חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עריקות ונפקדות מצה"ל - מה ההבדל?

מאת: אלעד ירוןתורת המשפט09/12/20142304 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חיילים המשרתים בצבא כפופים למסגרת הצבאית גם מבחינה שיפוטית. מעשים שונים, שהחוק האזרחי ממעיט בחשיבותם ולעתים אף לא מחשיבם כעבירה, עשויים להיחשב לעבירות חמורות ביותר בתוך כותלי הצבא. מאז הקמתו, צה"ל שם דגש רב על מעשים של השתמטות מהמסגרת הצבאית, במה שמכונה עבירת נפקדות או עבירת עריקות מצה"ל.

שתי העבירות האלו, כאשר העריקות מצה"ל נחשבת לחמורה ביניהן, מוגדרות תחת סעיף 94 לחוק השיפוט הצבאי. שתיהן מובילות לעונשים חמורים, למרות שלאזרחים מן השורה לעתים קשה להבין את חומרת הענישה. הרי בסופו של דבר, עריק או נפקד, אינו מסוכן לשלום הציבור ואינו מסכן את עצמו, ולכן יש מקום לשאול האם נכון כי המערכת תשלול ממנו את זכויותיו ואת חירותו לפרקי זמן ארוכים במיוחד, כנהוג.

לעריקות מצה"ל ולנפקדות יש משמעות דומה, אולם משקלה של העריקות מצה"ל רב יותר בשל משך הזמן הארוך יותר של היעדרות מהשירות הצבאי. כאשר מדובר בעבירת נפקדות, נכללת בהגדרתה גם היעדרות קצרה מהבסיס, למשל, בשל איחור קצר בהגעה לבסיס. לא תמיד יינקטו נגד החייל צעדים, ואם כן, הרי שלא יהיו אלה צעדים משמעותיים.

עריקות מצה"ל היא היעדרות יזומה של חייל משירות צבאי. ההיעדרות יכולה להיות משירות מילואים, משירות סדיר, מגיוס לצבא, מיציאה למבצע או למלחמה, וכדומה. חייל עריק יישפט בבית דין צבאי, ולעתים נדירות יוגש נגדו כתב אישום לפי סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי.

חומרת העריקות תלויה במשך הזמן בו החייל נעדר, ופרקי זמן ארוכים יותר קשורים לענישה מחמירה יותר. גם דרגתו של החייל בעת ביצוע העריקות והנפקדות משפיעה על אופי ועל חומרת הענישה.

שלילת החופש של החייל נעשית לרוב בשני אופנים – מאסר בבית כלא צבאי, לעתים עם עבודות רס"ר ולעתים ללא, או ריתוק לבסיס בתנאי מאסר וללא יציאות הביתה. מדובר בעונשים חמורים ביותר ובשלילת זכויות בסיסיות מהחייל. בנוסף לכך, תקופת המאסר אינה נחשבת למניין הפז"ם של החייל, מה שמוביל להארכת השירות הצבאי.

לנפקדות ולעריקות יש השלכות חמורות ומהותיות על עתידו של החייל, כולל רישום פלילי וקלון, אשר ילוו את החייל מעתה והלאה. עליכם לעשות הכל על מנת להימנע מתוצאות הרסניות שכאלו.

מי שעשוי לסייע לכם להתמודד מול המערכת הוא עו"ד צבאי, שמכיר את הדין הצה"לי ויכול לעזור לכם להתמודד מול המערכת.

 



תגיות המאמר: עריקות מצהל


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלעד ירון

מאת: אלעד ירוןחוק ומשפט - כללי31/12/151056 צפיות
פטור מטעמי בריאות, או בשמו העממי 'פרופיל 21', הוא אחד מהגורמים העיקריים לשחרור מהשירות בצה"ל. עם השנים הפך סוג הפטור הזה למוקד לחששות שונים ומשונים עבור אזרחים רבים. כמה אמיתות על משמעותו של פרופיל 21

מאת: אלעד ירוןפלילי15/12/151793 צפיות
צה"ל מנהל מאבק חסר פשרות בשימוש בסמים במסגרת הצבא, המתמקד באכיפה, מניעה וענישה. בסופו של יום, מסתבר שממש לא כדאי להיות מעורב בעבירות סמים בצבא

מאת: אלעד ירוןפלילי15/12/151896 צפיות
אחד מהכלים בהם משתמשת מצ"ח כדי לאתר חיילים המעורבים בעבירות סמים הוא בדיקת שתן. זה יכול להיות במסגרת פעילות יזומה לאיתור עבריינים או במהלך חקירה ספציפית – לא בטוח שאתם חייבים להיבדק. כל מה שצריך לדעת על בדיקת סמים בשתן

מאת: אלעד ירוןחוק ומשפט - כללי02/06/151448 צפיות
פרופיל 21 הוא קודם כל מיתוס. כל כך הרבה שמועות חסרות בסיס, הפחדות וגוזמאות מופרחות ברחוב הישראלי בקשר לפרופיל 21, עד שלא רבים יודעים מה משמעות צמד המילים האלה ומה השלכותיהן למעשה (רמז: כמעט ואין השלכות).

מאת: אלעד ירוןחוק ומשפט - כללי02/06/151273 צפיות
רבים מן החיילים הנחשבים נפקדים כלל אינם מודעים לעבירה החמורה על החוק אותה הם מבצעים. נפקדות מצה"ל היא אחת העבירות אליהן מתייחס הצבא בחומרה יתרה, בעיקר בשל הזלזול במשמעת הצבאית והפגיעה בביטחון המדינה הנגרמת מעבירות נפקדות ועריקות.

מאת: אלעד ירוןפלילי02/06/151191 צפיות
עריקות מצה"ל היא עבירה חמורה על החוק שיכולה לגרום לתוצאות קשות במיוחד עבור העריק, גם לאחר שנים רבות באזרחות. עונש מאסר ארוך ורישום פלילי הם חלק מההשלכות הנובעות מעבירות עריקות.

מאת: אלעד ירוןחוק ומשפט - כללי09/02/152353 צפיות
רבים ממקבלי הפטור משירות צבאי שבים לביתם ומתחילים את חייהם האזרחיים. אך מה קורה עם מי שמסרבים לקבל את הגזירה?

מאמרים נוספים בנושא תורת המשפט

מאת: רוי ורלתורת המשפט16/10/171840 צפיות
Money management has an affect on every part of your life. You must take control of your finances if you want to be in life. The guidelines will give you some ways on how you can effectively manage your personal finances.

מאת: רוי ורלתורת המשפט11/06/172500 צפיות
Money and the way you handle it has an affect on every part of your life. You must take charge of your finances to be successful in life.The following tips will give you some great advice on how you can effectively manage your finances easily.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןתורת המשפט28/01/172173 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על מקורות הסודיות הבנקאית

מאת: אופירתורת המשפט30/06/162070 צפיות
אם אנו יוצאים לטיול במדינה זרה, נהנים ומכייפים, אך מה לעשות ורגע לפני שאנו חוזרים לארץ אנו עושים תאונת דרכים, לא משהו משמעותי אך בכל זאת יש פגיעה פיזית אשר מגבילה אותנו לתקופת מה.

מאת: ירון כהןתורת המשפט30/01/152397 צפיות
אז מהו נוטריון? הנוטריון הוא עורך דין שהסמיכו אותו על פי קריטריוני 'חוק הנוטריונים', לאשש, לאשרו, לעמוד כעד במשפט. הוא מורשה לערוך קבצים ומסמכים שעניינם במערכת המשפט. מבחינה רשמית, החתימה של הנוטריון על כל מסמך משפטי מהווה אישור לאמיתות המסמך ומקוריותו; בין היתר החתימה מהווה אישור לכך שזהות החותם על המסמך אמיתית, ובעצם שאפשר 'לסמוך' על אותו הטקסט ועל המובטח בו.

מאת: ירון כהןתורת המשפט29/12/141939 צפיות
שירותי נוטריון באים לידי ביטוי בכמה אופנים: ישנו תרגום נוטריון שזהו התחום העיקרי והוא כולל תרגום תעודות, מסמכים, קלטות וכדומה. התרגום הוא תרגום משפות זרות לשפה המקומית בה יש צורך במסמך המתורגם וכמו כן נעשה גם תרגום משפה מקומית לשפות זרות.

מאת: אדיר בנימיניתורת המשפט03/01/1417471 צפיות
גיגס היה רועה-צאן, בממלכת לידיה שבאסיה הקטנה, שמצא טבעת זהב, אותה לקח וענד על אצבעו. במהלך סיבוב אקראי של הטבעת, גילה גיגס, כי חצי סיבוב שלה מביא לכך שהוא נעלם מעיניי הבריות בסביבתו, והופך לרואה, אך בלתי נראה. גיגס מיהר לנצל את סגולות הטבעת, פעל לרצוח את המלך, להינשא למלכה, ובכך לתפוס את השלטון בממלכה לידיו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica