה 3.

מאמרים נוספים בנושא תוספי מזון

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172691 צפיות
היום בעידן חיים מודרניים, לחץ וסטרס בלתי פוסקים, ולא תמיד אנשים מוצאים זמן וכוח לתזונה מאוזנת. זה גרם לאנשי רפואה המודרנית לחפש פתרונות להשלמת החיסורים. אבל לפעמים לא צריך להמציא את הגלגל מחדש, אלא מספיק רק להתעדכן ולעשות כמה שינויים קטנים. סיפורים על מולטי ויטמין אפשר לפגוש עוד מתקופת מלחמת העולם, שהיו בשימוש, כדאי לעזור להתמודד לאותם אנשים שהגיעו לתת תזונה. עם השנים הרכב ומינון של ויטמינים התעדכן והשתנה. וכיום מולטי ויטמין ותוספי מזון בהחלט יכולים להיות מקור תמיכה והשלמה לתזונה בלתי מאוזנת

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172332 צפיות
ויטמין D, אחד הויטמינים החשובים. נוא משתתף ברב התהליכים, שמתרחשים בגוף של אדם. תמיד היה נהוג לחשוב, שבארץ שלנו, מלאת שמש, אין צורך בתוספת ויטמין. אבל עם השנים, ועם מחקרים שמראים ומוכיחים, חשיפה ממשוכת לשמש, גורמת נזק רב בכל מיני הבטים. יותר ויותר רופאים ממליצים על תוספת של ויטמיםן D , באופן מבוקר. תוסף הזה, עוזר להתמודד עם עייפות מוגברת, חיזוק שיניים, למנוע דלדול מסת השריר, משםיעה על תהליך יוצר זרע אצל גברים, מסייע בהתמודדות עם מחלות לב, סרטן, טרשת נפוצה,לחץ דם גבוה ועוד. טבלת המינון תראו בהמשך

מאת: רונןתוספי מזון12/05/171579 צפיות
במהלך תקופת ההריון הגוף משתנה ולעיתים יש חוסרים תזונתיים שונים. אפשר להשלים חוסרים אלה על ידי אכילה נכונה וגם השלמה בעזרת תוספי תזונה

מאת: שרון צרפתיתוספי מזון08/10/152472 צפיות
אחד מאותם צמחי מרפא פלאיים בהם ישנו שימוש רב בארצות כמו סין הינו שורש רדיולה אשר מספק סגולות רבות לבריאות הנפשית והפיזית של האדם שצורך אותו, עד כי החלו לייצר כמוסות טבעיות ממנו על מנת לקבל את היתרונות הללו בצורה מהירה ופשוטה.

מאת: רוני הכהןתוספי מזון23/07/151852 צפיות
קרוב לוודאי שרק חלק זעיר מצליח לאזן את צריכה היומית ללא שימוש בתוספי תזונה כמו דנסיטי, אקסום ואחרים שמצליחים לספק את הכמות הנדרשת בצורה יעילה ביותר.

מאת: אמירתוספי מזון06/03/151721 צפיות
כל אחד מאיתנו אוהב לאכול אוכל שונה אבל כולנו בסופו של יום צריכים את אותם החומרים התזונתיים המסייעים לגוף. בדיוק לשם כך נוצרו תוספי תזונה המאפשרים לנו לא לאכול את כל החומרים שהגוף צריך אך עדיין כן לספק לו אותם בעזרת תוספי תזונה. א מי צריך תוספי תזונה? מה הכמות הנדרשת? ומתי כדאי לצרוך אותם? הכל במאמר הבא

מאת: יונתן קדםתוספי מזון09/03/148607 צפיות
בניגוד למה שרבים סבורים, התפתחות הטכנולוגיה לא הפכה את ניתוח שאיבת השומן לאקט פשוט וקליל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica