חפש מאמרים:
שלום אורח
03.06.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרופ' יוסי גמזו-סטירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות08/09/2010874 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

זאת סטירה שפרסם פרופ'יוסי גמזו באתריelybikoret.022.co.il פרופ'גמזו ימשיך ויפרסם באתרי מפעם לפעם מפריעטו.

פרופ' יוסי גמזו משורר והסופר מכהן כפרופ' לספרות במִכללת "אוהלו" שבקצרין,לאחר ששימש בתפקיד זה באוניברסיטות אוהיו, טקסס ובמכון תיאודור הרצל להשׂכּלתמבוגרים בניו-יורק (ארה"ב), באוניברסיטות סידני (אוסטרליה), יוהנסבורג(דרום-אפריקה) ומִכללת אילת. הוא פּירסם עד כה למעלה מ-30 ספרים וזכה ב-12 פרסיםספרותיים בארץ ובעולם. רבים משירי-הזֶמֶר שלו מוּשמעים זה שנים בראדיו ובטלוויזיה(ביניהם "סתם יום של חול" בביצוע שמעון ישראלי, "השעות הקטנות של הלילה" בביצועאריק איינשטיין, "אילו כל האוהבים" בביצוע חוה אלברשטיין, "איפה הן הבחורות ההן?"בביצוע יהורם גאון, "זוהי יפו, ילדה" בביצוע אבי טולדאנו, "סימן שאתה צעיר" בביצועשלישיית גשר הירקון ובגירסתו החדשה של גידי גוב, "מה הוא עושֶׂה לה?" ו"שנישׂקי-שינה" בביצוע "הגששים", "הכותל" בביצועים רבים ושונים ועוד ועוד). הוא מפרסםשירה לירית בצד סאטירה פוליטית-אקטואלית פעמיים בכל שבוע בעיתונו המקוּוָן של הסופראהוד בן עזר ("חדשות בן עזר", benezer@netvision.n et.il) ובתוכניתו השבועית של משהטימור, "שישי אישי" ברשת ב' של "קול ישראל", בכל ערב שבת, מייד לאחר חדשותחצות.המעונינים לקבל את "חדשות בן עזר" ישירות למייל שלהם יכולים לכתוב אלbenezer@netvision.n et.ilהדעות המובעות בסטירה זו הן דעותיו האישיות של המחבר בלבד. 17:26(06/09/10) אלי ליאון


סָטִירַת לֶחִי

(מָדוֹר מְיֻחָדלְסָטִירָה פּוֹלִיטִית-אַקְטוּאָלִית)

* * *

מָנָה רִאשוֹנָה:

הַסִּפּוּרעַל הַשִּפּוּר בְּמַעֲרֶכֶת הָאִפּוּר

וּקְרִיאָהלָעָם: "!Wakeup"

לִכְבוֹדמֶמְשֶלֶת הַ-make-up...

אַרְבָּעָה שָבוּעוֹת לִפְנֵי יוֹם הַכִּפּוּר נִתְבַּשֵּׂר הַצִּבּוּרבְּאַרְצֵנוּ

עַל אוֹדוֹת הַשִּפּוּר בְּתַקְצִיב הָאִפּוּר שֶמּוֹרֵחַ בּוֹרֹאש-מֶמְשַלְתֵּנוּ

אֶת פָּנָיו שֶהֵם נֶכֶס יָקָר וּמַקְסִים (וְ"יָקָר" זֶה עֶשְׂרוֹתאַלְפֵי שֶקֶל

שֶאוֹתָם מְכַסִּים מְשַלְּמֵי-הַמִּסִּים מִכִּיסָם בְּלִי מִלָּהוּבְשֶקֶט)

עַל מְנַת שֶבְּכָל רֵאָיוֹן מְצֻלָּם יְזַנְקוּ מְנָיוֹתָיומַעְלָה-מַעְלָה

כְּשֶתֶּחְזֶה הָאֻמָּה וְיֶחְזֶה הָעוֹלָם בְּפַרְצוּף פוֹטוֹגֶנִילְאַלְלָהּ.

וְכֵיוָן שֶהָעָם בְּצִיּוֹן לֹא מֵבִין מֶה חָשוּב, חִיּוּנִי וּמֻצְדָקלוֹ

הַטִּפּוּל הָרָצוּף בְּקִרְצוּף הַפַּרְצוּף וְצִפּוּי הַחִפּוּיהַמֻּדְבָּק לוֹ

נְיַחֵד כָּאן דִּבּוּר בּוֹ יֻסְבַּר לַצִּבּוּר עַד כַּמָּהפַּטְרִיוֹטִי וְאֶתִי

הוּא טִשְטוּש הַמּוּמִים שֶל כְּתָמִים וּפְגָמִים

בִּפְנֵי רֹאש-מֶמְשָלָה כֹּה קוֹסְמֶטִי:

קֹדֶם כָּל, בִּכְדֵי שֶלֹּא לְהֵרָאוֹת לָחִיץוּקְבָאץ'

בַּכְּנִיעָה לַשֻּתָּפִים הַדָּתִיִּיםבַּגֹּעַלִיצְיָה

בְּעִנְיַן פְּטוֹר הַגִּיּוּס לָאַבְרֵכִים – מוֹרְחִים soft touch

שֶהוּא קְרֶם-פָּנִים מֻמְלָץ הַמְּשַפֵּר אֶתהַפּוֹזִיצְיָה

לְפָחוֹת מוּל מַצְלֵמוֹת הַטֶּלֶוִיזְיָה, אַף עַלפִּי

שֶכָּל אִמָּא עִבְרִיָּה שֶבְּנָהּ לוֹבֵש מַדִּים שֶלצַהַ"ל

מְבִינָה שֶשְּתַמְּטָנִים אֵינָם תּוֹרְמִים חֶלְקִיקאַלְפִּי

מֵחֶלְקוֹ שֶל בְּנָהּ, וְיַד הַמֶּמְשָלָה הַזֹּאתבַּמַעַל.

וּמִיָּד, בְּהַשְגָּחַת קוֹסְמֶטִיקָאִיּוֹתמֻרְשוֹת,

מוֹסִיפִים לָזֶה make-up שֶיַּעֲלִים אֶתהַחַצְ'קוּנִים

שֶל הַפַּעַר הַמַּחְרִיד בֵּין הַשְּכָבוֹתהַחַלָּשוֹת

וּמֶמְשֶלֶת הוֹן-שִלְטוֹן הַמַּשְמִינָה אֶתהַטַּיְקוּנִים.

וְכָעֵת זוֹרִים קְצָת פּוּדְרָה הַקְּרוּיָה בְּלַעַ"ז  powder

עַל חֶרְפַּת הַהִתְפַּתְּלוּת הַהִיא שֶלרֹאש-הַמֶּמְשָלָה

מוּל חוֹקְרֵי וַעֲדַת טִירְקֶל, וְאַבְקָה שֶל "אֶסְתִּילַאוּדֶר"

אוֹ "רֶבְלוֹן" אוֹ "לוֹרֵיאָל" כָּאן מְכַסָּה אוֹתָהּכֻּלָּהּ...

מָה שֶאֵין כֵּן הַסְּדָקִים הָעֲמֻקִּיםהַמִּסְתַּמְּנִים

בְּפַרְצוּף אוֹתָהּ אִידִילְיָה שֶבֵּין לִיבֶּרְמָן לְבִּיבִּי–

כָּאן כְּבָר לֹא מַסְפִּיק make-up וְלֹא טִפּוּלבִּקְרֶם-פָּנִים

כִּי כְּשֶקֶּרַע מִתְרַחֵב אָז לֹא הַכֹּל עוֹבֵר,חַבִּיבִּי,

וְדָרוּש מִלּוּי בְּסִילִיקוֹן (כְּמוֹ הַגְדָּלַתחָזֶה)

לְשִחְזוּר אוֹתוֹ דִמּוּי יָשָן שֶל "מִשְפָּחָהלוֹחֶמֶת"

כִּי כַּיּוֹם, אִם הִיא לוֹחֶמֶת, הִיא לוֹחֶמֶת זֶ ה בָּ זֶ ה

וְאֻמָּה שְלֵמָה רוֹאָה אֶת זֶה, רוֹאָהוּמְרַחֶמֶת.

וּמִפְּנֵי שֶלְּהַגְדִּיל מוּל פַאשְלוֹת דֵּימְדַכְדְּכוֹת

שֶל הַבּוֹס בְּסוּפֶּרְמַרְקֶט זֶה שֶל סְפִּינִיםוְקוֹמְבִּינוֹת

אֶת אֵמוּן הָעָם אֵלָיו אֵין שוּם סִכּוּי – אָזלְפָחוֹת

מַגְדִּילִים אֶת הָ רִ י סִ י ם כִּי כָּל מֻמְחֵה-אִפּוּר מֵבִיןעוֹד

שֶאִם צֵל רִיסִים מְלָאכוּתִיִּים מַסְוֶה אֶתהָאֱמֶת

לֹא רוֹאִים אֵיךְ בִּיבִּיָהוּ מְמַצְמֵץ מִקִּיר אֶל קִירכָּאן

מוּל כָּל לַחַץ שֶל אוֹבָּמָה אוֹ שָׂרִיםבַּקַּבִּינֶט

בְּתִקְוָה שֶאֶת הַמַּאסְחָרָה הַמַּאסְקָרָה תַסְתִּירכָּאן...

אֶלָּא מָה? קוֹרֶה שֶפֶּתַע מְרִימִים אֶת יְדֵיהֶם

יוֹעֲצֵי הָאַסְטְרָטֶגְיָה, הַתַּדְמִיתוְהַתִּקְשֹרֶת

בְּיֵאוּש מֻחְלָט לַמְרוֹת שֶאֵין מֻמְחִים גְּדוֹלִיםמֵהֶם

בְּקוֹסְמֶטִיקָה, בִּקְרֶם-פָּנִים וּשְאַר מִינֵיתִּגְבֹּרֶת

שֶל קוֹנְסִילֶר וְאַי-לַיְנֶר, אִם קָצָר וְאִםאָרֹךְ

וְשֶל פּוּדְרָה וּשְׂפָתוֹן עִם נַצְנַצִּים לְחֵןוָיֹפִי

וְאוֹמְרִים גְּלוּיוֹת לְרֹאש-הַמֶּמְשָלָה הַזֶּה: "אַבְּרוֹךְ,

יֵש פְּגָמִים שֶשּוּם מֵרוּחַ, שוּם טִיוּחַ וְשוּםבְּלוֹפִים

לֹא יַצְלִיחוּ לְכַסּוֹת אוֹתָם כִּי אֵין שוּםהַשְוָאָה

בֵּין תַּדְמִית שֶהִיא תַרְמִית וּבֵין מַ ה וּ ת שֶאֵינָהּפּוֹזָה

וַאֲפִלּוּ אִם נַסְתִּיר אוֹתָהּבְּרֶשֶת-הַסְוָאָה

עוֹד תָּצִיץ מִתּוֹךְ חוֹרֵי הָרֶשֶת כָּלהַדִּיאַגְנוֹזָה

שֶל הַפַּעַר הַבּוֹלֵט כָּל-כָּךְ בֵּיןהַבְטָחוֹת-בְּחִירוֹת

שֶהִבְטַחְתָּ וְלִכְלַכְתָּ, וּבֵין רַף צִמְצוּםהָעֹנִי

אוֹ מִגּוּן בָּתִּים שֶעֲלֵיהֶם חָמָאס מוֹסִיףלִירוֹת

אוֹ נִפּוּחַ מַשְׂכְּרוֹת שָׂרִים וְחַ"כִּים שֶהוּאכְּרוֹנִי

אוֹ חֻלְשַת הַהַסְבָּרָה אוֹ בְּרִית עִם מְנַצְּלֵיהַדָּת

כְּקַרְדֹּם כַּסְפִּי לַחְפֹּר בּוֹ, בְּלִי צִדּוּק וּבְלִיאָלִיבִּי,

וְלוּא שַׂמְתָּ בְּאוֹתָם תְּחוּמִים פְּגוּמִים לוּא רַקמְעַט

מִתַּקְצִיב הַהוֹצָאוֹת הַמְּנֻפָּח שֶלְךָ, יָאבִּיבִּי,

לְאִפּוּר וּלְסִיגָרִיםוְלִסְוִּיטוֹת-בֵּית-מָלוֹן

יִתָּכֵן שֶלֹּא הָיִיתָ מִזְדַּקֵּק כָּל-כָּךְ,מוֹרָאלִית,

לְטִיּוּחַ תַּדְמִיתְךָ שֶבְּסוֹפָהּ, כְּמוֹ כָּלבָּלוֹן

יוֹם בָּהִיר הִיא תִתְפּוֹצֵץ לְךָ פִּצּוּץאֶלֶקְטוֹרָאלִי

בַּפַּרְצוּף שֶגַּםבִּ שְ פַּ כְ טֶ לאִם תִּמְרַח אוֹתוֹיוֹם-יוֹם

לֹא תוּכַל לְהַעֲלִים בִּקְרֶמִים, מַרנֶהֶנְתַנְיָהוּ,

אֶת אוֹתוֹ אוֹפּוֹרְטוּנִיזְם הֶדוֹנִיסְטִישֶבִּמְקוֹם

שֶיִּשְמֹר עַל הַמְּדִינָה הַזֹּאת שוֹמֵר עַל אַשְלָיָההוּא

שֶכִּסְּאוֹ, שֶהוּא דָבוּק לוֹ בְּמֵאָה עַ כּ וּ ז דְּבֵקוּת,

יִשָּאֵר תָּמִיד שֶלּוֹ – שֶכֵּן נִסְיוֹן-עָבָרקוֹבֵעַ

שֶעוֹד שוּם קוֹסְמֶטִיקָה הַמְּחַפָּה עַל שוּםרֵיקוּת

לֹא תַצִּיל בְּשוּם אִפּוּר, שֶל "לוֹרֵיאָל" אוֹ שֶל"נִיבֵיאָה",

שוּם מִמְסָדשֶ בְּ טִ יּ וּ חַמְנַסֶּהלְהִשְתַּמֵּט

מִדִּינוֹ שֶל הַצִּבּוּר

וּמִדִּינָה שֶל הָאֱמֶת..."

(הופיעלראשונה ב"חדשות בן עזר")


 



תגיות המאמר: ELYBIKORET


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלי ליאון-elybikoret

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/13933 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/13573 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה26/04/12862 צפיות
10 שירים מצויינים בביצועו בלווי קלידים וגיטרה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/12973 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/12830 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי27/12/11925 צפיות
קולקטיב הבארוק הישראלי

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי23/12/11856 צפיות
אלברט כהן שר שירי מחזמרים

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: אדיר בנימיניספרות18/08/182208 צפיות
האמירה הברורה בנוגע לחוסר האפקטיביות של מדיניות ענישה מחמירה, בשני ספרים קלאסיים: "מכתבים פרסיים" ו"אוטופיה".

מאת: ירון כהןספרות01/06/171154 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/17814 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/161351 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/161993 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/161705 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/162483 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica