חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חוק מיסוי מקרקעין - שבח רכישה

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/20101090 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

   
1.2. חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963 

1.2.1. כפי שנכתב לעיל, עסקה למימוש זכויות על פי תמ"א 38 עם יזם היא עסקה למכירת זכויות במקרקעין.
1.2.2. על פי הוראות סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"):
"(א) מס שבח מקרקעין (להלן - המס) יוטל על השבח במכירת זכות במקרקעין."
על פי הוראות סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין:
"(א) במכירת זכות במקרקעין יהא הרוכש חייב במס רכישת מקרקעין (להלן - מס רכישה); מס הרכישה יהיה בשיעור משווי המכירה או בסכום קבוע, לפי סוג המכירה או המקרקעין....."
על פי סעיף ההגדרות של חוק מיסוי מקרקעין, "זכות במקרקעין" היא "בעלות, או חכירה לתקופה העולה על עשרים וחמש שנים בין שבדין ובין שביושר לרבות הרשאה להשתמש במקרקעין, שניתן לראות בה מבחינת תכנה בעלות או חכירה לתקופה כאמור", ומכירה של זכות במקרקעין היא, בין היתר, "הענקתה של זכות במקרקעין, העברתה, או ויתור עליה".
1.2.3. לאור האמור לעיל, בעסקה של מכירת זכויות בנייה שהוענקו מכוח תמ"א 38 ליזם, על המוכרים – בעלי הזכויות, לשלם לקופת המדינה מס שבח ועל הרוכש – היזם, לשלם לקופת המדינה מס רכישה. 
1.2.4. למחוקק היה ברור כי בעלי הדירות או לפחות חלק ניכר מהם לא ירצו ו/או לא יסכימו ו/או לא יוכלו לשלם את מס השבח החל עליהם בגין מכירת הזכויות ליזם, וכי סוגיה זו תהווה מכשול אמיתי בפני קידום וביצוע פרויקטים.
1.2.5. בנוסף היה ער המחוקק לכך שבעלי דירות רבים יתנו הסכמתם לביצוע פרויקט בכך שהם לא יידרשו לשלם סכום כלשהו מכיסם ושכל ההוצאות ללא יוצא מהכלל, כולל הוצאות החלות עליהם על פי דין, ישולמו בפועל על ידי היזם.
1.2.6. הואיל וממילא הכדאיות הכלכלית עבור יזמים של ביצוע פרויקט מסוג זה מוטלת בספק ברובם המכריע של האזורים בישראל, ועל מנת להקל את היתכנותם של הפרויקטים הנ"ל, תיקן המחוקק את הוראות חוק מיסוי מקרקעין והוסיף לו את סעיף 49לג הקובע בין היתר כי:
"49לג(א) – מכירת זכות במקרקעין שהתמורה המשתלמת בעדה מושפעת מזכויות בניה לפי תכנית החיזוק (בפרק זה – הזכות הנמכרת), תהא פטורה ממס וממס מכירה, עד גובה שוויין של זכויות הבניה כאמור, ובלבד שהתקיימו שניים אלה:
   1. התמורה בעד המכירה ניתנה בשירותי בניה לפי תכנית החיזוק;
  2. בוצע חיזוק של המבנה שלגביו ניתנו זכויות בניה לפי תכנית החיזוק, מפני רעידות אדמה, בהתאם להוראות תכנית החיזוק".

1.2.7. כמצוטט לעיל, ובמטרה לעודד את מימוש תמ"א 38, קבעה המדינה פטור ספציפי ממס שבח בגין מכירת זכויות הבנייה שהתקבלו מתוקף התמ"א. הפטור שניתן מותנה בכך שהתמורה שיעניק היזם לבעלי הדירות תהיה בשירותי בנייה לפי תכנית החיזוק, שירותי בנייה הכוללים חיזוק נגד רעידות אדמה, הרחבת יחידות הדיור הקיימות במבנה, התקנת מעלית במבנה, עיצוב המבנה ושיפוצו, ותשלום לכיסוי הוצאות כרוכות בשירותי בניה לפי תכנית החיזוק.
עבודות ושיפורים אחרים בדירות הקיימות ומתן תמורה בכסף לא נכללים במסגרת הפטור. במקרים אלה, יידרש תשלום מס שבח על החלק היחסי של התמורות שאינן במסגרת הפטור.

המחבר הוא עורך דין עמית יושע המתמחה בעסקאות נדל"ן על פי תמא 38

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין עמית יושע
מתמחה בתמ"א 38

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עמית יושע

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין09/06/101482 צפיות
טיפים לפני כניסה לפרוייקט תמא 38 , המלצות מה הכי חשוב לבדוק לפני קבלת החלטות, פרוייקט תמא 38 הינה תוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה, מדובר במבנים שנבנו לפני שנות השמונים, ללא תקנים של רעידות אדמה, אנו כאן בכדי להציג כמה נקודות בנושא תמא 38

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/102235 צפיות
חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 ותקנות התכנון והבניה (פטור מהיטל השבחה לעידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) (הוראת שעה), תשס"ט – 2008 איך מבצעים את פרוייקט התמ"א 38

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/101189 צפיות
כפי שנכתב לעיל, עסקה למימוש זכויות על פי תמ"א 38 עם יזם היא עסקה למכירת זכויות במקרקעין. על פי הוראות סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"): "(א) מס שבח מקרקעין (להלן - המס) יוטל על השבח במכירת זכות במקרקעין." על פי הוראות סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין:

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/101285 צפיות
הוצאתו מן הכוח אל הפועל של פרויקט לחיזוק בנין מפני רעידות אדמה על פי תמ"א 38 כרוכה בקשיים וחסמים רבים, החל ממבחן הכדאיות הכלכלית של הפרויקט עבור היזם, דרך התנגדויות של דיירי הבניין וכלה בקשיים והליכים בירוקרטים בועדות התכנון המקומיות.

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין28/04/101402 צפיות
כבר כשאושרה תמ"א 38 היה ברור כי מרביתם המכריע של האזורים במדינת ישראל נמצאים "מחוץ לתחום". הכוונה כמובן בעיקר לערי ויישובי הפריפריה, שם היה ברור מראש כי ערכי הקרקע הנמוכים ירחיקו את היזמים, וכי שווי הדירות החדשות שהיזמים ימכרו לא יכסה את עלות עבודות החיזוק והשיפוץ

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211691 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201318 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201509 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201304 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201589 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/20998 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20954 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica