חפש מאמרים:
שלום אורח
17.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

החושים שגורמים לנו לאכול יותר - חלק ב' בסדרה

מאת: שגיאדיאטה ותזונה21/06/20101038 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

באדיבות: אולגה רז, דיאטנית קלינית ומנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי ("איכילוב"), הנה למובילה בתחומה.

לא על הטעם לבדו
רק חמישה טעמים? נשמע חיוור למדי. רוב התחושות שאנו תופסים כטעמים הם בעצם הריחות, גם באוכל ובעיקר ביין. חוש הריח הוא זה שנותן לנו לחוש את ההנאה העילאית מהאוכל ומהיין, את אותו העושר והתענוג של שלל הטעמים מהאוכל הצרפתי, או ממטעמי המזרח הרחוק. גם גירוי הריח מועברים למוח ומאדירים את גוני הטעם. אנשים נטולי חוש ריח מסיבה כלשהי אינם נהנים מהאוכל. הם לא נהנים מרוב תענוגות החיים, כולל אפילו סקס, משום שחלק חשוב בגירוי המיני הנו הריח של הפרטנר, הפרומונים שהוא מפריש, ריח הזיעה והבושם - כל אלה מחזקים ומעלים למקסימום את העונג המיני. דוגמה פשוטה של איבוד עניין באוכל ולעתים גם במין: כל מי שסבל מנזלת יודע כמה האוכל תפל ולא מגרה ועד כמה נפגמת ההנאה מינית כשהאף סתום, ובאיזו מהירות משתקמים הטעם והתענוג כשנפטרים מהנזלת. אפשר להגיד שלרוב הטעמים, במיוחד כשמדובר באוכל גורמה או ביין - הם בעצם הארומה של האוכל ושל השתייה - הרבה מעבר לטעם, למרות שהמילה לה אנו רגילים היא "הטעם".

כיצד חושינו  גורמים לנו להשמין?
לטעם ולריח יש קשר ישיר לאכילת יתר ולהשמנה. כולנו יודעים איך הריח של אוכל האהוב משגע אותנו וגורם לחפש ולאכול את האוכל גם אם אנו בכלל לא רעבים, לדוגמה, אם אנו עוברים ליד מאפייה ממנה נודף ריח נפלא בורקס טריים - מה, לא נכנס לקנות 3-4 ולא נאכל אותם במקום, גם אם אנו לגמרי שבעים וגם אם לא מדובר בתזונה נכונה?
מבחינת הטעם נראה שיש לנו העדפה לטעם של מזון שומני. במחקר שהתבצע על עכברים נמצא שעל לשונם של מכרסמים אלה ישנו קולטן (רצפטור) לשומנים, הנקרא חלבון .CD36 קולטן זה גורם להעדפה לאוכל שומני בחיות אלה. סביר להניח שקולטנים אלה נמצאים גם בלשונם של חיות אחרות כולל האדם, כך שהעדפה שלנו לאוכל שמן כנראה מקבלת הסבר מדעי.


כיצד נשפר את חווית האכילה ונלחם בהשמנה?
על מנת להפיק את הטעם המקסימלי של המזון שאוכלים , על המזון הנמצא בפה להיות רטוב ומרוסק כך שהביטוי "נמס בפה" הינו בעל משמעות.  גלידה מתחילה להיות ממש טעימה רק כשהיא נמסה בפה, ולא כל עוד היא קפואה. בשר שנבלע בחתיכה גדולה אינו משאיר טעם, אלא רק אחרי שנלעס היטב. המסקנה היא שהקפדה על לעיסה מספקת עוזרת להפיק מהאוכל את מלוא הטעם, מה שמגביר את תחושת השובע ותרום רבות לתזונה בריאה ונכונה. בנוסף, חשוב להקפיד על הכנת מזון עם מעט שמן ולהמנע מרכישת מזון עתיר שומן.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שגיא קהלני, מנהל מחלקת השיווק בחברת דרונט המתמחה בבניית אתרים, שיווק באינטרנט וקידום אתרים במנועי חיפוש

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שגיא

מאת: שגיאעסקים - כללי29/08/121465 צפיות
רבים מאתנו מכירים את המצבים הלא נעימים של סתימות בצנרת, או של תקלות במשאבות הביוב, או הצפות עקב פיצוץ בצנרת. כל המצבים הללו יוצרים אצלנו תחושות של חוסר אונים, משום שאין באפשרותנו לפתור את התקלות בעצמנו, ועלינו להיעזר באנשי מקצוע המספקים שירותי אינסטלציה.

מאת: שגיאמיחשוב ארגוני06/08/121375 צפיות
המשתמש הממוצע במחשב מכיר את היישומים והתוכנות שבהם הוא משתמש ואת החלקים הנראים לעין של המחשב. ואולם תקלה קלה במחשב גורמת ללחץ רב אצל המשתמשים ועלולה לשבש באורח משמעותי את הפעילות העסקית....

מאת: שגיאעיצוב פנים27/06/111756 צפיות
גם אלה שאינם מחשיבים את המטבח למקום המרכזי בבית חייבים להודות כי הוא לפחות המרכז הקולינרי שם. וכיון שכך, וכיון שמרכז קולינרי איננו יכול להתקיים אלא אם הרהיטים בו הם האיכותיים ביותר, השימוש בו הוא הנוח ביותר והמראה שלו תופס את העין ומשובב את הלב. רק מטבחים איכותיים ברמה גבוהה עונים על כל הדרישות האלה, ובראש מטבחי היוקרה ניתן, ללא ספק, להציב את מטבחי טופז. מה, אם כן, מייחד את מטבחי טופז משאר המטבחים?

מאת: שגיאגני ילדים23/06/112020 צפיות
התפתחותם של ילדינו, דור העתיד שלנו, צריכה להעסיק כל אחד מאיתנו. חלק מרכזי בהתפתחות הילדים הוא שימוש נבון ויעיל בצעצועים השונים ובציוד לימודי לגני-ילדים.

מאת: שגיאעיצוב פנים07/06/115272 צפיות
למטבחי טופז מוניטין רב שנים בייצור מטבחים איכותיים העמידים לא רק לפגעי האקלים הים תיכוני, החום והלחות אלא גם למפגעים נוספים הקשורים למהות העבודה במטבח כגון רטיבות, עומס משקלי על הארונות ועוד.

מאת: שגיאכירופרקטיקה29/05/119249 צפיות
גם אתם סובלים מכאבי מפרקים? נמאס לכם לחיות עם כאב בלתי נסבל? נסו גם אתם את טבליות מגה גלופלקס והצטרפו להמוני האנשים שכבר החליטו להפחית מהכאב.

מאת: שגיאבניין ואחזקה - כללי23/05/111751 צפיות
העברת תכולת דירה או משרד היא עסק לא קל, זאת יודע כל מי שעבר דירה בחייו. גם מציאת חברת הובלות שאפשר לסמוך עליה יכולה לקחת זמן רב. הובלות במרכז הארץ מהוות את עיקר ההובלות המתבצעות מדי יום. אחד הדברים המאפיינים הובלות במרכז לעומת הובלות באזורים אחרים הוא עומסי התנועה הרבים בגוש דן בשעות הבוקר ואחרי הצהריים. טיפ חשוב הוא, לכן, לתכנן הובלות במרכז הארץ כך שיפלו דווקא על שעות הערב, או אפילו לדחות אותן לסוף השבוע.

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201550 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/191988 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181688 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181271 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189637 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181482 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181553 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica