חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תמ"א 38 וחוק תכנון ובניה

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/20102235 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


1.3. חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965  ותקנות התכנון והבניה (פטור מהיטל השבחה לעידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) (הוראת שעה), תשס"ט – 2008 
1.3.1. תשלום נוסף החל בעסקאות מקרקעין ומוטל על פי דין על מוכר הזכות הוא היטל השבחה, המוטל מכוח התוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 (להלן: "חוק התכנון והבניה").
מהותו של היטל ההשבחה הוא חיוב המוכר בגין עליית ערכם של המקרקעין עקב תכנית משביחה, כמפורט בסעיף 2(א) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה:
"(א) - חלה השבחה במקרקעין, בין מחמת הרחבתן של זכויות הניצול בהם ובין בדרך אחרת, ישלם בעלם היטל השבחה לפי האמור בתוספת זו (להלן - היטל); ..... היטל בעקבות אישור תכנית יחול על מקרקעין הנמצאים בתחום התכנית או הגובלים עמו בלבד".
בהתאם להוראות סעיף 3 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, "שיעור ההיטל הוא מחצית ההשבחה".
1.3.2. בדומה למס השבח, גם בעניין היטל ההשבחה החליט המחוקק להקל ובכך לתמרץ ביצוע פרויקטים על פי תמ"א 38. סעיף 19(ב) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה קובע:
"19 (ב) - לא תחול חובת תשלום היטל בשל השבחה שהיא אחת מאלה:
.........
(ב1) (1) - בלי לגרוע משאר הוראות סעיף זה, ניתן היתר לפי סעיף 145 לגבי מקרקעין המשמשים לבניה של דירת מגורים או הרחבתה, שחלה בהם השבחה עקב אישור תכנית מהתכניות המפורטות להלן, יהיה שיעור ההיטל עשירית מהשיעור הקבוע בסעיף 3:
(א) - תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38);
(ב) - תכנית מפורטת שהוכנה על פי הוראות תכנית המתאר הארצית האמורה בפסקת משנה (א) ושבין מטרותיה חיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה, ובלבד ששיעור ההיטל האמור ברישה של פסקה זו יחול רק על חלק ההשבחה שהיה חל לגביו שיעור ההיטל האמור לו ניתן היתר לפי התכנית האמורה בפסקה משנה (א).
(2) - שר הפנים רשאי, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לקבוע יישובים או אזורים, לפי אמות מידה שיקבע, שבהם לא תחול חובת תשלום היטל בשל השבחה, שהיא השבחה כאמור בפסקה (1)".
1.3.3. הוראות תקנות התכנון והבניה (פטור מהיטל השבחה לעידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) (הוראת שעה), תשס"ט-2008, מיישמות את הסמכות שניתנה לשר הפנים כמצוטט לעיל, וקובעות כי:
"לא תחול חובת תשלום היטל השבחה כאמור בסעיף 19(ב1) לתוספת השלישית לחוק באזורים וברשות מקומית אשר מתקיים בהם אחד מאלה:
(1) אזורים בעלי סיכון סיסמי גבוה;
(2) ברשויות מקומיות המסווגות ברמה חברתית כלכלית 1 עד 6 לפי פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;
(3) בתחום הוועדות המחוזיות דרום וצפון כמשמעותן בסעיף 7 לחוק.
1.3.4. כמפורט לעיל, מעניק החוק הנחה בהיטל השבחה בשיעור 90% ובאזורים מסוימים בהם קיים חשש גבוה יותר לעוצמה חזקה יותר של רעידת אדמה ו/או באזורים שרמתם הסוציו אקונומית נמוכה יותר, מעניק החוק פטור מלא (100%) מתשלום היטל השבחה.
לכאורה, ניתן להבין ואף להצדיק את ההבחנה שעושה החוק בין האזורים שבהם ניתנת הנחה של 90% בתשלום היטל השבחה לבין האזורים שבהם ניתן פטור מלא, שכן אין דין תל אביב כדין דימונה, ואין צורך לתמרץ ולסייע לקידום פרויקטים בתל אביב כפי שיש צורך לעשות כן בדימונה.
אך בפועל, לעניות דעתי, טוב היה עושה המחוקק אילו היה קובע פטור מלא מהיטל השבחה לכל האזורים ללא יוצא מהכלל וללא החרגות, שכן חישוב היטל ההשבחה הוא ממילא עניין מורכב שבו עוסקים בעלי מקצוע רבים, ולא מן הנמנע שכל ההוצאות הכרוכות בחישוב וגביית היטל ההשבחה עולות על גובה התשלום בפועל.
לא מן הנמנע לדעתי, ואני מקווה שאני לא עושה בכך עוול לנבחרינו בבית המחוקקים, כי ברקע ההחלטה שלא לתת פטור מלא מהיטל השבחה באזורי הביקוש היו גם שיקולים זרים לעניין, והם הרצון להראות לציבור כי נותנים עדיפות לאוכלוסיה החלשה יותר מבחינה כלכלית על פני האוכלוסייה באזורי הביקוש, אך כאמור, בהחלט ייתכן שסך ההוצאות הקשורות בגביית היטל ההשבחה יעלו על סכומי ההיטל בפועל, ובכך ייגרם בזבוז מיותר של כוח אדם וכספי ציבור.

1.4. בנוסף על ההקלות המפורטות לעיל, התקבלה ביום 19/1/2010 החלטת ממשלה לאישור הקלות נוספות לתמ"א 38, שמטרתן לתמרץ, נוסף על התמריצים שניתנו עד כה, יזמים ובעלי דירות לקדם פרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה תוך ניצול הזכויות שמעניקה תמ"א 38. ההקלה המרכזית שאושרה במסגרת ההקלות החדשות היא הענקת הזכויות מכוח תמ"א 38 גם בנסיבות בהן עקב מצבו הרעוע של המבנה הוא ייהרס ותחתיו ייבנה מבנה חדש, היינו גם בנסיבות של בנייה חדשה ולא בשיפוץ מבנה קיים. הקלה נוספת תאפשר בנייה של דירות חדשות תוך סגירת קומה מפולשת בנוסף על הקמת הקומה הנוספת על גג הבניין.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין עמית יושע
מתמחה בתמ"א 38

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עמית יושע

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין09/06/101482 צפיות
טיפים לפני כניסה לפרוייקט תמא 38 , המלצות מה הכי חשוב לבדוק לפני קבלת החלטות, פרוייקט תמא 38 הינה תוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה, מדובר במבנים שנבנו לפני שנות השמונים, ללא תקנים של רעידות אדמה, אנו כאן בכדי להציג כמה נקודות בנושא תמא 38

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/101091 צפיות
כפי שנכתב לעיל, עסקה למימוש זכויות על פי תמ"א 38 עם יזם היא עסקה למכירת זכויות במקרקעין. על פי הוראות סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"): "(א) מס שבח מקרקעין (להלן - המס) יוטל על השבח במכירת זכות במקרקעין." על פי הוראות סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין:

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/101189 צפיות
כפי שנכתב לעיל, עסקה למימוש זכויות על פי תמ"א 38 עם יזם היא עסקה למכירת זכויות במקרקעין. על פי הוראות סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"): "(א) מס שבח מקרקעין (להלן - המס) יוטל על השבח במכירת זכות במקרקעין." על פי הוראות סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין:

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין29/04/101285 צפיות
הוצאתו מן הכוח אל הפועל של פרויקט לחיזוק בנין מפני רעידות אדמה על פי תמ"א 38 כרוכה בקשיים וחסמים רבים, החל ממבחן הכדאיות הכלכלית של הפרויקט עבור היזם, דרך התנגדויות של דיירי הבניין וכלה בקשיים והליכים בירוקרטים בועדות התכנון המקומיות.

מאת: עמית יושענדל"ן ומקרקעין28/04/101402 צפיות
כבר כשאושרה תמ"א 38 היה ברור כי מרביתם המכריע של האזורים במדינת ישראל נמצאים "מחוץ לתחום". הכוונה כמובן בעיקר לערי ויישובי הפריפריה, שם היה ברור מראש כי ערכי הקרקע הנמוכים ירחיקו את היזמים, וכי שווי הדירות החדשות שהיזמים ימכרו לא יכסה את עלות עבודות החיזוק והשיפוץ

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211691 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201318 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201509 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201304 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201589 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/20999 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20955 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica