חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מודיעין עסקי איכותי ככלי תומך לקבלת החלטות אסטרטגיות

מאת: ד"ר דב רייכמןניהול ידע03/02/20101268 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ד"ר דב רייכמן, ספקטרה אנליטיקס www.spectra-analytics.com

ב-1988 יצא לאור באנגלית ספרם של תמר ובן גלעד The Business Intelligence System, בהקדמה למהדורה העברית (מודיעין עסקי ככלי ניהולי, הוצאת עתרת, 1992) כותבים בן גלעד ודקל גולן כי "התנאי הראשון למודיעין יעיל – מסגרת בה נשאלות שאלות טובות" ואכן על פי פרמטר זה קיים בסיס מצויין למודיעין יעיל בהרבה חברות ישראליות.

טיפול אתי במידע גלוי

המודיעין העסקי או המודיעין התחרותי (Competitive Intelligence – CI),כפי שמופיע בספרם של המחברים לעיל, "מטפל – בצורה אתית - במידע זמין וגלוי, או גלוי למחצה, לצורכי תיכנון.

המושג "מידע זמין וגלוי" מתייחס בעיקר לנתונים שפורסמו והם נגישים ציבור. המושג "מידע גלוי למחצה" מתייחס לנתונים שנאספו בשטח, כגון מידע מלקוחות, מספקים, מעמיתים למקצוע ואחרים".

המודיעין התחרותי משלב יכולת טכנית לאיתור מידע רלוונטי במרחב האינטרנט ובמיוחד ב'עומקים' שגולשים רגילים אינם 'צוללים' אליהם ומוגדרים כאיזור הנסתר (Hidden Web) המחייב מיומנות גבוהה בכל הקשור לשימוש במנועי חיפוש והגדרת מילות החיפוש.

כמו כן, המידע הניתן ברשתות החברתיות מהווה מקור מהימן לקבלת מידע על תנועת עובדים ומנהלים ומגמות ושינויים בחברות השונות.

בד בבד עם היכולת הטכנית, נדרשת הבנה בתהליך המובנה של הגדרת פערי המידע הנדרשים, בניית תוכנית האיסוף ועיבוד הנתונים על מנת להגישם למקבלי ההחלטות.

הגדרת פערי המידע הדרושים לקבלת ההחלטות

יש חשיבות רבה להגדרה ממוקדת מאד של פערי המידע החיוניים לתהליכי קבלת ההחלטות בחברה. יש מידע רב שהיינו שמחים לקבל אבל איננו חיוני בהכרח לקבלת ההחלטות בחברה ועל כן נכון יהיה לברור את המוץ מהתבן ולזהות את המידע החיוני.

 גישה זו מחייבת מקצועיות רבה מהצוות המוביל של החברה ומהגוף הנותן את שירותי המודיעין העסקי ותסייע במידה ניכרת לצימצום המשאבים הנדרשים לאיתור המידע וללוח הזמנים קצר יותר לקבלת תוצר המידע המעובד.

הבנה מעמיקה בנתונים הנדרשים

בחברות גדולות ישנן בדרך כלל מחלקות/צוותים In-House העוסקים באופן שוטף ומקצועי בתחומי המודיעין העסקי, אולם חברות קטנות ובינוניות תתבססנה בדרך כלל על שירותי מיקור חוץ המלווה אותם בתהליכי המודיעין העסקי.

צוות המומחים העוסק במודיעין העסקי צריך לעבוד מול גורמים רבים באירגון ונידרש על כן להבנה מעמיקה בתחומים הטכנולוגיים המעסיקים את החברה על מנת שיוכל לנהל שיחה פוריה ואפקטיבית עם מקורות המידע הפנים אירגוניים ובהם: מנהלים, אנשי מכירות, אנשי לוגיסטיקה, כספים, נהגים, טכנאים מחסנאים וכדומה.

חלקי פאזל חשובים להשלמת התמונה נמצאים לא פעם בתוך האירגון כאשר בעל המידע אינו מודע לקריטיות של החלק שברשותו.

איתור חלקים אלו יצמצמו במידה ניכרת את הזמן והמשאבים הנדרשים להשלמת התמונה מחוץ לחברה.

שוק דינמי – מחייב מענה בלוח זמנים קצר  

המודיעין העסקי יכול לתת מענה לקראת צומת החלטה אסטרטגי באשר לעתידה העסקי של החברה אבל יכול בהחלט ללוות באופן רציף ושוטף את הפיתוח, הייצור והשיווק במידע טקטי קצר טווח.

הדינמיקה הגבוהה המאפיינת היום את השווקים במרבית התחומים מחייבת יכולת מתן מענה לפערי המידע בזמן קצר יחסית. כמו כן, עבור סוגיות רבות, במיוחד בתהליכי הפיתוח, נדרש מענה מיידי כדי להימנע מבזבוז משאבי פיתוח בהליכה בנתיבים המחייבים תפניות והפעלת גישות חדשות. 

ערנות ומודעות למניעת זליגת מידע מהחברה

על מנת לשמור על יתרונה התחרותי של החברה, מומלץ להגביר את המודעות של מנהלי החברה ועובדיה לזליגה של מידע חיוני מחוץ לכותלי החברה והגברת הערנות והדרכה מקצועית בכל הקשור בשימוש בדואר האלקטרוני, העברת קבצים ללקוחות וספקים ומשמעויות החשיפה באינטרנט.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר דב רייכמן הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ספקטרה אנליטיקס המתמחה בפיתוח עסקי, שיווק, אימון אישי ואימון עסקי www.spectra-analytics.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר דב רייכמן

מאת: ד"ר דב רייכמןיזמות עסקית02/05/101402 צפיות
הדרכה ממוקדת ליזמים ועצמאים בתחילת דרכם יכולה לתת כלים עסקיים חיוניים והשלמה ראשונית לאותם תחומי פעילות בהם לא עסקו בעבר ונדרשים לניהול נכון ולקידום עסקי של הפעילות החדשה או המתוכננת. ישנה חשיבות רבה להתאמה האישית לכל יזם באשר לאופי העסק המיועד, טכניקות הניהול או הכלים השיווקיים. באופן טבעי לכל בעל עסק מתאימה סביבה עסקית וטכניקה שיווקית המתאימה לו ובה יוכל להתנהל ביעילות ובהצלחה. על אחת כמה וכמה במצב בו חוברים מספר יזמים להקמת העסק, יש חשיבות ליצירת ההרמוניה הנכונה בצוות והתאמת התרומה האישית של כל אחד למאפייניו האישיים בנוסף לידע והניסיון אשר כל אחד מביא איתו.

מאת: ד"ר דב רייכמןאימון מנהלים03/02/101653 צפיות
במהלך האימון האישי בעבודה משותפת של המאמן והמתאמן מתבררים האלמנטים ש"עושים לנו את זה", עבורם אנחנו מוכנים להשקיע לעיתים ללא לאות והעיסוק בהם ממלא אותנו במובן החיובי.

מאת: ד"ר דב רייכמןאימון לאיכות חיים03/02/101386 צפיות
תכלית האימון האישי והאימון העסקי להצלחה בתפקידים השונים ובהובלה עסקית היא ליצור התאמה בין עקרונות הפעולה האישיים לבין השגת היעדים האירגוניים

מאת: ד"ר דב רייכמןאימון לקריירה03/02/101577 צפיות
תהליך האימון האישי והאימון העסקי המלווה מתאמנים במצבים אלו מנסה לזהות בעבודה משותפת את הדברים הקטנים החשובים לנו, שגרמו לנו אושר וסיפוק במהלך חיינו גם אם לפרקי זמן קצרים ובהעדרם נרגיש תמיד שמשהו חסר.

מאת: ד"ר דב רייכמןאימון עסקי03/02/101459 צפיות
תהליך אימון אישי או אימון עסקי לחיזוק כישורי ה-Networking המכוונים לפיתוח קשרים אפקטיביים ומספקים, עוסק בבירור דרך ההתנהלות הבין אישית האופיינית לנו בתחומי החיים השונים: קריירה, לימודים, משפחה ופנאי, הבנת עקרונות הפעולה שלנו בסביבות השונות והצרכים המרכזיים שלנו במערכת קשרים חברתית או עסקית.

מאת: ד"ר דב רייכמןאימון אישי - כללי03/02/101420 צפיות
תהליך השינוי יכול להתרחש כאשר ישנה מוטיבציה אמיתית שפירושה חיבור רגשי ורציונאלי עם היעד אליו אנו חותרים, ההבנה המדויקת והמפורטת של מה אנחנו רוצים להשיג ותוכנית פעולה מגובשת ומחייבת המותאמת לצרכים שלנו.

מאת: ד"ר דב רייכמןניהול03/02/101388 צפיות
הקמת הועדה המייעצת צריכה להיעשות בשלבים המוקדמים של פעילות החברה על מנת שתוכל להניב את פירותיה בעת הצורך. ישנן לא מעט חברות שיעדיפו לדחוק הוצאה זו ולהסתדר בינתיים עם המומחה הראשי המלווה את החברה ממילא. בפועל, אין מומחה שיכול לתת מענה טוב לכלל האתגרים הטכנולוגיים/מדעיים איתם מתמודדת החברה במעלה הדרך.

מאמרים נוספים בנושא ניהול ידע

מאת: בנימין קלינגרניהול ידע27/02/221135 צפיות
קיבלת צו הפסקת בניה, הריסה? ייעוץ, הכוונה וטיפול -פנה עוד היום! היתרי בניה, הכנת תוכניות, הגשה וליווי עד קבלת ההיתר. חוו"ד מהנדס קונסטרוקטור בכל הארץ - שרות מידי אישורי עירייה לטאבו לנכסים עם חריגות בניה ודירות מפוצלות! ייעוץ לוועדי בתים, יזמים וחברות בנייה בנושא תמ"א 38

מאת: בנימין קלינגרניהול ידע16/09/211069 צפיות
הגשת הבקשה לרישיון עסק בתל אביב- מיידע ראשוני על בעל העסק או מיופה כוחו להגיש את הבקשה המלאה (כולל המסמכים הנדרשים) למרכז שירות הלקוחות של אגף רישוי עסקים. את אגרת רישוי העסקים ניתן לשלם בעת הגשת הבקשה. הערה – בקשה ליציאת שותף מהעסק לא כרוכה בתשלום אגרה. הבקשה לרישיון עסק מוגשת לרשות הרישוי העירונית. על הבקשה לרישיון לכלול:

מאת: בנימין קלינגרניהול ידע16/06/21928 צפיות
צו הריסה מנהלי קשה לבטל- האומנם? בהמשך פסק דין בו בוטל צו הריסה מנהלי. בהתאם להוראות סעיף 238א(ח) לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 (להלן – החוק), לא יבטל בית המשפט צו הריסה מנהלי, אלא אם התברר שהבניה ביחס אליה הוצא הצו בוצעה כדין או שהצו אינו דרוש לשם מניעת עובדה מוגמרת לטענת המבקשים, במתן צו ההריסה נפלו מספר פגמים, שבגינם יש לבטל את צו ההריסה, כפי שיפורט להלן: א. בניית הסככה הסתיימה למעלה משישים יום לפני מתן צו ההריסה. לפיכך לא ניתן היה להוציא את צו ההריסה; ב. צו ההריסה אי

מאת: בנימין קלינגרניהול ידע29/03/21845 צפיות
הרפורמה ברישוי עסקים מדינת ישראל קידמה רפורמה בתחום רישוי עסקים, שמטרתה לשפר ולייעל את הליכי הרישוי ולהקל ככל הניתן על בעלי העסקים ועל המעוניינים לפתוח עסקים חדשים, כל זאת, תוך הקפדה על הוראות חוק רישוי עסקים ומטרותיו. משרדנו גוייס כחלק מהליך למידת צרכי בעלי העסקים וכיום מסייע בהליך הרישוי לבעלי העסקים תוך כדי חסכון בעלויות וזמן יקר.

מאת: שלום כהןניהול ידע17/08/161769 צפיות
אתם מכירים ישראלי שלא מרכיב משקפי שמש? האמת היא, שקשה למצוא אנשים כאלה, ובצדק: בישראל השמש חזקה ביותר כך שעלינו להגן על העיניים מפניה. עם זאת, לא תמיד קל להתרגל למשקפיים ומי שעדיין אין לו את ההרגל הזה צריך לעשות משהו בנידון.

מאת: רוןניהול ידע12/06/161509 צפיות
מאמר על זכיינות למכירה

מאת: אבי דוידיניהול ידע17/11/152229 צפיות
כיום, על מנת לבצע השוואת מחירי סלולר, צריך פשוט להיכנס לאתר שמאפשר לראות את כל האפשרויות הקיימות. בעידן שבו יש שפע של מידע, ניתן לענות על צרכיו של הצרכן, מבלי לגרור אותו לשיחות ממושכות עם נציגי השירות במרכזי המכירה או בטלפון. הלקוח בעצמו יכול לראות את כל החבילות והמכשירים הקיימים, להשאיר את פרטיו ובזאת מסתיים חלקו. את המשך התהליך תבצענה החברות עצמן, שיצרו עמו קשר בהקדם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica