חפש מאמרים:
שלום אורח
03.06.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בדד

מאת: אברהם אלוןספרות18/03/2009943 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אגדה למבוגרים מתיילדים ולילדים מתבגרים.

איש בודד היה. כל כך בודד עד שהשתעמם אפילו בחברת עצמו. היה מנסה לשעשע או להצחיק את עצמו, ודוחה את הניסיונות באדישות מופגנת.

 מדי פעם שוחח עם עצמו על נושאים כאלה או אחרים, אך בשום נושא לא מצא עניין של ממש. הכול נראה תפל ורדוד וחדגוני.

 החליט למצוא לעצמו חברים. חשב מי יכול היות לו לחברה נעימה:

 הרוח נראתה לו שובבה מדי ולא יציבה מספיק. ראה איך היא מתעתעת באנשים, באה אליהם מכיוונים בלתי צפויים. פעם היא סוערת ומצליפה ופעם נעימה ומלטפת, פעם היא קרה כקרח ופעם לוהטת כאש.

 'אי אפשר לסמוך עליה' חשב בלבו ונטש את הרעיון.

 גם האור היה נתון בספק. בעיניו של האיש הבודד היו לו לאור תכונות מדאיגות, כמו למשל הופעתו בבוקר והיעלמו בערב, או היותו לעיתים בהיר ועז ולפעמים חיוור וקלוש. 'אי אפשר להיות לגמרי בטוח בו' הרהר האיש.

 סקר בראשו עוד אפשרויות. 'אולי החושך דווקא' חלפה מחשבה במוחו. מתמיד אהב את המסתורין שבחשיכה. כמו מעטה סמיך הייתה יורדת מן ההרים הרחוקים ועוטפת את האדמה, הבתים, העצים והנוף, את האנשים ובעלי החיים. רבים פחדו ממנה ונמלטו אל בתיהם המוארים. הוא חיבב אותה עד למאוד ולכן שקל לבקש את ידידותה.

 בסמטה קטנה ושקטה ניהל דו שיח עם החושך. סיפר לו על בדידותו ועל השעמום המלווה אותו, על רצונו לרכוש לו חברים של ממש ועל האפשרויות שבחן עד כה.

"אינני מתיידד עם איש" ענה החושך להפתעתו. "ידידים אוהבים לראות איש את רעהו, להתבונן זה לזה בעיניים, לחייך קלות ולקרוץ בשובבות. כל אלה אינם אפשריים בחברתי. אני מכסה על הכל כמו מסך שחור ועלטה גמורה באה בעקבותיי".

 הלך האיש הבודד לחפש לו חברים אחרים.

 ראה את הים המשתכשך עם גליו, כאילו נהנה להשתעשע איתם. 'יפה' חשב האיש   'הנה לך מישהו היודע להעסיק את עצמו. אולי אציע לו את ידידותי'. חלץ את נעליו והלך יחף לאורך החוף. החול הרך ליטף את כפות רגליו והמים הקרירים ציננו אותן. מרחוק ראה את רעמותיהם הלבנות של הגלים הגבוהים ששייכים ללב הים. גם הים התבונן בו ושתק.

 משנמשכה השתיקה זמן רב פתח דווקא הים בשיחה: "אתה נראה לי כמישהו שמשתוקק לומר לי דבר מה".

האיש היה המום. 'הים הכביר, הגדול, המשיט אוניות, המרשה לילדים ומבוגרים לשחות בו, הסוער ומטביע  ספינות ואנשים, הוא עצמו מדבר אלי' תהה האיש.

 "צדקת. יש לי מה לומר לך. אני בחיפוש אחר חברים טובים. האם תסכים להיות לי לידיד?".

הים המשיך במלאכת שילוח הגלים, שיחק מעט עם הרוח הקלה המנשבת מעליו, ולא אמר מאומה.

 לא ידע האיש אם מתקשה הים לענות על משאלתו, או שמא אינו רוצה להשיב לו. המתין עוד שעה ארוכה – ולשווא. נשא האיש את רגליו ולעצמו מלמל 'אולי טוב שכך נגמרה לה הפרשה עם הים. מי שאינו משיב לי בטרם היותו ידידי, אני מוחל לו, אבל לחבר אמיתי לא הייתי סולח. לכן אולי מוטב כך'.

 המשיך האיש בנדודיו. בינתיים כבר קרבה השמש אל האופק. שמיים אדומים נפרשו מעל המערב ורוחות קלילות עלעלו את שאריות העלים והאשפה שבקרנות הרחובות.

 פס כסוף החל מסתמן בקצה הרקיע ועד מהרה עלה וזרח ירח עגול ומחייך. אלומות האור שלו, למרות קלישותן, האירו במקצת פינות נסתרות ושזרו חבלי זוהר דקים על פני המים.

'כיצד זה לא חשבתי על הירח' אמר האיש הבודד לעצמו בקול. 'הריהו מעניין ומרתק מאין כמותו. מלא סודות כרימון. משקיף מלמעלה על כל התרחשויות הלילה, מציץ בחלונות הבתים ומעיף עין בזוגות האוהבים. ממנו אוכל ללמוד לא מעט וגם להתענג על חברתו.

חיש קל פנה לירח ואמר: "שלום לך ירח נחמד. היום פניך טובים וגזרתך עגולה ומלאה. אולי תסכים להיות לי לחבר. אני הולך ושב וטרם מצאתי ידיד אמיתי".

 לפתע כיסו עננים את פני הירח והוא נעלם מאחוריהם כאילו החליט להתחבא. גם הרוח הקלילה גברה פתאום, ואפילו אם היה הירח משיב משהו, הייתה הרוח נושאת את דבריו הרחק מאוזניו של האיש.

 הבין האיש הבודד שגם מן הירח לא תבוא ישועתו, ונעצב מאד אל לבו.

 שב לביתו עייף ויגע מן החיפושים ובטרם הספיק להתפשט נעצמו עיניו ונרדם על המיטה.

 חלום מוזר פקד אותו. כמו בהצגה מרתקת הופיעו תמונות של אירועים מעברו. ראה בגעגועים את ילדותו ואת ימי עלומיו, את שעשועיו ומעשי הקונדס שעשה עם חבריו, את הצחוק והשמחה שליוו אותו בדרכו.

ללא התראה מוקדמת עומעמו האורות וזרקור הטיל אלומה גדולה על דיוקנו היום. ראה את עצמו כמו בתמונת ראי: איש עצוב מבט, הולך כפוף במקצת, מבלה את ימיו ולילותיו בחדרו, ממתין למשהו שישנה את חייו.

 בעודו נתון בהרהוריו הופיעה פתאום ברקע הבמה כתובת גדולה: "חברים אינם באים. הולכים אליהם. ידידים אינם דבר מובן מאליו. עובדים קשה כדי להשיגם. את אלה ואלה לא שוכחים. צריך לטפח את החברות כמו גן פרחים עדין. לעדור ולנכש, להשקות ולגרף, לסלק עלים יבשים וללטף ניצנים טריים. רק אז נהנים מן התפרחות המרהיבות ונושמים את הניחוח הטרי והמענג."

מצא עצמו ניעור משנתו וחלומו מתפוגג. חשב על כל אשר אירע ויצא לדרכו, לתור אחרי

חבריו שמאז ולשזור מחדש את חוטי רעותו איתם.

 

 

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אברהם אלון

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב17/06/131028 צפיות
רוב המשפחות בארץ הן רב דוריות. למרות "הדבק החברתי" האופייני לישראל נוצר פער גדול, לעיתים לא ניתן לגישור, בין הדור המבוגר (סבים וסבתות) ובין הדור השלישי (נכדים ונינים). ההתקדמות הטכנולוגית המואצת, קצב החיים המטורף, המרדף אחר כסף, תהילה והישגים, מאפיינים את הדור הצעיר ומותירים את הקשישים הרחק מאחור. לעיתים יש תחושה כבדה של ניכור אמיתי, חרף האהבה והכבוד ההדדיים. האם העניין "אבוד"? מה ניתן לעשות בפועל? המאמר מתאר את סיבות התופעה ושורשיה ומציע פתרונות מעשיים רבים.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב15/08/101219 צפיות
אדם זקן, אלמן, אב לשלושה וסב לשבעה, יושב ומהרהר בחייו ובמצבו. עולים במוחו מחשבות אודות הקשר המשפחתי, תכיפות הביקורים, מהות ועומק היחסים הבין דוריים. חרף המסקנות העגומות יש שביב תקווה במחשבותיו.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב25/01/101846 צפיות
מחקרים עדכניים מערערים על המוסכמות המקובלות לגבי תפקודו של המוח המבוגר. מתרבים הסימנים שגם בגיל מתקדם אפשר לשמור על חדות המחשבה ולשמר את רוב היכולת השכלית, חרך העלייה בגיל. המאמר מספר על דוגמא אחת מרתקת בנושא חשוב זה.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב08/12/091050 צפיות
האם אדם מבוגר או קשיש יכול ללמוד כמו בימי נעוריו? האם יכולת החשיבה שלו או זיכרונו מאפשרים לו ללמוד? מה אומרים המחקרים החדשים בנושא? מדוע מסקנותיהם מפתיעות אפילו את חוקרי המוח?

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב28/11/091294 צפיות
מה גורם לו לאדם לשוב לעברו בתכיפות הולכת וגוברת, ככל שגילו מתקדם? איזה מין דיאלוג מנהל האדם עם גילו? מהן נקודות המבט השונות מאד של השניים? כולנו חובבי נוסטלגיה, בעת שהיא מובילה אותנו אל אחרועים מרגשים או חיוביים בחיינו הפרטיים או הלאומיים. במאמר - מבט אחר על הנושא.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב07/11/09957 צפיות
בישורת האחרונה של החיים נוטה האדם להתמקד בעברו. העתיד נראה לו קצר, בעייתי, קשה. המאמר קורא להפנות את הראש קדימה ו"להמציא" עתיד אליו כדאי לשאוף ולמענו כדאי לחיות.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב04/11/091307 צפיות
הררי מילים נכתבו על הזיקנה. דוד אבידן המנוח כתב: "אדם זקן - מה יש לו בחייו"? אכן, הזיקנה נתפסת כמאוסה, עלובה, מסכנה. אומרים שהצעירים שונאים את הזקנים כיוון שהם מראים להם איך ייראו פעם. ואילו הזקנים שונאים את הצעירים כיוון שהם מזכירים להם איך הם עצמם נראו פעם. האם אין מנוס מזיקנה כזו? היש דרך לחיות קשישות וזיקנה מאושרות? איך עושים את זה? על כך - במאמר.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: אדיר בנימיניספרות18/08/182208 צפיות
האמירה הברורה בנוגע לחוסר האפקטיביות של מדיניות ענישה מחמירה, בשני ספרים קלאסיים: "מכתבים פרסיים" ו"אוטופיה".

מאת: ירון כהןספרות01/06/171154 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/17814 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/161351 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/161993 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/161705 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/162483 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica