חפש מאמרים:
שלום אורח
03.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תמא 38 - חיזוק מבנים כרוכה בקשיים

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/20101287 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הוצאתו מן הכוח אל הפועל של פרויקט לחיזוק בנין מפני רעידות אדמה על פי תמ"א 38 כרוכה בקשיים וחסמים רבים, החל ממבחן הכדאיות הכלכלית של הפרויקט עבור היזם, דרך התנגדויות של דיירי הבניין וכלה בקשיים והליכים בירוקרטים בועדות התכנון המקומיות.
המחוקק היה ער לקשיים הללו, ולפיכך העניק גם בגדר התמ"א 38  עצמה וגם בגדר שורה של תיקוני חוק הטבות והקלות שונות, אותן נסקור להלן:


1.1. חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח – 2008
1.1.1. פרויקט של חיזוק בניין מפני רעידות אדמה תוך מימוש זכויות על פי תמ"א 38, לפיו נמכרות זכויות הבנייה ליזם כנגד התחייבותו לחיזוק ושיפוץ הבניין הוא בראש ובראשונה עסקה למכירת זכויות במקרקעין, על כל הנובע והמשתמע מכך.
המוכרים, דיירי הבניין, מוכרים לרוכש – הוא היזם, את זכויות הבנייה המוענקות להם מכוח תמ"א 38, כנגד התמורה אותה משלם היזם באמצעות ביצוע עבודות בנייה – חיזוק ושיפוץ הבניין, הרחבת הדירות הקיימות וכיוצא באלה. זכויות הבנייה הנ"ל הן זכויות במקרקעין לכל דבר ועניין, המהוות רכוש משותף של כל דיירי הבניין.
בהתאם להוראות חוק המקרקעין, תשכ"ט – 1969 (להלן: "חוק המקרקעין"), נדרשת לצורך מכירת רכוש משותף הסכמת כל בעלי הזכויות.
סעיף 62 (א) לחוק המקרקעין קובע כדלקמן:

"בעלי הדירות רשאים לערוך תקנון ולשנות את הוראותיו ברוב של בעלי הדירות ששני שלישים של הרכוש המשותף צמודים לדירותיהם, אולם אין לקבוע או לשנות בתקנון זכויות של בעלי דירות או להטיל עליהם חובות או תשלומים מסוג או בשיעור שלא פורשו בחוק זה אלא בהסכמתם, ואין לקבוע הצמדה של חלק מסוים מהרכוש המשותף לדירה פלונית אלא בהסכמת כל בעלי הדירות"

1.1.2. המחוקק הבין כי במידה ותנאי לאישור פרויקט יהא הסכמתם של כל (100%) בעלי הזכויות בבניין, יהווה הדבר תמריץ שלילי והענקת כוח ושליטה בלתי סבירים בידי בעלי זכויות סחטנים אשר ינסו לנצל את הצורך בהסכמתם לקבלת זכויות עודפות וניצול היזם ויתר בעלי הזכויות.
לפיכך, חוקק חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח – 2008 (להלן: "חוק המקרקעין חיזוק"), המהווה למעשה תיקון לחוק המקרקעין, הקובע בין היתר את ההוראות הבאות:
סעיף 2א – "ניתן היתר בניה לביצוע עבודה ברכוש משותף, על פי תכנית החיזוק, ונדרשת לפי פרק ו' לחוק המקרקעין הסכמה או החלטה של בעלי הדירות בבית המשותף לצורך ביצוע אותה עבודה, יחולו לעניין העבודה ברכוש המשותף הוראות חוק זה".
סעיף 3 – "ביצוע עבודה ברכוש המשותף, שמטרתה שינוי ברכוש המשותף שאינו הרחבת דירה או בניית דירה חדשה כאמור בסעיפים 4 או 5, טעון החלטה מראש של רוב בעלי הדירות בבית המשותף".
סעיף 4 – "ביצוע עבודה ברכוש המשותף שמטרתה הרחבת דירה, טעון החלטה מראש של מי שבבעלותם שישים אחוזים מהדירות בבית המשותף, בדבר הוצאת חלקים מהרכוש המשותף לשם הצמדתם לאותה דירה וכן בדבר חלוקת זכויות הבניה הנדרשות לשם ביצוע העבודה".
סעיף 5 – "(א) ביצוע עבודה ברכוש המשותף שמטרתה בניית דירה חדשה, טעון החלטה מראש של כל בעלי הדירות, כאמור בחוק המקרקעין; ואולם לעניין ביצוע עבודה שמטרתה בניית דירה חדשה או דירות חדשות, שמספרן אינו עולה על שליש ממספר הדירות שהיו בבית המשותף ערב ביצוע העבודה, וששטח רצפתן כולל אינו עולה על שליש משטח רצפתן הכולל של כל הדירות בבית המשותף במועד הקובע, רשאי המפקח, אף אם לא התקבלה לכך החלטה מראש של כל בעלי הדירות בבית המשותף, לאשר את ביצוע העבודה על פי תביעה של בעלי הדירות שבמועד הקובע היו בבעלותם שני שלישים מהדירות בבית המשותף ושני שלישים מהרכוש המשותף היו צמודים לדירותיהם, ובלבד שנתן לכל מי שהיה בעל דירה בבית המשותף במועד הקובע הזדמנות לטעון את טענותיו".
(ב) – אישר המפקח ביצוע עבודה ברכוש המשותף שמטרתה בניית דירה חדשה כאמור, רשאי הוא להתנותה בתנאים וכן ליתן הוראות לעניין סדרי הרישום בלשכת רישום המקרקעין; כן רשאי המפקח, אם ראה שבנסיבות העניין קיימת הצדקה לעשות כן, למנות אדם שהוא עורך דין או רואה חשבון, ושאינו בעל דירה בבית המשותף שלגביו אושר ביצוע העבודה כאמור, אשר יהיה מוסמך, בהתאם להוראות המפקח, להתקשר בשם כל בעלי הדירות בבית המשותף לשם בניית הדירה החדשה ולהעברת זכויות בה לאחר מכן".
1.1.3. בהתאם למצוטט לעיל, לצורך מכירת זכויות הבנייה מכוח תמ"א 38, זכויות שינוצלו לצורך בניית דירות חדשות (שהן למעשה התמורה לה זכאי היזם תמורת כל העבודות שמבוצעות על ידו ברכוש המשותף), נדרשת הסכמה של שני שלישים מבלי הדירות שבבעלותם שני שלישים מהרכוש המשותף, ובלבד כאמור שמספרן של הדירות החדשות אינו עולה על שליש ממספר הדירות הקיימות וששטח רצפתן הכולל אינו עולה על שליש משטח רצפתן הכולל של כל הדירות הקיימות. לצורך מימוש הרוב המיוחד הנ"ל, מקנה החוק למפקח על המקרקעין את הסמכות למנות עורך דין או רואה חשבון, אשר ישמשו כמעין "כונס נכסים", ויחתמו בשם הדיירים הסרבנים - כפי שמקובל לקרוא לבעלי הדירות המסרבים לתת הסכמתם, על כל המסמכים הנדרשים לצורך ביצוע הפרויקט, לרבות על ההסכם שבין היזם לבין בעלי הזכויות בבניין.

המחבר הינו עורך דין עמית יושע המתמחה בליוי עסקאות נדל"ן על פי תמא 38

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין עמית יושע
מתמחה בתמ"א 38

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עמית יושע

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין09/06/101485 צפיות
טיפים לפני כניסה לפרוייקט תמא 38 , המלצות מה הכי חשוב לבדוק לפני קבלת החלטות, פרוייקט תמא 38 הינה תוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה, מדובר במבנים שנבנו לפני שנות השמונים, ללא תקנים של רעידות אדמה, אנו כאן בכדי להציג כמה נקודות בנושא תמא 38

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/102240 צפיות
חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 ותקנות התכנון והבניה (פטור מהיטל השבחה לעידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) (הוראת שעה), תשס"ט – 2008 איך מבצעים את פרוייקט התמ"א 38

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/101094 צפיות
כפי שנכתב לעיל, עסקה למימוש זכויות על פי תמ"א 38 עם יזם היא עסקה למכירת זכויות במקרקעין. על פי הוראות סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"): "(א) מס שבח מקרקעין (להלן - המס) יוטל על השבח במכירת זכות במקרקעין." על פי הוראות סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין:

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/101193 צפיות
כפי שנכתב לעיל, עסקה למימוש זכויות על פי תמ"א 38 עם יזם היא עסקה למכירת זכויות במקרקעין. על פי הוראות סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"): "(א) מס שבח מקרקעין (להלן - המס) יוטל על השבח במכירת זכות במקרקעין." על פי הוראות סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין:

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין28/04/101407 צפיות
כבר כשאושרה תמ"א 38 היה ברור כי מרביתם המכריע של האזורים במדינת ישראל נמצאים "מחוץ לתחום". הכוונה כמובן בעיקר לערי ויישובי הפריפריה, שם היה ברור מראש כי ערכי הקרקע הנמוכים ירחיקו את היזמים, וכי שווי הדירות החדשות שהיזמים ימכרו לא יכסה את עלות עבודות החיזוק והשיפוץ

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211700 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201325 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201518 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201313 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201596 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201006 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20963 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica