חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניכור הורי

מאת: אידאה - שאול נויהורות16/04/20101260 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ניכור הורי 

תסמונת הניכור ההורי הינה תופעה שבא קיימת התנכרות מצד הילד לאחד מהוריו, או לשניהם גם יחד. ישנן רמות חומרה שונות לניכור הורי, כאשר ברמה הנמוכה הילד אינו נשמע לדברי הוריו באופן חלקי. ברמת הבינונית, הילד מסרב לקבל כל מרות מצד ההורים. וברמת החומרה הגבוהה ביותר, הילד מסרב באופן טוטאלי לכל קשר עם הוריו.

את המושג "תסמונת הניכור ההורי" טבע הפסיכיאטר האמריקאי פרופ' ריצ'רד גארדנר, בשנת 1985. פרופ' גארדנר הצביע על האם כאחראית ישירה לקיומה של התסמונת, אשר עולה בעיקר בתקופת הליכיי הגירושין בינה לבין האב של הילדים. פרופ' גארדנר טען שהאם אשר בדרך כלל זוכה במשמורת הילדים, ומטבע הדברים יש לה השפעה גדולה יותר עליהם, מסיתה את הילדים כנגד האב בכדי לפגוע בו, או בכדי להגיע להישגים כספיים, וכתוצאה ממעשיה נוצרת התנכרות מצד הילד לאביו.

פרופ' גארדנר אמנם העלה בדור האחרון את תסמונת הניכור ההורי לשיח הציבורי והמשפטי בארץ ובעולם, אולם במקורות הדין העברי כבר קיימת מקדמא דנא התייחסות לניכור הורי מצד הילד והוא נקרא שם: "בן מרדן", או "בן סורר ומורה" (דברים כ"א, י"ח-כ'). לעומת פרופ' גארדנר שמייחס את קיומה של התסמונת ישירות למעשיה של האם, הדין העברי מסתפק בהצגת התסמונת וההתמודדות עימה.     

מצוות כיבוד הורים ויראתם הינן שתיים מבין המצוות החשובות ביותר בתורת ישראל והן מכילות מצוות עשה ואל תעשה. במצוות עשה מצווה הילד לכבד את הוריו במעשים שיסבו להם נחת, ובמצוות אל תעשה מצווה הילד להימנע מלגרום כל נזק להוריו.

חשוב לציין שעל פי תורת ישראל לבן אשר מקלל את הוריו (ויקרא כ', ט') או מכה אותם (שמות כ"א, ט"ו), נקבע עונש מוות, ואף על פי כן בכל תורת ישראל לא נמצא אפילו ילד אחד שהוגדר כבן מורד או סורר ומורה, ולא נכתב על מקרה אחד של ילד אשר נענש במוות על התנהגותו להוריו.  

ילד בדרך כלל מורד בהוריו בעוצמה זו או אחרת בתקופת הבגרות עקב תהליכים ושינויים ביולוגיים, פיזיולוגיים ופסיכולוגיים שהוא עובר. מדובר בתהליכים בהם הילד יוצא מתקופת הינקות אל עבר ההגדרה העצמית ואישיותית המיוחדת לו. עוצמת המרידה תלויה אמנם באופיו של הילד אולם היא גם תלויה בדרך בה ההורים מתמודדים איתו באותה תקופה ובמנטאליות החינוכית שהם אוחזים.

יש להכיר בעובדה בתקופת ינקותו ובמיוחד בתקופת ההתבגרות הילד נמצא בקונפליקט קשה, כאשר מצד אחד הוא צריך ורוצה לקיים את מצוות כיבוד ההורים בכל תנאי ובכל עת, והוריו עומדים ומגבילים אותו מתוך רצון טבעי לגונן עליו ולשמור עליו מכל משמר. ומנגד, קיים בילד צורך פנימי וטבעי להגדרה עצמית, במיוחד כאשר הוא חווה ברקע שינויים פנימיים גדולים אשר דוחפים אותו להתנהגות מרדנית.

ולמרות האמור, חשוב לציין שמטבעו של הילד הוא זקוק לקשר טוב עם כל אחד מהוריו. הילד מודע לכך שלכל אחד מהוריו יש מקום חשוב וחיוני בחייו, ולכן הוא גם מעוניין בקשר מאד. לפיכך, הימצאותה של תסמונת הניכור ההורי אמנם מתבצעת על ידי הילד, אך מקורה אינו בילד אלא בכשל חינוכי חמור מצד אחד מהוריו או משניהם יחדיו, ושם יש לחפש את הפתרון לסוגיה. 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הינו מנכ"ל ארגון אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה. ארגון למען גברים והגינות בגירושין אשר מספק תמיכה בבעיות גברים בזוגיות וגירושין, לרבות משמורת ילדים, הסדרי ראיה, מזונות אישה, מזונות ילדים, חלוקת רכוש, איזון משאבים, יחסי ממון, ידועים בציבור, אבות בעל כורחם, גניבת זרע, מסורבי גט, אלימות במשפחה, פלילים במשפחה, וכו'. www.edeia.co.il   ;     edeia.mr@gmail.com

מרכז מידע ארצי :     1800-270280

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אידאה - שאול נוי

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה03/06/131067 צפיות
חיוב במזונות ילדים הינו חיוב אשר ילווה את האב ברוב המקרים למשך שנים. התחייבות לסכום גבוהה מידי למזונות ילדים עלולה להותיר את האב עם הכנסה פנויה שתהיה נמוכה מסך המינימום שאדם זקוק לצרכי מחיה. לפיכך, יש לשקול היטב את ההתחייבות למזונות ילדים בכובד ראש.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה09/06/111648 צפיות
הורים ביולוגיים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם מרגע הגיעם לעולם, ואף על פי כן מבין כל המעשים שהם רשאים לעשות עם ולמען הילד ניתן למנות בעיקר חובות, האם בכל זאת יש להורים זכויות כל שהן בקשר ההורי ?

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה01/06/111159 צפיות
תחילתם של הליכי גירושין מכניסה אדם לתחום בו הוא צריך להתמודד עם מידע בלתי מוכר אשר נושא עימו מאפיינים רגשיים וכספיים שמחייבים הכרעות. כל טעות אשר נובעת מחוסר ידע או מטיפול בלתי הולם, יכולה לגרום לו נזקים גדולים בעתיד. הבאנו בחיבור קצר זה מספר עצות כלליות אשר יכולות לסייע לגבר להתנהל נכון בתחילת הדרך, להוביל את התהליך ולפתוח דרך להצלחה בהמשך.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה27/05/111249 צפיות
הסדרי ראיה הינם הימים והשעות אשר בהם רשאי ההורה הלא משמורן לקחת את ילדיו הקטינים לשהייה במחיצתו כאשר הדיון על כך מתקיים בדרך כלל בעת שההורים אינם גרים יחד. בהסדרי הראיה מתקיימת זכות לצד חובה.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה25/05/111314 צפיות
תחת הכותרת אבות בעל כורחם, ומבין שלל המקרים אשר בהם נכפת על גבר אבהות בלתי רצויה, חורגת ובולטת בחריפותה גניבת זרע. והינה על אף שקיים קושי גדול להכיל את התופעה, מסתבר שקיים קושי גדול יותר להתמודד איתה.

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה23/05/111091 צפיות
בפסק דין שניתן ביום: 11/7/10, קבעה השופטת מרינה לוי מבית המשפט לענייני משפחה שבקריות הסדרי ראיה בין קטין בגיל שנה ו-9 חודשים לבין הסבים. ומפסק דין זה עולה שאלת מעמדם של סבים לקשר עם הנכדים, והאם בצדק פסק בית המשפט ?

מאת: אידאה - שאול נוידיני משפחה22/05/117341 צפיות
גט פיטורין - את המילים גט או גט פיטורין, או אפילו סידור גט כולנו מכירים. רובינו גם אמרנו אותם בהקשר זה או אחר, אך האם אנו יודעים מה מקורם ומה פירושם של המילים הללו ?

מאמרים נוספים בנושא הורות

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות11/04/214013 צפיות
החל מגיל שלוש, ילד יכול להיכנס למטבח לא רק כדי לאכול, אלא גם כדי להתחיל ללמוד להכין את האוכל.

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות16/12/204596 צפיות
מרבים לדבר עלינו כעל "Start up nation”. כמובן שכולנו היינו רוצים שנכדינו יצליחו להשתלב ולהתקדם בלימודים.אחד התנאים החשובים זה להצליח במדעים. אבל אם אחד הנכדים לא בדיוק מצטיין במדעים,הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות בשיחותינו עם הנכדים זה לנסות לעורר בהם סקרנות. כידוע, הסקרנות היא תנאי ראשון לחיפוש האמת – וזאת תחילת הדרך למדע.

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/10/204641 צפיות
הקורונה מרחיקה אותנו פיזית מהנכדים, אבל בואו ננסה לשמור לפחות על הקרבה הנפשית בעזרת רעיון נחמד וקל.

מאת: כרמי אומרוהורות07/09/201458 צפיות
ילדים זה שמחה - אני משננת לעצמי את המוטו בכל מלחמה איתם מחדש

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/07/201448 צפיות
סבים וסבתות, נצלו את הזמן הפנוי ובנו יחד עם הנכדים אילן יוחסין. זה ישעשע אותם וזה יוסיף לקשר הבין דורי.

מאת: כרמי אומרוהורות03/06/201491 צפיות
אחד הדברים החשובים שלמדתי זה שלפעמים צריך לשחרר ולא תמיד צריך להיות סופר מאמי

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות05/02/201627 צפיות
איך נבלה עם מספר נכדים, שהם בני 4, 7, 8, 10? מה יכול להתאים לכולם, לשעשע, להצחיק, להפעיל אותם ולהצחיק את כולנו עד דמעות? הנה רעיון נחמד. תיהנו!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica